مدیریت پروژه

گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

گواهی پایان کار در واقع سندی است که سازنده ساختمان، باید آن را از شهرداری دریافت نماید. گواهی پایان کار از جمله اسناد مهم ساختمان سازی است و تا پیش از آن امکان صدور سند مالکیت در دفاتر ثبت اسناد رسمی و یا انتقال سند مالکیت وجود ندارد. در این مقاله نگاهی بر چگونگی اخذ گواهی پایان کار و مراحل آن خواهیم داشت.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار در واقع سندی است که در آن شهرداری (سازمانی که وظیفه صدور پروانه ساخت و گواهی پایان کار دارد)، به اطلاع مراجع قانونی دیگر می‌رساند که مالک سازه حاضر با اخذ پروانه ساخت، ساخت سازه طبق مقررات ملی ساختمان و رعایت اصول فنی، بدون تخلف از نقشه‌های صادر شده اقدام به ساخت کرده است و اکنون عملیات ساختمانی به پایان رسیده است و قصد صدور و ثبت سند برای املاک ساخته شده دارد. این گواهی به دفاتر رسمی ثبت اسناد، ادارات آب، برق، گاز و تلفن اجازه صدور سند (ثبت و انتقال سند) و انشعابات مورد نیاز ملک را می‌دهد.

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

مانند اخذ پروانه ساخت ساختمان، صدور گواهی پایان کار ساختمان نیز از وظایف شهرداری‌ها است و افراد همان‌طور که برای پروانه ساخت پرونده تشکیل دادند، برای اخذ گواهی پایان کار نیز، پرونده تشکیل می دهند و مجوز ساخت نیز از جمله موارد مهم موجود در این پرونده است. در زیر به معرفی و توضیح مراحل اخذ پایان کار ساختمان پرداخته شده است.

تشکیل پرونده

برای تشکیل پرونده مدارکی مورد نیاز است و باید در هنگام تشکیل پرونده همراه مالک یا وکیل وی باشد. از جمله این مدارک می‌توان به تهیه و تکمیل فرم درخواست گواهی پایان کار، سند مالکیت رسمی زمین یا سازه‌ای که پیش از ساخت در زمین وجود داشته است، اگر واحد تنها نوسازی شده است باید مبلغی جهت عوارض نوسازی پرداخت کند و رسید آن را همراه داشته باشد.

بازدید و صدور گواهی پایان کار

پس از تشکیل پرونده و ثبت پرونده در دبیرخانه و دریافت کد پیگیری، نوبتی برای بازدید از ملک از سوی شهرداری توسط کارشناس فنی تعیین می‌شود. لازم است در هنگام بازدید کارشناس فنی از سازه و تهیه گزارش، فرم تکمیل شده گزارش شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی از سوی مهندس ناظر و مدارک شناسایی مالک، صاحب سند یا وکیل وی آماده باشد.

در صورت رعایت نکاتی که طبق قانون لزوم اجرا دارند و هیچ‌گونه انحرافی از نقشه نداشته باشد و به اصطلاح خلافی نداشته باشد، کار تقریباً به پابان خود نزدیک می‌شود. پس از بازدید کارشناس فنی از ساختمان، پرونده به قسمت امور مالی رفته و عوارض ساخت محاسبه می‌شود و با پرداخت آن برگه اتمام بنا صادر می‌شود. این برگه در واقع پیش نویس گواهی پایان کار ساختمان است که با تائید رئیس بازرسی تحویل شما خواهد شد.

گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

وجود تخلف در روند صدور گواهی پایان کار

در صورت داشتن خلافی در ملک از نظر اختلاف نقشه با سازه، عدم رعایت مواردی که از نظر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی باید انجام شود، پرونده به کمیسیونی معروف به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می‌شود. در این کمسیون تصمیم گرفته می‌شود که اگر اختلافی در نقشه و سازه وجود داشته باشد، باید تخریب شود یا جریمه تخلف اخذ شود و اگر تخلفی در رعایت موارد سازمان آتش‌نشانی وجود داشته باشد، باید نسبت به اجرای آن اقدام شود. اگر تصمیم بر جریمه کردن مالک باشد، طبق نامه‌ای به وی ابلاغ می‌شود و اگر در مدت 10 روز وی جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 منتقل می‌شود و نسبت به تخریب بنا تصمیم گیری می‌شود سپس در طی نامه‌ای به مالک اعلام می‌شود که بنا در مدت دو ماه تخریب می‌شود و با توجه به اینکه شهرداری خود اقدام به این امر می‌کند هزینه این کار را نیز از مالک دریافت می‌کند.

مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار

  • فرم درخواست پایان کار
  • فرم شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساخت و ساز که توسط مهندس ناظر تائید شده است.
  • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل آن‌ها (همراه داشتن اصل وکالت‌نامه)
  • ارائه اصل پروانه ساخت ساختمان (آخرین مدرکی که از شهرداری برای عملیات ساخت اخذ شده است)
  • گواهی عدم خلافی و رسید پرداخت جریمه آن‌ها در صورت وجود
  • نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه CD
  • رسید پرداخت حق‌الزحمه (فیش) بازدید کارشناس
  • در صورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه
  • اصل و کپی رسید پرداخت (فیش) عوارض نوسازی سالیانه
  • برای ساختمان‌های قدیمی که تاکنون گواهی پایان کار نداشته‌اند نیز اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن باید ارائه شود.

چرا گواهی پایان کار صادر نمی‌شود؟

گاهی با این که همه مدارک مورد نیاز اخذ مجوز پایان کار آماده است و تمام مراحل آن طی شده است. تأخیری در روند صدور این مجوز مهم پیش می‌آید و با توجه نوسانات زیادی که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد، ممکن است باعث ضرر مالک یا کارفرما شود؛ بنابراین رفع وجود هرگونه اختلال در اسرع وقت باید صورت گیرد تا از زیان مالی بیشتر پیشگیری کند.

اگر گواهی پایان کار ساختمان صادر نمی‌شود ممکن است مشکلی در تکمیل فرم شروع، پیشرفت و اتمام کار مهندس ناظر وجود داشته باشد. ممکن است تخلفی از نظر متراژ سازه در مقایسه با نقشه وجود داشته باشد که با تشکیل کمیسیون ماده صد و پرداخت جریمه حل می‌شود، ممکن است پیمانکار از کارگران ساختمانی غیر مجاز استفاده کرده باشد و شکایتی در این زمینه وجود داشته باشد، ممکن است تاییده سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به دلیل وجود مغایرت‌هایی اخذ نشده باشد که همگی موارد ذکر شده با اقدام به بهسازی و پرداخت جریمه حل خواهند شد. نظارت مالک و کارفرما بر روند اجرای کار ساختمانی از به وجود آمدن این‌گونه موارد پیشگیری می‌کند.

گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن چگونه است؟

اگر خانه‌ای پیش خرید کنیم تکلیف مجوز پایان کار چیست؟

در این سؤال فرض بر این است که فردی نسبت به پیش خرید خانه‌ای در حال ساخت اقدام می‌کند و نگران این است که پس از پایان ساخت، مجوز پایان ساخت برای انتقال سند، انجام می‌شود یا خیر؛ در این مورد باید خریدار در هنگام پیش خرید واحد مسکونی مورد نظر در قرارداد اخذ مجوز پایان کار را ذکر کند و هر دو طرف معامله بر روی آن توافق کنند.

سخن آخر

گواهی پایان کار ساختمان از جمله مدارکی است که برای صدور و انتقال سند، اتصال انشعابات آب، برق، گاز و تلفن به آن نیاز است. این گواهی از طریق شهرداری (همان سازمانی که صدور مجوز ساخت در آن صورت گرفته است) صادر می‌شود. همانند اخذ مجوز ساخت، اخذ گواهی پایان کار نیز دارای مراحلی است که باید در مدت زمان مشخصی طی شود و نسبت به صدور سند اقدام شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا