پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت ویلا در سال 1402 چقدر است؟

ویلا از جمله مکان‌های تفریحی است که با گسترش زندگی شهری مورد توجه بسیاری از شهرنشینان قرار گرفته است و بسیاری از آن‌ها در طلب ساخت چنین ساختمان‌هایی هستند. ویلا‌ها با توجه به کاربری خود طراحی و ساخت متفاوت‌تری نسبت به خانه‌ها و آپارتمان‌ها دارند.

اگر تصمیم به ساخت ویلا در هر اندازه‌ای را گرفته اید ، دو راه پیش رو دارید. یا خودتان کل فرآیند طراحی، اخذ مجوز و ساخت را در دست بگیرید و یا خود را راحت کنید و آن را در اختیار مشاور و پیمانکار قرار دهید که در هر دو صورت باید اطلاعات لازم در خصوص کل فرآیند ساخت و ساز و صد البته هزینه‌های آن را داشته باشید. با توجه به این مهم، در این مطلب راهنمای جامعی را در اختیار کسانی قرار می دهیم که قصد ساخت ویلا را دارند.

از مهم‌ترین عواملی که بر هزینه‌های ساخت ویلا تأثیر‌ می‌گذارند موقعیت و مساحت زمین، طرح ویلا و کیفیت مصالح و تجهیزات مصرفی هستند که به شدت هم تحت تأثیر وضعیت بازار قرار‌ می‌گیرند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

در این مقاله به بررسی هزینه‌های ساخت یک ویلای دوبلکس‌ می‌پردازیم که بر اساس استاندارد‌های تعریف شده توسط سازمان استاندارد ساخته شده و  هزینه‌های مربوط به دستمزدها، حمل و نقل، ماشین‌آلات و بیمه در آن لحاظ شده است. هزینه‌هایی مانند اخذ جواز یا پروانه ساخت، طرح و نظارت، عوارض، هزینه‌های جانبی (روف گاردن، حیاط یا باغ) و … در هزینه ساخت سازه ویلا در نظر گرفته نشده است و به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

خرید زمین یا خانه فرسوده

اولین کار برای ساخت ویلا خرید زمین یا یک خانه کلنگی یا فرسوده است تا بتوان ویلا را در آن برپا کرد. هزینه تمام شده ساخت یک ویلا بستگی بسیار زیادی به موقعیت و قیمت زمینی که در آن ساخته‌ می‌شود دارد. زمین‌هایی که در شهرک‌های ویلایی هستند یا چشم‌انداز خوبی از کوه، جنگل، دریا، دریاچه و … داشته باشند، قیمت‌های به مراتب بالاتری دارند.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت یک زمین، امکانات آن است. برای نمونه، زمین‌هایی که جاده دسترسی خوبی ندارند و از شهر خیلی دور هستند، بسیار ارزان‌تر از زمین‌هایی هستند که نزدیک شهر هستند. از طرفی هم زمین‌هایی که جاده دسترسی خوب و امکاناتی نظیر مراکز درمانی، فروشگاه و … دارند قیمتی بالاتری دارند. باید توجه داشت زمین هایی که در مجاورت دریا، رودخانه یا بسترهای سنگی هستند، هزینه بسیار زیادی را در ساخت تحمیل می کنند.

نکاتی در رابطه با خرید زمین

  • دقت کنید زمینی که خریداری‌ می‌کنید‌ آیا می‌توان در خصوص آن نسبت به مجوز ساخت یا تغییر کاربری اقدام کرد یا خیر. برای این کار‌ بهتر است که از شهرداری استعلام بگیرید. بسیاری از زمین‌ها در مناطق ایده آلی قرار دارند ولی بسیار ارزان هستند که عدم تعلق مجوز‌های لازم برای ساخت ویلا‌ یکی از دلایل ارزان بودن این نوع از زمین‌ها است.
  • اگر قصد شما از ویلا سازی صرفا سرمایه‌گذاری است، بهتر است که پیش از خرید زمین از پیشرفت منطقه و بالا رفتن ارزش ملک در آن اطمینان حاصل کنید.
  • یک راه خرید زمین ارزان‌تر از عرف منطقه، استفاده از مزایده‌هایی است که از طرف بانک‌ها برگزار‌ می‌شود.
  • خرید زمین‌هایی که متعلق به ورثه است و به دنبال فروش سریع هستند هم‌ می‌تواند از فرصت‌های خرید به قیمت‌های بهتر است.

هزینه ساخت ویلا

مراحل ساخت ویلا

برای اینکه بتوان برآورد دقیق‌تری از هزینه تمام شده ساخت ویلا داشته باشیم باید تمامی جوانب کار را در نظر بگیریم. بدین منظور بهتر است که مراحل ساخت ویلا را به طور جداگانه بررسی کنیم و هزینه انجام هر یک از این مراحل را نیز به دست بیاوریم.

اخذ مجوز‌های لازم برای ساخت ویلا

یکی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت ویلا اخذ مجوزهای لازم است. پروانه ساخت یا مجوز ساخت در واقع اجازه نامه‌ای است که از طرف شهرداری و دیگر سازمان‌های مربوط به مالک زمین داده‌ می‌شود تا اقدام به ساخت بنا کنند. برای گرفتن مجوز باید طبق مراحل زیر عمل شود.

  1. ثبت‌نام الکترونیک در دفاتر خدمات الکترونیک
  2. پس از تشکیل پرونده، بازدید از محل صورت‌ می‌گیرد.
  3. ارائه دستور تهیه نقشه در طی مراحل مختلف اداری
  4. تهیه نقشه توسط معمار
  5. رفع ایرادات نقشه
  6. اخذ تاییده اداره درآمد
  7. تعیین ناظر در دفاتر خدمات
  8. ارائه مدارک پیش‌نویس پروانه ساخت به دفاتر خدمات الکترونیک
  9. صدور پروانه

هزینه اخذ جواز برای ساخت ویلا چقدر است؟

به طور کلی هزینه جواز به شهر و منطقه‌ای که قرار است بنا در آن ساخته شود، بستگی دارد و‌ می‌تواند از یک شهر به شهر دیگر متفاوت باشد. بهترین راه برای اطلاع از مقدار دقیق تر این نرخ ها مراجعه به مراجع معتبر است. در ادامه از طریق فرمولی که در زیر ارائه‌ شده است، چگونگی محاسبه هزینه پروانه ساخت ویلا را نشان می‌دهد.

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب ✕ (مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تامین شده ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ای

قیمت منطقه × (تعداد پارکینگ تأمین شده ×20) – (مساحت ناخالص زیربنا) × ضریب

مساحت ناخالص زیربنا در واقع مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان را شامل‌ می‌شود و ضریب هم متناسب با متراژ بر اساس یک جدول که در ادامه آورده‌ می‌شود، محاسبه‌ می‌گردد.

هزینه اخذ جواز برای ساخت ویلا چقدر است؟

ساخت سازه ویلا، مراحل و هزینه ها

به طور کلی ساخت ویلا یا هر بنای دیگری شامل دو بخش سفت‌کاری و نازک‌کاری است که هر کدام شامل عملیات‌های مختلف و متعاقبا هزینه‌هایی هستند. در ابتدا سفت‌کاری و پس از آن بخش نازک‌کاری اجرا می‌شود. پس از ساخت نیز باید امکانات رفاهی لازم و ضروری فراهم شود که در کل به آن‌ها تأسیسات برقی و مکانیکی گفته‌ می‌شود. در ادامه به طور جداگانه به هزینه هر یک از این مراحل در ساخت ویلا پرداخته خواهد شد.

سفت‌کاری شامل چه ساخت و ساز‌هایی‌ می‌شود؟

سفت‌کاری شامل دیوار چینی و اجرای چهارچوب در و پنجره‌ها است.

هزینه سفت‌کاری در ساخت ویلا چقدر است؟

به طور کلی هزینه سفت‌کاری مانند دیگر عملیات‌های ساخت به عوامل زیادی بستگی دارد. از این دست عوامل‌ می‌توان به  خارجی یا ایرانی بودن مواد مورد استفاده و نقشه ساخت بنا اشاره کرد.

لازم به ذکر است که هزینه ساخت برآورد شده در این مقاله نسبت به ساخت یک ویلا طبق استاندارد‌های اداره استاندارد صورت گرفته است و مطمئنا هزینه‌های ساخت یک ویلای لوکس از هزینه‌های آورده شده در زیر بیشتر خواهد بود. از آنجایی که در ساخت ویلاهای لوکس تنوع بسیار زیادی از مصالح و متریال ها را می توان به کار برد، برآورد دقیق تنها در صورت دسترسی داشتن به اطلاعات امکانات و نوع مصالح استفاده شده میسر خواهد بود.

نازک‌کاری شامل چیست و در ساخت ویلا چقدر هزینه دارد؟

به طور کلی هر گونه فعالیت ساخت و ساز پس از مرحله گچ و خاک تا مرحله نصب کابینت را نازک‌ کاری‌ می‌گویند. نازک‌کاری نیز بیش از 45 درصد کل هزینه‌های ساخت و ساز را به خود اختصاص‌ می‌دهد و قیمت تمام شده آن به طور عمده بستگی به این دارد که از چه متریال و مصالحی استفاده‌ می‌شود. به طور مثال استفاده از سرامیک به عنوان پوشش کف به مراتب کم هزینه تر از سنگ خواهد بود. قیمت هر یک از این مصالح نیز به برند و کیفیت آن بستگی دارد.

تأسیسات برقی کدام اند و در ساخت ویلا چقدر هزینه دارند؟

تأسیسات برقی  شامل مراحل عملیاتی مختلفی از کابل‌کشی و داکت گذاری گرفته تا نصب پریزها و کلید‌ها می‌شود و به لحاظ هزینه نیز تقریبا درصد هزینه‌های کلی ساختمان را شامل‌ می‌شود که میتوانید خروجی برآورد این بخش از ساخت ویلا را از نرم افزار متری چند دریافت کنید.

تأسیسات مکانیکی چیست و هزینه آن در ساخت ویلا چقدر است؟

تأسیسات مکانیکی هم شامل نصب سیستم سرمایشی و گرمایشی، اجرای لوله‌کشی آب و فاضلاب، نصب آبگرمکن، کولر و … است که در حدود 10 درصد هزینه‌های ساخت یک ویلای دو طبقه و دوبلکس را شامل‌ می‌شود.

هزینه نصب و خرید تأسیسات مکانیکی از متری یک میلیون و هفتصد هزار تومان شروع‌ می‌شود. اگر از تأسیسات لوکس مانند گرمایش از کف استفاده شود، به هزینه‌های تأسیسات مکانیکی اضافه‌ می‌شود که کاملا بستگی به نوع امکانات و تجهیزات مورد استفاده دارد و بسیار متنوع می‌تواند باشد.

هزینه‌های پیش‌بینی نشده در ساخت یک ویلا

با توجه به اینکه مشخصات طراحی و پارامترهای ساخت ممکن است کاملاً با تمام معیارهای اجرایی و انتظارات مطابقت نداشته باشند، می‌توانند باعث ایجاد هزینه‌های پیش بینی نشده شوند. به علاوه ممکن است که برخی قوانین شهرداری‌ها تغییر کرده و یا بر اساس شرایط شامل پروژه شوند. این تغییرات می‌توانند هزینه و زمان پروژه را به دلیل تجدیدنظر در برخی کارها و نیاز به مجوزات اضافی افزایش دهند.

دومین مسئله که ایجاد هزینه‌های پیش‌بینی نشده را باعث می‌شود، ساختار خاک است که نامناسب بودن آن و وجود شگفتی‌های ناخواسته مانند کشف اشیا تاریخی باعث تأخیر در انجام پروژه خواهند شد. ناپایداری خاک باعث خواهد شد که برای ادامه پروژه بحث پایدارسازی خاک به وجود آید. بدین ترتیب هزینه طراحی و اجرای سازه نگهبان به پروژه افزوده خواهد شد.

توقف در روند اجرایی پروژه که می‌تواند به دلایل فوق‌الذکر یا دیگر موارد مانند بدی آب‌وهوا رخ دهد ، باعث افزایش هزینه‌های ویلاسازی خواهد شد زیرا هرگونه تأخیر در این بازار آشفته ممکن است ما را با مشکل افزایش قیمت کالاها و مصالح مربوطه روبرو کند.

تفاوت هزینه‌های اجرا با اسکلت فلزی و بتنی

در حدود 25 درصد مصالح به کار رفته در یک ساختمان را آهن و فولاد تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه اسکلت اصلی آن را بتن تشکیل می‌دهد یا فولاد، مصرف فلز در هر دو برابر است. در ساختمانی که دارای اسکلت بتنی است، میلگرد زیادی استفاده می‌شود که بررسی‌ها نشان داده 25 درصد مصالح به کار رفته برای ساخت یک ساختمان را فلزات آن تشکیل می‌دهد. مقایسه هزینه‌های اسکلت فلزی و بتنی باید با ذکر این نکته انجام شود که در یک برآورد مهندسی جهت اجرای اصولی کار برابر با آیین‌نامه مربوط به مبحث بتن و دستورالعمل‌های اجرایی آن، به طور معمول هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی با شرایط مشابه نسبت به اسکلت فلزی حدود 20 درصد بیشتر است.

اسکلت بتنی که اغلب برای ویلا سازی به کار می‌رود، ترکیبی از بتن و میلگرد است و مقدار فولاد آن، 35 درصد کمتر از وزن کل آهنی است که در یک سازه مشابه با اسکلت فلزی به مصرف می‌رسد. پس با احتساب حجم بتن مصرفی و هزینه میلگرد و همچنین دستمزد اجرا، این اختلاف قیمت میان هزینه ساخت ساختمان با اسکلت فلزی و بتنی جبران می‌شود.

محاسبه مجموع هزینه بتن و میلگرد به کار رفته در یک مترمربع از سازه بتنی نشان می‌دهد که نه تنها هزینه تمام شده برای ساخت اسکلت بتنی کمتر نیست، بلکه در مواردی می‌تواند بیشتر هم باشد. به علاوه مدت زمان اجرای اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی، تقریباً 3 برابر بیشتر خواهد بود. در محاسبات هزینه اجرای اسکلت بتنی دستمزد کارگران، هزینه اجاره‌ها در طول انجام پروژه و بیمه افراد نیز نسبت به موقعیت و حجم پروژه متغیر بوده و در برخی موارد قابل پیش‌بینی نیست.

سخن آخر

هزینه ساخت ویلا از بسیاری جهات نسبت به دیگر سازه‌های مسکونی طیف گسترده‌تری را در برمی‌گیرد. بسیاری بودجه‌های زیادی را برای ساخت ویلا کنار می‌گذارند و تمامی متریال‌ها و امکانات را باب میل خود طراحی و اجرا می‌کنند و برخی هم با ساخت یک ویلای استاندارد بسنده می‌کنند. هزینه ساخت ویلا به عوامل متعددی بستگی دارد که در بالا به طور مفصل به آن‌ها اشاره شد. در این مقاله هزینه ساخت یک دو طبقه ویلای دوبلکس استاندارد را مدنظر قرار دادیم و با بررسی تمامی جوانب کار سعی کردیم که برآورد درستی از هزینه ساخت آن داشت باشیم. برای برآورد دقیق و مطابق با پروژه خود از نرم افزار آنلاین متری چند استفاده کنید.

سوالات کلیدی

  • هزینه ساخهت ویلا در سال 1402 چقدر است ؟

با استفاده از نرم افزار میزان در وبسایت متری چند میتوانید به هزینه ساخت ویلا دست یابید.

  • هزینه اخذ جواز برای ساخت ویلا چقدر است ؟

هزینه ساخت را از طریق فرمول زیر میتوان محاسبه کرد.

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب ✕ (مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تامین شده ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ای

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا