پیش بینی قیمت ساخت و ساز

سوله یو بی‌ ام چیست ؟ مزایا و معایب آن و تفاوت‌های آن با سایر سوله‌ها

فناوری استفاده شده در ساخت سوله یو بی‌ ام (UBM) برای ساخت سوله‌های از جنس ورق فولاد گالوانیزه به کار می‌رود. طی این فرایند ورق‌های گالوانیزه پس از نورد شدن توسط دستگاه‌های یو بی ‌ام در محل کارگاه به پانل‌های قوسی یکسان تبدیل می‌شوند.

سپس این پانل‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و توسط دستگاهی دیگر به هم دوخته می‌شوند که نهایتا سازه‌ای مقاوم بدست می‌آید. این سازه توسط جرثقیل نصب شده و سوله یو بی‌ ام شکل می‌گیرد. مراحل تولید پانل‌ها توسط دستگاه‌های یو بی ‌ام به صورت بسیار دقیق انجام شده و مرحله مونتاژ و نصب پانل‌ها نیز نیازمند تجربه است.

سوله یو بی‌ ام نوعی از سوله مدرن با هزینه ساخت پایین، طراحی ساده و سرعت ساخت بالا است. کاربرد این نوع سوله‌ها به تازگی در حال افزایش در نقاط مختلف جهان است. سرعت بالای اجرای این سوله و هزینه‌ی مناسب آن از مهم‌ترین مزایای اصلی این سوله هاست. علاوه بر این استفاده از آن‌ها برای ساخت سوله‌هایی که نیاز به جرثقیل سقفی ندارند بسیار مناسب و بهینه است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

این نوع سوله مانند کارخانه‌ای بر روی یک چهارچرخ است که به محل سایت پروژه منتقل می‌شود و مراحل طراحی، تولید و نصب را در محل ساخت سوله ممکن می‌کند. اکنون حدود ۸۰ کشور دنیا با دستگاه‌های مخصوص یو بی ‌ام سوله‌هایی در زمینه‌های صنعتی، تجاری، کشاورزی، ورزشی، انبار و غیره تولید می‌کنند.

اشکال مختلف سوله‌های قوسی یا یو بی ام

سوله‌های یو بی ‌ام یا قوسی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. سوله زمین به زمین یا سوله Q شکل و طراحی آن طوری است که دو طرف سوله قوسی بر روی فنداسیون قرار داده شده و با توجه به این که قوس از روی زمین شروع می‌شود به اجرای دیوار در اطراف آن نیازی نبوده و سازه خود مثل یک دیوار عمل خواهد کرد. لذا این روش در سوله قوسی به صرفه‌ترین شکل اجرای سوله است.

۲. سوله قوسی زمین به ستون یا سوله T شکل که در این روش یک طرف سوله بر روی فنداسیون یا زمین و طرف دیگر آن بر روی دیوار یا ستون قرار داده می‌شود.

۳. سوله قوسی ستون به ستون یا سوله R شکل که در آن دو طرف سوله قوسی شکل بر روی دیوار یا ستون قرار داده شده و دیوار‌ها می‌تواند به صورت برشی یکپارچه و یا ترکیبی از ستون فولادی و دیوار اطراف باشند.

انواع سوله‌های صنعتی

سوله‌های خرپایی و یو بی ‌ام از آن دسته سوله‌هایی هستند که با سقف شیب دار اجرا شده و کاربرد‌های بسیار زیادی در صنعت دارد. این سوله‌ها از فولاد تشکیل می‌شوند و معمولا دارای مقاومت بالایی هستند.

به طور کلی سوله‌ها به سه دسته‌ی یو بی‌ام، تیرورقی و خرپایی تقسیم‌بندی می‌گردند. در بین آن‌ها سوله‌های تیرورقی تقریبا به میزان بسیار کمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سوله‌ها معمولا از ورق‌های فولادی که به صورت لایه لایه برش می‌خورند، تشکیل شده‌اند. به دلیل استفاده زیاد از فولاد در این نوع سوله معمولا وزن سوله‌های تیرورقی زیاد است.

سوله‌های یو بی ‌ام و خرپایی در حال حاضر و در صنعت امروز کاربرد زیادی داشته و این دو نوع سوله از ابعاد گوناگونی تشکیل می‌شوند.

مزایای سوله‌های یو بی‌ام

مهم‌ترین مزیت این سوله‌ها سرعت بالای ساخت آن‌ها بوده و به نسبت سایر سوله‌های دیگر از زمان سفارش تا نصب سوله روند بسیار سریعتری دارند، اما این موضوع اهمیت چنان بالایی ندارد زیرا سوله‌های خرپایی و سوله‌های سبک هم سرعت ساخت نسبتا بالایی داشته و اختلاف زمان ساخت بین این دو مورد در شرایط مساوی ۳۰ روز است. سرعت بالای اجرای سوله یو بی‌ ام به دلیل نداشتن دیوار و پوشش سقف در این نوع سازه است.

وجود عایق پلی اورتان بر روی این سوله‌ها، آن‌ها را در مقابل ورود و خروج گرما و سرما بسیار عایق نموده است و این موضوع از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند و همچنین هزینه‌ها را هم در این موارد کاهش می‌دهد. به دلیل فرم ساخت، این سازه‌ها در برابر باد و زلزله مقاومت بسیار خوبی دارند.

معایب سوله‌های یو بی‌ام

معایب سوله‌های یو بی ‌ام شامل نکته‌هایی است که بهتر است روی آن‌ها تمرکز بیشتری شود تا از مشکلات وخسارت‌های احتمالی اجتناب شود. علاوه بر اینکه در ساخت این نوع سازه‌ها از جرثقیل‌های سقفی نمی‌توان استفاده کرد، به دلیل قوس شدید این سوله‌ها استفاده از جرثقیل‌های دروازه‌ای نیز امکان پذیر نیست.

امکان جابجایی این سوله‌ها پس از ساخت وجود ندارد؛ زیرا تمامی قطعات گالوانیزه خم خورده‌اند و در ابعاد‌های بزرگ به هم دوخته شده‌اند، به همین دلیل نه می‌توان آن‌ها را بدون آسیب به ورقه‌ها از هم جدا کرد و نه اینکه با همان ابعاد آن‌ها را جابجا نمود.

ساخت آن‌ها در دهانه‌هایی با متراژ و سایز محدود امکان پذیر نیست یعنی امروزه نمی‌توان آن‌ها را با دهانه‌های بیشتر از ۳۰ متر ساخت لذا احداث این نوع سوله در مساحت زیر ۱۰۰۰ متر برای سازنده هیچ توجیه اقتصادی ندارد زیرا انتقال دستگاه‌ها و ماشین آلات ساخت آن هزینه هنگفتی در بر دارد.

استفاده از این نوع سوله در کاربری‌هایی مانند مرغداری و یا گاوداری به علت تعداد بالای منافذ آن که بستر خوبی برای ماندگاری و پرورش میکروب و باکتری بوده و قابلیت ضد عفونی شدن ۱۰۰ درصدی هم وجود ندارد اصلا توصیه نمی‌شود. به این دلیل است که این نوع سوله به هیچ عنوان برای کاربری‌های غذایی، دارویی، بیمارستانی وغیره مناسب نبوده و امکان کسب پروانه این کاربری‌ها نیز برای آن وجود ندارد.

امکان اضافه کردن طبقات در این نوع سوله‌ها وجود ندارد و مشکل دیگر این سوله‌ها عدم ورود نور طبیعی به داخل سوله است، زیرا در سازه‌های تیر ورقی و سوله سبک خرپایی می‌توان قسمتی از پوشش سقف را با ورق‌های پلی کربنات شفاف برای نور‌گیری طبیعی از محیط بیرون پوشش داد، اما در سازه‌های یو بی ‌ام به دلیل یک پارچه بودن سقف امکان این کار وجود ندارد و فقط برای روشنایی می‌بایست از نور‌های مصنوعی بهره برد.

تفاوت سوله‌های خرپایی و یو بی‌ام

سوله یو بی‌ ام از نظر ساختاری شبیه به سوله‌های تیرورقی هستند زیرا هر دو سوله از ورقه‌های فولادی تشکیل شده‌اند، اما اجزای سوله‌های یو بی ‌ام توسط اتصالات پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند.

ساختار سوله‌های خرپایی متفاوت با سوله‌های یو بی ‌ام است یعنی سوله‌های خرپایی با استفاده از قوطی‌های پروفیل ساخته شده و علاوه بر آن سوله‌های خرپایی مزایای بسیای بیشتری در مقایسه با سوله‌های یو بی ‌ام و یا تیرورقی دارند.

مثلا در سوله‌های خرپایی می‌توان از جرثقیل‌های سقفی استفاده کرد، در صورتی که دو سوله‌ی قبل این ویژگی را ندارند. سوله‌های خرپایی به صورتی تهیه می‌شوند که وزن آن‌ها بسیار کم بوده و قیمتی اقتصادی نیز دارند. مقاومت بالایی که این نوع سوله‌ها دارند یکی دیگر از وجوه تمایز آن‌ها است. البته سوله‌های یو بی ‌ام هم دارای مقاومت زیادی هستند اما معمولا وزن و قیمت بالاتری در مقایسه با سوله‌های خرپایی دارند.

سوله‌های یو بی ‌ام و خرپایی هر دو از انواع سوله‌های مدرن هستند. این سازه‌ها دارای عجزای متفاوتی هستند که باعث ایجاد کاربرد‌های فراوان برای آن‌ها در صنایع گوناگون گردیده است. در عین حال در ساخت سوله‌های خرپایی تلاش شده که تمام معایب احتمالی سوله‌های دیگر برطرف گردد. لذا ساخت این نوع سوله از جانب صنعتگران به دیگر انواع سوله‌ها ترجیج داده می‌شود.

سوله‌های یو بی ‌ام و خرپایی، در کنار شباهت‌هایی مانند ساخت سریع و کم هزینه، که با یکدیگر دارند دارای تفاوت‌های دیگری نیز هستند مثلا همانند آنچه گفته شد، ساخت سوله‌های یو بی ‌ام امکان نصب جرثقیل در کناره‌های این سازه به دلیل وجود قوس بسیار و نیز داشتن ارتفاع کم وجود ندارد.

اما با توجه به عدم محدودیت ارتفاع و قوس متعادل در هر دو طرف سوله‌های خرپایی جرثقیل‌های کناری را نصب کرد. از سوی دیگر ساخت دهانه‌های سوله‌ی یو بی ‌ام محدودیت دارند؛ اما دهانه‌های سوله خرپایی را می‌توان بدون محدودیت در ابعاد و ارتفاعات گوناگون ساخت.

قسمت‌های مختلف سوله‌های یو بی ‌ام به وسیله‌ی دستگاه مخصوصی با یکدیگر متصل و مونتاژ می‌شوند اما در نصب عجزای سوله‌های خرپایی جوشکاری و پیچ و مهره به کار می‌رود. به علاوه موارد کاربرد سوله‌های یو بی ‌ام محدود بوده و نمی‌توان برای ساخت اماکن حساس مانند بیمارستان از آن‌ها استفاده کرد. این در حالی است که برای ساخت سوله‌های خرپایی هیچ محدودیت کاربری وجود ندارد.

درباره دستگاه‌های ساخت سازه و نیروی انسانی آن

دستگاه CSU (Construction support unit) که برای ساخت سازه‌های یو بی ‌ام استفاده می‌شود یک‌تریلی با چندین کاربری است که کامپیوتر کنترل‌کننده، ابذار تولید و موتور فرم دهنده بر روی آن سوار بوده و در جهت ساخت و فرم دهی سازه‌های یو بی ‌ام بکار ‌می‌روند.

این‌ تریلی را می‌توان با هواپیما یا یدک کش تا محل پروژه انتقال داد تا سازه را ساخته و نصب کنند. این دستگاه با بهره بری از فناوری سی ان سی سازه‌ای از جنس گالوانیزه را که سبک و با دوام است را در محل پروژه خواهد ساخت.

نیروی انسانی هم در نصب سازه تاثیر به سزایی دارد. یک گروه ۱۰ الی ۱۲ نفره کارگر و ۱۰ نفر تکنسین می‌توانند ۱۰۰۰ متر مربع سازه را در ۲۴ ساعت تولید و در دو هفته نصب کنند. در نهایت دستگاه نام برده شده توانایی دوخت و ساخت را دارد یعنی در محل اتصال پنل‌ها از پیچ و مهره و یا جوش استفاده نمی‌شود بلکه پنل‌های سقفی به یک دیگر دوخته می‌شوند و سقف سازه را تشکیل می‌دهند.

هزینه ساخت سوله

قیمت ساخت هر متر سوله یو بی‌ ام باتوجه به ابعاد سوله تعیین خواهد شد، اما در حالت کلی هزینه ساخت این سوله‌ها به مراتب پایین‌تر از سوله‌های دیگر است. این سوله در حالت کلی برای ساخت سازه‌های خاص بسیار مقرون به صرفه است. در ادامه به ۵ مورد مهم و تاثیر‌گذار در هزینه ساخت سوله اشاره شده است.

وزن سوله

وزن سوله ارتباط زیادی به متریال و مصالح انتخاب شده برای ساخت آن خواهد داشت.

محل احداث سوله

فاصله‌ی محل احداث سوله از کارخانه سازنده آن، تاثیر بسیار زیادی بر قیمت نهایی خواهد گذاشت. چرا که هر چه کارخانه از محل نهایی احداث دورتر باشد، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل مصالح از کارخانه به آن مکان نیز به تبع بیشتر خواهد شد. از این روی و نظر به اینکه احداث سوله یو بی‌ امدر محل پروژه انجام می‌شود در این هزینه صرفه‌جویی خواهد شد.

عامل دیگری که در محل احداث سوله بر قیمت تاثیرگذار است جنس و تراکم خاک است. در صورتی که خاک و زمین مکان مورد نظر، تراکم مورد نیاز را نداشته و سست باشد؛ نیاز به مقاوم‌سازی خاک و در نتیجه افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

متراژ و مساحت سوله

هر چه مساحت و متراژ سوله مورد نظر بیشتر باشد، به تبع آن مصالح بیشتری برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته و در پی آن نیز هزینه ساخت سوله افزایش خواهد یافت.

مواد و مصالح به کار رفته

در این مورد دقت داشته باشید که با توجه به کاربردی که سازه برای آن طراحی و ساخته می‌شود و همانطور که گفته شد محل احداث سوله باید متریال مناسب را برای ساخت سازه انتخاب کرد. هزینه‌های لازم جهت خرید مصالح و ساخت سوله، با توجه به مواد خواسته شده به میزان قابل توجهی بر قیمت ساخت سوله تاثیر می‌گزارد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

کاربرد‌های سوله

یکی دیگر از موارد مهمی که سایر عوامل موثر بر استعلام قیمت سوله را تحت تاثیر می‌دهد، کاربرد سوله و هدف سازنده از ساخت آن است. سازنده سوله با توجه به کاربردی که سازه خود را به منظور آن می‌سازد؛ ابعاد، محل احداث و متریال آن را انتخاب می‌کند و که باعث افزایش یا کاهش هزینه‌ها می‌شود.

سخن آخر

واقعیت آن است که کاربرد سوله یو بی‌ ام با محدودیت‌های زیادی روبرو است و این موارد کاربرد‌های آن را محدود کرده است و باید دانست که اجرای آن با وجود سادگی و کم هزینه بودن گستردگی انواع دیگر سازه را ندارد. وبسایت متری چند با ارائه سرویس‌های متنوع خود در زمینه برآورد هزینه‌ها، برنامه ساخت و قیمت مصالح در صدد آن است که بیش از گذشته همراه فعالین بازار ساخت و ساز باشد.

 

سوالات متداول

  • هزینه ساخت سوله چقدر است ؟

با توجه به نوع سوله ، کاربری سوله ، جنس خاک و غیره ، هزینه ساخت سوله متفاوت خواهد بود.

 

  • انواع سوله چیست؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا