پیش بینی قیمت ساخت و ساز

نکات مربوط به ساخت زمین زیر 100 متر

اهمیت ساخت‌وساز خانه تا زمانی که نیاز بشر به مسکن وجود دارد فراموش نمی‌شود و به همین خاطر است که باید به اجزای مختلف آن به خوبی پرداخته شود. به دلیل اینکه ابعاد زمین یک عامل مهم در ساخت خانه یا هر ملک دیگری به‌حساب می‌آید، پرداختن به آن قبل از طراحی نقشه و شروع ساخت بسیار مهم است. ساخت زمین زیر 100 متر هم به خاطر کوچک بودن ابعادش نکات خاص خود را دارد زیرا فرایند ساخت آن با ساختمان‌های با متراژ بزرگ‌تر کمی متفاوت است.

علل تمایل به ساخت زمین‌های زیر 100

آمارها نشان می‌دهند که برخی دلایل باعث رویکرد سازندگان و مالکان برای ساخت زمین‌های کوچک مقیاس هستند. از جمله آنها اینکه متقاضیان مسکن قشرهای مختلفی از مردم هستند که شامل دانشجویان هم می‌شوند که توان سکونت در واحدهای متوسط و بزرگ را ندارند و در کنار آنها خانوارهای تک‌نفره‌ای هم وجود دارند که از عهده تأمین مسکن برنمی‌آیند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

این افراد و برخی دیگر از خانواده‌ها که توان مالی کمی دارند، اگر بدون مسکن بمانند مجبور می‌شوند برای تهیه مسکن به حاشیه شهرها مهاجرت کنند یا از امکان زندگی در شهرهای بزرگ محروم شوند؛ بنابراین یکی از راه‌های پاسخ به این تقاضاها ساخت خانه‌های کوچک است.

البته دلایل اقتصادی تنها دلیل انتخاب خانه‌های کوچک نیست و برخی معایب ساختمان‌های بزرگ هم مزید بر علت شده‌اند. خانه‌های بزرگ هزینه‌های پنهانی دارند که همیشه بیشتر از یک خانه کوچک است. قطعاً همه خواهان این هستند تا در خانه‌هایشان اتاق‌های متعدد و بزرگ، چندین جای پارک خودرو، یک آشپزخانه بزرگ و یا حتی استخر و یک اتاق مستر داشته باشند.

اما باید این را نیز در نظر گرفت که هزینه‌ ساخت خانه بزرگ به‌مراتب بیشتر خواهند بود؛ از قبوض آب و برق و گاز گرفته تا هزینه‌های دیگر که هنگام خرید یک خانه بزرگ باید همه این نکات را در نظر داشت.

در همین حین باید افزود که هرچقدر خانه بزرگ‌تر باشد، مالیات و هزینه بیمه آن بیشتر خواهد بود. قبض‌های سنگین‌تری خواهد داشت و هزینه نگهداری و تعمیرات آن نیز بالاتر خواهد رفت. پس اگر قصد خرید یک خانه بزرگ‌تر را دارید، یا اگر می‌خواهید برای این خانه وام یا قرض بگیرید و ماهانه باید مبالغی را برای پس دادن این وام هزینه کنید، هزینه‌های پنهان و غیرمنتظره را هم باید مدنظر داشته باشید.

به‌علاوه باید زمان بیشتر و هزینه نظافت یک خانه بزرگ و سرویس و نگهداری از خانه را هم در نظر داشته باشید. برای پرکردن فضاهای یک خانه بزرگ، باید وسایل و تجهیزات بیشتری خریداری کنید که آن هم هزینه‌ای بیشتر را تحمیل خواهد کرد.

نکات و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی زندگی در خانه‌های کوچک

نظر به دلایلی که در بخش قبل به آنها اشاره شد، کم کردن متراژ راه‌حل خوبی برای بالارفتن قدرت خرید مردم به نظر می‌رسد که این کار تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری خواهد داشت. باید توجه داشت که در مباحث جامعه‌شناسی یکی از نکاتی که وجود دارد، این است که خیلی از مناقشات و اختلافات خانوادگی به دلیل کوچک بودن فضای زندگی اتفاق می‌افتد.

لذا بزرگ بودن فضای زندگی ممکن است بسیاری از منازعات بین اعضای خانواده را کاهش دهد. بااین‌حال، همان‌طور که اشاره شد وضعیت اقتصادی می‌تواند این شرایط را به افراد تحمیل نماید.

شایان ذکر است که در حال حاضر قیمت تمام شده مسکن به دلیل بالا بودن هزینه‌های ساخت‌وساز و هزینه بازسازی ساختمان ، مصالح و دستمزدها بالاست. از سوی دیگر هم اغلب خانواده‌ها تمایل دارند خانه خود را داشته باشند زیرا داشتن خانه در ایجاد هویت به آنها کمک خواهد کرد.

در چنین شرایطی که برای خرید یک خانه ۸۰ متری در هرکجای تهران حداقل باید یک میلیارد تومان پرداخت کرد و تسهیلاتی هم که تحت عنوان وام مسکن ارائه می‎‌شود، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه خرید را پوشش می‌دهد، کم کردن متراژ بهترین گزینه است.

نیاز به استفاده از حداکثر فضا و بعد سوم (ارتفاع) در این شرایط سخت مسکن و کمبود فضا می‌توان راه‌حل مناسبی باشد. به طور مثال در شهر پاریس که استفاده از خانه‌های کوچک متداول است از فضا، ارتفاع و بعد سوم موجود به نحو مفیدی استفاده شده است و این درحالی‌که در ایران از ارتفاعات بالای واحد استفاده نمی‌شود. از سوی دیگر هم استفاده از مبلمان انعطاف‌پذیر و تختخواب‌شو در این خانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

مراحل قبل از ساخت زمین زیر 100 متر

اولین قدم برای ساخت‌وساز یک زمین که باید به‌دقت مورد توجه قرار گیرد خرید زمین است. زمین یک خانه قطعاً اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت خانه است پس به همین دلیل و به سبب هزینه بالا برای خرید آن و از طرفی توجه به سودآوری منطقه باید موردتوجه خاص قرار گیرد. مدنظر قراردادن نکات زیر در زمان خرید زمین می‌تواند کمک کننده باشد.

حین جستجو و انتخاب منطقه مناسب خود باید توجه داشته باشید که برخی از مناطق در مقایسه با دیگر مناطق شرایط پیشرفت بهتری داشته و در طول زمان سودآوری بالایی دارند. علاوه بر این نکته، منطقه موردنظر باید از نظر شرایط مکانی زمین مانند دسترسی به راه‌های ارتباطی؛ مراکز درمانی و همچنین اماکن رفاهی نیز بررسی شود، به این دلیل که تمامی این موارد به عنوان نقاط مثبت ملک شناخته شده و تأثیر بسزایی در ارزش و قیمت آن دارد.

در زمان خرید زمین و انتخاب منطقه باید به الگوی ساخت آن منطقه نیز توجه گردد بدان معنا که در برخی مناطق متراژهای پایین بیشتر مورد استقبال بوده و در برخی دیگر متراژهای بزرگ با اقبال بهتری همراه هستند؛ لذا توجه به این مورد و انتخاب زمینی با متراژ مناسب؛ می‌تواند شرایط بهتری را در زمان فروش به وجود آورد.

خرید زمین خصوصاً در حاشیه شهرها باید با دقت و بررسی بیشتری انجام شود به این دلیل که احتمال قرارگیری زمین در طرح‌های تفصیلی شهرداری وجود داشته و باید در مورد آن تحقیقات لازم انجام گردد. این مورد به‌راحتی و از طریق مراجعه به شهرداری‌ها قابل تحقیق و بررسی خواهد بود.

باید دقت داشت که برخی زمین‌ها دارای مشکلات حقوقی هستند و بعدها می‌توانند باعث بروز دردسرهایی برای افراد شوند. علاوه بر این برخی زمین‌های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به‌صورت قولنامه‌ای برای آن‌ها سند تنظیم شده است. پس به منظور خرید زمین‌هایی از این نوع باید قبل از انعقاد هرگونه قرارداد باید از مراجع مربوطه استعلام کسب کرد.

دومین قدم تهیه پروانه ساختمانی یا به عبارتی همان جواز ساخت‌وساز است که پیش از اقدام به هرگونه عملیات ساخت‌وساز بایستی از مراجع مربوطه مانند شهرداری دریافت گردد. این جواز قانونی بودن عملیات اجرایی را تأیید خواهد کرد. بسته به نوع ساخت‌وساز و فعالیت موردنظر پروانه‌های ساختمانی متفاوت بوده و برای هر نوع ساخت‌وسازی با هر متراژ پروانه‌ای جداگانه صادر خواهد شد.

سازنده ابتدا باید برای دریافت پروانه ساختمان به شهرداری و یا دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت کنند. پس از آن بررسی زمین یکی از اصلی‌ترین اقدامات است که باید بر اساس طرح‌های تفصیلی و طرح‌های عمرانی انجام شود.

پس از طی مراحل دریافت جواز ساخت افراد می‌توانند طی مدت‌زمان مقرر که در پروانه ساختمان به آن اشاره شده، اجرای عملیات را شروع کرده و مراحل مربوطه را طی کنند. افراد باید توجه داشته باشند که پروانه ساخت تا زمان تعیین شده اعتبار داشته و باید مراحل ساخت تا آن زمان به پایان رسیده باشد. در صورتی که عملیات ساخت طولانی‌تر شود بایستی برای تمدید پروانه مراجعه کرده و سپس اقدامات لازم صورت گیرد.

از دیگر مراحلی که برای دریافت پروانه ساختمان باید طی شود تهیه نقشه است که بر اساس طرح‌های تفصیلی شهری؛ پهنه ملک، متراژ سند، عرض گذر، تعداد طبقات و سطح اشغال؛ تعداد طبقات و تراکم ساختمان مشخص خواهد شد و سپس نقشه توسط مالکین ارائه می‌شود.

نقشه تهیه شده در مرحله قبل توسط ناظرین بررسی شده و پس از تأیید آن و یا اصلاح ایرادات موجود در آن؛ ادامه مراحل پیگیری می‌شود. توصیه می‌شود پیش از دریافت پروانه ساخت هیچ‌گونه فعالیتی اعم از تخریب؛ گودبرداری و غیره در زمین و یا ملک موردنظر انجام نشود.

سومین مرحله انتخاب پیمانکار است. پس از صدور پروانه ساخت و دریافت مجوز مالک ملک می‌تواند با پیمانکاران مدنظر خود وارد قرارداد شده و برای شروع عملیات اجرایی برنامه‌ریزی کنند. نکته حائز اهمیت این است که برای ساخت املاک زیر 100 متر پیمانکاران ممکن است نرخ‌های بالاتری را برای انجام کار پیشنهاد دهند و دلیل آن نیز کوچک بودن کار است. پس در برآوردها باید این نکته را هم مدنظر داشت.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مراحل حین ساخت زمین زیر 100 متر

پس از خرید ملک، دریافت پروانه ساخت و بستن قرارداد با پیمانکاران مربوطه، نوبت اصلی‌ترین مرحله یعنی اجرای فرایند ساخت خانه است. اگرچه برای داشتن دید کلی برای روند ساخت‌وساز می‌توان از افراد مختلف اطلاعات گرفت، اما اجرا و ساخت یک زمین زیر 100 متر مانند همه ساختمان‌های دیگر دارای مراحلی است که در زیر به جزئیات آنها اشاره شده است.

گودبرداری

اجرای سازه نگهبان

 اجرای فونداسیون

  •  میخ کوبی
  • اکس بندی
  • ریختن گچ
  • پی کنی
  • دیوارچینی پی
  • ریختن بتن مگر یا بتن پاکیزه
  • میله گزاری یا ساختن شناژ یا آرماتور بندی
  • ریختن بتن
  • ویبره بتن
  • نگهداری بتن مخصوص شرایط سخت محیطی (دمای بالا و یا هوای سرد)

 اجرای اسکلت بتنی

  • بستن آرماتورهای ستون
  • قالب‌بندی ستون
  • ریختن بتن ستون‌ها
  • بستن آرماتور تیرها
  • بستن قالب نگه‌دارنده زیر آرماتورها
  • تیرچه گذاری
  • گذاشتن قالب میانی مانند بلوک‌های پلی‌استایرن یا سفال
  • قالب‌بندی سقف
  • شمع گذاری
  • ریختن بتن سقف
  • ویبره بتن سقف
  • ماله‌کشی بتن سقف یا پرداخت نهایی
  • قالب‌بندی راه‌پله‌ها
  • میلگرد گذاری راه‌پله‌ها
  • ریختن بتن راه‌پله‌ها
  • برداشتن شمع‌ها بعد از 2 هفته تا 21 روز
  • ستون بعدی الی آخر
  • سقف آخر
  • ایجاد پل‌ها جهت تحمل وزن سقف کاذب

تیغه چینی

گچ و خاک

لوله‌کشی آب و فاضلاب

عقد قرارداد اطفاء و اعلام حریق و آتش‌نشانی با دفاتر خدمات آتش‌نشانی به همراه تأییدیه دفتر فنی مهندسی

اجرای گازکشی واحدها

برق‌کشی

اجرا در یک واحد از ساختمان به صورت نمونه

رابیتس کاری (یک گروه مشاعات و یک گروه داخل واحدها)

نصب پنجره‌های نما و درب‌های آلومینیومی

نصب درب‌های فلزی و درب‌های انباری

جوشکاری خرپشته و دور بام

جوشکاری موقت دور راه‌پله و آسانسور

اجرای نما (نمای اصلی و فرعی یک گروه و سایر مشاعات یک گروه دیگر ابتدا نمای اصلی و سپس سایر نماها اجرا گردد)

عقد قرارداد آسانسور با تأییدیه استاندارد

حفر چاه آب باران

شیب بندی بام و ایزوگام اولیه

ایزوگام سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها

اخذ انشعابات آب و فاضلاب (به تعداد واحدها و یک عدد عمومی)

اخذ انشعابات برق (به تعداد واحدها و یک عدد عمومی)

حفر چاه ارت با تأییدیه شرکت برق

کاشی کاری

آماده‌سازی کف واحدها

سرامیک کاری

گچ‌کاری (گروه‌ها به تعداد واحدهای هر طبقه باشد)

نصب درب‌های ورودی واحدها

پنجره‌های نما و درب‌های آلومینیومی

ایزوگام بام

طراحی نورگیر برای خرپشته

درب‌های چوبی داخل واحدها

کمدها

کابینت و دکور

سنگ‌کاری پله

جوشکاری نرده پله

موزائیک پیلوت و حیاط

سنگ‌کاری حیاط

نقاشی و کاغذ دیواری

نصب شیشه پنجره‌ها و درب‌ها

خرید و نصب شیرآلات و لوازم سرویس‌های بهداشتی از نمایندگی

نصب کلید و پریز برق، کولر، آیفون و …

خرید و نصب پکیج و رادیاتور از نمایندگی

نصب آسانسور

نصب درب حیاط و پارکینگ

تهیه نقشه ازبیلت فقط توسط مهندس مجری ذی‌صلاح

آزادسازی سهمیه مهندس مجری ذی‌صلاح

اخذ تأییدیه و انشعابات گاز

اخذ تأییدیه آتش‌نشانی توسط دفتر فنی مهندسی

پایان کار بهره‌برداری

انعقاد قرارداد وکالت اجرای کارهای ثبت اسناد و تفکیک سند واحدها

فروش واحدها

سخن آخر

این نکته که در سال‌های اخیر با ادامه افزایش قیمت خانه‌ها، ساخت خانه‌های کوچک مورد استقبال قرار گرفتند را می‌توان به فال نیک هم گرفت. خانه‌های کوچک به افراد کمک می‌کنند تا علاوه بر مالکیت و نجات از زندگی استیجاری و پیامدهای آن، در جهت کم خرج و ساده‌تر کردن زندگی گام برداشته و انعطاف‌پذیری بیشتری در زندگی داشته باشند.

ساخت خانه زیر 100 متر هم که احتمالاً آپارتمان‌های حدود 50 متری را به دست می‌دهد ذیل موضوع بالا قرار خواهد گرفت. وبسایت متری چند با ارائه سرویس‌های برنامه ساخت و برآورد هزینه سازندگان و مالکان محترم را برای رسیدن به کیفیت بالای ساخت همراهی خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا