پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت خانه مسکن ملی چقدر است؟

هزینه ساخت خانه مسکن ملی هم در ماه های اخیر در محافل مختلف مطرح بوده و قیمت پایین ساخت و عرضه این پروژه می تواند ثبات نسبی و کاهش قیمت را در بازار در بر داشته باشد.

طبق اعلام شرکت عمران شهر جدید پرند متقاضیان باید طی ۸ مرحله ۳۲۰ میلیون تومان آورده خود را واریز کنند. به عبارت دیگر متقاضیان باید هر مرحله ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدود شده خود نزد بانک مسکن واریز کنند. طبق اعلام شرکت عمران پرند، مبلغ آورده متقاضیان “علی‌الحساب” است، یعنی احتمال افزایش آن در آینده وجود دارد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مراحل مربوط به دریافت طرح مسکن ملی

مراحل زیر مربوط به دریافت طرح اقدام ملی مسکن است.

مرحله اول: ثبت‌نام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن در قسمت ثبت نام مسکن ملی

مرحله دوم: ارسال مدارک مورد نیاز از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر

مرحله سوم: مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام

مرحله چهارم: استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه

مرحله پنجم: انتخاب طرح مورد نظر

مرحله ششم: پرداخت پیش‌پرداخت ۳۰ درصدی مشخص شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی

مرحله هفتم: شروع ساخت واحد مسکونی

مرحله هشتم: تحویل واحد مسکونی

گروه هدف طرح مسکن ملی کدام است؟

خانه دار کردن ۶ دهک جامعه هدف طرح مسکن ملی است. تهیه مسکن برای دهک‌های پایین جامعه توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی انجام می شود که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ای در اختیار آنها زمین قرار داده است. شرایط طرح مسکن ملی به صورتی طراحی شده که کسانی که پیش از این از اقدامات دولتی برای خانه دار شدن استفاده نکرده اند بتوانند از آن بهره مند شوند.

به علاوه کسانی که در صندوق پس ‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و فرهنگیانی که فاقد زمین و واحد مسکونی هستند نیز می‌توانند در این طرح ثبت نام نمایند. همچنین این افراد نباید تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده کرده باشند.

مطالب مرتبط: هزینه ساخت خانه

آورده مورد نیاز متقاضیان طرح مسکن ملی

برآورد قیمت 320 میلیون تومانی برای یک آپارتمان حدود 80 متری در این طرح با توجه به وضعیت واحدهای مسکونی از جمله، متراژ، زیر بنا و تعداد طبقات هر ساختمان، قیمت هر مترمربع انجام می گیرد. نظر به اینکه افراد متقاضی خود قادر به انتخاب نوع مصالح هستند، از این رو این مسئله نیز می تواند سبب تفاوت در قیمت ها گردد.

اقساط طرح مسکن ملی

مبلغ اقساط ماهانه پروژه نهضت ملی مسکن برای افراد کم درآمد از ۱٫۸ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان اعلام شده است. در همین مطلب برای طبقه متوسط مبلغ اقساط ماهانه نهضت مسکن ملی از ۲٫۳ تا ۴٫۲ میلیون تومان بود. استفاده کنندگان این تسهیلات برای بازگرداندن آن بین ۱۰ تا ۲۰ سال زمان دارند و اگر بخواهند می توانند مطابق شرایط مالی خود این بدهی را زودتر تسویه کنند.

قیمت تمام شده مسکن ملی 1402

توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی در حال حاضر ممکن است  هزینه‌های تمام شده بسیاری از پروژه‌های نهضت ملی مسکن افزایش یابد اما با تدابیر در نظر گرفته شده از سوی دولت و تامین منابع مالی شاهد عدم رشد قیمت ها در این بخش خواهیم بود.

  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان ‌ یک و دو طبقه متری 6 میلیون و 600 هزار تومان
  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان ۳ تا ۵ طبقه متری 7 میلیون و 200 هزار تومان
  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری 7 میلیون و 800 هزار تومان
  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان ۸ تا ۱۰ طبقه متری 9 میلیون و 400 هزار تومان
  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان 11 تا 12 طبقه متری 10 میلیون تومان
  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری 11میلیون و 600هزار تومان
  • قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان ۱۶ طبقه و بالاتر متری 12 میلیون و 200 هزار تومان

هزینه ساخت مسکن ملی چقدر است؟

بر خلاف داده های بالا، این واقعیت وجود دارد هیچ‌کس حتی خود سازنده‌ها نمی‌دانند نهایتاً هزینه ساخت واحدهای مسکن کلی چقدر خواهد بود. در زمان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، قرار بود هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان بین سه میلیون و 60۰ هزار تا جهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد که در هر استان بسته به به هزینه‌های ساخت متفاوت است.

از همان ابتدای کار مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند این ارقام صرفاً بر اساس برآورد هزینه‌هاست و ممکن است در پایان، قیمت تمام شده مسکن ملی متفاوت گردد. وزیر راه و شهرسازی در زمان آغاز ثبت‌نام این قیمت این واحدهای مسکونی هر متر مربع بین 4 تا 5 میلیون تومان اعلام کرده بود.

از آنجا که طرح مسکن ملی جز پروژه های انبوه سازی به حساب می آید هزینه های ساخت آن نیز زیر مجموعه این روش به شمار رفته و طبق اصول آن برآورد و محاسبه می شود. البته طبق تعریف غلطی که از انبوه سازی در جامعه مطرح شده است به فردی که حدود بیست واحد مسکونی می سازد انبوه ساز گفته می شود و یا به مجموعه ای که حدود ده واحد مسکونی را دارد مجموعه انبوه سازی می گویند.

این تعریف از انبوه ساز و انبوه سازی تعریفی غلط و کاملا اشتباه است که باید فعالین انبوه سازی در کشور به تعریف ساده تر و دقیق تر از انبوه سازی بپردازند. انبوه سازی پروژه  ای است که از نظر تعداد و حجم در اندازه ای باشد که به همراه خود تکنولوژی جدید ایجاد کند.

مسکن به عنوان سر پناه انسان ها همواره جزء نیازهای اولیه جامعه بشری است که پس از غذا و پوشاک، سومین نیاز اصلی افراد است و در جامعه امروز ما به عنوان یک جنس سرمایه ای نقش بزرگی در ایجاد امنیت اقتصادی برای شهروندان دارد.

به علاوه ساخت مسکن ملی با حجم بالای گردش مالی و با ایجاد اشتغال پایدار و ثبات امنیت اجتماعی و اقتصادی همواره جزء اولویتهای تصمیم گیری مسئولان بوده است. به همین دلایل است که سیاست انبوه سازی یک سیاست اصلی در ساخت و ساز در ایران است که بعد از گذشتن دو دهه از انقلاب به طور جدی مورد توجه نهاد های مختلف بوده است.

 استان های شامل طرح مسکن ملی

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای لیست استان‌ها و شهرهای دارای ظرفیت ثبت نام در فاز هفتم طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. در اطلاعیه دوم معاونت مسکن و ساختمان در خصوص ثبت نام فاز هفتم طرح نهضت ملی مسکن  آمده است: با عنایت به ثبت‌نام مرحله هفتم طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای دارای ظرفیت مازاد زمین (تا سقف ظرفیت زمین تامین شده)، به اطلاع متقاضیان. بدیهی است در صورت تامین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه در این شهرها نیز به تدریج بازگشائی و اسامی شهرها به لیست ذیل اضافه می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است متقاضیان مسکن در شهرهای جدید، می‌بایست سابقه سکونت لازم در شهر محل سکونت ذکر شده در این جدول را داشته باشند.

  • استان ایلام
  • استان بوشهر
  • استان تهران
  • خراسان جنوبی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • سمنان
  • سیستان و بلوچستان
  • فارس
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • لرستان
  • مرکزی
  • هرمزگان

شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی 1402

شرایط تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی که تنها افراد خاص واجد شرایط هستند به شرح زیر است:

  1. متقاضی ثبت نام در 5 سال اخیر فاقد هرگونه زمین یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22/11/1357 از هیچ یک از امکانات دستگاه های دولتی و عمومی در رابطه با فرهم کردن مسکن از جمله زمین و واحد مسکونی استفاده نکرده است.
  2. متقاضی طرح باید متاهل و یا سرپرست خانواده باشد.
  3. باید دارای حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا باشد.
  4. از ابتدای سال 1384 تا کنون ، هیچگونه تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی دریافت نکرده باشد.
  5. منع قانونی برای اخذ تسهیلات نداشته باشد.
  6. توانایی مالی برای پرداخت هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام شده
  7. امکان سپردهگذاری حداقل 400 میلیون ریال در مرحله اول ثبت نام
  8. توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی ولم طرح مسکن ملی 1402 با نرخ سود مصوبشورای پول و اعتبار

کاهش هزینه ها در صورت ساخت مسکن ملی

همانطور که اشاره شد به دلیل اینکه مسکن ملی در دسته بندی کارهای انبوه سازی گنجانده می شود، هزینه های آن نیز به دلایل زیر کاهش می یابند.

  • کاهش هزینه های تهیه مصالح

به‌کارگیری این متد، در پروژه‌های انبوه سازی ساختمان، مقرون به‌ صرفه و اقتصادی است. از کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل کالا و تسهیل برنامه‌ریزی کاری تا بهره‌مندی از تخفیفات فروش عمده مصالح ساختمانی در ذیل مزایای این نوع خرید هستند.

علاوه بر سودآوری ناشی از خرید عمده مصالح، صرفه‌جویی در زمان و انرژی نیز، در این روش کاملا ملموس است. تا جایی که در مقام مقایسه، هر روش دیگر، می‌تواند به لحاظ اقتصادی زیان‌آور محسوب شود.

  • کاهش هزینه های نیروی کار

در پروژه های انبوه سازی به دلیل حجم بالای اجرا اغلب زمان زیادی برای تکمیل نیاز است و این مورد قدرت چانه زنی را برای استخدام افراد دست اندر کار به خصوص کارگران و استاد کاران بالا می برد چرا که خیال آنها را از یافتن کار راحت می کند. لذا آنها می توانند تخفیف بیشتری برای حق العمل خود برای کارفرما لحاظ کنند و تقریبا مانند یک کارمند تمام وقت تا پایان پروژه استخدام شوند بدون اینکه نیاز باشد هر روز به دنبال کار باشند و روزهای بیکاری خود را با بالا بردن دستمزد خود جبران نمایند.

  • کاهش ضایعات ساختمان

نتایج نشان داده است که با ذخیره سازی، روش حمل و نقل در کنار طراحی مناسب، به روزآوری فناوری و استفاده از مواد قابل بازیافت می توان به کاهش ضایعات در کارهای انبوه سازی کمک کرد.

  • امکان آموزش پرسنل پروژه

پروژه های انبوه سازی به دلیل ماهیت خود زمانی به موفقیت بیشتر و هزینه کمتر دست می یابند که آموزش در آنها نهادینه شود.

سرمایه گذاری در آموزش کارمندان خود یک روش مطمئن برای افزایش درآمد ساخت و ساز است. کارگران شما ستون فقرات پروژه ساخت و ساز شما هستند و بدون آموزش مناسب، پروژه ها می توانند از هم بپاشند. در حالی که سرمایه گذاری در آموزش برای کارفرما هزینه خواهد داشت، افزایش بهره وری کارگر ارزش آن را خواهد داشت.

این امر در مورد دیگر افراد دخیل در پروژه هم نیز صدق می کند. برای انجام به موقع ضرب الاجل ها و نقاط عطف پروژه باید یک سرپرست با طرز فکر استراتژیک داشت که برای این کار آموزش دیده است. آموزش می تواند به افراد بیاموزد که چگونه برای پیشرفت برنامه و بودجه یک پروژه تلاش کنند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

ارزانتر شدن مسکن یکی از مهم ترین راه های خانه دار شدن همه مردم و پیشرفت اقتصادی یک کشور است. بر اساس آمارهای موجود در کشور ایران کمبود های زیادی در حوزه ساختمان سازی چه مسکونی و چه غیر مسکونی وجود دارد. لذا برای رفع این کمبود ها و حل مشکل کیفی ساختمان های موجود در کشور شدیدا نیاز به تولید انبوه و تولید صنعتی ساختمان به چشم می خورد.

روش های انبوه سازی باید به شکلی باشد که علاوه بر حل مشکلات موجود بتوانند هزینه های معقولی هم داشته باشند. هزینه ساخت خانه مسکن ملی از نظر منتقدان با هزینه بازار همخوانی ندارد به همین دلیل است که استقبال انبوه سازان از آن مناسب نبوده است. لذا اولین کار این است که تا جای ممکن هزینه ها را واقع بینانه در نظر گرفت.

برآورد هزینه و برنامه ساخت از سرویس های وب سایت متری چند هستند که افراد فعال در زمینه ساخت و ساز به خصوص زمینه انبوه سازی را در به ثمر رساندن صحیح پروژه ها از لحاظ مالی و فیزیکی یاری خواهند کرد.

سوالات متداول

  • قیمت تمام شده مسکن ملی 1402 چقدر است ؟

قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بین 5 میلیون و 60۰ هزار تا 6 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد که در هر استان بسته به هزینه‌های ساخت متفاوت است.

  • نحوه ثبت نام طرح مسکن ملی 1402 به چه صورت است ؟

از طریق سایت tem.mrud.ir امکان پذیر می‌باشد که مدارک درخواستی و اطلاع از جزئیات ثبت نام در مقاله بالا ذکر شده است.

  • چه استان های شامل طرح مسکن ملی هستند ؟

با توجه به اعلام دولت  15 استان شامل طرح مسکن ملی می‌باشد بدیهی است در صورت تامین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه در این شهرها نیز به تدریج بازگشائی و اسامی شهرها به لیست اضافه می‌شود.

  • شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی 1402 چیست؟

در 5 سال اخیر فاقد هرگونه زمین یا واحد مسکونی ، متاهل و یا سرپرست ، 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا و غیره که در مقاله به توضیح آن پرداخته ایم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا