مدیریت پروژه

منابع پروژه ساختمانی کدام‌اند و چگونه باید مدیریت شوند؟

هر پروژه‌ای چه ساختمانی و چه غیر ساختمانی برای اجرایی شدن نیازمند منابعی است و مدیر پروژه وظیفه دارد منابع در اختیارش را برای اجرای هر چه بهتر پروژه به کار ببندد. با توجه به مضمون کلی وب سایت متری چند، در این مقاله در رابطه با منابع پروژه ساختمانی و مدیریت آن‌ها صحبت خواهد شد. در ادامه به انواع منابع پروژه‌های ساختمانی پرداخته شده است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

انواع منابع پروژه چیست؟

همان‌طور که گفته شد با توجه به مضمون وب سایت، در ادامه از انواع منابع پروژه ساختمانی گفته خواهد شد. به طور کلی پروژه‌های ساختمانی منابع مختلفی چون منابع انسانی، دارایی‌ها و منابع مالی را دارند که برای اجرای پروژه به این منابع نیاز دارند و مدیر پروژه موظف به استفاده بهینه از این منابع است. به ترتیب هر سه منبع نام برده بررسی و در انتها نتیجه گیری خواهد شد.

منابع انسانی پروژه

مهم‌ترین منبع هر پروژه‌ای ، چه ساختمانی  و چه غیر ساختمانی افرادی هستند که برای پیشبرد اهداف آن پروژه در آن انجام وظیفه می‌کنند. منابع انسانی خلاق، وظیفه شناس و با تخصص از جمله منابع مهم هر پروژه‌ای محسوب می‌شوند. تأمین و مدیریت منابع انسانی پیچیدگی‌هایی دارد که می‌تواند مدیریت در این زمینه را با چالش‌هایی مواجه کند.

مدیریت منابع انسانی، تعیین وظایف و برقراری تعادل

مهم‌ترین اصل در مدیریت منابع انسانی پروژه ساختمانی، تخصیص وظیفه به افراد است. ممکن است این کار ساده به نظر بیاید ولی یک مدیر پروژه باید توانایی تخصیص وظایف به صورت بهینه با در نظر گرفتن زمان‌بندی پروژه را داشته باشد که در پروژه‌های بزرگ ساختمانی امری بسیار دشوار است و از عهده هر فردی بر نمی‌آید. در غیر این صورت پروژه با تأخیر جدی روبرو می‌شود.

یک مدیر پروژه باید با برقراری تعادل بین افراد، وظایف و زمان‌بندی پروژه، کارها را به درستی و با کیفیت مطلوب به انجام برساند. استفاده از افراد صحیح در جایگاه متناسب با توانایی‌های آن‌ها از چالش‌های یک پروژه است. از طرفی هم در یک پروژه بالانس یا تعادل بین افراد و وظایف باید همیشه رعایت شود. به زبان ساده‌تر نباید این‌گونه باشد که یک فرد با انبوهی از وظایف مواجه باشد و فرد دیگری وظایف سپرده شده کمی داشته باشد. در غیر این صورت فردی که وظایف زیادی دارد با یک روز غیبت می‌تواند خسارات زیادی از طریق تأخیر ایجاد شده به پروژه وارد کند. شفافیت در ارتباط بین افراد گروه و کنترل و مدیریت آن‌ها از دیگر وظایف یک مدیر پروژه است که باید در آن خبره باشد.

دارایی‌های پروژه

پس از نیروی انسانی این دارایی‌ها هستند که منابع یک پروژه را تشکیل می‌دهند. توضیحات در رابطه با دارایی‌های پروژه نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند، بنابراین در اینجا به مثالی تکیه می‌شود. در پروژه‌های عمرانی دارایی‌ها یکی از منابع پروژه ساختمانی مهم هستند. این منابع شامل لایسنس نرم افزاری که از آن برای مدیریت پروژه استفاده می‌شود، ماشین آلاتی که شرکت برای انجام وظایف آن‌ها را خریداری یا اجاره کرده است، ساختمان و دفتر مدیریت، تجهیزات حمل و نقل مانند کامیون‌ها و … که شرکت یا آن‌ها را خریداری می‌کند و یا اجاره می‌کند، مواد خام مانند بتن، فولاد و … و دارایی‌های سرمایه‌ای مانند دانش، تجربه و روش‌های مدیریت در پیشبرد اهداف پروژه هستند.

مدیریت و تأمین دارایی

تأمین و مدیریت منابع نیز مانند مدیریت منابع انسانی امری حیاتی است. مدیر پروژه در مدیریت و تأمین دارایی‌های یک پروژه ساختمانی به طور مثال باید تصمیم بگیرد که برخی از ماشین آلات و تجهیزات کارگاهی با توجه به نیاز خریداری یا اجاره شود. چه تجهیزاتی چه موقع نیاز است و باید تأمین شود. مواد خام مورد نیاز پروژه همیشه باید تأمین و در صورت امکان دپو شود. تمامی این تصمیمات به تبع باید در جهت تأمین اهداف پروژه باشد و به پیشرفت هر چه بیشتر آن بیانجامد.

منابع مالی پروژه

منابع مالی پروژه مهم‌ترین اصل در مدیریت منابع یک پروژه ساختمانی و هر پروژه دیگری است. اگر بودجه لازم برای انجام یک پروژه تأمین نشود، مدیر پروژه نمی‌تواند آیتم های مورد نیاز پروژه را خریداری یا اجاره کند و توانایی استفاده از نیروی انسانی هم نخواهد داشت. در بیشتر مواقع پروژه‌ای که منابع مالی مورد نیازش را در اختیار نداشته باشد، با تأخیر طولانی مدت مواجه می‌شود. به طور کلی در مطالعات امکان سنجی و پیش امکان سنجی یک پروژه میزان منابع مالی مورد نیاز برای پیشبرد یک پروژه و زمانی که نیاز به این منابع است تعین می‌شود و مدیر پروژه باید سعی کند طبق برنامه از پیش تعیین شده پیش رود و سرمایه گذار پروژه نیز باید منابع مالی را به موقع به پروژه تزریق کند. ناگفته نماند که در پروژه‌های بزرگ به منظور پیشگیری از تأخیر احتمالی معمولاً منابع مالی تحت عنوان ذخیره ریسک ، جدا از منابع مالی پروژه در نظر گرفته می‌شود تا برای مدیریت بحران‌ها از آن استفاده شود. مدیر پروژه نباید با ذهنیت استفاده از این منبع در مواقع غیر ضروری اقدام کند.

استفاده از نرم افزارها برای مدیریت منابع پروژه

به منظور مدیریت منابع پروژه ساختمانی نرم افزارهای بسیاری موجود هستند که در این بین نرم افزار مایکروسافت پراجکت و پریماورا از نرم افزارهای معروف با امکانات قابل قبول هستند که به صورت آفلاین همراه با درگاه‌های اتصال به اینترنت هستند. در میان دیگر نرم افزارهای مدیریت پروژه نرم افزارهای آنلاین یا تحت وب مدیریت پروژه نیز وجود دارند که بخش برنامه ساخت وب سایت متری چند به همین منظور ایجاد شده است.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد روش‌های زیادی برای تخمین و ارزیابی پروژه وجود دارد که پیش از اجرای آن در مرحله امکان سنجی پروژه تعیین می‌شود. مدیر پروژه در راه مدیریت منابع پروژه ساختمانی موظف است توازنی بین منابع موجود، زمان و کیفیت پروژه برقرار کند. با استفاده از امکانات به روز و پیشرفته مانند استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه کار می‌تواند برای مدیر پروژه راحت‌تر و پیشبرد پروژه سریع‌تر باشد.

سوالات کلیدی :

  • انواع منابع پروژه چیست ؟

به طور کلی پروژه‌های ساختمانی منابع مختلفی چون منابع انسانی، دارایی‌ها و منابع مالی را دارند که برای اجرای پروژه به این منابع نیاز دارند.

  • چه نرم افزاری به صورت آنلاین به مدیران پروژه در راستای اهداف پروژه کمک می کند ؟

نرم افزار بر آورد هزینه ساخت میزان متری چند  با استفاده از قیمت های به روز و امکانات پیشرفه مناسب کلیه فعالان صنعت ساختمان می باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا