مدیریت پروژه

حداقل متراژ زمین برای ساخت آپارتمان چگونه محاسبه می شود؟

خرید و تامین زمین مناسب برای ساخت، اولین و یکی از مهم‌ترین گام‌های ساخت‌وساز است. یکی از فاکتورهای انتخاب زمین مناسب ساخت که حتما باید رعایت گردد دانستن حداقل متراژ آن است. زیرا نتیجه انتخاب یک زمین مناسب علاوه بر دریافت مجوز ساخت  می‌تواند بنای مفید مناسبی را نتیجه دهد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

حداقل متراژ زمین برای ساخت آپارتمان به چه عواملی بستگی دارد؟

به منظور اطلاع یافتن از حداقل متراژ در ساخت یک واحد آپارتمان  ، حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا و حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت روستایی  اول باید دانست که محل احداث آن کجاست؛ زیرا این متراژ با توجه به شهر و منطقه احداث ملک متفاوت است. برای مثال در شهر تهران (به غیر از مناطق روستایی آن)، حداقل این متراژ 60 مترمربع بوده و باید گفت که این میزان در مناطق روستایی و مناطق شهری هر چند سال یک بار تغییر می کند.برای ساخت  و بازسازی خانه عوامل بسیاری رو باید بررسی کرد منجمله هزینه بازسازی ساختمان که از عوامل مهم به حساب میاد.

ضوابط مربوط به حداقل متراژ ملک در مناطق شهری

ضوابط مربوط به حداقل متراژ ملک در مناطق شهری

موارد زیر ضوابط قانونی تفکیک و ساخت زمین در پهنه‌های شهری را شامل می‌شوند:

  1. حداقل تفکیک زمین در سطح کاربری مسکونی در سطح پهنه تراکم کم و متوسط برابر 200 مترمربع و در سطح پهنه تراکم زیاد برابر با 300 مترمربع خواهد بود.
  2. در تفکیک اراضی مسکونی، طول قطعه نباید از سه برابر عرض آن بیشتر شود.
  3. در تفکیک اراضی، اگر شکل زمین و یا وضعیت دسترسی، امکان تامین حداقل تفکیک در کلیه پلاک‌ها را از بین برده باشد، تفکیک قطعات با مساحت کم از حداقل تفکیک با توجه به شرایط ذیل مجاز است.
  • مساحت‌ها در هیچ حالتی از 180 مترمربع کمتر نباشد.
  • تعداد قطعات با مساحت کمتر از حداقل تفکیک از 30 درصد تعداد قطعات زمین مورد تفکیک بیشتر نشود.
  1. در قطعاتی که قبل از تصویب بازنگری طرح تفصیلی تفکیک شده و دارای سند رسمی باشند و مساحت آن‌ها بر مبنای سند رسمی کمتر از 180 مترمربع باشد، قوانین به شرح زیر است:
  • برای مساحت‌های باقیمانده بین 120 تا 200 مترمربع احداث بنا در 60 درصد سطح اشغال و دو طبقه و با ارتفاع حداکثر 8 متر مجاز است.
  • در صورتی که مساحت زمین باقیمانده بین 60 تا 120 مترمربع باشد احداث بنا در 60 درصد سطح اشغال و در یک طبقه و با ارتفاع حداکثر 5 متر مجاز و احداث پیلوت غیر مجاز است.
  1. احداث آپارتمان و بازسازی ملک در زمین‌های با مساحت کمتر از 60 متر مجاز نیست.

در ادامه به بررسی حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا و حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت روستایی و هزینه ساخت خانه پرداخته ایم.

قانون 100 درصد بنا چیست؟

قانون 100 درصد بنا چیست؟

بر اساس ضوابط شهرسازی، در ساختمان‌هایی که ۱۰۰ مترمربع مساحت و سند شش دانگ دارند، این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد مساحت ملک خود را تا ارتفاع ۱۰.۵ متر بسازند. این بدان معناست که حداکثر ارتفاع ساختمان مسکونی دو طبقه نیز بسته به اینکه زیرزمین با پنجره نور گیر از نما داشته باشند یا نداشته باشند، متفاوت خواهد بود.

بدین صورت که حداکثر ارتفاع مجاز برای ساختمان‌های دو طبقه بدون زیرزمین با پنجره نور گیر از نما ۸/۱۰ متر و ساختمان دو طبقه دارای زیرزمین با پنجره نور گیر از نما، ۹ متر خواهد بود. در مورد پلاک‌های مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر زمین و فاقد سند شش دانگ، نمی‌توان ارتفاع را ۱۰.۵ متر ادامه داد و استاندارد آن 7 متر خواهد بود.

قانون 70 درصد ساخت چیست؟

منظور از درصد ساخت زمین، در واقع درصدی از متراژ کل زمین است که شهرداری اجازه ساخت بنا در آن را صادر می‌کند. در این مواقع قانون 70 درصد ساخت به این معنا است که شهرداری تنها مجوز ساخت 70 درصد از بنا را صادر کرده است.

برای درک بهتر این قانون بنا تصور کنید که شما قصد ساخت‌وساز در زمینی به ابعاد 100 مترمربع را دارید و شهرداری تنها مجوز ساخت 70 درصد بنا را صادر می‌کند. به این ترتیب شما تنها قادر به ساخت 70 درصد زمین یا 70 مترمربع از این زمین خواهید بود.

حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا

حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا  و حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت روستایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و دارای قوانین خاصی است .  برای مثال اگر بنایی 100 متر باشد نمیتونند از 100 درصد بنا برای ساخت استفاده کنند.

قانون 60 درصد ساخت چیست؟

مشابه قانون 70 درصد ساخت، قانون 60 درصد ساخت هم به زمانی اشاره دارد که شهرداری مجوز ساخت‌وساز 60 درصد از زمین را صادر کند.

در این مواقع، سازنده برای زمینی به‌اندازه 100 مترمربع تنها اجازه ساخت 60 درصد یا 60 مترمربع از زمین را خواهد داشت.

حداقل متراژ زمین برای ساخت در اصفهان

حداقل متراژ زمین برای ساخت در اصفهان و حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا  برای یک واحد مسکونی 60 مترمربع، برای یک واحد خدمات دفتری 50 مترمربع و برای یک واحد تجاری 18 مترمربع است.

حداقل متراژ زمین برای ساخت در رشت

حداقل متراژ زمین برای ساخت در رشت  و حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا در مناطق ویلایی و ساحلی به‌منظور جلوگیری از لطمه زدن به زیبایی و بافت شهری یا روستایی، حداقل 100 مترمربع است و اجازه ساخت برای متراژهای کمتر از 100 مترمربع داده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که این درصدها توسط نهادهای مربوطه هر از چند گاهی تغییر می‌کند و برای اطلاع از مقدار دقیق حداقل و حداکثر متراژ ساخت‌وساز در شهر خود به شهرداری مراجعه کنید.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

درصد ساخت زمین و چگونگی محاسبه آن

برای حداقل متراژ زمین برای ساخت در روستا و حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت روستایی  و اصلا به طور کلی به میزان درصدی از کل ملک که مرجع صدور پروانه اجازه ساخت بنا در آن را می‌دهد، درصد ساخت زمین گویند. مثلاً اگر متراژ زمین شما ۱۰۰ مترمربع باشد و شهرداری به شما اجازه دهد تا کل زمین را زیر بنا ببرید در واقع به شما مجوز ۱۰۰ درصد بنا داده است.

به همین صورت اگر شما مجوز ۶۰ درصد بنا داشته باشید فقط می‌توانید ۶۰ مترمربع از زمین خود را بسازید. در حالت اول ضریب سطح اشغال ۱ و در حالت دوم ضریب سطح اشغال ۰.۶ است.

عوامل متعددی روی تعیین درصد ساخت زمین مؤثر است. تعیین این درصد در حالت کلی وابسته به طرح تفصیلی شهر است.

البته حالت سومی هم وجود دارد، به این صورت که اگر سطح اشغال ساختمان در یک منطقه 60 درصد +2 متر باشد و بخواهیم در زمینی به مساحت 100 مترمربع با طول 10 متر در این منطقه اقدام به ساخت‌وساز کنیم، پس از محاسبه درز انقطاع (با توجه به ارتفاع ساختمان) و رعایت فاصله آن از ملک یا ملک‌های مجاور (کاری که در حالت‌های اول و دوم هم باید صورت گیرد)، مجاز خواهیم بود به اندازه 60 درصد از طول زمین به علاوه 2 متر پیشروی کنیم. در این صورت مساحت قابل ساخت تقریباً 80 مترمربع در هر طبقه خواهد بود.

نقش عقب‌نشینی در حداقل متراژ ساختو حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت روستایی

نقش عقب‌نشینی در حداقل متراژ ساختو حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت روستایی

در برخی مناطق روستایی مانند مناطق غیر شهری شمال کشور، چنانچه زمینی خریداری کرده‌اید اما نیاز به عقب‌نشینی و یا اصلاحی دارد، باید بدانید که در روستاها مساحت زمین قبل از عقب‌نشینی ملاک عمل خواهد بود.

یعنی اگر این اصلاحات منجر به این شود که مساحت باقیمانده زمین شما کمتر از 60 مترمربع باشد، می‌توانید با دریافت تاییدیه از شورای معماری منطقه شهرداری یا کمیسیون ماده 99 فرمانداری (برای املاک روستایی) و در نظر گرفتن ضوابط و حقوق ساختمان‌های مجاور، بین 60 تا 100 درصد زمین خود را پروانه ساخت دریافت نمایید.

سوالات کلیدی :

  • قانون 100 درصد بنا چیست؟

بر اساس ضوابط شهرسازی، در ساختمان‌هایی که ۱۰۰ مترمربع مساحت و سند شش دانگ دارند، این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد مساحت ملک خود را تا ارتفاع ۱۰.۵ متر بسازند.

  • حداقل متراژ زمین برای ساخت آپارتمان در شهر تهران چقدر است ؟

در شهر تهران حداقل متراژ با توجه به پهنه و منطقه ساخت متفاوت است که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.6]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا