پیش بینی قیمت ساخت و ساز

خرید خانه یا ساخت خانه؟ کدام یک روش بهتری برای خانه دار شدن است؟

کسانی که قصد تهیه مسکن دارند حتما دو گزینه خرید خانه یا ساختن آن را در نظر می‌گیرند. خانه بسازیم یا بخریم سوالی است که افراد بسیاری برای یافتن پاسخ آن وب سایت‌های مختلف را جست و جو می‌کنند. پاسخ درست به این سوال برای کسانی که راه خرید یا ساخت مسکن را برای سکونت انتخاب می‌کنند، بسیار مهم است. زیرا ضرر مالی ناشی از تصمیم اشتباه می‌تواند سرمایه زندگی آن‌ها را نابود کند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

چه کسانی در بازار به دنبال خرید یا ساخت خانه هستند؟

به طور کلی دو نوع خریدار در بازار مسکن دیده می‌شود. خریداران واقعی و سرمایه گذاران . خریداران واقعی افرادی هستند که به دنبال تامین سرپناه برای خود و خانواده خود هستند. سرمایه گذاران هم کسانی هستند که سرمایه خود را به بازار مسکن وارد می‌کنند و اقدام به خرید یا ساخت خانه می‌کنند تا سودی حاصل کنند. خریداران واقعی با بودجه‌های کم و محدود حاصل از پس‌انداز و وام در بازار مسکن سهم کمی دارند و بیش‌ترین بخش این بازار مربوط به سرمایه گذاران و انبوه سازان است.

مطالب مرتبطهزینه ساخت هر متر مربع ساختمان از صفر تا صد چقدر تمام می‌شود؟

خرید یا ساخت خانه کدام راه بهتر است؟

انتخاب بین خرید یا ساخت خانه به عوامل زیادی مانند داشتن وقت کافی برای سرکشی به ساختمان، قیمت مسکن در بازار، رکود یا رشد بازار مسکن، قیمت مصالح ساختمانی و بسیاری دلایل دیگر بستگی دارد هم چنین هزینه ساخت خانه رو هم باید در نظر داشته باشید. کسانی که خریدار واقعی هستند و هدفشان از خرید یا ساخت خانه تامین سرپناه است ، معمولا بیشتر به خرید مسکن فکر می‌کنند تا ساخت آن . زیرا این قشر وقتی برای سرکشی به ساختمان در حال ساخت و انجام کارهای اداری برای گرفتن مجوزهای مختلف و بسیاری از کارهای اداری و پیمانکاری را ندارند.

سرمایه گذاران نیز بیشتر تمایل به ساخت مسکن در ابعاد زیاد دارند زیرا سود حاصله از آن بسیار بیشتر از زمانی است که اقدام به خرید و فروش خانه می‌کنند یا آپارتمان را در طبقات و متراژهای کم به فروش می‌رسانند. از طرفی هم سرمایه گذاران صنعت ساخت و ساز به دلیل خرید عمده مصالح ساختمانی، هزینه کمتری برای مصالح ساختمانی پرداخت می‌کنند و در نهایت از سود بیشتری بهره می‌برند.

خرید خانه یا ساخت خانه، کدام به صرفه تر است؟

خرید یا ساخت خانه در زمان گرانی مسکن چگونه ممکن است؟

بسیاری از افراد در حال پس انداز پول و طی کردن مراحل وام مسکن بودند که خبر گرانی مسکن و رشد صعودی قیمت ها ، به آنان رسید و از خانه‌دار شدن ناامید شدند. گروهی هم خانه یا آپارتمان خود را به فروش رسانده بودند و در پی پیدا کردن آپارتمان مناسب خود بودند که قیمت مسکن با سرعت زیادی بالا رفت و موجب جا ماندن آن‌ها از خرید شد.

گروهی ناامید شدند و گروهی هم به ناچار در محله‌ای ارزان‌تر و مناسب بودجه‌شان اقدام به خرید کردند. اما آیا با این شرایط نیز می‌توان به خانه‌دار شدن فکر کرد. راه‌های زیادی برای خانه‌دار شدن در وضعیت نابسامان مسکن وجود دارد. یکی از این راه حل‌ها، مشارکت در ساخت است.

در اطراف و فامیل خود به دنبال کسانی باشید که قصد خرید خانه دارند و با بالا رفتن قیمت مسکن از خرید خانه بازمانده‌اند. با مشارکت با هم اقدام به خرید زمین و ساخت یک آپارتمان کنید. در این راه می‌توانید از شرکت‌های ساخت و ساز مسکن کمک بگیرید و قیمت تمام شده ساخت و هزینه‌های آن را محاسبه کنید.

در هنگام رکود بازار مسکن خرید یا ساخت مسکن پیشنهاد می‌شود؟

هنگامی که بازار خرید و فروش مسکن با رکود مواجه می‌شود، یعنی خرید و فروشی در نتیجه عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد میتونید منزل مسکونی خودتون و بازسازی کنید اما باید به هزینه بازسای ساختمان هم توجه کافی داشته باشید. کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اند مجبورند روش حصول سرمایه خود را تغییر دهند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند و سهم خود را برداشت نمایند. برای فروش مسکن در دوران رکود بازار راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به چندی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خرید خانه یا ساخت خانه، کدام به صرفه تر است؟

فروش با سود کمتر

در بازارهایی مانند بازار مسکن ایران در زمان رکود قیمت مسکن ثابت می‌شود و در دوران رشد بالا می‌رود و این بالا و پایین رفتن قیمت به صورت بازه‌های پنج ساله اتفاق می‌افتد که فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران است تا با خرید یک آپارتمان و صبر کردن سودی به دست بیاورند.

فروش مسکن هم با سود کمتر در دوران رکود بازار امکان پذیر است. برخی تصور می‌کنند سود  فروش کمتر با ضرر برابر است ولی در دوران رکود مسکن، داشتن املاک و مستغلات امتیاز محسوب نمی‌شود و این پول نقد است که برتری به وجود می‌آورد؛ پس برای به دست آوردن این امتیاز و گرفتن دست بالا، فدا کردن کمی از سود حاصل معقولانه به نظر می‌رسد.

روی آوردن به به‌سازی و نوسازی

در این آشفته بازار، ساخت و ساز و سرمایه گذاری در مسکن به نظر سودآوری سال های گذشته را ندارد. در این هنگام خرید خانه و انجام برخی بهسازی و نوسازی در آن به نظر راه سودآورتری نسبت به ساخت و خرید و فروش خانه است.

فروش اقساطی

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد داشتن پول نقد در هنگام رکود بازار مسکن یک مزیت محسوب می‌شود. فروش اقساطی نیز یکی از راه‌های به دست آوردن پول نقد است. فروش اقساطی و قرار دادن وام‌های بانکی برای واحدهای مسکونی هم یکی دیگر از راه‌های فروش است.

معاوضه

از راه‌های رسیدن به نقدینگی و تبدیل املاک و مستقلات به پول نقد در زمان رکود بازار مسکن، معاوضه ملک با ماشین، طلا و ارز است. اگر سری به وب سایت‌های فروش مسکن زده باشید، آگهی‌های معاوضه مسکن با خوردرو، سکه و حتی بیت کوین به چشم می‌خورند.

تقسیم اراضی

اگر صاحب اراضی زیادی هستید و در دوران رکود بازار مسکن به سر می برید، برای فروش اراضی خود باید آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و آن‌ها را جداگانه به فروش برسانید. در دوران رکود تورمی بازار مسکن، صاحبان سرمایه به بازارهای دیگر برای سرمایه گذاری می‌روند و خریداران واقعی هم توانایی خرید زمین‌های با مساحت زیاد را ندارند.

خرید خانه یا ساخت خانه، کدام به صرفه تر است؟

سخن آخر

درست است که ساخت مسکن بسیار ارزان‌تر از خرید آن است ولی ساخت مسکن دردسرهای خود را دارد و از عهده هر کسی بر نمی‌آید. برای خریداران واقعی خرید خانه تا ساخت آن به صرفه‌تر است. ساخت خانه مزیت‌های دیگری هم مانند انتخاب نقشه و متریال به سلیقه مالک  را دارد. بر طبق بررسی وب سایت‌هایی که در آن نظر سنجی‌هایی درباره خرید یا ساخت مسکن ارائه می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که اکثریت خریداران واقعی خرید خانه را به ساخت آن ترجیح می‌دهند که میانگین آن به بالای 95 درصد می‌رسد.

سوالات کلیدی :

  • چه کسانی در بازار به دنبال خرید یا ساخت خانه هستند؟

خریداران واقعی و سرمایه گذاران مه در این مقاله به طور کامل به توضیح آن پرداخته شده است .

  • راه های فروش مسکن در دوران رکود چیست ؟

فروش با سود کمتر ، روی آوردن به بهسازی و نوسازی ، فروش اقساطی و معاوضه برخی از این موارد هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

3 دیدگاه

  1. من و برادرم خونه پدریمونو ساختیم، خیل سخت بود. اگه بودجه محدود باشه و دانش این کار رو نداشته باشی، واقعا سخته، پیشنهاد نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا