مدیریت پروژه

کش فلو (cash flow) یا جریان نقدینگی چیست؟ نحوه رسم نمودار کش فلو

یکی از استفاده‌های کش فلو یا جریان نقدینگی و نمودار آن در پروژه‌های عمرانی است. به‌طورکلی از نمودار جریان نقدینگی برای ارائه برنامه ریزی پروژه و یا در جلسه‌ای که مدیریت پروژه و کارفرما در آن حضور دارند، استفاده می‌شود. در این مقاله از متری چند به تعریف کش فلو، نمونه اکسل جریان نقدینگی، تعریف جریان نقدینگی، انواع آن، اهمیت آن، ابزارهای مورد نیاز برای رسم آن و تهیه گزارش نقدینگی یا همان نمودار کش فلو اشاره شده است. از شما دعوت می‌شود تا انتها با ما همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

کش فلو (cash flow) چیست؟

جریان نقدینگی یا کش فلو (cash flow) در علم اقتصاد به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی یا اقتصادی گفته می‌شود و معمولاً در یک دوره زمانی محدود محاسبه می‌شود. در پروژه‌های عمرانی جریان نقدینگی به تزریق پول از سوی سرمایه گذار، پرداخت دستمزدها و زمان آن‌ها، خرید مصالح و زمان آن‌ها، خرید تجهیزات و زمان آن‌ها و به‌طورکلی هزینه‌ای است که برای اجرای هر فعالیت ساختمانی انجام می‌شود که به صورت یک لیست زمانبندی شده ارائه می‌شود. این لیست جریان نقدینگی معمولاً برای فهم راحت‌تر با نمودارهای تجمعی و میله‌ای نمایش داده می‌شود که به نمودار جریان نقدینگی شهرت دارد.

نمودار جریان نقدینگی چیست؟

همانطور که گفته شد جریان نقدینگی، خلاصه ای از اطلاعات مالی است که معمولاً در قالب نمودار برای کارفرمایان و ذینفعان پروژه، ارائه شده و در طی اجرای پروژه به روز رسانی می‌شود. این نمودار نشان‌دهنده مبالغ دریافتی از سرمایه گذار به عنوان درآمد و دستمزدها ، خرید مصالح و تجهیزات به عنوان هزینه است. لازم به یادآوری است که این نمودار پیش از اجرا و تخصیص بودجه یک برآورد است که با توجه به قیمت‌های مصالح و دستمزدهای در نظر گرفته شده، تخمین زده می‌شود. ولی در هنگامی که بخشی از پروژه اجرا می‌شود، کش فلو قطعی آن بخش تهیه شده و با جریانی که برای آن پیش بینی شده بود، مقایسه شده تا میزان اختلاف آن‌ها حساب شود.

چرا جریان نقدینگی یا کش فلو مهم است؟

جریان نقدینگی در شرکت‌ها مانند جریان یک رودی است که یک دریاچه یا دریا را تغذیه می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها با وجود اینکه فعالیت‌های سودآوری انجام می‌دهند، ممکن است به علت کمبود نقدینگی دچار بحران شوند. برترین شرکت‌های دنیا غیر از آنکه به صورت‌های مالی در گذشته (صورت‌های مالی وضعیت گذشته را به تصویر می‌کشند) توجه کنند؛ جریان مالی پیش رو را پیش‌بینی می‌کنند.

مدیران شرکت ها به بررسی، کنترل و تحلیل جریانات نقدینگی سازمان خود نیاز دارند. در واقع جریان‌های نقدینگی یک شرکت معیار سنجش مالی برای مدیران به حساب می‌آید به همین دلیل مدیران به دنبال تحلیل و مدیریت جریان‌های نقدینگی هستند تا بتوانند هزینه‌ها و درآمدهای خود را کنترل کنند و در پی آن تصمیم گیری مناسب‌تری در فعالیت‌های جاری شرکت خود داشته باشند. در این میان ساختار شرکت‌ها متفاوت است. بعضی از شرکت‌ها پروژه محور و برخی دیگر عملیات محور (در پروژه ، یک محصول منحصر به فرد به دست می‌آید ولی در عملیات ، یک محصول تکراری به دست می‌آید که مثال آن‌ها می‌تواند ساخت یک ساختمان در مقابل تولید یک محصول در کارخانه اشاره کرد) هستند.

کش فلو یا جریان نقدینگی را می‌توان به انواع مختلف مانند جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های عملیاتی، جریانات نقدی ناشی از بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختی بابت تأمین مالی، جریانات نقدی ناشی از مالیات بر درآمد، جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های سرمایه گذاری و جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های تأمین مالی تقسیم کرد. در پروژه‌های عمرانی معمولاً از نوع جریان نقدی ناشی از فعالیت‌های تامین مالی یا سرمایه گذاری بهره برده می‌شود.

انواع کش فلو یا جریان نقدینگی

کش فلو یا جریان نقدینگی را می‌توان به انواع مختلف مانند جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های عملیاتی، جریانات نقدی ناشی از بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختی بابت تأمین مالی، جریانات نقدی ناشی از مالیات بر درآمد، جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های سرمایه گذاری و جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های تأمین مالی تقسیم کرد. در پروژه‌های عمرانی معمولاً از نوع جریان نقدی ناشی از فعالیت‌های تامین مالی یا سرمایه گذاری بهره برده می‌شود.

وضعیت‌های جریان نقدینگی

همانطور که گفته شد نمودارهای جریان نقدینگی معمولاً در طول پروژه آپدیت می‌شوند و در مقایسه آن‌ها با هم چهار وضعیت کلی به وجود می‌آید. دو جریان نقدینگی متوالی منفی، دو جریان نقدینگی متوالی مثبت، جریان نقدی ابتدایی مثبت و جریان نقدی دوم منفی و جریان نقدی ابتدایی منفی و جریان نقدی دوم مثبت این چهار وضعیت را شامل می‌شوند.

گزارش نقدینگی اکسل چه کارایی دارد؟

با ارائه گزارش نقدینگی اکسل در پروژه‌های عمرانی در واقع یک مدیر پروژه به کارفرما نشان می‌دهد که در چه زمانی نیاز به تزریق بودجه وجود دارد. بیشترین هزینه‌های یک پروژه عمرانی مربوط به چه عملیات و در چه زمانی خواهد بود. پس از هر مرحله از اجرای پروژه، نمودار کش فلو یا جریان نقدینگی آپدیت می‌شود و بخش انجام شده جایگزین بخش پیش بینی شده می‌شود.

نرم افزارهای رایج برای ترسیم نمودار کش فلو

از آنجایی‌که یکی از بخش‌های اصلی مدیریت پروژه‌های عمرانی مدیریت مالی است ، نرم افزارهای مدیریت پروژه مانند مایکروسافت پراجکت، پریماورا و اکسل می‌توانند برای تهیه کش فلو یا جریان نقدینگی، گزارش و نمودارمناسبی ارائه دهند. البته تهیه جریان نقدینگی در مایکروسافت پراجکت (msp) یا پرایماورا و رسم نمودار نیازمند دانش استفاده از این نرم افزارها است. به همین دلیل در بسیاری از وب سایت‌ها نمونه نمودار (cash flow) در قالب اکسل (excel) به فروش می‌رسند که معمولاً قیمت پایینی دارند و برای آپدیت کردن قیمت‌ها، اضافه کردن برخی از قسمت‌ها که در فایل وجود ندارد ولی در پروژه مورد نظر شما وجود دارد باید وقت گذاشته شود و بازنویسی‌هایی انجام گیرد.

تهیه گزارش و نمودار کش فلو با متری چند

با نرم افزار متری چند با وارد کردن مشخصات سازه مورد نظر خود می‌توانید هزینه ساخت سازه را تخمین زده و برای اجرای آن برنامه ساخت تدوین کنید. همه این مراحل توسط نرم افزار انجام می‌شود و خروجی آن به صورت فایل اکسل با خرید اشتراک متری چند در دسترس قرار می‌گیرد.

در فایل اکسل خروجی از بخش برنامه ساخت متری چند با نام برنامه بودجه بندی، اطلاعاتی مانند جدول جریان نقدینگی و نمودار کش فلو یا جریان نقدینگی ارائه می‌شود. البته فایل اکسل برنامه زمانبندی شامل گانت چارت، نمودار اس و زمان خرید مصالح و همچنین فایل اکسل ساختار شکست کار نیز در دسترس خواهد بود. در ادامه نمونه فایل کش فلو در قالب اکسل به نمایش درآمده است.

نمونه اکسل کش فلو در متری چند

نمونه اکسل جریان نقدینگی در متری چند

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

گروه متری چند با پشتوانه شرکت بزرگ کارگشا اقدام به راه اندازی نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت و ارائه برنامه ساخت کرده است. مخاطبان اصلی این نرم افزار متخصصان کنترل پروژه، مدیران پروژه ، تمامی افرادی که در دفترهای فنی ساختمان مشغول به کار هستند؛ و کلیه فعالین صنعت ساختمان است. همچنین متری چند می‌تواند با بهره‌گیری از توانایی‌های وب سایت اکو ساختمان نیز به ارائه پیش امکان سنجی قیمت مسکن و امکان سنجی پروژه‌های عمرانی بپردازد.

سوالات کلیدی :

  • کش فلو یا جریان نقدینگی چیست ؟

در علم اقتصاد به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی یا اقتصادی گفته می‌شود و معمولاً در یک دوره زمانی محدود محاسبه می‌شود.

  • نحوه رسم نمودار کش فلو چگونه است ؟

با استفاده از نرم افزار برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند میتوانید  نمودار کش فلو متناسب با پروژه تعریف شده خود را به صورت فایل اکسل دریافت نمایید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا