مدیریت پروژه

نحوه محاسبه آنلاین تراکم ساختمان در تهران و کرج

از مهم‌ترین مسائل مربوط به ساخت‌وساز بحث تراکم ساختمانی است که همه سازندگان و مالکانی که قصد ورود به این عرصه را دارند با آن مواجه شده‌اند. حالا با ورود به دنیای جدید میخواهیم بدانیم نحوه محاسبه آنلاین تراکم ساختمان چگونه است؟ لغت تراکم در فرهنگ دهخدا به معنای انباشتگی و فشردگی بوده و در علم شهرسازی به یک مقیاس اندازه گیری گفته می‌شود که در برنامه ریزی شهری و روستایی نقش ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.تراکم ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند . تراکم جمعیتی  که با واحد نفر در هکتار مشخص شده و به معنی جمعیت ساکن در واحد مساحت است و تراکم ساختمانی که این نوع تراکم معمولاً به صورت درصدی محاسبه شده و نشان از آن دارد که چه تعداد ساختمان در واحد سطح وجود دارد .

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

راه‌های محاسبه آنلاین تراکم ساختمان

به‌طورکلی برای محاسبه آنلاین تراکم ساختمانی راه‌هایی وجود دارد که شامل استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل، فرم‌های آنلاین که در وب‌سایت‌های مختلف ارائه می‌شود یا به فروش می‌رسد و یا نرم افزارهای تحت وب است که به طور هوشمند قادر به انجام این کار هستند. البته در شهرهای مختلف، نحوه محاسبه تراکم ساختمانی تفاوت دارد که باید به آن‌ها توجه نمود.

مساحت ساختمانی که در هر ملک می‌تواند ساخته شود، بر حسب درصد و نسبت به عرصه زمین را تراکم گویند.

مطلب پیشنهادی: تراکم چیست؟ نحوه محاسبه سطح اشغال و تراکم ساختمان

محاسبه آنلاین تراکم ساختمان در تهران

قبل از شروع بحث تراکم لازم است تا با پهنه سکونت آشنا شویم. این اصطلاح به محدوده‌ای از شهر گفته می‌شود که کاربری غالب آن مسکونی بوده و به غیر از قطعات و پلاک‌های مسکونی شامل شبکه‌ای از معابر و دسترسی‌ها و خدمات پشتیبان سکونتی است.

در این پهنه به منظور تامین امنیت و آرامش، استقرار طیفی گسترده از فعالیت‌ها ممنوع و یا مشروط است. انجام فعالیت‌های تجاری جزئی و خدماتی در مقیاس محلی و مرتبط با نیازهای اولیه ساکنان شامل خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی و گردشگری، ورزشی، پارکینگ‌های عمومی و فضای سبز مجاز است.

در این پهنه برای کم کردن و تعدیل تقاضای سفر و افزایش شادابی در فضاهای مسکونی فعالیت‌های مجاز به استقرار، شامل خدمات انتفاعی و غیر انتفاعی هستند. همچنین واحدهای تجاری به منظور رفع نیازهای خدماتی و مایحتاج روزمره ساکنان با عملکرد در مقیاس محله ساماندهی می‌شوند. این موضوع به تدریج در مراکز محلات تمرکز یافته و یا موجبات شکل گیری مرکز محله را طبق اسناد توسعه و عمران محلات، فراهم خواهد آورد.

خدمات محلی مستقر برای پشتیبانی در پهنه مسکونی تثبیت شده و کمبودهای خدماتی هر محله نیز در زیر پهنه‌های M113، S214 S124 و M114 به عنوان مرکز محله، سامان یافته و یا با مکان یابی، مرکز مناسبی برای محله در پهنه‌های مسکونی عرصه‌هایی برای استقرار خدمات، پیش بینی و ساماندهی می‌شوند.

پهنه‌ کلان مسکونی(R) شامل دو پهنه اصلی مسکونی عام و مسکونی ویژه با کدهای یک رقمی (R2- R1) و ۹ پهنه با کد دو رقمی است. این بافت مسکونی شامل تراکم کم(R11)، با تراکم متوسط (R12) و با تراکم زیاد (R13)  است. بافت مسکونی ارزشمند روستایی (R21)، بافت مسکونی ارزشمند تاریخی (R22)، بافت مسکونی ارزشمند معاصر (R23)، بافت مسکونی ارزشمند سبز  (R24)، مسکونی ویژه پهنه مرکزی (R25) و مسکونی ویژه پهنه محورهای شهری و بلند مرتبه (R26) است.

برای محاسبه آنلاین تراکم در تهران به صورت فرم‌های اطلاعاتی، حداقل سه آیتم را به شرح زیر نیاز داریم.

  • مساحت زمین مورد نظر
  • پهنه مورد نظر
  • میزان زیر بنای مجاز قابل احداث (تراکم مجاز)

محاسبه آنلاین تراکم ساختمان در کرج

در محاسبات آنلاین تراکم مربوط به شهر کرج تنها می‌بایست مساحت زمین یا همان عرصه را طبق سند رسمی وارد کرده و اطلاعات دیگری مانند مواردی که در ذیل آمده را درج کنید؛ آنگاه محاسبات آنلاین، تراکم درخواستی ما از شهرداری را محاسبه و نشان خواهد داد.

  • مساحت اصلاحی
  • میزان عقب نشینی ساختمان‌های مجاور
  • منطقه شهرداری کرج
  • کاربری موجود (مسکونی، زمین، تجاری، اداری)

با وارد کردن درست این اطلاعات در فرم‌های آنلاین می‌توان به راحتی میزان تراکم متناسب با ملک خود را به دست آورده و برای آن برنامه ریزی نمود. البته باید توجه داشت که قانون ممکن است هر از چند گاهی مورد بازبینی قرار گیرد که این تغییرات باید از طریق دفتر خدمات الکترونیک شهر، چه در تهران و چه در کرج استعلام شود.

سخن آخر

همان‌طور که اشاره گردید، تراکم درصد بنایی است که نسبت به مساحت زمین در طبقات ساختمان قابل احداث خواهد بود. در طرح تفصیلی هر شهر، تراکم ساختمانی برای کاربری‌های مختلف به صورت جداگانه تعریف گردیده است. لازم است بدانید که پارکینگ، مشاعات طبقه همکف و انباری‌های موجود در زیرزمین جز تراکم نیست. پس در محاسبات آنلاین تراکم هم نمی‌آید.

وب سایت متری چند با بهره گیری از دانش و تخصص کارشناسان چیره دست خود اقدام به ساخت نرم افزاری تحت وب به منظور برآورد هزینه ساخت ساختمان و ارائه برنامه ساخت، نموده است. این سرویس به همراه دیگر ویژگی‌های آنلاین می‌تواند برای فعالین ساخت و ساز کشور مفید واقع گردد.

سوالات کلیدی :

  • تراکم چیست ؟

درصد بنایی است که نسبت به مساحت زمین در طبقات ساختمان قابل احداث خواهد بود.

  • چه قسمت هایی از ساختمان در محاسبات تراکم قرار نمی گیرد ؟

پارکینگ، مشاعات طبقه همکف و انباری‌های موجود در زیرزمین محاسبات تراکم را شامل نمی شوند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا