مدیریت پروژه

برآورد هزینه اجرای پروژه آنلاین با نرم افزار متری چند

برآورد هزینه اجرای پروژه به‌طورکلی برای دو دسته افراد که در زمینه پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کنند اهمیت دارد. یک دسته افرادی هستند که مطالعات امکان سنجی و پیش امکان سنجی انجام می‌دهند و به این منظور برای تنظیم این مطالعه و تکمیل فرمت مطالعه و ارائه بخش مالی نیازمند برآورد هزینه اجرای پروژه هستند. دسته دوم نیز مدیران پروژه و متخصصان کنترل پروژه هستند که با شرکت در یک مناقصه قصد اجرای پروژه‌ای را دارند و به همین دلیل برآورد هزینه اجرای پروژه برای آنان بسیار مهم است. در این مقاله از متری چند مروری بر هزینه‌های اجرای یک پروژه از نگاه یک متخصص کنترل پروژه داریم؛ در ادامه با ما همراه بمانید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

هزینه‌های پروژه کدام‌اند؟

به‌طورکلی برای اجرای هر پروژه‌ای دو هزینه مفروض است. هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیر مستقیم که در ادامه به هر دوی آن‌ها به صورت خلاصه پرداخته شده است.

هزینه‌های مستقیم

هزینه‌ها یا منابع مورد نیاز یک پروژه که مستقیماً با پروژه در ارتباط هستند را اصطلاحاً هزینه‌های مستقیم بر می‌شمارند. این هزینه‌ها می‌تواند شامل هزینه‌های نیروی کار، مواد و مصالح ساخت، تجهیزات و حتی هزینه‌ی سفرهای لازم برای اجرای پروژه باشد.

هزینه نیروی کار در واقع همان حقوق و دستمزد اعضای تیم و پیمانکارانی که روی پروژه کار می‌کنند، است. هزینه مواد، مصالح و تجهیزات هم هزینه خرید یا اجرای هرگونه مصالح یا تجهیزات مورد نیاز برای اجرای اهداف پروژه به آن نیاز است را شامل می‌شود.

هزینه‌های سفر نیز به هرگونه (به عنوان مثال بنزین مصرفی، بلیط هواپیما، اقامت در هتل و غیره) که برای تحقق اهداف پروژه به پروژه تحمیل می‌شود را در برمی‌گیرد. اگر شما نیاز به سفر به کارگاه از یک فاصله دور را دارید یا اینکه نیاز است تا در مکان‌های مختلف تحقیق کنید باید این هزینه‌ها را به عنوان بخشی از برآورد هزینه‌های مستقیم پروژه درج کنید.

هزینه‌های غیرمستقیم

هزینه‌های غیرمستقیم به هر منبعی که به طور مستقیم به پروژه اختصاص نمی‌یابد، اما برای موفقیت آن ضروری است گفته می‌شود. این هزینه‌ها معمولاً تحت عنوان هزینه‌های بالاسری و اداری شناخته می‌شوند. به عنوان مثال هزینه غیر مستقیم می‌تواند شامل حقوق و دستمزد بخش مدیریت پروژه، خدمات حقوقی و حسابداری، اجاره فضای اداری و تجهیزات عمومی یا لوازم مورد نیاز تجاری باشد.

روش‌های برآورد هزینه اجرای پروژه کدام است؟

شرکت‌های پیمانکاری و مناقصه گران برای برآورد هزینه پروژه یا تهیه پیشنهاد مناقصه، ‌چند روش از جمله برآورد نظری، برآورد مقایسه‌ای، برآورد تجربی، برآورد تفصیلی و برآورد بر اساس تعیین ارزش واحد وزن را بکار می‌برند که هر کدام جایگاه خود را دارد و در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

برآورد نظری یا میزگردی

در روش برآورد نظری یا میزگردی تمامی افراد دخیل در پروژه طی جلسات مختلف جمع شده و هر فرد هزینه‌های بخش خود را جهت اجرای پروژه اعلام می‌کند. این اعلام هزینه با توجه به تجارب گذشته و شرایط فعلی بازار ذکر می‌شود. برای برآورد هزینه، باید مراحل طراحی و مهندسی انجام گرفته و نقشه‌های تفصیلی در دسترس باشد همچنین لازم است صورت مواد و مصالح و مشخصات فنی آماده باشد تا توسط اعضاء گروه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. در این روش نمایندگان واحدهای مربوطه در موضوع برآورد یا تهیه پیشنهاد مناقصه مانند، مهندسی، ساخت، توسعه بازار، مبانی قیمت‌گذاری و برآورد هزینه را تعیین و اجرایی می‌کنند. لازم به یادآوری است که سرعت کار برآورد و هزینه کم،‌ از مزایای این نوع روش برآورد است.

برآورد مقایسه‌ای

در برآورد مقایسه‌ای اشخاص دخیل در پروژه یا نمایندگان آن‌ها با همکاری یکدیگر به مقایسه یک پروژه انجام شده که شباهت فنی و ساختاری با پروژه مورد نظر دارد را انتخاب کرده و هزینه‌های فرایند اجرا را که قبلاً تعیین شده با هزینه‌های اضافی فعلی جمع می‌کنند و یا هزینه‌هایی را که در پروژه مورد نظر لازم نیست کسر کرده و یک برآورد منطقی در زمانی مناسب به دست می‌آورند. ناگفته نماند که این روش وقتی مؤثر و قابل اطمینان است که بازده و محصول پروژه جدید تقریباً مشابه محصول و کالای در حال تولید بوده و برای انجام برآورد ‌موارد تطبیقی کمی احتیاج داشته باشد.

برآورد سرانگشتی یا تجربی

بعضی از صنایع و تعدادی از پیمانکاران، بر پایه تجربیات خود، روشی تجربی را برای برآورد تقریبی یا کنترل برآوردها ایجاد کرده، توسعه داده و تکمیل کرده‌اند. برای مثال جهت انجام طراحی و خدمات مهندسی در اغلب پروژه‌ها، محاسبه برآورد از طریق منظور کردن تعداد نفر ساعت/ نفر روز مهندسی و هزینه واحد آن انجام می‌شود.

استفاده و به‌کارگیری روش تجربی یا برآورد سرانگشتی موجب صرفه‌جویی قابل توجه در زمان برآورد می‌شود. روش سرانگشتی یا تجربی برای برآورد هزینه کلی عملیات و فعالیت‌های فرعی مورد استفاده مدیران اجرایی پروژه قرار می‌گیرد. اگرچه برای کنترل برآورد و تخمین هزینه‌های ابزار و ماشین‌آلات مورد نیاز استفاده نمی‌شود، ولی این روش برای برآورد هزینه سایر موارد که تجربیات کاری آن وجود دارد نیز مفید است.

برآورد تفصیلی

روش برآورد تفصیلی دقیق‌ترین روش برآورد است زیرا در آن ترکیبی از روش‌های پیش‌گفته به کار بسته می‌شود و در برگیرنده کلیه جزییات و پرهزینه‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین شیوه برآورد است. تجزیه و تحلیل همه مراحل و جزییات فرآیندها و فعالیت‌ها، ‌همچنین ترکیب و تلفیق اجزاء و عوامل برای تهیه برآورد تفصیلی انجام می‌گیرد.

در روش برآورد تفصیلی فهرستی از عوامل و اجزاء کار تهیه می‌شود زیرا تفکیک کارها و فعالیت‌ها به اجزاء و عوامل هزینه بسیار مهم و ضروری است. در نهایت در این روش نرخ دستمزد نیروی کار،‌ قیمت مواد و مصالح و تجهیزات، هزینه‌های بالاسری و سایر موارد هزینه‌ای به مبلغ یا ارزش پولی تبدیل می‌شود. در برآورد تفصیلی اسناد و مدارک و مستندات هزینه‌ها و محاسبات جمع‌آوری می‌شود تا در آینده این اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

روش تعیین ارزش واحد وزن

برای تعیین قیمت یا برآورد هزینه در بعضی فعالیت‌ها و عملیات از قبیل ساخت و نصب اسکلت فلزی، مخازن، تجهیزات سنگین فلزی و مانند آن، ‌قیمت یا هزینه واحد وزن (هر کیلوگرم یا تن) محصول ساخته و یا نصب شده، محاسبه و از آن طریق‌ قیمت کل محصول تولیدی یا اجرای عملیات برآورد می‌شود.

کلیه هزینه‌های عملیات ساخت را می‌توان در ارزش گذاری واحد وزن منظور کرد. این هزینه شامل مهندسی، تدارک ابزار و نیروی انسانی و بالاسری انجام کار است. در این روش معمولاً هزینه‌های غیرقابل برگشت مانند استهلاک ماشین‌آلات و ابزار کار در ارزش‌گذاری به صورت جداگانه محاسبه نمی‌شود زیرا مقدار استهلاک در حجم زیاد تولید یا نصب، میزان بسیار کمی از هزینه را تشکیل می‌دهد و می‌توان آن را در همان هزینه بالاسری منظور کرد.

برآورد هزینه اجرای پروژه با متری چند

با استفاده از نرم افزار متری چند و وارد کردن مشخصات پروژه خروجی‌هایی چون خلاصه برآورد، هزینه‌ها به تفکیک فعالیت‌ها، لیست قیمت و مصالح مصرفی، ساختار شکست کار، برنامه ساخت، نمودار اس (S curve)، کش فلو (cash flow)، گانت چارت و زمان خرید مصالح به صورت فایل اکسل در دسترس قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که اطلاعات هر پروژه در پروفایل مخاطبان در متری چند محفوظ خواهد بود.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

برآورد هزینه در متری چند را می‌توان یک برآورد تفصیلی به حساب آورد. نرم افزار برآورد هزینه متری چند در راه برآورد هزینه اجرای پروژه می‌تواند کمک زیادی به متخصصان کنترل پروژه کند و راه خوبی برای تعیین مبلغ پیشنهادی برای مناقصه‌هایی باشد که مدیران پروژه قصد شرکت در آن‌ها را دارند. دو روش خرید محصول به صورت تکی و خرید اشتراک به منظور رضایت شما مخاطبان خوب متری چند ایجاد شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا