پیش بینی قیمت ساخت و ساز

محاسبه مصالح دیوار چینی و برآورد هزینه آن چگونه است؟

محاسبه مصالح دیوار چینی یکی از مباحث متره و برآورد ساختمان می باشد . این بخش از رشته مهندسی عمران به اندازه‌گیری مقدار مصالح مورد نیاز یک ساختمان و یا محاسبه مقدار مصالح به کار رفته در آن گفته می‌شود. این اندازه‌گیری‌ها معمولاً در جدول‌هایی خاص انجام می‌شود که به آن‌ها آنالیز گفته می‌شود.

محاسبه هزینه ساخت‌وساز در همه پروژه‌های عمرانی که شامل تخمین دقیق مقادیر مصالح مورد نیاز و از سوی دیگر مقدار بودجه‌بندی برای آیتم‌های مختلف پروژه است ، امری مهم به شمار می‌رود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

درباره عملیات دیوار چینی

یکی از مراحل حیاتی در فرایند تکمیل یک ساختمان دیوارچینی است. نتایج زلزله‌های پیشین در کشور نشان می‌دهد که اکثر آسیب‌ها و خسارات، ناشی از تخریب المان‌های غیرسازه‌ای مانند دیوار‌های جداکننده بوده است. در اکثر موارد دیده می‌شود که بعد از یک زلزله خود سازه آسیب جدی ندیده اما تمامی دیوار‌های داخلی تخریب شده‌اند. این موارد حتی شامل ساختمان‌های نوساز هم بوده است زیرا در دیوارچینی این گونه از ساختمان ها ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی رعایت نشده است.

دیوارچینی شاید ظاهرا اجرای ساده‌ای داشته باشد اما در صورتی که در اجرای آن دقت لازم انجام نگیرد، هزینه‌ ساخت ساختمان و هزینه بازسازی ساختمان را برای سازنده افزایش می‌دهد. مثلا اگر در یک ساختمان دیوار خارجی شاقول نباشد، حتی به فرض اینکه در مقابل بار وزن خود و زلزله مقاوم باشد، به این دلیل که میزان گچ‌کاری داخل و ملات‌ریزی دیوار نما را افزایش می‌دهد، کار را برای اجرای مراحل بعدی پروژه دشوار کرده و و باعث افزایش هزینه ها می شود .

مصالح مناسب دیوارچینی

برای دیوارچینی مصالح متفاوتی وجود دارد که هر یک از این مصالح دارای محاسن و معایبی هستند. بسته به شرایط اجرا و مسائل مالی ، گزینه مناسب انتخاب می‌گردد. برخی از ویژگی بلوک‌ها و مصالح مورد استفاده در دیوارچینی به شرح زیر می باشد :

بلوک سفالی

ماده اولیه این نوع بلوک رس بوده، ابعاد مختلفی داشته و از جمله معایب آن سرعت اجرای نسبتا پایین، پرت زیاد در اجرا، احتمال ایجاد تونل و کانال صوتی و حرارتی در داخل حفره‌ها،و مزایای آن قیمت ارزان می باشد . البته با استفاده از فوم در داخل حفره ها هنگام تولید این بلوک می‌توان از تشکیل کانال صوتی و حرارتی تا حدی کم کرد.

بلوک سیمانی

این نوع بلوک از ترکیب سیمان، آب و سنگدانه (ترجیحا سنگدانه سبک مانند لیکا)، در ابعاد متفاوت تولید می‌شود. وزن کم (در صورت استفاده از سنگدانه سبک)، چسبندگی مناسب با ملات، سرعت اجرای نسبتا زیاد از مزایا آن و احتمال ایجاد کانال صوتی و حرارتی، قیمت نسبتا بالا از معایب بلوک سیمانی است.

بلوک اتوکلاو

این نوع بتن خاص و سبک به منظور کاهش بار مرده به کار می‌رود. این محصول به خاطر بافت متخلخل، عایق‌بندی صوتی و حرارتی، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، جذب آب بالا، مقاومت بالا و البته قیمت بالا در پروژه‌های خاص کاربرد دارد.

بلوک پرلیتی

این نوع بلوک حاصل ترکیب یک نوع سنگ آتش‌فشانی سفید به نام پرلیت با سیمان و پوکه است که از ویژگی‌های آن می‌توان به عملکرد بسیار خوب در برابر صوت و حرارت و همچنین وزن کم آن اشاره نمود.

چگونگی محاسبه مصالح دیوار چینی

قبل از آنکه با نحوه محاسبه مصالح دیوار چینی آشنا شویم باید به شرح دو مفهوم متره بسته و متره باز‌ بپردازیم.

چگونگی محاسبه مصالح دیوار چینی

در روش متره بسته مقادیر و وزن مصالح با توجه به واحد‌های موردنیاز، از روی نقشه‌ها و اسناد پیمانی محاسبه و برآورد شده و در جدول‌های مخصوص وارد می‌شوند، سپس مقادیر به دست آمده را در قیمت‌های واحد پایه که از فهرست‌ های واحد پایه رشته مربوطه بدست می‌آیند، ضرب کرده تا قیمت دقیق هر آیتم به دست آید. اگر در این قیمت‌ها ضرایب مربوطه مانند ضریب بالاسری، ضریب تجهیز کارگاه، ضریب پلوس یا مینوس، ضریب منطقه‌ای، ضریب ارتفاع، ضریب طبقات، ضریب سختی کار هم ضرب شوند، در این صورت قیمت کل کار به دست خواهد آمد.

علاوه بر این باید دانست که هر عملیات با چه واحدی محاسبه می‌شود و وقتی واحد‌ها مشخص شد، محاسبه مقادیر کار، توسط مترور که توان ریاضی، مهندسی و تجربه کافی را دارد انجام می‌گیرد. باید دانست که برآورد هزینه‌ی اجرا و مدت‌زمان لازم برای تکمیل یک پروژه، بدون استفاده از تجزیه‌وتحلیل هزینه‌ها امکان‌پذیر نبوده و هرچه تجزیه و آنالیز هزینه‌ها از نظر مصالح و نیروی انسانی و غیره به واقعیت و شرایط اجرای کار نزدیک‌تر باشد، به همان میزان هم برآورد اولیه به هزینه‌های اجرایی پروژه نزدیک‌تر خواهد شد.

در روش متره باز، کلیه مصالح موردنیاز، نیروی انسانی و نیروی ماشینی و ابزارآلات از روی جدول متره‌ها محاسبه می‌گردند. شایان ذکر است که برآورد نیروی انسانی و نیروی ماشینی، دارای مبنای تئوری و محاسبه خاصی نیستند بلکه فقط از روی تجربه‌های اجرایی مختلف محاسبه و مورد استفاده قرار می‌گیرند. روند این کار به این صورت است که مصالح در قیمت واحد پایه روز منطقه، نیروی انسانی در قیمت واحد نفر در روز، نیروی ماشینی در قیمت واحد ساعتی و ابزارآلات در قیمت واحد عددی، ضرب شده و سپس جمع این هزینه‌ها محاسبه می‌گردد.

با محاسبه ضخامت دیوار می‌توان مقدار مصالح مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع دیوار را با فرمول زیر به طور دقیق محاسبه کرد.

ضخامت دیوار (متر) * مساحت دیوار (مترمربع) = مصالح مورد نیاز برای یک مترمربع دیوار

طول دیوار * عرض دیوار = مساحت دیوار

شرح فرمول مصالح موردنیاز که در بالا آورده شده برای یک متر مربع دیوار به تفکیک مصالح پایه به شرح زیر است:

مساحت دیوار را با ضرب کردن طول در عرض دیوار حساب شده و سپس اندازه ابعاد بلوک یا آجر ( ارتفاع و طول سطح بلوک که بعد از دیوار چینی قابل مشاهده است) را بدست می‌آوریم. این کار طبق جدول زیر انجام می‌شود که مقدار مورد نیاز برای یک متر مربع سطح دیوار چینی استاندارد را نشان می‌دهد.

مصالح مورد نیاز برای یک متر مربع دیوار

 

تعداد

 

بلوک سیمانی به طول 40*20*20 سانتیمتر

 

12.5

 

بلوک سیمانی به طول 50*20*20 سانتیمتر 10
آجر برای دیوار به ضخامت 11 70
آجر برای دیوار به ضخامت 22 137
آجر برای دیوار به ضخامت 35 217

بهترین نوع دیوار ساختمان

مصالح دیوار بیرونی به دلیل اینکه نمای کلی خانه و پروژه را تشکیل می‌دهد باید متناسب با شرایط و محیط انتخاب گردند. به لحاظ فنی و اجرایی هم مصالح مناسب برای دیوار باید دارای ویژگی‌هایی چون عایق حرارت، عایق صوت، چگالی کم ، مقاوم در برابر سرماو آب و آتش باشند. به لحاظ کیفی هم بهتر است از مصالح نوین ساختمانی استفاده گردد زیرا با پیشرفت علم و تکنولوژی مصالح نوین در صنعت ساختمان معمولا عملکرد بهتری از خود نسبت به مصالح مشابه خود در قدیم نشان می دهند .

اجرای دیوار ساختمان با آجر ، سفال ، بلوک سبک و یا غیره، متناسب با هزینه و سلیقه سازندگان پروژه است، اما چیزی که واضح است این است که اکثر افراد از بلوک سبک و جدید برای دیوار کشی ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند چرا که تمام ویژگی‌های مصالح استاندارد را به دیوار اضافه نموده و بهترین نوع دیوار را همراه با قیمت مناسب حاصل می‌کند. بهترین نوع دیوار ساختمان، دیواری است که طبق اصول و استاندارد‌های مشخص و جدید دنیا ساخته شده باشد.

بهترین نوع دیوار ساختمان

به همین دلایل در ساختمان‌سازی هم باید علم روز را در انتخاب مصالح دیوار چینی مناسب و جدید در نظر گرفت چرا که پای جان و مال افراد در میان است.

بهترین زمان هم برای اجرای دیوار چینی بعد از ستون‌گذاری و پس از پایان عملیات بتن‌ریزی سقف‌ها است. بهتر است بتن سقف مقاومت ۷ روزه خود را کسب کرده باشد و سپس دیوار چینی انجام شود چرا که بتن در این بازه زمانی به مقاومت مورد قبول خود می‌رسد. آجرکاری در درجه حرارت کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد مجاز نیست . در شرایط آب و هوایی سرد، دیوار‌های تازه چیده شده باید با پوشاندن و گرم کردن محافظت شوند و در صورت لزوم از ضد یخ در ملات دیوارچینی استفاده شود.

مطالب بیشتر : تعداد آجر فشاری در هر متر مربع دیوار 35 سانتی

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

نکات مهم در مورد اجرای عملیات دیوارچینی

عملیات دیوارچینی نکات خاصی دارد که قبل و حین آن باید رعایت گردد که به شرح زیر هستند:

۱- قبل از شروع عملیات باید گیاهان و خاک‌های نباتی از محل کار برداشته شود و محل دیوار چینی از وجود هر نوع گیاه و ریشه‌های عمقی پاک‌سازی شود. به منظور عدم رویش گیاهان در پی دیوارچینی، پی دیوار را با خاک آهک پوشش دهید.

۲- با توجه به شرایط آب و هوایی و دستورالعمل‌ها، قبل از اجرای تیغه چینی، آجر‌ها بایستی به مدت ۶۰ دقیقه در آب خیسانده و سپس بلافاصله به کار برده شوند‌. ریختن آب بر روی آجر مجاز نیست. اینکار سبب می‌شود تا چسبندگی ملات به آجر به خوبی صورت نگیرد.

۳- باید دقت داشت که بند‌های افقی و بند‌های قائم اجرا شود. ضخامت‌بند بین آجر‌ها نباید کمتر از۱۰ میلیمتر و یا بیشتر از ۱۲ میلیمتر باشد.

۴- بند‌ها در قسمت افق یا قائم باید ریسمان باشند یعنی در طول اجرای یک‌بند نباید کمانی باشد. اگر از آجر یا هر چیز پر‌کننده‌ایی برای کامل کردن یک رج استفاده می‌شود، نباید در وسط همان رج‌ها این آجر یا پرکننده بکار گرفته شود. باید دقت کرد این آجر‌ها یا پر‌کننده‌ها تنها در انتهای رج‌ها بکار رود. مثلا اگر در یک دیوار سفالی از آجر در وسط رج استفاده شود این امر غلط اجرایی است. باید این آجر‌ی که بصورت عمودی کار گذاشته می‌شود در انتهای رج باشد.

۵- تیغه چینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده و امتداد رج‌ها کاملاً افقی باشد و بند‌های قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند.

۶- گونیا بودن تیغه چینی اتاق‌ها، آشپزخانه و سرویس‌ها بسیار مهم است. چون درصورت بی‌دقتی در تیغه چینی، کاشی کاری دیوار دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه زیبایی این فضا‌ها از نظر گونیایی از بین می‌رود. همچنین سر لوله‌های سرد و گرم سرویس‌ها بر اثر ناگونیایی در هنگام کاشی کاری امکان داخل ماندن در کار را خواهند داشت که بعد‌ها که شیرآلات را نصب می‌کنند‌، با توجه به عدم دقت در نصب ، باعث نشت آب به پشت کاشی می‌شود و این امر یکی از دلایل تبله کردن گچ دیوار پشت کاشی یا سقف طبقه پایین می باشد.

۷- دیوار‌ها حتماً از کناره‌ها توسط میلگرد در فواصل ۵۰ سانتی به ستون‌ها مهار شوند. درساخت دیوار باربر باید ازیک نوع آجر استفاده شود و در محل اتصال دیوار‌ها به ستون‌ها شاخک مناسب نصب شده باشد.

۸- زنجاب کردن مصالح رعایت شود و در انتهای کار دوغاب سیمانی (‌آب نسبت به سیمان بیشتر باشد) بر روی دیوار قبل از اتمام دو رج آخر ریخته شود.

۹- در قسمت انتهایی زیر سقف دیوار حتماً مهار شود‌، که روش اجرای وال پست بهترین حالت در مهار دیوار است. در صورتی که طول دیوار زیاد باشد وال‌پست‌های مناسب برای آن در نظر گفته شده باشد و در اطراف پنجره‌ها وال‌پست مناسب اجرا گردد.

سخن آخر

محاسبه مصالح دیوار چینی یا به اصطلاح تیغه چینی که وظیفه آن جداسازی فضا‌های داخلی و خارجی یک ساختمان است در محاسبه هزینه‌های کلی ساختمان نقشی اساسی دارد چرا که از نظر حجم بخش عمده‌ای از مصالح را به خود اختصاص می‌دهد. محاسبه یا متره مصالح این بخش به افراد دست اندر کار پروژه کمک می‌کند تا تخمین دقیق‌تر از هزینه کلی ساخت یک پروژه ساختمانی با کاربری‌های متفاوت داشته و امکان برنامه‌ریزی برای کنترل هزینه‌ها را هر چه بیشتر و بهتر داشته باشند.

وبسایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح ساختمانی به هدف فوق کمک شایانی خواهد کرد. همچنین سرویس برآورد هزینه و برنامه ساخت آن نیز به فعالین این عرصه کمک می‌کند تا به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مختلف مهندسی بتوانند در جریان ریز فعالیت‌ها و هزینه آن‌ها قرار بگیرند.

سوالات کلیدی:

  • انواع مصالح ساختمانی مناسب دیوارچینی چیست؟

بلوک سیمانی ، بلوک سفالی ، بلوک اتوکلاو و …. که در این مقاله به طور کامل به شرح آن پرداخته شده است.

  • تعداد بلوک سیمانی برای یک متر مربع دیوار چقدر است ؟

بسته به سایز بلوک و ضخامت دیوار این ابعاد میتواند متفاوت باشد که در این مقاله به طور کامل به شرح آن پرداخته شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4]

3 دیدگاه

  1. اقا ما اومدیم ی چیزی یاد بگیریم شما هم ک خودت اشتباه نوشتی بابلوک 40 سانت 1مترمربع 12.5 تعدادش میشه زدین 10تا

    1. سلام
      فکر میکنم شما دچار خطای دید شده اید؛ در جدول تعداد 12.5 نوشته شده است اما برای ردیف پایین که طول بلوک 50 سانتی متر است، 10 عدد ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا