مدیریت پروژه

انکربولت چیست ؟ کاربرد و اجرای انواع انکربولت

اتصالات قوی و مطمئن در سازه ‌ها و ساختمان‌ ها از اهمیت بالایی برخوردارند. یکی از روش ‌های متداول برای اتصال قطعات فلزی و بتنی به یکدیگر، استفاده از انکر بولت ‌هاست. این اتصالات قدرتمند و دائمی، نقش کلیدی در استحکام و پایداری سازه ‌ها ایفا می ‌کنند. در این مقاله، به بررسی کاربرد و اجرای انواع انکر بولت‌ ها می ‌پردازیم. سپس، اثرات استفاده از انکر بولت ‌ها در استحکام و پایداری سازه ‌ها را بررسی می‌ کنیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه ساخت آپارتمان

انواع انکربولت

انکربولت وسلیه ای است که برای اتصال قطعات فلزی و بتنی به هم استفاده می ‌شود. می‌ توان آن را به عنوان یک میله فلزی فرض کرد که درون بتن یا سطوح دیگر قرار می‌ گیرد. این میله به صورت عمودی در بتن فرو می رود و سپس با استفاده از پیچ و مهره، قطعات فلزی یا سازه‌ های دیگر را به هم متصل می‌ کند.

انکر بولت ‌ها از فولاد ساخته می‌ شوند، که یک ماده فلزی مقاوم است. طول و قطر انکر بولت ‌ها بسته به نیازهای سازه و کاربرد آن ‌ها متغیر است. نقش این وسیله چیست؟ استفاده از انکر بولت ‌ها برای تثبیت و نگهداری قطعات سازه بسیار مهم است. آن ‌ها به عنوان اتصالات دائمی استفاده می‌ شوند و از مقاومت خود برای تحمل نیروها و فشارهای زیاد استفاده می‌ کنند. از این رو این نوع اتصالات معمولاً در ساختمان ‌ها، پل‌ ها، نیروگاه ‌ها، تأسیسات صنعتی و سایر سازه‌ ها استفاده می ‌شوند. انواع مختلفی از انکربولت‌ ها در بازار موجود است:

  • L شکل:

این نوع انکربولت L  شکل مانند یک میله دوطرفه عمل میکند؛ یکی برای تثبیت در سازه و دیگری برای اتصال به عنصری که باید به سازه متصل شود. این نوع انکر بولت بسیار مقاوم است و اغلب برای اتصال اجسام سنگین کاربرد دارد.

  • میله دوطرفه با واشر:

این نوع انکربولت شامل یک میله دو طرفه است که در یک طرف به سازه و در طرف دیگر به عنصر مدنظر متصل می‌ شود. این نوع انکر بولت در برخی از کاربردها مثل ایجاد ستون در ساختمان استفاده می ‌شود.

  • سردار:

سر این انکربولت ‌ها به صورت فورج شده طراحی می شود و با داشتن سر شش وجهی یا مربعی، قابلیت قفل کردن در بتن را دارند. این امر باعث افزایش مقاومت نسبت به نیروهای برشی و خمشی می ‌شود. انکر بولت‌های سردار عموماً در صنایع ساختمانی و سازه‌ های فلزی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

  • Wedge:

یک نوع اتصال است که با بست ‌های پهن تر و لبه‌ های دندانه دار طراحی شده است. این طراحی باعث میشه که بین مواد پایه و پیچ اصطکاک بیشتری ایجاد بشه و در نتیجه پایداری و مقاومت فوق العاده ای را ارائه دهد. انکر بولت wedge در سازه‌ هایی مانند پله ‌ها، نردبان ‌ها و نرده ‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

پیشنهادی: گابیون بندی

نحوه نصب انکربولت

از لحاظ کاربردی انکر بولت ‌ها به دو نوع مکانیکی و شیمیایی تقسیم می ‌شوند. هر کدام از این دو نوع انکر ها ویژگی ‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به توضیح این دو نوع می ‌پردازیم:

  1. انکر بولت مکانیکی:

انکربولت ‌های مکانیکی همان طور که از اسم شان معلوم است، بر اساس اصول مکانیکی پیش می روند. یعنی  از طریق قفل کردن و نگهداشتن قطعات به صورت مکانیکی از جابجایی آن ‌ها جلوگیری می ‌کنند. این نوع انکر بولت‌ ها شامل اجزای مکانیکی مانند پیچ‌ ها، مهره، واشر و غیره هستند که به صورت محکم در سازه یا بتن قرار می ‌گیرند. نحوه نصب انکر بولت مکانیکی شامل مراحل زیر است:

– ابتدا مکان مورد نظر برای نصب انکر بولت را مشخص کنید. با استفاده از مته ‌های مناسب، یک حفره با قطر و عمق مناسب در سطح مورد نظر بسازید. قطر و عمق حفره باید با ابعاد انکر بولت مکانیکی سازگار باشد.

-با استفاده از ابزار مناسب (مانند چکش)، به آرامی انکر بولت را در حفره بچرخانید تا به طور کامل درون حفره فرو برود. اطمینان حاصل کنید که انکر بولت به طور صحیح و بدون مشکل در حفره قرار گرفته. یعنی مهره و واشر به طور صحیح در تماس با نگه ‌دارنده هستند تا توزیع بار بهینه شود و استحکام انکربولت تضمین شود.

  1. انکر بولت شیمیایی:

این نوع انکر‌ها شامل اجزای شیمیایی مثل اپوکسی، رزین‌ های پلیمری، و غیره هستند و در نتیجه عملیات شیمیایی خود، با سطح بتن یا سایر سطوح ترکیب می‌ شوند و اتصال قوی و مقاومی ایجاد می‌ کنند. مزیت ویژه این نوع  انکر‌ها این است که می ‌توانند بارهای کششی قوی را تحمل کنند و به عنوان اتصالات پایدار و مطمئن در سازه ‌ها عمل کنند. نحوه نصب انکر بولت شیمیایی شامل مراحل زیر است:

-در محلی که می‌ خواهید انکربولت را نصب کنید، باید سوراخی با اندازه و قطر مناسب حفر کنید. از ابزارهایی مانند مته ‌های بتن و دریل ‌های دستی برای حفر سوراخ در بتن و سطوح سخت کمک بگیرید.

-بعد از حفر سوراخ، باید آن را از هر گونه گرد و غبار یا ذرات مانند بتن حذف کنید. برای این کار می ‌توانید از مکنده هوا استفاده کنید. هدف از این مرحله ایجاد سطح پاک و خالی از موانع درون سوراخ است.

در مرحله ی بعدی، ماده شیمیایی مورد نیاز برای نصب انکر بولت را تزریق می‌کنید. ماده شیمیایی معمولاً شامل اپوکسی، رزین یا مواد مشابه است. شما باید تاریخ انقضا و دستورالعمل تولید کننده ماده شیمیایی را مطالعه کنید. بعد از تزریق ماده شیمیایی، باید انکر بولت را در سوراخ قرار دهید و به مدت 24 تا 48 ساعت به آن کاری نداشته باشید.

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

تفاوت انکر بولت و رول بولت

تفاوت بین رول بولت و انکربولت یک موضوعی است که برای بسیاری از صنعتگران مبهم است. به طور کلی انکر بولت به هر نوع بولت اطلاق می ‌شود که برای اتصال و نگهداری قطعات در سطح‌ های محکم مانند بتن یا آجر استفاده می‌ شود و میتواند مکانیکی و یا شیمیایی باشد.

اما رول بولت همان انکربولت مکانیکی است که برای اتصال و نگهداری اجزا و قطعات در صنایع مختلف استفاده می ‌شود. این نوع اتصال معمولاً شامل یک بست و یک پیچ است. بست در داخل یک سوراخ قرار می ‌گیرد و با دوران پیچ، بست به داخل سوراخ فشرده می ‌شود و نگهداری قطعات را انجام می ‌دهد .سوال اینجاست که چرا نام رول بولت روی انکر مکانیکی قرار گرفته است؟

اولین نسخه از انکر بولت مکانیکی در سال 1930 میلادی در بریتانیا تولید و با نام تجاری رول بولت شناخته شد. به همین دلیل، بسیاری از افراد هنوز  انکر بولت مکانیکی را با نام رول بولت می ‌شناسند. این نام تجاری از آن زمان به عنوان نمادی از کیفیت و قدرت این نوع اتصال مورد توجه قرار گرفته و تا به امروز استفاده می ‌شود.

رول بولت یا انکربولت مکانیکی با طراحی خاص خود، به صورت محکم و قوی قطعات را در سطوح محکم مانند بتن و آجر نگهداری می ‌کند. با استفاده از این اتصالات، می ‌توان سازه ‌ها را به صورت ایمن و پایدار ساخت و قطعات را در محل‌ هایی با شرایط سخت و غیرقابل حمل نصب کرد.

روش اجرای انکر بولت

در بخش ‌های قبلی با انواع انکر بولت آشنا شدیم. اما روش اجرای انکربولت بستگی به دو عامل مهم، یعنی میزان بار و شرایط آب و هوایی دارد.

  • میزان بار

میزان باری که بر روی انکر بولت ‌ها وارد می ‌شود، تأثیر قابل توجهی در انتخاب نوع و روش اجرای آن ‌ها دارد. در صورتی که بار وارده بسیار زیاد باشد، باید از انکر بولت‌ هایی با مقاومت بالا استفاده کرد. همچنین، روش اجرای انکر بولت نیز باید به گونه ‌ای باشد که بتواند بار وارده را به طور ایمن تحمل کند. در حالت کلی، دو نوع بار اصلی بر روی انکر بولت ‌ها تأثیر می ‌گذارند: بارهای استاتیکی و بارهای دینامیکی.

بارهای استاتیکی به عنوان بارهای ثابت و پایدار عمل می ‌کنند. به عنوان مثال، وزن سازه و بارهایی که بر سازه قرار می گیرند مانند تجهیزات و وسایل جانبی، بارهای استاتیکی هستند. برای تحمل بارهای استاتیکی، انکر بولت ‌ها باید به طور مناسب در سازه محکم شوند.

بارهای دینامیکی به عنوان بارهای متغیر و موقتی عمل می ‌کنند و در شرایط خاصی به وجود می ‌آیند. به‌ عنوان مثال، نیروهای زلزله و یا نیروهای باد نمونه‌ هایی از بارهای دینامیکی هستند. انکر بولت ‌ها باید قادر باشند بارهای دینامیکی را تحمل کنند و سازه را در برابر این نیروها پایدار نگه دارند.

بنابراین بسته به نوع کاری که قرار است انجام دهید و فشاری که بر روی قطعه وارد می ‌شود، باید نوع انکر بولت‌ را انتخاب کنید. برای بارهای سبک، می ‌توان از انکر بولت ‌های مکانیکی ساده استفاده کرد. اما برای بارهای سنگین، باید از انکر بولت‌های شیمیایی استفاده کرد که مقاومت بیشتری دارند و قادر به تحمل بارهای بزرگتر هستند.

  • شرایط آب و هوایی

شرایط محیطی نیز در انتخاب نوع و روش اجرای انکر ‌ها موثر است. در صورتی که انکر بولت در معرض شرایط محیطی نامساعدی مانند رطوبت و یا خوردگی قرار داشته باشد، باید از انکر بولت‌ هایی با مقاومت بالاتر و روش اجرای ایمن ‌تری استفاده کرد.

بطور مثال، در محیط ‌های با رطوبت بالا، انکر بولت‌ هایی که از جنس مواد ضد زنگ تشکیل شده ‌اند، می‌ توانند مقاومت بهتری در برابر رطوبت داشته باشند. یا در مناطق با خوردگی بالا، می ‌توان از انکر بولت ‌هایی با پوشش‌های محافظ استفاده کرد تا از تماس مستقیم با عامل خوردگی جلوگیری شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

خلاصه مقاله

در صنعت ساختمان‌ سازی و صنایع مختلف، انکربولت ‌ها به عنوان یک راه حل مطمئن و قوی برای اتصال قطعات استفاده می ‌شوند. چراکه قدرت نگهداری و اتصال بسیار بالایی دارن و می ‌توانند قطعات را به صورت محکم و پایدار نگه داشته و از جداشدن و جابه جایی آنها جلوگیری کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا