مدیریت پروژه

ابعاد آسانسور ۲ تا ۲۱ نفره + ابعاد اصولی چاله آسانسور

چاله آسانسور، حکم قالبی را دارد که عملکرد صحیح و ایمن آسانسور در گرو آن است. چاله ‌ای که نه آنقدر کوچک و محدود باشد که حرکت روان کابین را مختل کند و نه آنقدر وسیع و بزرگ که ایمنی و پایداری آن را به خطر اندازد. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی ابعاد اصولی چاله و کابین آسانسور بپردازیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه ساخت آپارتمان

ابعاد آسانسور مقررات ملی ساختمان

ابعاد آسانسور یکی از موارد مهم در طراحی و ساخت آن است که با توجه به چند معیار تعیین میشود. از جمله تعداد طبقات ساختمان، نوع کاربری ساختمان (مثلاً مسکونی، تجاری یا اداری)، ظرفیت مورد نیاز آسانسور (تعداد افراد یا وزن مجاز) و سرعت آسانسور.

وزارت مسکن و شهرسازی مقرراتی را برای طراحی و تعیین ابعاد آسانسور ها تدوین کرده است. هدف از این مقررات، ایجاد شرایطی است که آسانسورها به طور صحیح و ایمن کار کنند و کاربران بتوانند به طور آسان از آنها استفاده کنند. در ادامه برخی از قوانین ابعاد آسانسور را ذکر کرده ایم:

قانون اول

در طراحی آسانسورها، سرعت مورد استفاده بسته به نوع سیستم آسانسور متفاوت است. سرعت 0.63 متر بر ثانیه معمولاً برای آسانسورهای هیدرولیکی در نظر گرفته می ‌شود. در مقابل، آسانسورهای کششی از سیستم قدرت مکانیکی برای حرکت استفاده می‌ کنند. برای این نوع آسانسورها، سرعت‌ های معمول می‌تواند 1.6 متر بر ثانیه تا 2.5 متر بر ثانیه باشد.

قانون دوم

برای انتخاب ظرفیت مناسب آسانسور، باید نیازهای خاص هر ساختمان و نوع جابجایی مسافران یا بارها را در نظر گرفت. به عنوان مثال، آسانسورهایی با ظرفیت ۳۰۰، ۳۷۵ و ۴۵۰ کیلوگرم معمولاً برای ساختمان‌ هایی با تعداد طبقات و ترافیک متوسط مورد استفاده قرار میگیرد. اما اگر نیاز به جابجایی افراد با صندلی چرخدار یا جابجایی بارهای سنگین ‌تر داشته باشید، آسانسور با ظرفیت ۶۰۰ کیلوگرم مناسب است. انتخاب آسانسور با ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم معمولا در مراکز درمانی مانند بیمارستان ‌ها رایج است، چون در این مکان ‌ها نیاز به جابجایی بارهای سنگین مانند برانکاردها دارند.

قانون سوم

در آسانسورهایی که در کنار هم قرار دارند و از یک چاه مشترک استفاده می ‌کنند، عرض کل چاه به این صورت محاسبه می ‌شود:

عرض کل چاه = مجموع عرض چاه‌ های هر کدام از آسانسورها + مجموع ضخامت دیواره ‌ها.

ابعاد آسانسور۴ نفره در پلان

ابعاد چاله آسانسور               

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

آسانسور 4 نفره یک انتخاب مناسب برای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری با تعداد طبقات کم است. برای محاسبه ابعاد آسانسور بایستی مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. تعیین ظرفیت کابین:

اولین قدم، تعیین تعداد نفراتی است که آسانسور به طور همزمان آنها را جابجا میکند که تحت عنوان ظرفیت کابین آسانسور میشناسیم. آن را باید با توجه به نوع کاربری ساختمان و ابعاد آسانسور مشخص کنیم. برای مثال، برای یک ساختمان مسکونی با 4 طبقه و 8 واحد، یک آسانسور 4 نفره کافی است.

  1. محاسبه مساحت کابین:

مرحله بعد بایستی مساحت کابین آسانسور را محاسبه کنید. برای آسانسور 4 نفره مساحت حدوداً بین 0.79 تا 0.90 متر می باشد.

  1. تعیین ارتفاع کابین:

ارتفاع استاندارد کابین آسانسور 2 متر است. در برخی موارد، می توان ارتفاع کابین را بیشتر از 2 متر در نظر گرفت، اما این کار به افزایش هزینه ساخت و نصب آسانسور منجر خواهد شد.

  1. محاسبه ابعاد آسانسور:

با توجه به مساحت و ارتفاع محاسبه شده، می توان ابعاد آسانسور را تعیین کرد. به این صورت که ارتفاع را ضربدر مساحت کابین میکنید.

ابعاد آسانسور ۴نفره

آسانسور 4 نفره با ظرفیت 300 کیلوگرم، یکی آسانسورهایی است که در ساختمان ‌های مسکونی، تجاری، اداری و هتل ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد کابین آسانسور ۴ نفره معمولاً در عرض mm ۹۰۰ و عمق mm ۱۰۰۰ تنظیم می شود. همچنین، ارتفاع کابین هم mm ۲۲۰۰ درنظر گرفته میشود تا احساس راحتی را برای مسافران فراهم ‌کند.

درب طبقات آسانسور ۴ نفره به منظور ورود و خروج آسان مسافران در طبقات مختلف ساختمان اغلب در عرض mm ۷۰۰ و ارتفاع mm ۲۰۰۰ طراحی میشود. عمق چاه آسانسور نیز mm ۱6۰۰ و عرض آن mm ۱4۰۰ است.

برای مطالعه: ناودانی گالوانیزه

ابعاد آسانسور ۲ نفره

حداقل ابعاد آسانسور                                    

بهترین نوع آسانسور، آسانسورهای دو نفره هستند که برای حمل دو نفر طراحی شده ‌اند. این آسانسورها به ویژه در خانه‌ های مسکونی کوچک مورد استفاده قرار می‌ گیرند. آنها فقط به یک فضایی با ابعاد تقریباً 66 تا 70 سانتی ‌متر نیاز دارند و ظرفیت آنها حدود 204 کیلوگرم است. آسانسورهای دو نفره دارای مزایا و خصوصیاتی است که عبارتند از:

  1. عدم نیاز به چاله آسانسور: در آسانسور با ابعاد بزرگتر،از چاله آسانسور استفاده می ‌شود. اما با توجه به وزن کمتر و ظرفیت کوچکتر آسانسورهای دو نفره، نیازی به استفاده از چاله آسانسور معمولا نیست. این موضوع باعث کاهش خطرات احتمالی و نیاز به سیستم‌ های پیچیده ‌تر و هزینه ‌برتر می ‌شود.
  2. حرکت آهسته و بی ‌صدا: بیشتر آسانسورهای دو نفره حرکت آهسته ‌تری دارند و به طور کلی به صورت کم صدا عمل می ‌کنند. در نتیجه کاربران میتوانند آرامش و راحتی بیشتری را در طول جابه‌ جایی با آسانسور تجربه کنند.
  3. مصرف برق کم: به دلیل ابعاد آسانسور و ظرفیت کم، آسانسورهای دو نفره معمولاً برق کمتری نسبت به آسانسورهای بزرگتر مصرف می‌ کنند. این باعث کاهش هزینه ‌های مرتبط با انرژی و برق ساختمان می‌ شود.

ابعاد چاله آسانسور ۳ نفره

قبل از اینکه ابعاد آسانسور 3 نفره را بگوییم، لازم است با مفهوم چاله آسانسور آشنا بشویم. چاله آسانسور فضایی عمودی هست که از پی (یا کف پایین ‌ترین طبقه ‌ای که آسانسور تا آن پایین می ‌رود) تا سقف خرپشته (یا سقف آخرین طبقه ‌ای که آسانسور تا آن بالا می ‌رود) امتداد دارد. کابین آسانسور، ریل ‌ها و دیگر تجهیزات آسانسور در داخل چاله آسانسور قرار می‌ گیرند. دو عامل اصلی در تعیین ابعاد چاله آسانسور نقش دارند:

  1. ظرفیت کابین:

هر چه ظرفیت کابین آسانسور بیشتر باشد، به فضای بزرگتری برای حرکت نیاز دارد. برای مثال، چاله آسانسور یک آسانسور 8 نفره بزرگتر از چاله آسانسور 4 نفره خواهد بود.

  1. سرعت آسانسور:

سرعت آسانسور بر ارتفاع چاله تاثیر می ‌گذارد. آسانسورهای پرسرعت به فضای بیشتری برای ترمز و شتاب گیری نیاز دارند. بنابراین هر چه سرعت آسانسور بیشتر باشد، ارتفاع چاله و ابعاد آسانسور هم باید بیشتر باشد.

آسانسورهای 3 نفره عموماً در ساختمان‌ های کوچک و با تراکم جمعیت کم استفاده می ‌شوند که سرعت مجازشان 1 متر بر ثانیه است. بنابراین ارتفاع چاله 140 سانتی ‌متری کافی است.

ابعاد کابین آسانسور ۸ نفره

آسانسور 8 نفره با ظرفیت 600 کیلوگرم، گزینه ای مناسب برای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری با تردد متوسط است.

ابعاد آسانسور 8 نفره معمولاً در عرض mm 1100 و عمق mm 1400 تنظیم می شود. همچنین، ارتفاع کابین هم mm ۲۲۰۰ درنظر گرفته میشود تا احساس راحتی را برای مسافران فراهم ‌کند.

در آسانسورهای ۸ نفره برای درب ‌هایی به صورت کشویی باز و بسته میشوند، عرض چاه برابر با mm ۱۶۰۰ است. اما برای درب‌ های اتوماتیکی که از وسط باز میشوند، عرض چاه بایستی mm ۱۸۰۰ باشد. همچنین عمق چاه آسانسور mm 2000 و عرض آن mm 800 است.

انواع کابین آسانسور

انواع کابین آسانسور

جنس کابین آسانسور نقشی کلیدی در کیفیت، دوام، زیبایی و آسایش تجربه جابجایی شما ایفا می ‌کند. در این مطلب، به معرفی انواع جنس کابین آسانسور می ‌پردازیم تا با دیدی باز، بهترین انتخاب را برای نیاز خود داشته باشید.

شیشه ای

کابین آسانسور شیشه ‌ای به عنوان یک گزینه مدرن و شیک در ساختمان ‌های تجاری و مراکز خرید مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این نوع کابین، با وجود شیشه ‌های بزرگ و شفاف، به مسافران اجازه می ‌دهد تا دیدی فراتر از مرزهای کابین داشته باشند و به محیط بیرون نگاه کنند. در واقع ابعاد آسانسور شیشه ای هرچه قدر کوچک باشد اما باز احساس فضای باز و بزرگتری را به مسافران القا میکند. در این نوع آسانسور، شکل کابین میتواند مربعی، دایره‌ ای و یا نیم دایره ‌ای باشد که بستگی به سبک و طرح کلی ساختمان دارد.

گالوانیزه

کابین های آسانسور گالوانیزه، به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، برای استفاده در محیط‌ های مرطوب یا با تماس با مواد خورنده بسیار مناسب هستند. همچنین، این نوع کابین ها دارای مزایایی نظیر مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار و بارهای سنگین هستند. بنابراین، آن‌ ها قادرند در ساختمان‌ های تجاری، صنعتی، بیمارستانی، و سایر مکان‌ هایی که نیاز به حمل بارهای سنگین دارند، استفاده شوند.

ام دی اف

ام دی اف در طرح ها و رنگ‌ های مختلف تولید میشود. بنابراین میتوان از آن ‌ها برای ایجاد کابین های آسانسور با دکوراسیون های متنوع استفاده کرد. با این حال، باید توجه داشت که ام دی اف دارای مقاومت کمتری در برابر فشار، وزن و ضربه است. به همین دلیل، کابین های ساخته شده از MDF برای استفاده در مناطقی که تردد بالایی دارند، مناسب نیستند.

فرمیکا

کابین آسانسور فرمیکا یک گزینه ارزان قیمت برای طراحی آسانسورهاست. این نوع کابین، با ویژگی مقاومت بالا در برابر بارهای سنگین، توانسته جایگزینی مناسب برای کابین ‌های گران قیمت باشد. با این حال، کابین آسانسور فرمیکا بسیار ساده طراحی میشود و برای ساختمان های لوکس و مجلل مناسب نیست.

استیل

کابین ‌های ساخته شده از مواد استیل با کیفیت بالا، ظاهری بسیار شیک و جذاب دارند. این مواد به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، خش و زنگ زدگی، برای مکان ‌هایی که تردد زیادی دارند، توصیه می ‌شوند. سطح استیل ضد زنگ صاف و صیقلی است و به راحتی میتوان کابین را شست و تمیز کرد.

نیمه استیل

متأسفانه کابین‌ های استیل به دلیل وزن بالا و سنگینی ‌شان، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند. اما برای حل این مشکل، بخش ‌هایی از کابین را از جنس استیل میسازند و بخش‌ های دیگر را از موادی مثل ام دی اف استفاده میکنند. این ترکیب باعث کاهش وزن آسانسور می ‌شود و همچنین طراحی زیبا و مدرنی به ابعاد آسانسور می ‌بخشد.

آسانسور هیدرولیکی چیست ؟

آسانسور هیدرولیکی چیست ؟

آسانسور هیدرولیکی نوعی آسانسور است که از نیروی مایع (معمولاً روغن) برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور استفاده می کند. این نوع آسانسور برای ساختمان های کم ارتفاع (معمولاً تا 5 طبقه) ایده آل است.

روند کار به چه صورت است؟ این آسانسور از یک جک هیدرولیکی که شامل یک سیلندر و یک پیستون است، استفاده میکند. سیلندر با روغن، پر می ‌شود و پیستون در داخل سیلندر قرار می ‌گیرد و توسط مایع احاطه می‌ شود. وقتی پمپ، مایع را به سیلندر فشار می‌ دهد، پیستون به سمت بالا حرکت کرده و کابین آسانسور را به بالا می ‌برد. همچنین، در هنگامی که پمپ، مایع را از سیلندر خارج می‌ کند، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و کابین آسانسور را به پایین می ‌آورد. این آسانسور از مزایای زیادی برخوردار است که در اینجا به برخی از مهم ترین آنها اشاره کرده ایم.

  1. ایمنی بالا:

یکی از مزایای اصلی آسانسور هیدرولیکی، ایمنی بالای آن است. این نوع آسانسور با استفاده از یک جک هیدرولیکی که نیروی مایع را به کابین منتقل می‌کند، تضمین می‌ کند که آسانسور نتواند به طور ناگهانی سقوط کند. در صورت قطعی برق، جک هیدرولیکی به صورت کنترل شده کابین را به طبقه پایین ‌تر بر می‌ گرداند و از وقوع حادثه جلوگیری می‌ کند.

  1. سرویس کاری راحت:

با توجه به طراحی و قرارگیری سیستم جک هیدرولیکی، دسترسی به اجزای داخلی آسانسور هیدرولیکی برای سرویس کاری آسان ‌تر است. این امر منجر به صرفه‌ جویی در زمان و هزینه‌ های لازم برای تعمیر و نگهداری می ‌شود.

  1. طول عمر قطعات:

قطعات استفاده شده در آسانسور هیدرولیکی عموماً دارای عمر طولانی هستند. این ویژگی باعث می‌ شود که آسانسور هیدرولیکی در طولانی مدت نیاز به تعمیرات کمتری داشته باشد.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

جمع بندی

با خواندن این مقاله متوجه شده ایم که انتخاب درست و صحیح ابعاد آسانسور ، تضمین کننده عملکرد صحیح و ایمن آن خواهد بود. این ابعاد را باید با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند تعداد نفرات، نوع کاربری، فضای موجود در ساختمان و همچنین مقررات ملی ساختمان تعیین کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا