پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت گلخانه ؛ برآورد هزینه احداث و راه اندازی گلخانه چگونه است؟

ساخت گلخانه یکی از سودمندترین و بهترین ابداعات یا بهتر بگوییم اختراعات بشر است. مزایا گلخانه نه تنها تحول بزرگی در زمینه کشاورزی و پرورش محصول ایجاد کردند، بلکهمحصولات قابل کشت در گلخانه تحول بسیار مهمی در زندگی انسان و صنعت تولید غذا ایجاد کرد و یکی از روش های تامین خوراک مردم است. این روش کشاورزی نوین امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای تأمین صیفی و سبزیجات بسیار مورد استفاده است. با توجه به اینکه کشاورزی با این روش آب کمتری طلب می‌کند و اینکه ایران نیز کشوری خشک است و رو به خشکسالی میرود و بیشترین بخش مصرف کننده آب شیرین نیز کشاورزی است، پس استفاده از این روش کشاورزی بسیار مقرون به صرفه است و از صدمات جبران ناپذیر به طبیعت مانند خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و در پی آن نشست زمین، جلوگیری می‌کند. در ادامه با هزینه ساخت گلخانه و برآورد آن با متری چند همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

گام‌های ساخت گلخانه کدام است؟

ساخت گلخانه مانند ساخت هر سازه دیگری ملزومات و روش‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

هزینه ساخت گلخانه

از پرهزینه‌ترین بخش‌های ساخت گلخانه را می‌توان خرید یا اجاره زمین آن عنوان کرد؛ زیرا برای ساخت گلخانه در ابعاد کشاورزی حداقل به 5000 متر زمین نیاز دارید و می‌توانید از 3000 متر آن برای احداث گلخانه بهره ببرید. اجاره یا خرید 5000 متر زمین کشاورزی در منطقه‌ای که ساخت گلخانه مقدور باشد، هزینه زیادی را بر دوش کشاورز می‌گذارد..

اخذ مجوز گلخانه

اگر کشاورز هستید و تجربه زیادی در زمینه کاشت محصول، نگهداری و گلخانه داری، دارید. پس می‌توانید طی یک نامه از جهاد کشاورزی استان و ارائه مدارکی چون سند یا اجاره نامه زمین، ارائه امکانات زمین مانند آب و برق (مجاز) که برای احداث گلخانه ضروری هستند، درخواست مجوز گلخانه کنید. اگر تازه به راه اندازی یک گلخانه فکر می‌کنید، بهتر است با ثبت نام و شرکت در کلاس‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای و سپس اخذ مدرک آن و سپس با ارائه مدارک زمین، آب و برق اقدام به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی استان محل احداث گلخانه کنید. اخذ مجوز ساخت و راه اندازی گلخانه، مانند مجوز ساخت مسکن است ولی هزینه آن کمتر است و در برابر هزینه‌ای که صرف خرید یا اجاره زمین می‌شود بسیار کمتر است.

نحوه ساخت سازه گلخانه

پس از اخذ مجوز نوبت به نصب اسکلت و پوشش روی گلخانه است. به طور کلی اسکلت گلخانه با استفاده از دو متریال چوب و فلز ساخته می‌شود. گلخانه‌های چوبی با توجه به پایداری کم، هزینه کمتری دارند ولی ماندگاری و پایداری گلخانه مدت زمان کمتری طول می‌کشد و نگهداری از آن نیز زحمت بیشتری دارد و باید با مواد نگهدارنده تیمار شود. در مقابل اسکلت چوبی، اسکلت فلزی قرار دارد که پایداری زیادی دارد و برخی از انواع آن در برابر وزش باد با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت نیز مقاوم هستند. هزینه ساخت گلخانه با اسکلت فلزی بعد از هزینه خرید یا اجاره زمین، رتبه دوم بیشترین هزینه‌ها را دارد.

انواع پوشش سقف گلخانه

با نصب اسکلت چوبی یا فلزی گلخانه نوبت به پوشش گلخانه است. بسیاری از سقف گلخانه را با پوشش پلاستیک مقاوم در برابر پرتو فرابنفش می‌سازند ولی متریال دیگری نیز مانند ورق‌های پلی کربنات ، فایبر گلاس و شیشه نیز برای ساخت گلخانه استفاده می‌شوند که هزینه بالاتری نسبت به پلاستیک یو وی (UV) دارند. اگر در گلخانه‌ای از پلاستیک یو وی برای پوشش سقف و دیوارها استفاده می‌شود، معمولاً در اطراف گلخانه دیوار کشی با آجر انجام می‌شود تا در برابر باد و سرما مقاومت بیشتری پیدا کنند.

مطالب مرتبط: هزینه ساخت خانه در روستا چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

اسلکت بندی گلخانه

تهیه خاک، بذر و کود

از جمله هزینه‌های ساخت گلخانه می‌توان به تهیه خاک، بذر و کود اشاره کرد، به طور کلی گلخانه در منطقه‌ای ساخته می‌شود که خاک آن بدون آفت، قارچ، آهک و شوری کم باشد. اگر در منطقه‌ای که گلخانه ساخته می‌شود، خاک این شرایط را نداشته باشد یا باید نسبت به خرید خاک اقدام کرد و یا از روش هیدروپونیک برای کشاورزی استفاده کرد.

بذر و کود نیز بخش از هزینه ساخت گلخانه را به عهده دارند که به محصولی که در گلخانه کاشته می‌شود، بستگی دارد. بذر برخی گیاهان نسبت به برخی دیگر، به دلیل کمیاب بودن یا لوکس بودن گیاه قیمت بالاتری دارد.

هزینه ساخت گلخانه

با توجه به شرایط اقتصادی موجود، هزینه ساخت گلخانه کمی سنگین است، به همین دلیل بیشتر افراد از وام گلخانه برای تکمیل سازه خود استفاده می‌کنند. به‌طور کلی هزینه ساخت گلخانه یا سرمایه لازم برای ساخت گلخانه به ازای هر یک متر مربع  با تجهیزات، حدود 1 تا 4 میلیون تومان می‌باشد. مقدار سرمایه لازم برای ساخت یک متر مربع سازه گلخانه  حدود 500 تا یک میلیون تومان است. این هزینه شامل سازه، نصب و پوشش آن می‌شود. باقی هزینه‌ها مانند تجهیزات سرمایش گلخانه، تجهیزات آبیاری گلخانه، سیستم‌های گرمایش وغیره چداگانه محاسبه و پرداخت میگردند.

سیستم آبیاری

پس از خرید زمین، اجرای اسکلت و پوشش، سیستم آبیاری است که رتبه سوم در هزینه ساخت گلخانه را دارد. به طور کلی دو نوع سیستم آبیاری برای گلخانه مفروض است. سیستم آبیاری دستی و دیگری سیستم آبیاری هوشمند.همانطور که از نام آن‌ها پیداست سیستم آبیاری دستی مسلماً هزینه کمتری را به کشاورزی تحمیل می‌کند ولی در طی مرحله نگهداری می‌تواند هزینه نگهداری را بیشتر کند. سیستم هوشمند آبیاری، یکی از سیستم‌های گران‌ قیمت گلخانه محسوب می‌شود و هزینه ساخت گلخانه را بالا می‌برد ولی در ادامه کار گلخانه این سیستم از هزینه‌های نگهداری می‌کاهد و نهایت می‌تواند سود بیشتری را عاید کشاورز کند.

کاشت محصول، نگهداری و برداشت

کاشت محصول پس از خرید یا اجاره زمین، ساخت اسکلت و پوشش، خرید خاک، بذر و کود، نصب سیستم آبیاری به مرحله اجرا می‌رسد. کاشت محصول، نگهداری از آن در حین رشد و در نهایت برداشت محصول نیز از جمله هزینه‌های ساخت گلخانه در مرحله بهره برداری است. ولی تأمین سیستم‌های گرمایش و سرمایش گلخانه در فصول گرم و سرد، از هزینه‌های اصلی در مرحله ساخت گلخانه است. خرید و راه اندازی سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ای در زمستان و سیستم‌های خنک کننده مه پاش در تابستان از ضروریات داشتن یک محصول مرغوب و به تبع سود بیشتر است.

تاثیر نوع محصول زیرکشت گلخانه بر هزینه ساخت آن

انواع گلخانه کدام است و هزینه ساخت هر گلخانه چقدر است؟

در زیر هزینه ساخت سه نوع گلخانه تونلی، گلخانه ایرانی و گلخانه اسپانیایی به ترتیب قیمت توضیح داده شده است. برای به دست آوردن هزینه ساخت گلخانه و برآورد قیمت به نرم افزار متره و برآورد متری چند مراجعه کنید.

گلخانه تونلی

هزینه ساخت گلخانه تونلی در بین گلخانه‌هایی که ساخت آن‌ها در ایران رایج است، هزینه ساخت کمتری دارد زیرا هزینه ساخت اسکلت که بخش عظیمی از هزینه ساخت گلخانه را شامل می‌شود در این نوع گلخانه نسبت به سایر آن‌ها کمتر است. تفاوت گلخانه‌های تونلی با دیگر گلخانه‌ها، ارتفاع بیشتر سقف و دهنه بزرگ‌تر آن‌ها است.

گلخانه‌ ایرانی

گلخانه‌های ایرانی به دو روش اسکلت بندی جناغی و هلالی، اجرا می‌شوند و تنها پروفیل‌های استفاده شده و پوشش سقف و دیوار در آن‌ها نسبت به گلخانه‌های اسپانیایی متفاوت است که هزینه ساخت گلخانه ایرانی را کاهش می‌دهد. استفاده از پلاستیک یو وی، ورق‌های پلی کربنات یا شیشه برای ساخت دیوارهای گلخانه‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بین آن‌ها استفاده از پلاستیک یو وی به دلیل قیمت پایین‌تر محبوبیت بیشتری دارد.

گلخانه اسپانیایی

گلخانه اسپانیایی با پروفیل‌هایی با مقاومت و ضخامت بیشتری ساخته می‌شوند و به تبع قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع گلخانه دارند. این گلخانه‌های توانایی مقاومت در برابر تند بادهایی با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت و برف‌گیری 40 سانتی‌متر مربع را دارند.

گلخانه خانگی

اگر علاقه‌مند به پرورش سبزی‌ها و گیاهان هستید  گلخانه‌ خانگی خصوصاً برای افرادی که در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنند یک گزینه قابل‌ دسترس و عالی است. گلخانه خانگی آماده را نیز می‌توان از فروشگاه‌ها در ابعاد دلخواه خریداری کرد. البته ساخت یک گلخانه خانگی بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد. برای ساخت گلخانه در حیاط یا بالکن نیازی نیست که حتماً از نیروهای متخصص و متریال گران‌قیمت استفاده کنید.

نکته
  • استفاده از تکنولوژی ساخت پیشرفته در ساخت گلخانه مانند سیستم باز و بسته شدن هوشمند پنجره و درها، می‌تواند در بالا بردن قیمت هر نوع گلخانه تونلی، ایرانی و اسپانیایی مؤثر واقع شود.
  • همچنین ارتفاع گلخانه، متراژ دهانه آن و نوع محصولی که در آینده در آن پرورش داده خواهد شد نیز در هزینه ساخت گلخانه مؤثر است.

روش کاشت محصول و تاثیر آن بر قیمت گلخانه

چه عواملی بر هزینه ساخت گلخانه تأثیر دارند؟

در بالا به هزینه ساخت گلخانه با توجه به تکنولوژی ساخت اسکلت و پوشش دیوار و سقف آن اشاره شد. در ادامه به عواملی مانند اقلیم، نوع محصول، ابعاد گلخانه و تجهیزات به کار رفته در آن، در هزینه ساخت گلخانه پرداخته شده است.

اقلیم

یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در هزینه ساخت گلخانه، اقلیم است. از آنجایی که قیمت محصولات در فصول سرد سال افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه سود کشاورز نیز بیشتر می‌شود. گلخانه‌هایی که در اقلیم گرم هستند و در زمستان استفاده کمتری از وسایل گرمایشی می‌کنند و طی مراحل ساخت گلخانه هزینه کمتری برای نصب و راه اندازی سیستم گرمایشی کرده‌اند، سود بیشتری خواهند برد. ولی این هزینه در فصل گرما برای تأمین سرمایش می‌تواند سود حاصله را کاهش دهد. به طور کلی از آنجایی که هزینه تأمین گرمایش در ایران بیشتر از هزینه تأمین سرمایش است. گلخانه‌های ساخته شده در اقلیم گرم تا معتدل هزینه ساخت کمتری دارند.

نوع محصول

برخی از محصولات فضای کمتری برای کشت نیاز دارند و کشاورز در سطح کمتری محصول بیشتری پرورش می‌دهد پس بنابراین به طور مثال برای تولید 30 تن خیار به فضای کمتری نسبت به تولید 30  تن طالبی داریم. با کمتر شدن فضای تولید به تبع هزینه ساخت گلخانه کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر نوع و تجهیزات نگهداری محصول بر هزینه ساخت گلخانه

ابعاد

به طور کلی هر چه گلخانه ابعاد بزرگ‌تر، سقف با ارتفاع بیشتر و دهنه بزرگ‌تری (ستون‌های بیشتر) داشته باشد، هزینه ساخت گلخانه نیز به دلیل مصرف اسکلت و پوشش سقف و دیوارها، بیشتر خواهد بود.

تجهیزات و تکنولوژی ساخت و نگهداری

در میان تجهیزات گلخانه‌ای می‌توان به سیستم آبیاری (دستی یا هوشمند)، سیستم باز و بسته کردن پنجره‌ها (دست یا هوشمند)، سیستم تنظیم گرمایش و سرمایش (دستی یا هوشمند)، نظارت بر گلخانه توسط سیستم هوشمند یا استخدام کارگر و غیره نیز درهزینه ساخت گلخانه تأثیرگذار هستند و هرچه از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده شود طبیعتاً هزینه بالاتری طلب می‌کند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

درآمد گلخانه

جالب است بدانید اگر راه و روش این کارا را بلد باشید، می‌توانید از این شغل پول خوبی به دست آورید. کشاورزی گلخانه‌ای یکی از روش‌های کشاورزی است که اگر حرفه‌ای عمل کنید، درآمد خوبی هم دارد. امروزه، درآمد گلخانه به دلیل فراهم بودن شرایط ایده آل و امکان کشت و رشد و نمو انواع گل و گیاهان بارور، میوه جات و سبزیجات در چهارفصل سال به میزان قابل توجهی رسیده است و سوددهی بالایی برای گلخانه دار به همراه دارد.

تاثیر نوع و تجهیزات نگهداری محصول بر هزینه ساخت گلخانه

سخن آخر

اطلاع از هزینه ساخت گلخانه از جمله اطلاعات حیاتی برای هر فردی است که قصد دارد در آینده به ساخت یا تجهیز گلخانه بپردازد. در این مقاله تلاش شد تا به هزینه ساخت گلخانه، ابعاد آن و عوامل تأثیر گذار بر آن پرداخته شود که امید است مورد توجه خواندگان قرار گرفته باشد. نرم افزار متره و برآورد متری چند با استفاده از تجارب متخصصین خود اقدام به ارائه خدمات در خصوص هزینه ساخت می‌کند و در این راه با استفاده از کارشناسان خود به روزترین قیمت‌ها را به صورت ماهانه به مشتریان مباردت می‌ورزد.

سوالات متداول

هزینه ساخت گلخانه چقدر است ؟

توجه به شرایط اقتصادی موجود، هزینه سازه گلخانه کمی سنگین است؛ به همین دلیل بیشتر افراد از وام گلخانه برای تکمیل سازه خود استفاده می‌کنند. به‌طور کلی هزینه ساخت گلخانه یا سرمایه لازم برای ساخت گلخانه به ازای هر یک متر مربع  با تجهیزات، حدود 1 تا 4 میلیون تومان می‌باشد.

درآمد گلخانه چقدر است ؟

میزان درامد گلخانه در هر ماه مشخص نیست و نمیتوان عدد کاملا قطعئ برای آن مشخص کرد. اما مطمئن باشید میزان درامد گلخانه سقف ندارد و به میزان محصولی که موجود دارید و میتوانید بفروشید، درآمد گلخانه خود را افزایش کنید سود گلخانه خود را افزایش دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

15 دیدگاه

  1. سلام میخوام گلخانه گل شاخه بریده هیدروپونیک راه اندازی کنم واسه هزینه ش متری چند باید حساب کنم؟

  2. سلام من میخوام گلخانه بزنم میخوستم بدونم هزینه هاش چطوره و اینکه با چند متر شروع کنم که صرفه اقتصادی داشته باشه
    09396002068 حیدری

    1. درود بر شما
      نرم افزار متری چند در حال حاضر برآورد هزینه ساخت را برای کاربری های مسکونی، اداری و ویلا انجام میدهد .

  3. سلام وقت بخیر،بلخشید من میخام گلخونه بزنم ممنون میشم هزینه هرمتر مربع رو بهم بگید،خیلی نیاز دارم به راهنماییتون
    ممنون میشم

    1. درود بر شما
      نرم افزار متری چند در حال حاضر برآورد هزینه ساخت را برای کاربری های مسکونی، اداری و ویلا انجام میدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا