پیش بینی قیمت ساخت و ساز

قیمت جواز تجاری چگونه محاسبه می‌شود و چه مراحلی دارد؟

قیمت جواز تجاری و محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت برای بسیاری از افراد که قصد ساخت مجموعه تجاری یا تغییر کاربری زمین یا ساختمانی را دارند بسیار مهم است. قبلا در مقاله‌ای در رابطه با اخذ جواز ساخت مسکونی توضیحاتی داده شده بود. چگونگی اخذ جواز تجاری و مراحل آن مانند جواز مسکونی است و قیمت جواز تجاری نیز با توجه به متراژ و عرف قیمت زمین در منطقه محاسبه می‌شود که در ادامه به آن پرداخته شده است.

مراحل اخذ جواز تجاری کدام است؟

در ابتدا پس از خرید زمین یا ملک فرسوده، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک مراحل اولیه اخذ جواز تجاری را آغاز می‌کنید. در این مرحله همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی مالک  یا مالکین، سند زمین و رونوشت از کلیه مدارک مورد نیاز است. سپس تهیه نقشه و ارائه به مهندس ناظر، تایید نهایی متراژ ملک تجاری و واریز مبلغ به حساب شهرداری بابت اخذ جواز تجاری و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط از دیگر مراحل اخذ جواز تجاری هستند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مطالب مرتبط: هزینه جواز ساخت آپارتمان مسکونی در شهر تهران چقدر است؟

آیا هزینه جواز تجاری قابلیت تقسیط دارد؟

در پاسخ به این موضوع باید اشاره شود که برخی از هزینه های جواز تجاری قابلیت تقسیط را دارد ؛ اما مبلغی که به حساب شهرداری واریز می شود قابلیت تقسیط نداشته و باید به یک‌باره پرداخت شود. بخش دیگری از هزینه جواز تجاری نیز به دیگر سازمان‌ها مانند سازمان تامین اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان آتش‌نشانی باید پرداخت شود.

در این بین هزینه‌های بخش سازمان تامین اجتماعی از مبلغی که باید به حساب سازمان آتش‌نشانی و آموزش و پرورش واریز شود، بیشتر است؛ که با توجه به مصوبه مجلس در سال 93 قابلیت تقسیط 36 ماهه دارد. این مبلغ 15 درصد هزینه جواز تجاری که به شهرداری پرداخت شده است را شامل می‌شود و از هر کارفرمایی که قصد ساخت ساختمان مسکونی، تجاری، اداری و … را دارد، اخذ می‌شود که از آن برای تامین هزینه بیمه سلامت و بازنشستگی کارگران ساختمانی استفاده می‌شود.

قیمت جواز تجاری چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت جواز تجاری نیز مانند جواز مسکونی بر اساس فرمول های زیر محاسبه می‌شود. در برآورد هزینه جواز تجاری  و نحوه محاسبه قیمت انباری تجاری ، بخش‌هایی مانند راهرو، راه‌پله، آسانسور و لابی جزء زیربنای ناخالص دسته بندی می‌شود و متراژ خود واحد تجاری، نیم طبقه یا بالکن در واحد تجاری، انباری، پارکینگ و … جزء زیربنای خالص به حساب می‌آید و ضریب متفاوتی دارد. در ادامه به معرفی فرمول‌های محاسبه قیمت جواز تجاری پرداخته شده است.

قیمت جواز تجاری چگونه محاسبه می‌شود؟

P : قیمت منطقه‌ای به ریال

L  : دهنه واحد تجاری به متر

H : ارتفاع واحد تجاری به متر

N  : تعداد واحدهای تجاری اداری

M :  ضریب (در جدول آمده است)

Lo  : طول دهنه مجاز (3 متر)

Ho :  ارتفاع مجاز (4 متر)

طبقه تجاری ضریب
طبقه زیرزمین 12
طبقه همکف 16
طبقه اول 12
طبقه دوم 10
طبقه سوم به بالا 8
نیم طبقه (بالکن داخل مغازه) 12

فرمول محاسبه عوارض پذیره واحد تجاری در طبقه زیرزمین، همکف، اول، دوم، سوم به بالا و نیم طبقه (بالکن داخل مغازه) طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود و به جای حرف M ضریب مناسب آن از جدول بالا انتخاب و جایگزین می‌گردد.

فرمول محاسبه جواز تجاری

در انتها عدد به دست آمده از معادله‌های بالا را در متراژ واحد تجاری ضرب کرده و هزینه جواز تجاری به دست می‌آید. چنانچه قصد محاسبه یک مترمربع از چند واحد تجاری را دارید فرمول بالا به فرمول زیر تغییر پیدا می‌کند و ضرایب طبق طبقه اعمال می‌شود.

فرمول محاسبه جواز تجاری

هزینه جواز تجاری به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، قیمت جواز تجاری به متراژ، عرف قیمت زمین در منطقه (که توسط کارشناس دادگستری تعیین می‌شود)، طبقه‌ای که واحد تجاری در آن بنا شده باشد، واحد تجاری باشد یا مجتمع باشد، عرض گذر و فرسوده یا مرغوب بودن منطقه‌ای که زمین در آن قرار گرفته است، بستگی دارد.

برآورد هزینه جواز و جانبی با توجه به محل وقوع ملک در شهر

محل وقوع ملک مرکز استان شهر تهران
بافت فرسوده 5% 7.5%
بافت متوسط و مرکزی 10% 15%
محله‌های مرغوب شهر 15% 25%

هزینه‌های جانبی جواز تجاری چیست؟

محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمانی و نحوه محاسبه قیمت انباری تجاری متناسب با کاربری ملک متفاوت است. عواملی که در هزینه اخذ جواز ساختمان تاثیر گذارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای ساختمان است. از دیگر هزینه‌های جانبی جواز تجاری می‌توان به هزینه‌های ساخت‌وساز مازاد بر جواز یا به اصطلاح خلافی بنای فرسوده، هزینه ثبت سند ملک به نام مالکان پس از خرید زمین یا ملک، هزینه مالیات بر ساخت و دارایی، هزینه آزمایشات مکانیک خاک، جوش و بتن و تهیه شناسنامه فنی ملک (در حال حاضر برخی شهرها) اشاره کرد.

هزینه‌های جانبی جواز تجاری چیست؟

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

همانطور که مشاهده شد نحوه محاسبه قیمت جواز تجاری و نحوه محاسبه قیمت انباری تجاری ، تفاوت چندانی با نحوه اخذ جواز ساخت مسکونی ندارند. گاهی ممکن است به دلیل قیمت بالاتر زمین تجاری نسبت به مسکونی، هزینه جواز ساخت افزایش یابد  که با توجه به متراژ کم واحدهای تجاری این هزینه به تعادل می‌رسد. پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید زمین و اقدام به دریافت جواز تجاری یا مسکونی از برآورد هزینه ساخت ساختمان خود به وسیله نرم افزار متره و برآورد متری چند اطلاع پیدا کنید تا برنامه ریزی بهتری داشته باشید. نرم افزار متری چند با به روزترین نرخ مصالح ساختمانی ، نزدیک‌ترین تخمین را از هزینه ساخت مسکن به شما ارائه می‌کند.

سوالات کلیدی

  • مراحل اخذ جواز تجاری چگونه است ؟

مراجعه مالک به دفاتر خدمات الکترونیک ، همراه داشتن اصل شناسنامه ، همراه داشتن اصل کارت ملی و ارائه سند زمین و رونوشت از کلیه مدارک توسط مالک برخی از این مراحل هستند .

  • عوامل تاثیر گذار در هزینه جواز تجاری چیست ؟

متراژ ، قیمت زمین در منطقه ، طبقه ای که واحد تجاری در آن بنا شده است ، عرض گذر و فرسوده یا مرغوب بودن منطقه‌ای که زمین در آن قرار گرفته است برخی از این عوامل هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

2 دیدگاه

    1. درود بر شما
      نرم افزار متری چند در حال حاضر برآورد هزینه ساخت را برای کاربری های مسکونی، اداری و ویلا انجام میدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا