پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت و ساز چگونه محاسبه می‌شود؟ چرا تخمین هزینه ساخت مهم است؟

هزینه ساخت و ساز از جمله تخمین‌هایی است که افراد، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران نیاز به دانستن آن پیش از شروع یک عملیات ساختمانی دارند. در این مقاله هزینه ساخت و ساز بخش‌های مختلف هر سازه مفصلاً توضیح داده می‌شود. نرم افزار متری چند از جمله افزارهای آنلاین متره و برآورد است که در زمینه بررسی هزینه ساخت و ساز فعال است. کارشناسان متری چند به طور مرتب اقدام به بروز کردن قیمت‌های مصالح ساختمانی و دستمزدها می‌کنند تا در نهایت نزدیک‌ترین تخمین را در اختیار داشته باشید. در ادامه با متری چند همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

نحوه محاسبه هزینه ساخت و ساز چگونه است؟

محاسبه هزینه ساخت و ساز معمولاً با به دست آوردن مجموع هزینه‌ها در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود. به طور مثال هزینه اجرای اسکلت فلزی یا بتنی، هزینه خاک برداری و گودبرداری، هزینه سفت کاری، هزینه نازک کاری و … با توجه به نوع و درجه کیفی متریال استفاده شده به علاوه دستمزد کارگران محاسبه می‌شود و به صورت مجموع برای ساخت هر متر مربع ساختمان ارائه می‌شود. البته هنگامی که برای محاسبه هزینه ساخت از نرم افزار متری چند استفاده می‌کنید در انتها هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان تکمیل شده و به صورت درصدی در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد.

هزینه اخذ جواز ساخت

پیش از شروع هر گونه عملیات عمرانی لازم است مالک یا مالکان زمین مورد نظر که در آینده سازه‌ای در آن ساخته خواهد شد، به همراه مدارک شناسایی و مدارک مالکیت ملک یا زمین به دفاتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه ‌کنند و نسبت به طی مراحل اخذ جواز اقدام ‌کنند. هزینه‌ای که در این بخش از کار صرف می‌شود، هزینه‌ای است که بابت تهیه نقشه، عوارض ساختمانی به شهرداری در صورت ساخت سازه در ملک، عوارض شهرداری برای ایجاد انشعابات و تعمیر و ترمیم خیابان و جاده در حین ساخت و ساز، هزینه تراکم و بسیاری موارد دیگر است. هزینه جواز یا پروانه ساخت از جمله هزینه‌های اولیه ساخت و ساز به شمار می‌آید.

مطالب مرتبط: هزینه جواز ساخت آپارتمان مسکونی در شهر تهران چقدر است؟

هزینه تخریب

در صورتی که ملکی پیش از ساخت سازه در زمین وجود داشته باشد، پس از اخذ مجوز ساخت از شهرداری ، باید مجوز تخریب نیز از مهندس ناظر اخذ شود و سپس اقدام به تخریب سازه شود. برای این منظور باید به گروه‌های تخریب مراجعه شود. تخریب در بیشتر مناطق ایران به ویژه در شهرها به روش دستی انجام می‌شود. هزینه تخریب جزء کمترین هزینه‌های ساخت و ساز به حساب می‌آید زیرا گروه‌های تخریب ضایعات ساختمانی را خریداری می‌کنند و در بیشتر موارد تخریب و حمل ضایعات برای کارفرما هزینه نخواهد داشت و تنها اخذ پروانه تخریب هزینه‌ای است که در این بخش باید پرداخت شود.

هزینه خاک برداری و گودبرداری

عملیات خاک برداری ، گودبرداری و پایدارسازی از جمله مواردی هستند که در اجرای سازه‌های بلند مانند برج‌ها و ساختمان‌های بلند هزینه‌بر هستند. درست است که هزینه گودبرداری در مقابل هزینه اسکلت و سفت کاری بسیار ناچیز است ولی پیمانکاران با تجربه می‌توانند در این مقدار ناچیز هم صرفه‌جویی کرده و هزینه ساخت را کاهش دهند.

عوامل مؤثر بر هزینه خاک‌برداری و گودبرداری ساختمان

پروژه‎های خاک‌برداری و گودبرداری از نظر هزینه متفاوت خواهند بود، زیرا هرکدام چالش‌های مختص به خود را دارند. به‌عنوان‌مثال ممکن است پروژه به‌گونه‌ای باشد که دسترسی به ماشین‌آلات بزرگ مانند لودر و یا بیل مکانیکی امکان‌پذیر نباشد، همچنین ممکن است خطر ریزش وجود داشته باشد و یا قطع درختان بزرگ هزینه‌های بیشتری در برداشته باشند. یکی از عوامل هزینه‌ساز بعدی می‌تواند آماده‌سازی و یا پاک‌سازی پروژه باشد.

سایر عوامل مؤثر بر هزینه خاک‌برداری و گودبرداری هم شامل موارد زیر هستند.

  • نوع کار (پاک‌سازی، انهدام و حفاری)
  • دسترسی به محل
  • ابعاد پروژه
  • موقعیت جغرافیایی از جمله نزدیکی پروژه به زیستگاه‌های طبیعی
  • شرایط فصلی
  • استفاده از تجهیزات لازم برای فرسایش خاک
  • استفاده از یک طراح، نظارت‌کننده و یا متخصصان دیگر

در بحث خاک‌برداری و گودبرداری ساختمان تهیه یک برنامه برای پروژه قبل از شروع کار ساختمانی حیاتی خواهد بود. ممکن است این کار شامل چند مرحله باشد. به‌عنوان‌مثال پاک‌سازی زمین شامل حذف درختان و بوته‌هایی است که ممکن است در خاک ریشه داشته باشند و مانع خاک‌برداری ساختمان باشند، هر چند لازم است درختانی که نیاز به حذف ندارند، مشخص شوند. در بیشتر موارد شرایط طوری است که استفاده از ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز است. بااین‌حال ممکن است به چندین کارگر برای کار با از ابزار دستی نیز نیاز باشد. در نهایت پیمانکار باید برای جلوگیری از فرسایش خاک، به‌وسیله ترانشه‌های تخلیه زیرزمینی و یا معرفی پوشش گیاهی جدید، از سیستم‌های ریشه‌ای که به نگهداری زمین و پایداری خاک کمک می‌کنند، استفاده کند.

هزینه ساخت اسکلت

در ایران اجرای دو نوع اسکلت فلزی و بتنی مرسوم است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. از نظر هزینه ساخت‌وساز، هر دو نوع اسکلت تفاوت چندانی با هم ندارند و این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی کمتر از هزینه سازه فولادی است .

در یک برآورد مهندسی جهت اجرای اصولی کار برابر آیین‌نامه مربوط به مبحث بتن و دستورالعمل‌های اجرایی، به طور معمول هزینه ساخت اسکلت بتنی ساختمان با شرایط مشابه نسبت به اسکلت فلزی اگرحدود 20 درصد بیشتر نباشد، کمتر از آن نخواهد بود . باید به این نکته توجه داشت که اسکلت بتنی ترکیبی از بتن و فولاد (میلگرد) است که از نظر مقایسه مقدار فولاد در بتن تقریباً 35 درصد کمتر از کل وزن آهن مصرفی در یک سازه اسکلت فلزی با محاسبات مشابه است.

با احتساب هزینه مقدار حجم بتن به هزینه میلگرد مصرفی و دستمزد اجرا، اختلاف قیمت ساخت اسکلت بتنی به لحاظ فولاد نسبت به سازه تمام فلزی تماماً جبران می‌گردد. در مقایسه هزینه تمام شده اسکلت بتنی و فلزی با محاسبات مشابه، اگر مجموع هزینه بتن و میلگرد به کار رفته شده در یک مترمربع از سازه بتنی را حساب کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که نه تنها هزینه تمام شده در ساخت اسکلت بتنی کمتر از سازه تمام فلزی نیست بلکه در مواردی ممکن است هزینه تمام شده سازه بتنی بیشتر هم باشد.

 تأثیر مدت‌زمان اجرا در افزایش هزینه تمام شده اسکلت بتنی

طول مدت زمان بیشتر جهت اجرای صحیح و اصولی کار به همراه هزینه‌های بالاسری لازم از دیگر موارد قابل‌ذکر و تأثیرگذار در هزینه تمام شده اسکلت بتنی به شمار می‌رود. مدت‌زمان عملیات اجرایی اسکلت بتنی تقریباً دو تا سه برابر بیشتر از سازه فلزی است و این زمان هزینه‌های بالاسری را افزایش خواهد داد. هزینه‌های بالاسری به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

  1. هزینه‌های بالاسری عمومی
  2. هزینه‌های بالاسری کار

این هزینه‌ها شامل دستمزد پرسنل، اجاره‌ها در مدت‌زمان انجام پروژه و سایر خدمات از قبیل بیمه افراد، عوارض و بخش هزینه‌های عمومی که نسبت به موقعیت و حجم پروژه متغییر است و در برخی موارد قابل‌پیش‌بینی نیستند.

هزینه اجرای سفت‌کاری

به طور کلی سفت کاری شامل اجرای دیوارها، مهاربندی، اجرای سقف تا مرحله گچ و خاک یا سیمان کاری دیوارها است. در این مرحله استفاده یا عدم استفاده از مهاربند و نوع آجر یا بلوکی که برای ساخت دیوار از آن استفاده می‌شود از جمله مواردی است که در میزان هزینه سفت‌کاری تأثیرگذار هستند. در زیر توضیحاتی در مورد مهم‌ترین بخش‌های سفت‌کاری به لحاظ صرفه هزینه آورده شده است.

برآورد قیمت اجرای دیوارچینی

در این مرحله، ابتدا باید در نقشه، محل دیوارها را یافت. سپس محاسبه شود که چند مترمربع دیوارچینی لازم است. مقدار آجر، سیمان، ماسه و در کل مصالح مصرفی در دیوارچینی را محاسبه نموده و هزینه آن را برآورد نماییم. برای برآورد دستمزد اجرا، به دو صورت روزمزد و یک جا می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم که بسته به حجم و شرایط مالی، از هر دو روش می‌شود اجرا را پیگیری کرد. در نهایت، با جمع هزینه مصالح و دستمزد اجرا، بهای این مرحله نیز برآورد می‌گردد.

برآورد قیمت اجرای گچ و خاک

در این مرحله نیز، ابتدا باید در نقشه، دیوارهایی که گچ‌وخاک می‌شود را پیدا نموده و متراژ گچ‌وخاک را بر اساس مترمربع محاسبه نمود . با دسترسی به متراژ، می‌توان محاسبه کرد که چند کیسه و یا چند کیلو گچ‌وخاک نیاز داریم و قیمت آن را به دست آوریم. برای برآورد هزینه دستمزد، مانند مرحله قبل، می‌توان یکجا یا روزمزد، اجرا را انجام داد. در نهایت با جمع هزینه مصالح و دستمزد اجرا ، بهای این مرحله به دست می‌آید.

برآورد قیمت اجرای شیب بندی بام

ابتدا باید طبق مساحت بام، مقدار پوکه، ماسه، سیمان و مصالح مصرفی را برآورد نموده و بهای آن را محاسبه کرد. سپس دستمزد اجرای شیب بندی، توسط استادکار و کارگران تابع او را برآورد نموده و با جمع هزینه مصالح و دستمزد نفرات، به بهای تمام شده این مرحله دسترسی پیدا کنیم.

هزینه نازک‌کاری

هزینه اجرای نازک‌کاری در مجموع هزینه‌های ساخت‌وساز با هزینه اجرای اسکلت برابری می‌کند و حتی گاهی از آن هم بالاتر می‌رود. این هزینه در مناطقی مانند منطقه یک تهران که مشتریان توقع زیادی از ساختار و معماری درون خانه دارند و می‌خواهند خانه‌ای داشته باشند که با بهترین و بروزترین متریال ساخته شده باشد، بسیار بالاتر از هزینه اجرای اسکلت خواهد بود. استفاده از چوب به جای ام دی اف در ساخت کابینت‌ها و کمدها ، استفاده از شیرآلات لوکس با آبکاری طلایی، نصب جکوزی پیش ساخته و وان در حمام و درب‌های ضد سرقت با قفل دارای حسگر اثر انگشت  از جمله امکاناتی است که برای خانه‌های مناطق اعیان نشین در نظر گرفته می‌شود که در نهایت هزینه ساخت و ساز را در این مناطق افزایش می‌دهد.

هزینه زیباسازی

زیباسازی هم مانند نازک کاری در مناطق بالا شهر می‌تواند هزینه بالاتری داشته باشد، زیرا در مناطق پایین‌تر معمولاً زیباسازی محوطه و حیاط به موزاییک کردن حیاط و کاشت درخت و گل در باغچه و نهایتاً نصب نیمکت محدود می‌شود. در صورتی که زیباسازی حیاط و محوطه در مناطق به اصطلاح بالای شهر می‌تواند شامل مواردی چون ساخت حوض یا استخر، آلاچیق، باربیکیو، آبنما، درختکاری ، تزیین باغچه با روش‌های نوین و احداث روف گاردن باشد.

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان

نرم افزار آنلاین متره و برآورد متری چند با احتساب متراژ ساخت و ساز و درجه کیفی مواد و متریال مورد استفاده در آن، اقدام به ارائه هزینه ساخت و برآورد ساخت می‌کند. طبیعی است هر چه کیفیت ساخت بالاتر و درجه عالی داشته باشد، هزینه ساخت و ساز بیشتر می‌شود. در انتها نرم افزار متری چند خلاصه برآورد را در قالب یک جدول و نمودار در یک فایل اکسل ارائه می‌کند که قابلیت دانلود دارد.

مطالب مرتبط: گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

هزینه ساخت و ساز به طور کلی به مجموع هزینه هایی که به منظور ساخت یک خانه یا آپارتمان با هر کاربری صورت می گیرد ، گفته می‌شود. در نرم افزار متره و برآورد آنلاین متری چند، می‌توان به دقت به تخمین هزینه ساخت و ساز رسید زیرا کارشناسان ما به طور مرتب هزینه متریال و مواد اولیه ساخت را از مراکز معتبر دریافت می‌کنند و به همین منظور هزینه‌های تخمین زده شده توسط این نرم افزار از دقت بالایی برخوردار است .

سوالات کلیدی:

  • نحوه برآورد هزینه ساخت متناسب با قیمت های به روزمصالح ساختمانی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد.

  • هزینه ساخت و ساز شامل چه بخش هایی می شود ؟

هزینه اخذ جواز ساخت ، هزینه تخریب ، هزینه خاک برداری و گودبرداری و هزینه ساخت اسکلت بخشی از این هزینه ها هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا