مدیریت پروژه

قیمت ناودانی گالوانیزه    

ناودانی یک مقطع فولادی است که شکلی مشابه حرف U انگلیسی دارد. به طور دقیق ‌تر، ناودانی شامل یک جان (بخش عمودی) و دو بال (بخش‌ های افقی) است که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در این مقاله قرار است بیشتر با انواع و مدل های مختلف ناودانی آشنا شویم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه ساخت آپارتمان

انواع ساخت ناودانی گالوانیزه

ناودانی ها ، پروفیل‌ هایی هستند که از فولاد ساخته می ‌شوند و در اندازه ‌ها و ضخامت ‌های مختلف در دسترس هستند. این نوع ناودانی‌ ها به دلیل مقاومت بالا در صنایع ساختمانی، خودروسازی و حتی دریایی کاربردهای متنوعی دارند. از نظر روش تولید، ناودانی‌ های گالوانیزه به دو دسته تقسیم بندی میشوند: فابریک و پرسی

  • روش فابریک:

برخی از ناودانی های گالوانیزه با استفاده از شمش فولادی به روش نورد گرم یا سرد تولید می‌ شوند. روند تولید به این صورت است که در اولین مرحله، شمش فولادی در کوره در دمای بالا گرم می ‌شود تا قابلیت شکل ‌دهی به آن افزایش یابد. سپس مایع فلزی به صورت متوالی از طریق غلتک ‌های افقی و عمودی عبور می‌ کند. غلتک‌ ها با استفاده از فشار ، فرم ناودانی مورد نظر را به ورق فلزی اعمال می ‌کنند. ناودانی ‌های تولید شده به طول‌ های دلخواه برش داده می ‌شوند. بعد از آن، ناودانی ‌ها خنک می‌ شوند تا استحکام و سختی خود را به دست آورند. در روش نورد سرد، شمش فولادی را داخل کوره نمیکنند. بلکه از همان اول از غلتک ها عبور میدهند.

  • ناودانی پرسی:

برخی دیگر از ناودانی های گالوانیزه از ورق ‌های فولادی به روش پرسی تولید می ‌شوند. در ابتدا ورق ‌های فولادی به طول و عرض مورد نظر برش داده می ‌شوند. بعد از آن، ورق فولادی با استفاده از ابزارهای خم‌ کننده به شکل ناودانی خم می ‌شود و سپس با استفاده از دستگاه پرسی فشار داده میشوند تا شکل نهایی به دست آید.

تا این جای مقاله در مورد روش تولید ناودانی گالوانیزه صحبت شد. جنس ناودانی فولاد است که به عنوان یک ماده ساختاری قوی و مقاوم در برابر بار و فشار شناخته شده است. اما در نظر داشته باشید که ناودانی به طور طبیعی در برابر زنگ ‌زدگی آسیب ‌پذیر است.

برای جلوگیری از زنگ زدگی، ناودانی‌ های فولادی معمولاً با یک لایه‌ ای از فلز روی پوشانده میشوند. در واقع فلز روی به عنوان یک پوشش محافظ عمل می ‌کند و فولاد را از تماس مستقیم با عوامل خارجی مانند هوا و رطوبت محافظت می ‌کند. در نتیجه عمر مفید ناودانی را افزایش میدهد. پس از تولید ناودانی، روند کار به چه صورت است؟

انواع ساخت ناودانی گالوانیزه

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

ناودانی های تولید شده وارد فرایندی به نام گالوانیزه کردن میشوند. ابتدا ناودانی ‌ها به صورت متوالی از آب و محلول های خاص گذر می ‌کنند تا سطح آنها آماده ‌سازی شود. سپس، ناودانی‌ ها به داخل حوضچه ‌ای حاوی محلول روی قرار می ‌گیرند. با این کار  لایه ‌ای از فلز روی در سطح فولاد تشکیل می ‌شود و فولاد را از عوامل محیطی مخرب مانند خوردگی و زنگ زدگی محافظت می ‌کند. به همین دلیل ناودانی ‌های گالوانیزه قابلیت استفاده در شرایط مختلف مانند محیط‌ های خشک، مرطوب و حتی محیط‌ هایی که در تماس با عوامل شیمیایی هستند، را دارند. از لحاظ ظاهری، در نگاه اول شاید بگویید ناودانی ‌ها شبیه هستند، اما تنوع زیادی در شکل ظاهری آنها وجود دارد.

  • ناودانی ساده:

ناودانی‌ های ساده دارای سطح صاف و بدون سوراخ هستند. این ویژگی باعث می ‌شود که این ناودانی ‌ها برای کاربردهایی که نیاز به عبور پیچ و مهره ندارند، مثل ساخت چارچوب ها و قاب ها مناسب باشند. ناودانی های ساده معمولاً دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به ناودانی‌ های مشبک هستند و قادر به تحمل بارهای سنگین ‌تر و دارای ظرفیت باربری بیشتری هستند. اما به دلیل ساختار پیچیده‌ تر و استفاده از مواد بیشتر، قیمت ناودانی ‌های ساده بالاتر از ناودانی‌ های مشبک است. ناودانی ساده، در سایزهای 8 الی 16 سانتی متر با ارتفاع بال 30 الی400 میلی متر دیده میشود. انتخاب سایز و ارتفاع مناسب ناودانی به نوع کاربرد و میزان بار وارده بستگی دارد.

  • ناودانی مشبک:

ناودانی ‌های مشبک دارای سوراخ‌ های متعدد در سطح جان هستند که امکان عبور پیچ و مهره را فراهم می‌ کنند. به دلیل ساختار باز و استفاده کمتر از مواد، ناودانی‌ های مشبک وزن کمتری نسبت به ناودانی ‌های ساده دارند. به همان نسبت مقاومت و استحکام آنها نیز کمتر است. بنابراین، ناودانی‌ های مشبک برای کاربردهای سبک و نیازمند ظرفیت باربری کمتر، مثل محکم سازی سازه ها، مناسب هستند.

وزن ناودانی گالوانیزه

وزن ناودانی گالوانیزه به عوامل مختلفی مانند نوع ناودانی (ساده یا مشبک)، ضخامت ورق، طول شاخه و استاندارد تولید بستگی دارد. اما به طور کلی میتوان به دو دسته تقسیم بندی کرد: سبک و سنگین

ناودانی های سبک یا L تحت استاندارد های روسی GOST 8240 تولید میشوند. در صورتی که ناودانی های سنگین یا H  طبق استاندارد های اروپایی DIN EN 1026-1  تعیین میشوند.  جدول زیر وزن تقریبی ناودانی گالوانیزه را بر حسب سایز نشان می ‌دهد:

سایز ناودانی وزن هر متر شاخه

(kg/m)

وزن شاخه

6 متری (kg/m)

 

وزن شاخه

12 متری (kg/m)

 

سبک سنگین سبک سنگین سبک سنگین
8 7.05 8.65 42.3 51.9 84.6 103.8
10 8.59 10.6 51.54 63.6 103.08 127.2
12 10.4 13.4 62.4 80.4 124.8 160.8
14 12.3 16 73.8 96 147.6 192
16 14.2 18.6 85.2 111.6 170.4 223.2

برای محاسبه دقیق و درست وزن ناودانی گالوانیزه می ‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن ناودانی گالوانیزه = طول ناودانی (متر) × وزن مخصوص ناودانی (کیلوگرم بر متر)

وزن مخصوص ناودانی را بایستی از جدول اشتال یا کاتالوگ ‌های تولیدکنندگان ناودانی پیدا کنید. همچنین می ‌توانید از طریق وب ‌سایت ‌ها و ابزارهای آنلاین، وزن ناودانی گالوانیزه را با وارد کردن اطلاعاتی مانند سایز، ضخامت و طول ناودانی، محاسبه کنید.

برای مطالعه: انواع سقف

ابعاد ناودانی گالوانیزه

ابعاد ناودانی گالوانیزه

ابعاد ناودانی به ارتفاع جان، عرض بال‌ ها و ضخامت آن اشاره دارد. این ابعاد با توجه به نوع استاندارد ناودانی (UPE، (UPN تعیین می گردد.

ناودانی UPE

این ناودانی جزو ناودانی سبک شناخته میشود. زاویه بال‌ ها در این ناودانی نسبت به جان ۹۰ درجه هست، به این معنی که بال ‌ها عمود بر جان قرار دارند. سطح مقطع این ناودانی شکل U دارد. همچنین ضخامت بال ‌ها در تمام نقاط یکسان است.

ناودانی UPN

در این نوع ناودانی بال ‌ها اندکی به صورت خمیده‌ بر جان قرار دارند. به عبارتی زاویه بین جان و بال یک مقدار بیشتر  از  90 درجه میباشد. شکل ناودانی بیشتر شبیه حرف C است و در دسته ناودانی سنگین قرار میگیرد. در ناودانی UPN ضخامت بال ‌ها در تمام نقاط یکسان نیست. بال ‌ها در قسمت اتصال به جان ضخیم‌ تر و در نوک بال ‌ها نازک ‌تر هستند. در جدول زیر ابعاد نادوانی های مختلف رو ذکر کرده ایم.

سایز ناودانی ارتفاع ناودانی (cm) طول بال ناودانی
سبک سنگین
8 8 40 45
10 10 46 50
12 12 52 55
14 14 58 60
16 16 64 65

ناودانی ورق گالوانیزه چیست ؟

ناودانی ورق گالوانیزه چیست ؟

ناودانی گالوانیزه، مقطعی فولادی با جان و بال ‌های عمود بر هم است که به دلیل شکل خاص خود، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و در ساخت سازه‌ های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. اما چه چیزی ناودانی را تا این حد منحصر به فرد می‌ کند؟

-ناودانی گالوانیزه به دلیل داشتن پوششی مقاوم از فلز روی، تحمل بالایی در مقابل ضربه ‌ها و خراش ‌ها دارد. این ویژگی آن را برای استفاده در برخی سازه‌ ها و ساختمان ‌هایی که به صورت مداوم با ضربه و تماس مستقیم با اشیاء دیگر روبرو هستند، مناسب می ‌کند.

-پوشش روی بر روی ناودانی، به آن اجازه میده تا برای مدت طولانی بدون خوردگی و زنگ زدگی استفاده شود. از این رو ناودانی گالوانیزه در محیط‌ هایی با رطوبت بالا و تماس با آب، مثل ساختمان ‌های ساحلی یا صنایع شیمیایی، کاربرد داشته باشد.

-انواع ناودانی گالوانیزه در برابر تنش ‌ها، مقاومت بالایی دارند. این به معنای توانایی آنها در مقابله با فشارها، کشش ‌ها، خمش ‌ها و تنش ‌های دیگر است. این مزیت آن را به یک انتخاب مناسب برای سازه‌ هایی که نیازمند استحکام و مقاومت بالا هستند، تبدیل کرده است.

-مزیت بارز ناودانی گالوانیزه این است که وزن کمتری نسبت به سایر اسکلت ‌های فلزی دارد و فضای کمتری را اشغال می‌ کند. بنابراین میتوان از آن در سازه‌ هایی که نیازمند کاهش وزن و سبکی هستند، مورد استفاده قرار داد.

شاید کنجکاو باشید که نادوانی از چه زمانی تولید شد؟ در جنگ جهانی دوم، ناودانی به خاطر استحکام و مقاومت بالایی که داشت، در ساخت و ساز و تجهیزات جنگی به کار می ‌رفت. بعد از جنگ، تولید ناودانی و فولاد رونق گرفت و کارخانه‌ های بیشتری برای تولید آنها ساخته شد. به این ترتیب، استفاده از ناودانی در ساخت و ساز و دیگر صنایع افزایش پیدا کرد. از جمله در ساخت انواع ماشین ‌آلات و تجهیزات صنعتی، در ساخت تشکیلات و تجهیزات دریایی مانند قایق ‌ها، کشتی ‌ها و سکوهای نفتی، در ساخت خرپاها در سازه ‌های فلزی، در ساخت انواع پل‌ ها، درب ‌ها و پنجره‌ ها.

قیمت‌ گذاری ناودانی ‌ها بر اساس وزن و ضخامت آنها انجام می ‌شود. این امر به این دلیل است که وزن و ضخامت ناودانی مستقیماً بر کمیت مواد مورد استفاده و هزینه تولید آن تأثیر می‌ گذارد. ناودانی ‌های سنگین‌ تر وزن بیشتری دارند و مقاوم تر نیز هستند، که منجر به افزایش قیمت آنها میشود.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

خلاصه مقاله

ناودانی گالوانیزه با ترکیبی بی ‌نظیر از استحکام، سبکی و طول عمر بالا، به عنوان یکی از محبوب ‌ترین مقاطع فولادی در صنعت ساخت و ساز شناخته میشه. این مقطع با پوششی از فلز روی، در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومتی مثال ‌زدنی از خود نشان می ‌دهد و طول عمری بی ‌نظیر را به ارمغان می ‌آورد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا