پیش بینی قیمت ساخت و ساز

برآورد هزینه ساخت خانه با چند کلیک ساده

محاسبه هزینه ساخت خانه کار ساده‌ای نیست. با این حال، در این مقاله با استفاده از برخی تجارب کشوری و منطقه‌ای جنبه‌های مختلف هزینه‌های ساخت خانه را تحلیل خواهیم کرد تا تصویر بهتری از هزینه ساخت یک خانه رؤیایی برای شما ارائه دهیم .

شاید نتوان خانه‌ای پیدا کرد که دارای نقشه، فضا و ویژگی‌های منحصر به فرد مورد نظر شما باشد. یا شاید خانه‌ای قدیمی دارید که بازسازی آن به لحاظ اقتصادی و فنی به‌صرفه نبوده و نیاز به تخریب و ساخت از صفر دارد و یا اینکه شما یک قطعه زمین دارید که می‌خواهید برای سرمایه‌گذاری در آن یک ملک احداث کنید. در همه این موارد، ممکن است به جای خرید خانه، در فکر ساختن خانه رؤیایی خود باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

گام‌های مربوط به محاسبه هزینه ساخت یک خانه

در زیر به مجموعه مراحل لازم برای  برآیند هزینه ساخت خانه اشاره شده است.

مرحله 1: درک اصول ساخت خانه و نحوه استخدام پیمانکار مناسب پروژه خود

مرحله 2: شناخت هزینه‌ها و کارشناسانی که در ساخت یک خانه دخیل هستند

مرحله 3: شناخت ویژگی‌های قسمت‌های مختلف ساختمان و تأثیر آن‌ها بر هزینه‌های ساخت خانه

مرحله 4: نحوه محاسبه هزینه‌های اولیه ساختمان و دریافت پیشنهادهای قابل مقایسه از سازندگان بالقوه

مرحله 5: در کنار هم قرار دادن اطلاعات و محاسبه هزینه‌های کل

گام اول؛ اصول و مبانی ساخت یک خانه

ساخت خانه جدید بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری است که بیشتر مردم در طول زندگی خود انجام می‌دهند، بنابراین انجام درست آن برای بار اول بسیار مهم است.

باید دانست که در هر مرحله از ساخت خانه می‌بایست چندین متخصص از چندین رشته کاری استخدام شوند و در کنار هم کار کنند. با دانستن اینکه به دنبال چه چیزی هستید، قادر خواهید بود بودجه‌ای تهیه کنید که تمام موارد احتمالی را پوشش دهد تا دچار استرس ناشی از کمبود بودجه در حین کار نشوید.

آماده‌سازی

تعداد اتاق، چشم‌انداز و امکانات رفاهی از جمله آیتم‌هایی است که به نظر شخص مالک بستگی دارد. مکان پروژه زمینی است که در آن خانه ساخته می‌شود. این بخش از ساختمان معمولاً بیشترین هزینه را شامل می‌شود. یک ملک ممکن است زمین خالی یا ملک قدیمی و کلنگی داشته باشد و نیاز است که شما قبل از ساخت ، تخریب انجام دهید. باید دانست هر کدام از اینها تأثیر متفاوتی در نحوه طراحی و ساخت خانه شما و هزینه نهایی آن دارند.

انتخاب پیمانکار

مهم‌ترین گام پس از آمادگی ما برای ساخت خانه و در نظر گرفتن نکات مربوط به زمین ساختمان، استفاده از افراد خبره در ساخت و رهبری آن‌ها توسط یک سازنده باتجربه و آگاه است. این فرد باید کارگران و استادکاران را مدیریت کرده و با کارشناسان شهرداری و نظام مهندسی تعامل کند. در کنار این موضوع وی باید در شناخت کالاها، مواد و مصالح هم خبره باشد.

گام دوم؛ شناخت هزینه‌ها و کارشناسانی که در ساخت یک خانه دخیل هستند

از زمان دریافت جواز، طراحی خانه و شروع مصاحبه با سازندگان، تا زمانی که گزینه‌های خود را نهایی کنید، احتمالاً وام بگیرید و با پایان عملیات ساختمان به خانه جدیدتان نقل مکان کنید حداقل دوازده ماه زمان نیاز دارید.

از آنجا که شما و سازنده حداقل به مدت یک سال با یکدیگر کار خواهید کرد، باید اعتماد و ارتباط صریح و صادقانه‌ای بین شما وجود داشته باشد. ساخت خانه فرایندی پیچیده است و می‌تواند تا 30 شغل و بخش مختلف را درگیر کند.

اکنون دیگر کسانی که در ساخت خانه جدید شما مشارکت دارند باید مورد بررسی قرار گیرند.

هزینه‌های طراحی معماری

در موضوع استخدام طراح یک پروژه، مقایسه قیمت بین خدمات افراد مختلف کار ساده‌ای نخواهد بود. امکان دارد که طراحی قیمتی را به شما پیشنهاد دهد که آن‌قدر مناسب باشد که واقعی به نظر نرسد ولی حقیقت این است که نحوه محاسبه هزینه طراحی داخلی بین طراحان متفاوت است. معمولاً طراح داخلی یا دکوراتور، یکی از روش‌های زیر را برای قیمت‌گذاری روی خدماتش استفاده می‌کند.

۱- محاسبه بر اساس درصدی از هزینه‌های کل پروژه

۲- محاسبه بر اساس دستمزد ثابت

۳- محاسبه ساعتی

۴- محاسبه بر اساس متراژ پروژه

هزینه‌های طراحی سازه

راه‌های گوناگونی برای طراحی سازه ساختمان وجود دارد که شامل طراحی سازه بتنی و یا فلزی هستند. انتخاب هر کدام از این روش‌ها برای انجام پروژه بر مبنای کاراکترهای آن پروژه صورت می‌پذیرد. ویژگی‌های مختلفی در پروژه وجود دارند که با توجه به آنها نوع سازه تعیین می‌شود که شامل موارد زیر است.

  • مقاومت سازه در برابر حریق
  • مقاومت سازه در مقابل نیروهای زلزله و باد
  • وزن نهایی ساختمان و بارگذاری آن
  • سرعت اجرای پروژه در مراحل اجرایی
  • شرایط آب‌وهوایی و ارتفاع منطقه
  • میزان هزینه تمام شده سازه
  • میزان ارزش سازه در هنگام پایان عمر آن

هزینه‌های مربوط به طراحی سازه و هزینه بازسازی ساختمان با توجه به عوامل دخیل در آن و با توجه به بخش‌های مختلف موجود در پروژه و وسعت آن تعیین می‌شود.

هزینه‌های مربوط به جواز

هزینه ساخت خانه شامل دریافت جواز نیز می‌شود. این مجوز به افراد اجازه می‌دهد تا نسبت به پروژه‌هایی از قبیل بازسازی، نوسازی و ساخت‌وساز بر اساس قوانین و ضوابط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدام کنند. همچنین، هرگونه عملیات ساخت‌وسازی که بدون اخذ پروانه انجام بگیرد غیرقانونی است و اقدام به آن توسط مراجع نظارت به ساختمان‌سازی پیگیری و متوقف خواهد شد.

هزینه‌های آماده‌سازی سایت پروژه

تجهیز، تخریب، پی‌کنی و ایمن‌سازی همگی از مراحل آماده‌سازی سایت پروژه ساختمانی هستند که انجام آن‌ها برای ادامه دیگر مراحل نیازمند هزینه خواهد بود.

هزینه‌های پیش بینی نشده

همیشه هزینه‌های پیش بینی نشده‌ای وجود خواهد داشت که برای آن‌ها به پول اضافی در دسترس نیاز داریم و باید سعی کنیم حدود 5 درصد از هزینه خانه را برای هزینه‌های غیرمنتظره پیش بینی نماییم. همچنین با استفاده از دقت کافی و استخدام مجرب‌ترین و ماهرترین متخصصان در هر رشته ، روند کار تا آنجا که ممکن است بدون استرس انجام خواهد شد.

گام سوم؛ شناخت ویژگی‌های قسمت‌های مختلف ساختمان و تأثیر آن‌ها بر هزینه‌های ساخت خانه

برای درک بهتر قیمت‌ها و هزینه‌های ساختمان می‌بایست درک کلی از ویژگی‌های قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله فونداسیون، اسکلت، تأسیسات مکانیکی و برقی و سایر قسمت‌ها داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های هر قسمت را بهتر درک کنید.

اگر تخمین‌های اولیه‌ای را از چند سازنده مختلف دریافت کنید خواهید دید که برآورد آن‌ها بسیار متفاوت هستند، پس به کمک اطلاعات خودتان باید مطمئن شوید که موارد مربوط به هزینه‌ها دقیقاً چه چیزی را در خود دارند و آیا منطقی هستند یا خیر. در هنگام مقایسه تخمین‌های مختلف باید اطمینان حاصل کنید که هر آیتم را با نمونه خودش مقایسه می‌کنید.

با این کار شما متوجه خواهید شد که اگر چیزی در ریز آیتم‌های خانه شما نیست آن را در برنامه خود بگنجانید.

گام چهارم؛ نحوه محاسبه هزینه‌های اولیه ساختمان و دریافت پیشنهادها قابل‌مقایسه از سازندگان بالقوه

محاسبه هزینه‌های اولیه ساخت ساختمان به این صورت است که می‌بایست نقشه‌های کامل معماری و سازه ساختمان را به چندین پیمانکار خبره ارائه دهیم و از آنها بخواهیم که با توجه به قیمت‌های روز، یک برآورد کلی ازهزینه تمام شده پروژه به ما اعلام کنند. در این مرحله باید توجه داشت که پیمانکار حتماً حق‌العمل خود را نیز لحاظ کند. این حق‌العمل می‌تواند به صورت مترمربعی یا درصدی از هزینه کلی ساخت ساختمان باشد.

گام پنجم؛ در کنار هم قرار دادن اطلاعات و محاسبه هزینه‌های کل

همان‌طور که مشاهده شد، ساخت خانه یک فرآیند پیچیده است. شما و سازنده خود باید به عنوان یک تیم کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که پروژه به راحتی پیش می‌رود و سعی کنید از هرگونه مانع تراشی در طول مسیر رسیدن به خانه رؤیایی خود اجتناب کنید. بهترین راه برای اطمینان از اینکه خانه شما درست همان‌طور که می‌خواهید ساخته خواهد شد یا خیر، داشتن مجموعه‌ای دقیق از برنامه‌های ساخت‌وساز فنی و اقتصادی است.

این برنامه‌ها نه‌تنها نقشه راه ساخت خانه را نشان می‌دهد بلکه شامل موارد زیر هم می باشد:

  • مشخصات اجناس، کالاها، مواد و مصالح
  • روش ساخت
  • مشخصات ساختاری که ثابت کند این طرح با الزامات ایمنی در برابر آتش و دیگر ضوابط شهری تطابق دارد

هرچه جزئیات این موارد بیشتر باشد، کار ساخت آسان‌تر خواهد شد. مالک می‌تواند پس از دریافت پیشنهادهای دقیق از پیمانکاران مختلف ، آنها را با دانش خود و بر اساس قیمت‌هایی که از بازار دریافت می‌کند مقایسه کرده و علاوه بر بدست آوردن برآورد کلی ساخت ، بهترین پیمانکار مربوطه را نیز انتخاب نماید.

خانه‌ام را خودم بسازم یا به صورت آماده خریداری کنم؟

در زیر مزایای هر یک از دو روش ذکر شده در بالا بیان شده است تا به شما در تصمیم‌گیری کمک نماید. متری چند علاوه بر برآورد هزینه ساخت خانه در نرم افزار خود ، می‌تواند در تصمیم گیری در خصوص سودآوری پروژه هم به کمک شما بیاید، برای اطلاعات بیشتر به سایت متری چند و اکو ساختمان مراجعه کنید.

مزایای ساختمان سازی

ساختمان سازی خود نوعی سفارشی سازی است که از جمله مزایای بسیار آن این واقعیت است که شما هزینه آنچه را که می‌خواهید پرداخت خواهید کرد. یک خانه موجود در محله‌ای اعیان‌نشین ممکن است دارای ویژگی‌های ممتازی مانند استخر شنا، جکوزی، لابی، روف‌گاردن و باشگاه ورزشی باشد که برای شما مهم نبوده و کاهش محسوس قیمت‌ها را باعث خواهد شد. به علاوه، وقتی بنایی را با مشخصات دلخواه خودتان کار می‌کنید، نیازی نیست که در هنگام ساکن شدن در آن هزینه‌ای برای بازسازی آن پرداخت کنید.

ساخت خانه جدید همچنین به معنای لوازم و سیستم‌های جدید است، به این معنی که هنگام ورود شما به ساختمان نوساز هنوز همه چیز تحت ضمانت است و برای چندین سال دیگر مجبور نیستید هزینه‌های بالای نگهداری را در بودجه خود بگنجانید. شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات جدید گرمایشی و سرمایشی و مصالح ساختمانی نوین صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بسیار بیشتر از ساختمان مشابه انجام دهید.

مزایای خرید ساختمان آماده

برای بسیاری از افراد، ساخت خانه یک کار پردردسر و پرزحمت است که جدا از وجود ریسک در مسائل مالی می‌تواند زمان‌بر نیز باشد. خرید یک خانه آماده گرچه سودی را که از ساخت به دست می‌آید شامل نمی‌شود اما ریسک هزینه‌های ناشی از کار ساخت را نیز ندارد. برخی از این ریسک‌ها به قرار زیر هستند:

اول اینکه برآورد اشتباه مقیاس و بزرگی پروژه و عجله کردن در ساخت یکی از مهم‌ترین اشتباهات است. به این مفهوم که افراد معمولاً برای ساخت خانه خیلی سریع می‌خواهند کار را شروع کنند که از در نظر گرفتن تمامی ابعاد پروژه شانه خالی می‌کنند و یا آن را به مراحل بعد ساخت موکول می‌کنند. در صورت برآورد اشتباه مقیاس پروژه و مقدار کاری که می‌طلبد، برآورد دوباره پروژه بسیار گران تمام خواهد شد و ضرر مالی هنگفتی خواهید کرد.

دوم اینکه به تعویق افتادن ساخت خانه و ساختمان و عدم تکمیل آن در زمان مقرر یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های سازندگان خانه و پیمانکاران ساختمان است. کش‌دار شدن و به درازا کشیدن پروژه به معنای درگیر شدن بیشتر با نوسانات قیمت، بهم ریختن زمان‌بندی ساخت خانه، خواب طولانی مدت سرمایه و خروج سرمایه به میزان بیشتر از جریان نقدینگی است.

در صورت ساخت خانه با وام بانکی و قسط و حتی قرض هم با به طول انجامیدن پروژه باید برای سودهای سرسام‌آور و جریمه‌های سنگین عدم پرداخت به‌موقع اقساط وام آماده شد.

نکته سوم هم مواجه شدن با مشکلات مربوط به زمین و محل ساخت خانه است. به این صورت که پس از شروع ساخت و شروع کندن پی ممکن است با مشکلات آب و خاک و تأسیسات متعددی روبرو شویم. مخصوصاً اگر اقدام به تخریب خانه کلنگی و ساخت خانه جدید روی محل خانه قبلی کنید. در این حالت ممکن است با مشکلات تخریب زیادی مواجه شوید.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد در هزینه ساخت خانه فاکتورهای زیاد و تاثیرگذاری وجود دارد. همچنین هزینه‌های برآورد شده باید دست بالا گرفته شود تا در هنگام کار مشکلی در پرداخت‌ها پیش نیاید. همه این نکات با استفاده از مشاوره افراد آگاه و متخصص قابل مدیریت خواهد بود. وب‌سایت متری چند با ارائه سرویس‌های متنوع مفتخر به همراهی با افراد فعال در این نوع پروژه‌هاست.

سوالات کلیدی :

  • گام های مربوط به هزینه ساخت خانه چیست ؟

اصول و مبانی ساخت یک خانه ، شناخت هزینه‌ها و شناخت ویژگی‌های قسمت‌های مختلف ساختمان و تأثیر آن‌ها بر هزینه‌های ساخت خانه برخی از این موارد هستند.

  • با توجه به چه ویژگی هایی می توان نوع سازه را قبل از ساخت تعیین نمود ؟

مقاومت سازه در برابر حریق ، مقاومت سازه در مقابل نیروهای زلزله و باد ، وزن نهایی ساختمان و بارگذاری آن ، سرعت اجرای پروژه در مراحل اجرایی

برخی از این موارد هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا