مدیریت پروژه

هزینه هایی که به عهده مستاجر است و باید بدانید ؟

بسیاری از افرادی که به دنبال اجاره یک ملک هستند، تمرکز خود را بر روی قرارداد اجاره، مبلغ اجاره ماهیانه و شرایط پرداخت آن متمرکز می‌ کنند. اما درک دقیق از هزینه‌ های دیگری که بر عهده مستاجران قرار می‌ گیرد، می ‌تواند به آنها در برنامه ‌ریزی مالی و بهبود شرایط زندگی کمک کند. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی هزینه‌ های مستاجر در خصوص تعمیرات ساختمان و هزینه بازسازی ساختمان بپردازیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

نحوه محاسبات هزینه مشاعات ساختمان

فضاهای مشاع در ساختمان ‌های مسکونی به بخش ‌هایی از ساختمان اطلاق می ‌شود که به صورت عمومی و به طور مشترک برای تمامی ساکنان در دسترس است. مثل راهروها، پله‌ ها، سالن ‌ها ، سرایداری و پارکینگ ‌ها.

این فضاهای مشاع از طریق مدیریت ساختمان نظارت و بهره ‌برداری می ‌شوند و هزینه ‌های تعمیرات آنها به صورت مشترک بین مالکین واحدها تقسیم می ‌شود .

یکی از روش‌های رایج برای تقسیم هزینه‌ های مستاجر برای تعمیرات مشاعات، تقسیم آنها بر اساس تعداد واحدهای مسکونی در ساختمان است. به عنوان مثال، هزینه ‌ها به تعداد واحدهای مسکونی (آپارتمان‌ ها یا واحدهای مستقل) تقسیم می‌ شود و هر ساکن بر اساس واحدی که در آن ساکن است، مبلغ مشخصی را پرداخت می‌ کند. مدیریت ساختمان باید بر مبنای نیازها و خدمات موردنیاز، بودجه ‌ای برای هزینه‌ های مستاجر در خصوص مشاعات تعیین کند. این بودجه شامل هزینه‌ های نگهداری، تعمیرات، خدمات عمومی و مدیریت است.

در برخی موارد، ممکن است بخشی از فضاهای مشترک ساختمان به صورت توافقی در اختیار یکی از مستاجرین قرار ‌گیرد. به عنوان مثال، یکی از مستاجرین درخواست استفاده از بخشی از فضاهای مشترک ساختمان مانند پشت بام و یا پارکینگ ساختمان را داشته باشد و با موافقت مدیریت ساختمان، این بخش به او اختصاص داده شود. در این حالت، هزینه های مستاجر شامل تعمیرات و مدیریت این بخش مشترک می ‌باشد و بقیه ساکنان مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه‌ های آن ندارند.

در چنین مواردی، عموماً بر اساس توافق نامه یا قراردادی که بین صاحب بخش مشترک و مدیریت ساختمان انعقاد شده، نحوه پرداخت هزینه ‌های مستاجر مربوط به آن بخش تعیین می ‌شود. صاحب آن بخش مشترک ممکن است به صورت ماهیانه یا سالیانه مبلغی را به عنوان هزینه تعمیرات و مدیریت آن بخش پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی: هزینه ساخت خانه

نحوه محاسبات هزینه مشاعات ساختمان

عدم پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان

عدم پرداخت هزینه‌ های تعمیرات ساختمان می ‌تواند مشکلاتی را برای مدیریت ساختمان و سایر ساکنان ایجاد کند. در صورتی که یکی از مستاجرین قوانین پرداخت هزینه‌ های تعمیرات ساختمان رعایت نکند، ممکن است منجر به مشکلات زیر شود:

  1. عدم پرداخت هزینه های مستاجر در خصوص تعمیرات ساختمان می‌تواند منجر به کاهش امکانات و خدمات مشترک ساختمان شود. مثلاً، عدم تعمیر و نگهداری مناسب در سیستم ‌های مشترک مانند آسانسورها، سیستم تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش و… باعث عملکرد نامناسب این امکانات می‌ شود و برای سایر ساکنان مشکلاتی را به وجود می ‌آورد.
  2. عدم پرداخت هزینه ‌های مستاجر، ممکن است بارگذاری بیشتری را بر دوش سایر ساکنان بیاورد. سایر ساکنان مجبور شوند مبلغ بیشتری را برای پوشش هزینه ‌های تعمیرات پرداخت کنند و این موضوع می ‌تواند عدالت مالی را به خطر بیندازد.
  3. عدم پرداخت هزینه‌ های مستاجر می‌تواند منجر به مشکلات مالی برای مدیریت ساختمان شود. مدیریت ساختمان نیاز دارد که بودجه ‌ای برای تعمیرات و نگهداری ساختمان داشته باشد و اگر درآمد کافی وجود نداشته باشد، این مشکلات مالی می ‌تواند منجر به عدم انجام تعمیرات لازم و نگهداری ساختمان شود.
  4. در برخی موارد، مدیریت ساختمان ممکن است اقدامات قانونی را علیه ساکنانی که هزینه ‌های تعمیرات را پرداخت نمی‌ کنند، به عمل آورد. این اقدامات ممکن است شامل ارسال اخطارها و مراجعه به مراکز قضایی و حتی ممکن است به توقیف واحد مسکونی فرد خاطی منتهی شود.

با این حال، بهتر است که مسائل مربوط به عدم پرداخت هزینه ‌های مستاجر به ترتیب قراردادی که بین مستاجر و مدیریت ساختمان وجود دارد، حل و فصل شوند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد از راه‌ های قانونی مثل مراجعه به شورای حل اختلاف برای تأمین هزینه‌ ها و ایجاد تعادل مالی در ساختمان استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: قوانین آپارتمان نشینی

قانون مالک و مستاجر هزینه تعمیرات پکیج

معمولاً، تعمیرات پکیج، به عنوان یکی از اجزای اصلی واحد مسکونی، هزینه ‌های قابل توجهی را به همراه دارد. اما مسئله این است که کدام طرف، یعنی مالک یا مستاجر، مسئولیت پرداخت این هزینه ‌ها را بر عهده می‌ گیرد؟

۱. تعمیرات جزئی و کوچک:

این نوع تعمیرات شامل مواردی مانند تعویض پوشال کولر، واشر شیرآب، و سایر تعمیرات جزئی است که به صورت روزمره و به دلیل استفاده معمولی از واحد مسکونی بوجود می ‌آیند. این نوع تعمیرات معمولاً به عهده مستاجر است و از بودجه و هزینه‌ های مستاجر پرداخت می ‌شود.

قانون مالک و مستاجر هزینه تعمیرات پکیج

۲. تعمیرات اساسی و بزرگ:

این نوع تعمیرات شامل مواردی مانند خرابی کولر، شوفاژ، سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، و سایر تجهیزات اصلی پکیج است. این تعمیرات معمولاً نیاز به تخصص و هزینه بیشتری دارند و به عهده مالک ملک می ‌باشند. مالک ملک مسئول تعمیر و نگهداری این تجهیزات است و هزینه‌ های مربوطه از بودجه و منابع مالی مالک پرداخت می ‌شود.

در هر صورت، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که تقسیم بندی هزینه‌ های پکیج بین مالک و مستاجر بایستی در قرارداد اجاره به طور صریح تعیین شود. قرارداد اجاره باید شامل جزئیات مربوط به تعمیرات و نگهداری پکیج باشد و باید مشخص کند که هزینه ‌های مستاجر شامل تعمیرات کدام بخش ‌های پکیج می ‌شود.

هزینه تعمیر پمپ آب به عهده مالک است یا مستاجر

در قانون مدنی قید شده که مالک مکلف است ملک خود را در وضعیت سالم و بدون هیچ عیب و نقصی به مستاجران اجاره دهد. این مفهوم به عنوان ضمانت کیفیت شناخته می‌ شود و به معنای این است که مالک مسئولیت تعمیرات و هزینه‌ های مربوط به آن را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر، مالک موظف است در زمان ورود مستاجر به ملک، تمامی اجزای ملک از جمله پمپ آب، سیستم ‌های آب و فاضلاب و سایر امکانات را در وضعیت عملکردی سالم و عادی قرار دهد. اگر هنگام ورود مستاجر به ملک، هر گونه خرابی، نقص یا ضرری وجود داشته باشد، مالک مسئولیت تعمیر آن را بر عهده دارد و باید هزینه ‌های مربوطه را پرداخت کند.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که اجازه مالک برای تعمیرات پمپ آب ضروری است زیرا مالک حق دارد بداند چه تغییراتی در ملک اجرا می ‌شود و از اجرای تغییراتی که ممکن است به وضعیت ملک ضربه بزند جلوگیری کند. بنابراین در ابتدا، بهتر است مستاجر با مالک تماس بگیرد و مشکل پمپ آب را به او گوشزد کند. اگر مالک به درخواست او توجه نکرد، مستاجر می ‌تواند در صورت لزوم از این قوانین و حقوق خود استفاده کند و به سازمان‌ ها یا دادگاه‌ های مربوطه شکایت کند.

نحوه تقسیم تعمیرات پارکینگ

تعمیرات پارکینگ، بدون شک یک موضوع حیاتی و ضروری در مدیریت و نگهداری ساختمان‌ هاست. اما یکی از چالش‌ هایی که ممکن است در این زمینه به وجود آید، تقسیم مناسب هزینه ‌ها و مسئولیت ‌ها بین اعضای ساختمان است. این موضوع می ‌تواند به طور مستقیم تأثیری بر تسهیل و پیشرفت تعمیرات پارکینگ داشته باشد.

به طور کلی، نحوه تقسیم هزینه‌ های تعمیرات پارکینگ بستگی به نوع پارکینگ (مشاع یا اختصاصی) و توافقات قراردادی در مورد مسئولیت ‌ها و هزینه‌ های مستاجر دارد. در ادامه، دو حالت پارکینگ را بررسی می ‌کنیم:

  • پارکینگ مشاع

در این حالت، پارکینگ متعلق به تمام ساکنان یا مالکان آن ساختمان است و هزینه‌ های تعمیرات مشترکاً توسط آنان تامین می ‌شود. هزینه های تعمیرات پارکینگ براساس تعداد واحدها تقسیم می ‌شود. هر واحد یک سهم مشخصی از هزینه ها را پرداخت می ‌کند مقررات دقیق این تقسیم بندی در قوانین ساختمان و مجمع ساکنان تعیین می ‌شود. بنابراین تعمیرات پارکینگ مشاع جزو هزینه های مستاجر است.

  • پارکینگ اختصاصی:

در صورتی که پارکینگ اختصاصی باشد، مخاطبان تقسیم بندی هزینه ‌ها تنها پارکینگ داران هستند. در این حالت، توافقی میان پارکینگ داران صورت می گیرد. هر پارکینگ میزانی از هزینه را بر عهده دارد که با تقسیم آن بر تعداد پارکینگ ‌ها، مبلغ پرداختی شخص را تعیین می ‌کند. البته قوانین و مقررات هر ساختمان ممکن است متفاوت باشند.

قانون آپارتمان نشینی هزینه تعمیرات

قانون آپارتمان نشینی معمولاً تعیین می ‌کند که هزینه ‌های تعمیرات در یک ساختمان مسکونی بر عهده چه کسی است. به طور کلی، مواردی که به عنوان تعمیرات اساسی محسوب می ‌شوند، مسئولیت آنها به عهده مالک ساختمان است. این شامل تعمیرات بزرگی می ‌شود که به صورت عمده برای حفظ سلامتی و ایمنی ساختمان لازم است. به عنوان مثال، تعمیرات کولر، شوفاژ، پکیج، پمپ آب ساختمان و تعمیرات ساختاری مانند رفع خرابی‌ های سقف و دیوارها.

از سوی دیگر، تعمیرات جزئی و کوچکتر معمولاً بر عهده مستاجر قرار می‌ گیرند. این نوع تعمیرات شامل مواردی می ‌شود که عموماً نیاز به تعمیرات روزمره و نگهداری دارند، اما به عنوان تعمیرات اساسی به حساب نمی‌آیند. به طور مثال، تعویض شیرآب ، تعویض لامپ، تعمیر قفل درب ‌ها و تعویض پریز برق

برای دو طرف، یعنی مالک و مستاجر، بسیار مهم است قبل از امضای قرارداد اجاره، شرایط و تفاهمات مربوط به هزینه ‌های تعمیرات را به دقت مطالعه کنند. همچنین، در صورت نیاز، می‌ توانند در مورد آن مذاکره کنند و در صورت توافق، این تفاهمات را در قرارداد مکتوب قید کنند.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

خلاصه مقاله 

مهمترین نکته در رابطه با هزینه‌ های مستاجر در خصوص تعمیرات ساختمان این است که وابسته به قوانین و توافقات موجود در قرارداد اجاره است. در اغلب موارد، مسئولیت تعمیرات و هزینه ‌های اساسی ملک، مانند تعمیر پمپ آب یا پکیج‌، به عهده صاحب ملک، به عبارتی مالک ساختمان، است. اما در مورد تعمیرات جزئی ملک، مانند تعویض شیر آب، پوشال کولر و یا تعویض لامپ، این هزینه ‌ها ممکن است به عهده مستاجر قرار گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا