پیش بینی قیمت ساخت و ساز

متره و برآورد تأسیسات مکانیکی به ساده‌ترین روش

متره برآورد تأسیسات مکانیکی از شاخه‌های مهم متره و برآورد محسوب می‌شود و از آنجایی که ریز جزئیات فراوانی دارد باید دقت زیادی در تهیه آن صورت گیرد. در این مقاله از متری چند نگاهی بر متره و برآورد تأسیسات ساختمان مسکونی داریم.

متره و برآورد تأسیسات مکانیکی شامل چه مواردی می‌شود؟

تأسیسات مکانیکی به طور کلی شامل سیستم آب‌رسانی گرم و سرد، سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب، سیستم جمع آوری و دفع آب باران، سیستم جمع آوری زباله، سیستم اطفاء حریق یا آتش نشانی، سیستم گازرسانی، سیستم گرمایش، سیستم سرمایش، سیستم جاروبرقی مرکزی و سیستم‌های تهویه هوا می‌شود. این بخش از متره و برآورد با به دست آوردن متراژ همه موارد ذکر شده و محاسبه مبلغ مورد نظر برای اجرای موارد مورد اشاره، انجام می‌شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سیستم آب‌رسانی

سیستم آب‌رسانی شامل لوله کشی‌های آب گرم و آب سرد هستند که معمولاً از لوله‌های فولادی گالوانیزه یا پلی پروپیلن برای این منظور استفاده می‌شود. برای انجام متره برآورد لوله کشی باید متراژ کار را در قیمت لوله‌های خریداری شده ضرب کرده و سپس با دستمزد اجرای لوله کشی جمع گردد. از دیگر موارد متره برآورد سیستم آب‌رسانی باید تمامی شیرآلات ، دوش و سردوش و در صورت وجود شیرهای مربوط به سیستم تصفیه آب با در نظر گرفتن تعداد و قیمت خریداری شده و نصب آن‌ها توسط استادکار در نظر گرفته شود.

از آنجایی که در سیستم آب‌رسانی متراژ لوله‌های آب سرد و گرم برابر است، بنابراین می‌توان متراژ یکی از آن‌ها را محاسبه و از همان مقدار برای انجام متره و برآورد دیگری نیز استفاده کرد تا در روند کار سرعت مد نظر قرار گیرد.

سیستم دفع فاضلاب

برای سیستم دفع فاضلاب معمولاً از لوله‌های پلی پروپیلن یا پلی اتیلن استفاده می‌شود که برای انجام متره و برآورد آن باید متراژ لوله‌های به کار برده شده را در قیمت آن‌ها ضرب کرده و با دستمزد نصب آن‌ها جمع شود. علاوه بر لوله‌های فاضلاب، تمامی کفشورهای موجود در فضاهای مختلف از جمله حمام و بالکن ، سیستم‌های دفع فاضلاب زیر سینکی برای ظرفشویی، روشویی، وان حمام و همچنین سیستم دفع فاضلاب ماشین های لباس شویی و ظرفشویی نیز باید محاسبه و با دستمزد نصب آن‌ها جمع شود.

سیستم جمع آوری آب باران

متره و برآورد سیستم جمع آوری آب باران شامل اندازه گیری لوله‌های به کار رفته در این سیستم، ناودانی‌ها و کفشورهای نصب شده در پشت بام و ضرب این موارد در قیمت خریداری شده و سپس جمع آنها با دستمزد کار انجام گرفته است.

سیستم جمع آوری زباله

در ابتدا لازم به ذکر است که این سیستم بیشتر در ساخت مجتمع‌های بزرگ مسکونی و برج‌ها کاربرد دارد و معمولاً برای ساختمان‌های مسکونی چند طبقه اجرا نمی‌شود. برای اجرای این سیستم نیاز به لوله گذاری و ایجاد یک داکت به منظور انتقال زباله‌ها و قرار دادن کانتینرهای بزرگ مخصوص دپوی زباله در انتهای آن می باشد . اگر این سیستم شامل تفکیک زباله نیز باشد، متره و برآورد آن با دو برابر کردن متراژ داکت گذاری و ضرب آن در قیمت های خریداری شده و در نهایت جمع کردن با دستمزد اجرای کار صورت می گیرد .

سیستم اطفاء حریق

سیستم اطفاء حریق شامل مواردی چون لوله‌گذاری‌های آب در سقف، دتکتور های هوشمند ، نازل های آب پاشی در زمان حریق و منبع آب لازم برای اطفاء حریق است که باید برای انجام متره و برآورد آن ، متراژ لوله‌گذاری‌ها و تعداد آیتم های خریداری شده در قیمت آن‌ها ضرب و با دستمزد نصب جمع شود

سیستم گازرسانی

سیستم گازرسانی شامل لوله کشی‌های گاز و شیرهای کنترلی نصب شده در انتهای لوله‌ها است. برای انجام متره و برآورد سیستم گاز رسانی باید متراژ لوله کشی گاز در هزینه خریداری آن‌ها ضرب و با هزینه نصب جمع شود. در انتها نیز تعداد شیرهای کنترلی محاسبه و در قیمت خریداری آن‌ها ضرب و با هزینه نصب جمع می‌شود.

سیستم گرمایش

از آنجایی که سیستم‌های گرمایشی انواع مختلفی دارند، در این رابطه تنها به یک توضیح کلی بسنده می‌شود. برای انجام متره و برآورد سیستم گرمایشی نیاز است متراژ لوله‌ها را محاسبه کرده و در قیمت خریداری آن‌ها ضرب شود و با دستمزد کار جمع شود. در انتها نیز پایانه‌های سیستم‌های گرمایشی مانند رادیاتورها، فن‌کوئل‌ها و … را نیز به تعداد محاسبه کرده و در قیمت خرید ضرب و در انتها با دستمزد نصب جمع می‌کنیم.

سیستم سرمایش

سیستم‌های سرمایشی نیز مانند سیستم‌های گرمایشی تنوع بالایی دارند و برای انجام متره و برآورد آن‌ها باید ابتدا متراژ لوله کشی‌های مربوطه را محاسبه کرده و سپس در قیمت آن‌ها ضرب و در انتها هزینه دستمزد را با مقدار به دست آمده جمع کنید.  سپس هزینه خرید و نصب پنل‌های سرمایشی را به هزینه به دست آمده اضافه می‌کنیم.

متره و برآورد تأسیسات مکانیکی

سیستم تهویه هوا

سیستم تهویه هوا شامل لوله کشی خروجی هوا برای هود، هواکش‌های سرویس‌های بهداشتی، حمام و رختشورخانه در صورت وجود، می‌شود. برای انجام متره و برآورد سیستم تهویه هوا ابتدا لازم است، متراژ لوله کشی‌هایی که به این منظور انجام شده‌اند محاسبه شوند و در قیمت خریداری ضرب شده و با هزینه نصب جمع شوند.

سیستم جاروبرقی مرکزی

در ابتدا لازم به یادآوری است که این سیستم در برخی از ساختمان‌های مسکونی اجرا می‌شود. در این سیستم مقدار لوله کشی مربوط به سیستم جاروبرقی مرکزی به صورت متراژ محاسبه می‌شود و در انتها در قیمت خریداری ضرب کرده و با هزینه دستمزد جمع می‌کنیم. لازم به یادآوری است که هزینه خرید دستگاه مکنده نیز باید در انتها ذکر شود.

متره و برآورد تأسیسات مکانیکی

انجام متره و برآورد تأسیسات مکانیکی با نرم افزار متری چند

همان‌طور که اشاره شد متره و برآورد تأسیسات مکانیکی به دلیل جزئیات فراوان آن کار بسیار دشوار و وقت‌گیری است. از طرفی هم تفکیک دستمزد انجام برخی کارها مانند لوله کشی‌ها می‌تواند دشوار باشد، زیرا نصاب آن‌ها یکی است و معمولاً هزینه آن‌ها سر جمع محاسبه می‌شود. گروه متری چند با استفاده از تجربه و مهارتی که در زمینه متره و برآورد به دست آورده‌اند و تخمین قیمتی که از طریق مبادی قانونی کشور به منظور محاسبه دستمزد و هزینه خریداری وسایل و امکانات مورد نیاز انجام می‌گیرد، به ارائه نزدیک‌ترین تخمین می‌پردازد.

سخن آخر

در انتها توصیه می‌شود برای انجام امور متره و برآورد ، به وب سایت متری چند مراجعه کنید. نرم افزار متره و برآورد متری چند با استفاده از متخصیین خود به طور مرتب اقدام به به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزدها جهت جلب رضایت مشتریان می کند. متره و برآورد تأسیسات مکانیکی به دلیل جزئیات فراوان مشکلات زیادی دارد و نیازمند صبر و حوصله در کار است. نرم افزار متری چند کار را برای انجام امور این‌چنینی آسان کرده است و نتایج محاسبات را از طریق یک فایل اکسل در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سوالات کلیدی

  • انجام متره و برآورد تأسیسات مکانیکی به سریع‌ترین روش ممکن چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین متری چند با رابط کاربری آسان و قیمت های به روز جهت استفاده کلیه فعالان صنعت ساختمان در برآورد هزینه ساخت از جمله برآورد تاسیسات مکانیکی در دسترس کاربران قرار دارد .

  • متره و برآورد تاسیسات مکانیکی شامل چه بخش هایی می شود ؟

سیستم آب رسانی و سیستم دفع زباله از جمله این موارد هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا