مدیریت پروژه

انواع کناف | کاربرد و هزینه اجرای هر نوع کناف

کناف یک نام معروف در دنیای دکوراسیون داخلی و ساخت و ساز است. این سیستم نوآورانه، با استفاده از صفحات گچی و پروفیل‌ های فلزی، جایگزینی ایده ‌آل برای مصالح سنتی مانند گچکاری به شمار میرود. در این مقاله، ابتدا نحوه محاسبه هزینه اجرای هر نوع کناف توضیح داده خواهد شد. سپس در بخش های بعدی، انواع مختلف کناف معرفی شده و مزایا و معایب هر یک از آنها مورد بررسی قرار می ‌گیرد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

محاسبه هزینه کناف کاری

واقعیت این است که هزینه کناف کاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله متراژ، نوع کناف، محل قرارگیری پروژه، نوع پروژه و مهارت کارگران. برای محاسبه این هزینه می ‌توان از 4 روش زیر استفاده کرد:

-اغلب پیمانکاران هزینه کناف کاری را بر اساس متر مربع محاسبه میکنند. برای این کار، باید متراژ دقیق پروژه خود را محاسبه کنید و سپس آن را در قیمت هر متر مربع کناف ضرب کنید.

-گاهی اوقات هزینه انواع کناف کاری بر اساس تعداد صفحات گچی و پروفیل ‌های فلزی مورد استفاده محاسبه می‌ شود. برای این کار، باید تعداد صفحات گچی و پروفیل ‌های فلزی مورد نیاز را با توجه به طرح و متراژ پروژه خود محاسبه کنید و سپس آنها را در قیمت هر ورق ضرب کنید.

– هزینه کناف کاری بر اساس متر طول دیوارها یا سقف کاذب نیز محاسبه می ‌شود. برای این کار، باید متر طول دیوارها یا سقف کاذب را محاسبه کنید و سپس آن را در قیمت هر متر طول کناف ضرب کنید.

-برخی از پیمانکاران و نصابان کناف، برای طرح‌ های خاص سقف کاذب، قیمت تقریبی ارائه می ‌کنند. در این روش، شما می ‌توانید با ارائه طرح خود به پیمانکار، از قیمت تقریبی انواع کناف مطلع شوید.

انواع بتونه کناف

انواع بتونه کناف

بتونه یک نوع درزگیر است که برای پرکردن درزها و اتصالات بین پانل‌ های کناف استفاده می ‌شود که به صورت پودری در انواع مختلف در بازار موجود است.

بتونه اول کار: این نوع بتونه برای پر کردن درزها و نوارهای بین صفحات گچی کناف استفاده می ‌شود. میزان چسبندگی بالایی دارد و میتواند به طور مؤثر  شکاف هایی که به ضخامت 1 سانتی متر می ‌رسند، را پر کند.

بتونه پایان کار: این نوع بتونه بیشتر برای صاف کردن سطوح گچی کناف و ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت برای نقاشی یا سایر پوشش ‌ها استفاده می ‌شود. در واقع برای پر کردن شکاف های کم به کار میرود.

بتونه ضد آب و مرطوب: این نوع بتونه برای سطوحی که در معرض رطوبت هستند، مانند حمام و آشپزخانه، استفاده می ‌شود. بتونه مخصوص سطوح مرطوب به طور معمول ضد آب و مقاوم به کپک و قارچ است.

بتونه ضد آتش سوزی: این نوع بتونه کناف دارای خواص ضد حریق است و می ‌تواند در سیستم‌ های کنافی استفاده شود تا آن را مقاوم به آتش سازد.

برای مطالعه: انواع سقف کاذب

انواع سازه کناف

سازه کناف، قطعات فلزی هستند که برای نصب و نگهداری پانل ‌های کناف استفاده می ‌شوند. این قطعات انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را برای شما لیست کرده ایم.

F47

پروفیل کناف F47 یکی از پرکاربردترین پروفیل ‌های انواع کناف در صنعت ساخت و ساز است. طول هر شاخه حدوداً 4 متر می باشد و وزن آن به ضخامت ورق بستگی دارد. پروفیل کناف F47 علاوه بر سقف کاذب، در دیوارهای خشک برای نصب تاسیسات نیز استفاده می ‌شود.

U

پروفیل U یا همان سازه رانر، عمدتاً به صورت افقی نصب می‌ شود و نقش اصلی آن ایجاد اتصال قوی و پایدار بین دیوارها و سقف ‌ها را بر عهده دارد.

C

پروفیل استاد به صورت قائم نصب می ‌شود و بر روی رانرها با فواصل 30، 40 یا 60 سانتی ‌متر قرار می ‌گیرد. وظیفه اصلی این پروفیل، زیرسازی برای نصب پانل ‌ها در دیوارهای خشک است.

L25

پروفیل L25 کناف از جنس فولاد گالوانیزه ساخته شده و در سیستم درای وال زیاد استفاده می ‌شود. همچنین، این پروفیل نیز در ساختارهای عایق ‌بندی صوتی و حریق به عنوان عضو اصلی شناخته میشود و توانایی مقاومت در برابر عوامل جوی و خوردگی را دارا است.

کناف چیست

کناف چیست

کناف شامل صفحات گچی است که با روکش کاغذی یا فایبرگلاس پوشیده شده اند. نام این مصالح از شرکت آلمانی کناف گرفته شده است. یکی از مزایای مهم انواع کناف، انعطاف ‌پذیری بالای آن است که به طراحان و معماران این امکان را می ‌دهد تا طرح‌ های خلاقانه و منحصر به فردی را برای دیوارها و سقف ‌های کاذب ایجاد کنند. اما کناف چگونه اجرا میشود؟ در حالت کلی، اجرای انواع کناف به دو روش کلی با سازه و بدون سازه انجام می‌ شود.

اجرای انواع کناف با سازه:

در این روش، ابتدا یک سازه فلزی از پروفیل‌ های فولادی سبک ساخته می ‌شود. سپس صفحات کناف به وسیله پیچ به این سازه متصل می ‌شوند.

اجرای انواع کناف بدون سازه:

در این روش، صفحات کناف به طور مستقیم از طریق خمیر پرفلیکس به دیوار یا سقف چسبانده می ‌شوند. سپس، درز بین صفحات با بتونه درزگیری می ‌شود تا سطح کار برای رنگ ‌آمیزی یا کاغذ دیواری آماده ‌شود.

پیشنهادی: هزینه ساخت آپارتمان

معایب کناف چیست؟

1) بیشتر صفحات کناف معمولاً حساسیت بیشتری نسبت به رطوبت دارند. در صورتی که کناف با رطوبت برخورد کند، ممکن است تغییر شکل یا آسیب دیده شود. بنابراین، در مناطق با رطوبت بالا، نیاز به اقدامات اضافی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کناف و حفظ پایداری آن وجود دارد.

2) صفحات کناف نسبت به ضربه فوق العاده حساس هستند. با اعمال ضربه ‌های قوی، ممکن است سطح کناف شکسته شده و آسیب ببیند. بنابراین، در مناطقی که در معرض ضربه‌ های مکرر هستند (مانند مکان‌ های عمومی با تردد بالا)، ممکن است نیاز به تعمیرات مکرر و نگهداری منظم داشته باشید.

3) هنگام نصب انواع کناف، به دلیل فعالیت ‌های کاری، ممکن است گرد و غبار زیادی در فضای داخلی خانه پخش شود. از این رو پس از اتمام نصب کناف، پاکسازی دقیق فضای خانه الزامی است تا از گرد و غبار موجود روی وسایل خلاص شوید و ظاهری تمیز و زیبا داشته باشید.

4) نصب انواع کناف به دقت و تخصص خاصی نیاز دارد و نیاز است توسط تیمی از کارشناسان و کارگران حرفه ‌ای انجام شود. چراکه آنها هستند که می ‌توانند از مواد مرغوب استفاده کنند و فرآیند نصب را با دقت و کیفیت بالا انجام دهند. همچنین، در صورت بروز هرگونه مشکلات در آینده، میتوانند شما را راهنمایی کنند و تعمیرات لازم را انجام دهند.

مزایای کناف و رابیتس

مزایای کناف و رابیتس

-نصب انواع کناف به دلیل وزن سبک و ساختار آسان آن، به سرعت انجام می ‌شود. این امر باعث کاهش زمان اجرا و همچنین کاهش هزینه ‌های نیروی کار می ‌شود.

-کناف دارای ضخامت کمی است که باعث صرفه‌ جویی در فضای داخلی ساختمان می‌شود و امکان استفاده از کناف در فضاهای محدود و کوچک را فراهم می ‌کند.

-کناف با استفاده از صفحات گچی، عایق حرارتی مناسبی را فراهم می ‌کند. این خاصیت به حفظ دمای مناسب درون ساختمان کمک می‌ کند و می ‌تواند در کاهش هزینه ‌های انرژی مربوط به سیستم‌ های تهویه مؤثر باشد.

-انواع کناف مقاومت بالایی در برابر آتش دارند.  بنابراین میتوان از کناف در فضاهایی احتمال آتش سوزی بالاست، استفاده کرد.

-کناف قابلیت استفاده در فضاهای قدیمی را داراست. با نصب انواع کناف، می ‌توان قدمت ساختمان ‌های قدیمی را مخفی کرده و به آن ‌ها ظاهر تازه و زیبایی بخشید.

-صفحات کناف دارای قابلیت عبور تاسیسات مختلف مانند لوله ‌ها و سیم‌ های برق هستند، بنابراین می ‌توانند تاسیسات را به طور کامل پنهان کنند و باعث بهبود ظاهر کلی فضا شوند.

عمر کناف چند سال استعمر کناف چند سال است

عمر کناف بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کناف، نحوه نصب، شرایط محیطی و نگهداری صحیح. با این حال، با توجه به شرایط معمول، می ‌توان گفت که عمر معمول انواع کناف حدود 10-15 سال است. اما از چه راه هایی میشود عمر کناف را افزایش داد؟

  1. متریال استفاده شده:

انتخاب مواد با کیفیت و استاندارد بسیار مهم است. کناف با کیفیت بالا و مقاوم در برابر عوامل مختلف مانند رطوبت، ضربه و حرارت بالا می ‌توانند عمر سقف کاذب را افزایش دهند.

  1. روش نصب:

نحوه نصب انواع کناف نیز تأثیر بسیاری در عمر آن دارد. نصب با استفاده از روش ‌های استاندارد توسط تیم حرفه‌ای، به پایداری و مقاومت سقف کاذب در برابر زلزله و عوامل دیگر کمک میکند.

  1. بتونه‌ کاری:

بتونه‌ کاری، ناهمواری ‌ها و سطوح ناهموار سقف کناف را می ‌پوشاند و سطحی صاف و یکدست برای رنگ‌آمیزی یا کاغذ دیواری ایجاد می‌کند. بنابراین اگر این کار درست انجام شود، از ترک خوردن سقف جلوگیری میشود.

  1. مقاومت در برابر رطوبت و آتش:

رطوبت نیز به سقف کاذب کناف آسیب میرساند. در این صورت برای جلوگیری از آسیب دیدن سقف کاذب، بایستی از پانل ‌های MR  (مقاوم در برابر رطوبت) و پانل‌ های FM  (مقاوم در برابر آتش ‌سوزی) استفاده شود.

گچبری بهتر است یا کناف

گچبری بهتر است یا کناف

کناف و گچ دو نوع متداول و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند. در ادامه تفاوت‌ های کلیدی بین آنها را در جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

از نظر روش اجرا:

کناف قابل اجرا به دو روش سازه ‌ای و غیرسازه ‌ای است. روش سازه‌ ای کناف شامل نصب پانل‌ های کناف به قاب ‌های سازه ای است. در روش غیرسازه ‌ای، از خمیر مخصوص برای نصب انواع کناف استفاده می ‌شود. اما گچ کاری فقط به روش سازه ‌ای قابل اجراست.

از نظر سرعت اجرا:

کناف به دلیل استفاده از پانل ‌های پیش‌ ساخته، سرعت اجرای بالاتری نسبت به گچ دارد. این به معنای کاهش زمان اجرا و امکانات سریع ‌تر تحویل دادن پروژه است. اما، در گچکاری مواد اولیه باید در محل ساخته بشود و به همین دلیل ممکن است زمان بیشتری برای تکمیل پروژه نیاز باشد.

از نظر وزن:

از ویژگی های بارز انواع کناف این است که به دلیل استفاده از پانل ‌های سبک، وزن بسیار کمتری نسبت به گچ دارند. این امر می ‌تواند تأثیر مثبتی بر روی سازه و ساختمان داشته باشد. اما، گچ دارای وزن بالاتری است و عموماً برای ساز ه‌هایی که نیاز به پشتیلنی قوی دارند، استفاده می ‌شود.

از نظر قیمت:

در نگاه اول، قیمت انواع کناف ممکن است گران ‌تر به نظر برسد، اما در نهایت می ‌تواند به صرفه ‌تر از گچ باشد. بعضی ها فکر میکنند که در گچکاری، تنها هزینه ‌ای که باید در نظر گرفته شود، هزینه مواد گچ و نیروی انسانی است اما این طور نیست. هزینه ‌های جانبی مثل جوشکاری، رابیتس، و میلگرد وجود دارد.

بهترین مارک کناف چیست

کیفیت مواد اولیه استفاده شده در کناف، قطعاً تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و دوام کار دارد. برندهای معتبر کناف، برای تضمین کیفیت و دوام بیشتر، از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب استفاده می‌کنند. در نتیجه، محصولات این برندها دارای عمر طولانی ‌تر و مقاومت بیشتر در برابر شکستگی و تغییرات دما و رطوبت هستند. از این رو انتخاب بهترین برند کناف، به شما اطمینان می ‌دهد که کار شما برای مدت طولانی به خوبی حفظ خواهد شد.

مارک ‌های شناخته‌شده ‌ی کناف شامل کارانا، ستاره سفید، مارال، البرز و ایران کنار می ‌شوند. این برندها به عنوان برندهای معتبر و با تجربه در صنعت کناف شناخته می‌ شوند و محصولات با کیفیت و قابل اعتمادی را عرضه می ‌کنند.

با این حال، انتخاب تیم اجرایی مناسب بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور، باید با دقت و وسواس اقدام کنید تا مطمئن شوید که تیم اجرایی انتخابی، کار با کیفیت و عملکرد مناسبی را ارائه خواهد داد. بهتر است قبل از انتخاب، نظرات و تجربیات دیگران در خصوص تیم ‌ها و برندهای مختلف انواع کناف را بررسی کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

خلاصه مقاله

اجرای انواع کناف مزایای بسیاری دارد که آن را به یک انتخاب محبوب برای سقف و دیوارها تبدیل کرده است. این مزایا شامل سرعت و سهولت اجرا، انعطاف ‌پذیری، نصب آسان، عایق حرارتی، مقاوم در برابر آتش و رطوبت، قابلیت استفاده در فضاهای قدیمی، عبور آسان تاسیسات، ضخامت کم، وزن کم و … می ‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا