پیش بینی قیمت ساخت و ساز

مروری بر قیمت تمام شده اسکلت بتنی و فاکتورهای تعیین کننده

محاسبه قیمت تمام شده اسکلت بتنی بخشی از متره و برآورد ساختمان است که قبل از شروع کار با بررسی پارامتر‌های مختلف انجام می‌شود. در راستای این امر پارامتر‌های مؤثر بر هزینه ساخت اسکلت بتنی ساختمان به صورت تفکیک شده تعیین گردیده و هر یک از این هزینه‌ها برای کل ساختمان و هر مترمربع اسکلت بتنی محاسبه خواهد شد.

با انجام فرایند فوق الذکر،برآورد هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی محاسبه می گردد. به منظور ساخت یک سازه بتنی ابتدا طراحی آن توسط مهندسین انجام می شود .همچنین در ساخت اسکلت بتنی از ترکیب بتن و میلگرد استفاده می گردد . سپس میلگرد‌ها با قالب‌های فلزی یا چوبی محصور شده و عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود. برای مسلح کردن و از بتن به عنوان بخش باربر اصلی استفاده می‌شود. به منظور ساخت یک سازه بتنی ابتدا طراحی سازه آن انجام شده و از میلگرد جهت مسلح کردن فونداسیون و ستون سازه استفاده می‌شود. سپس میلگرد‌ها با قالب‌های فلزی یا چوبی محصور شده و عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از اسکلت بتنی

از مزایای استفاده از اسکلت بتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر اقلیم‌های مختلف آب و هوایی
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • دسترسی بهتر و ساده‌تر به مصالح پایه (سیمان و ماسه)
  • شکل‌پذیری و امکان قالب‌گیری بتن

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

علاوه بر این، استفاده از اسکلت بتنی معایبی هم دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عوامل خارجی حین بتن‌ریزی می‌توانند باعث ناهمگنی خواص بتن شوند
  • زمان بر بودن آرماتوربندی و قالب‌بندی اسکلت بتنی
  • وزن بیشتر سازه نسبت به اسکلت فلزی
  • میزان هدر رفت مصالح در ساخت اسکلت بتنی بیش تر می باشد.

علاوه بر این، فاکتور‌هایی مانند عوامل محیطی می‌توانند در افزایش یا کاهش هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی موثر باشند و هر کدام از پارامتر‌های فوق در تعیین قیمت تمام شده ساختمان اسکلت بتنی به تنهایی نقش داشته و در تعیین قیمت کل باید جمیع آن‌ها را محاسبه نمود.

فاکتور‌های مهم در تعیین هزینه اسکلت بتنی

در یک دید کلی قیمت تمام شده ساختمان اسکلت بتنی را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. دسته اول شامل هزینه‌های مربوط به ساخت اسکلت بوده و دسته دوم نیز به سفت کاری و نازک کاری ساختمان مربوط می‌شوند. هزینه‌های مربوط به سفت کاری و نازک کاری برخلاف هزینه‌های ساخت اسکلت معمولاً تنوع بیشتری داشته و برحسب سلیقه می‌تواند بازه بسیار زیادی را در بر بگیرد.

برای بدست آوردن قیمت تمام شده اسکلت بتنی نیاز به برآورد هزینه اسکلت بتنی ساخت آن است، بخشی که در کل مهم‌ترین قسمت سفت کاری ساختمان از لحاظ فنی و هزینه است. برای برآورد هزینه اسکلت بتنی می‌توان با تعیین هزینه کل و تقسیم آن بر کل متراژ زیربنای کف ساختمان، آن را به صورت هزینه درهر متر مربع اسکلت بتنی بیان کرد . و هم با تعیین هزینه هر متر مربع اسکلت بتنی و ضرب کردن آن در متراژ کل کف آن را محاسبه نمود.

نقش نوع قرارداد پیمانکاری در تعیین هزینه‌ها

قرارداد‌های پیمانکاری اسکلت بتنی به دو نوع با مصالح و بدون مصالح تقسیم می‌شوند. در قرارداد‌های با مصالح هزینه محاسبه شده برای دستمزد پیمانکار همه موارد را در بر می‌گیرد. با فرض اینکه پیمانکار به قرارداد خود پایبند باشد، این هزینه از قبل برای کارفرما تعیین شده و تا آخر پروژه ثابت خواهد بود. نوع دوم هم شامل قرارداد‌های بدون مصالح است. در این قرارداد‌ها پیمانکار تنها برای اجرای پروژه دستمزد دریافت می‌کند.

در حال حاضر هزینه دستمزد ساخت اسکلت بتنی برای قرارداد‌های بدون مصالح برای بخش‌های مختلف محاسبه و در نهایت به صورت یک عدد کلی حساب می‌شود. در شرایط موجود و بررسی قرارداد‌های مختلف هزینه اجرای هر متر مربع اسکلت بتنی برای قرارداد‌های بدون مصالح در حدود چهار صد هزار تومان محاسبه می‌شود. قیمت بتن نیز در بهمن ماه 1401 به ازای هر متر مکعب هشتصد و پنجاه هزار تومان می باشد .

هزینه هر مترمربع ساختمان اسکلت بتنی

هزینه هر مترمربع ساختمان اسکلت بتنی  را در حال حاضر می‌توان از 10 میلیون تومان به بالا دانست. برای محاسبه کل هزینه‌ها هم می‌توان این عدد را در کل متراژ زیر بنا ضرب کرد.

چگونگی کاهش هزینه ساخت ساختمان بتنی

همانطور که اشاره شد قیمت تمام شده اسکلت بتنی هزینه اسکلت بتنی و برآورد هزینه ساخت اسکلت بتنی ساختمان بسته به فاکتور‌های مختلفی متغیر است. با این همه، راه‌هایی هم وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان این هزینه را کنترل نموده و به اصطلاح صرفه جویی کرد. مواردی از این راهکار‌ها به شرح زیر هستند.

۱سبک‌سازی سازه

از روش‌های صرفه جویی و کاهش قیمت تمام شده ساختمان اسکلت بتنی سبک‌سازی سازه‌ای آن است که با استفاده از متد‌های نوین طراحی مانند استفاده از ترکیبی از سازه‌های خمشی و برشی می‌توان سازه‌هایی سبک‌تر و با میلگرد کمتر طراحی کرد. البته باید دانست که سبک بودن سازه به معنای مقاومت پایین آن نبوده و حتی برخی سازه‌های سبک‌تر در برابر نیرو‌ی زلزله مقاومت بیشتری نیز دارند.

۲خرید نقدی و عمده مصالح در ابتدای پروژه

در صورت خرید از یک شرکت معتبر برای تهیه بتن اسکلت ساختمان خود، بهتر است قرارداد در همان ابتدا به صورت کلی بسته شود. زیرا در غیر این صورت ممکن است با نوسانات قیمتی روبرو شویم و در نتیجه مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر از میزان برآورد شده در ابتدای پروژه خواهیم شد.

۳بستن قرارداد‌های پیمانکاری با مصالح

از دیگر روش‌هایی که از طریق آن می‌توان از درگیر شدن در نوسانات قیمتی مصالحی مانند سیمان اجتناب کرد، بستن قرارداد‌های پیمانکاری با مصالح است. با این تکنیک می‌توان در همان شروع پروژه قیمت تمام شده ساختمان اسکلت بتنی را برآورد کرد.

۴قرارداد‌های پیمانکاری درصدی

یکی دیگر از انواع قرارداد‌های پیمانکاری که به تازگی رواج پیدا کرده است، قرارداد‌های درصدی است که در آن پیمانکار درصد ثابتی از کل هزینه‌ها را به عنوان دستمزد دریافت می‌نماید. با استفاده از این شرایط اگر دسترسی به مصالح فروشی منصف وجود دارد می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد. البته درصد این نوع قرارداد‌ها هم بسیار مهم است.

آهن مصرفی در اسکلت بتنی

قیمت تمام شده اسکلت بتنی و هزینه اسکلت بتنی به آهن آن ربط داره؟

در ساخت ساختمان‌هایی با سازه بتنی نسبت به سازه فولادی کمتر از آهن استفاده می‌شود. به طور میانگین در سازه های بتنی  حدودا ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم در هر متر مربع میلگرد استفاده می‌شود. اگر اندازه قالب‌ها تغییر کند این باعث تغییر در میزان آهن و وزن سازه می‌شود. بدون در نظر گرفتن قالب بتن در سازه ۳۵ تا ۶۰ کیلوگرم آهن می‌توان استفاده شود.

برآورد قیمت تمام شده اسکلت بتنی

برآورد هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی به طور میانگین در بهمن ماه سال 1401 طی مراحل زیر محاسبه می‌شود.

۱. هزینه خرید میلگرد که از ضرب وزن آن در قیمت روز به ازای هر کیلو محاسبه می‌شود. میزان مصرف متوسط میلگرد در هر متر مربع از سازه بتنی در ساختمان‌های مسکونی و آپارتمانی متداول ۴۵ کیلوگرم است که نسبت به کاربری و طراحی سازه این مقدار میلگرد کاهش یا افزایش می‌یابد.

۲. حجم بتن مصرفی در سازه بتنی را می‌توان بین ۰.۳۵ الی۰.4 مترمکعب به ازای هر مترمربع زیربنا در نظر گرفت. مثلا برای یک ساختمان با ۱۰۰۰ مترمربع زیربنا چیزی حدود ۳۵۰-۴۰۰ مترمکعب بتن مصرف می‌شود.

۳.  دستمزد اجرای اسکلت بتنی نیز در این مرحله به ازای هر متر مربع تعیین و در مقدار زیر بنای کل ضرب می گردد.

۴. هزینه های حداقلی بالاسری نیز نسبت به هر متر مربع برای حقوق سرپرست و نگهبان باید به هزینه‌های دیگر اضافه شود.

۵. مورد بعدی هم هزینه تأثیر درصد تورم بر قیمت مصالح و دستمزد‌ها به خاطر طولانی بودن اجرای اسکلت بتنی است که باید در نظر گرفته شود.

۶. میزان پرت مساحت زیر بنای اشغال شده توسط ستون‌ها که به خاطر بزرگتر بودن ابعاد ستون‌های بتنی نسبت به ابعاد ستون‌های فلزی به وجود می‌آید نیز با توجه به تعداد و ابعاد ستون‌ها و ارزش ملک مشخص می‌شود.

درصورت اهمیت قیمت هر متر مربع از متراژ سازه، نصف ارزش مساحت کل ستون‌های بتنی را در تمامی طبقات حساب کرده تا ارزش و قیمت مساحت اشغال شده توسط ابعاد ستون‌های بتنی که به نسبت دو برابر ستون‌های فلزی است، مشخص شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مقایسه قیمت تمام شده اسکلت بتنی و اسکلت فلزی

در مقایسه اسکلت بتنی و فلزی می‌توان گفت که هیچ کدام نتوانسته بردیگری برتری یابد. معمولا در ساختمان‌های بسیاربلند و مرتفع از اسکلت فلزی استفاده می‌کنند چرا که ساخت اسکلت بتنی برای چنین سازه‌هایی دشوار و بسیار زمانبر است. از طرفی اسکلت بتنی در ساخت تونل‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های کوچکتر بیشتر رواج دارد.

در جواب این سوال که کدام سازه نسبت به دیگری برتری دارد ، باید به ساده‌ترین روش تفاوت این دو سازه را بررسی کرد.

۱. مقاومت در برابر زلزله

این باور غلط معمول است که ساختمان اسکلت فلزی در برابر زلزله مقاوم‌تر است. اما می توان هر دو سازه بتنی و فلزی را به گونه ای طراحی نمود که مقاومت بالاتری در برابر زلزله داشته باشند . در واقع مهم‌ترین عامل، طراحی صحیح سازه است.

۲. طول عمر سازه

سازه‌های بتنی دارای عمر مفید هستند، بدین مفهوم که یک سازه بتنی برای عمری معین طراحی می‌شود. بتن با گذشت زمان دچار افت و خیز شده و نهایتا باعث تاثیر منفی در عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله می‌شود. اما در سازه فلزی در صورت اجرای صحیح آن مشکل افت مقاومت با افزایش عمر ، بسیار کمتر وجود دارد و این یک مزیت برای اسکلت فلزی محسوب می‌شود.

۳. ارزش اسقاط

مسئله تخریب سازه که به آن کمتر توجه می‌شود بدین مفهوم است که در آن زمان ساختمان‌های فلزی به دلیل استفاده از آهن آلات حاصل از تخریب دارای ارزش به مراتب بالاتر و هزینه تخریب کمتری هستند. که این نیز می‌تواند یک مزیت برای اسکلت فلزی محسوب شود.

۴. مقاومت فولاد در برابر آتش سوزی

مقاومت فولاد در برابر آتش سوزی پایین است یعنی سازه با گرم شدن ، مقاومت خود را از دست می‌دهد. در حالی که اسکلت بتنی مقاومت به مراتب بیشتری در برابر آتش از خود نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است با ایجاد تمهیداتی در سازه فلزی که هزینه بر است می‌توان مقاومت آن را در برابر آتش افزایش داد. بنابراین مقاومت بیشتر اسکلت بتنی در آتش سوزی به عنوان یک مزیت قلمداد می‌شود.

۵. سهولت در اجرا

مطلب مهم دیگر در انتخاب سیستم سازه‌ای سادگی اجرای آن است. اسکلت فلزی به علت حساسیت در عملیات برش کاری، جوشکاری، حمل و نصب، تخصص و دقت بیشتری را نسبت به اجرای اسکلت بتنی می‌طلبد. در نتیجه اجرای سازه فلزی نسبت به سازه بتنی نیاز به تخصص ، مهارت و نظارت بیشتری دارد که این موضوع یک مزیت برای سازه بتنی محسوب می‌شود.

۶. زمان اجرا

زمان اجرای سازه‌های فلزی به دلیل اجرای هم زمان طبقات نسبت به سازه‌های بتنی کمتر است و علاوه بر این در صورت ساخت اسکلت فلزی در کارخانه مدت زمان اجرا به صورت بیشتری نیزکاهش می‌یابد.

در اسکلت بتنی با توجه به اجرای هر طبقه بعد از طبقه زیرین و همچنین رعایت زمان گیرش اولیه بتن سرعت پیشرفت به مراتب کمتر است. همچنین سرعت بالا دراجرای سازه فلزی باعث کاهش هزینه‌های بالاسری و زمان بهره‌برداری پروژه می‌گردد که باعث جبران بخشی از هزینه‌های بالاتر ساخت خواهد بود.

۷. معماری

ستون‌های فلزی به خصوص در ساختمان‌های بلند درطبقات پائینی دارای ابعاد کوچک‌تری هستند که به دلیل به قرارگرفتن پارکینگ در طبقات زیرین یک مزیت محسوب می‌شود. به علاوه در بنا‌های متداول، سازه‌های فولادی دارای محدودیت کمتری نسبت به سازه های بتنی در طراحی هستند که از آن جمله می‌توان فاصله ستون‌ها و دهانه‌ها را در نظر گرفت.

سخن آخر

اسکلت بتنی در مقایسه با اسکلت فلزی دارای مزایایی است، اما قیمت تمام شده اسکلت بتنی بر خلاف تصور عام چندان پایین‌تر از اسکلت فلزی نیست. از طرفی از معایب اسکلت بتنی نیز می‌توان به سرعت کم اجرا و وزن بیشتر سازه نسبت به اسکلت فلزی اشاره کرد. با این همه نظر به وضعیت موجود اجرا در کشور، ساختمان‌های معمولی اغلب با اسکلت بتنی ساخته می‌شوند.

وبسایت متری چند با خدمات متنوع خود همچون ارائه برآورد هزینه ساخت ، این کار را برای فعالان صنعت ساختمان به مراتب ساده تر کرده است . آن‌ها می‌توانند با استفاده از این سرویس به مقایسه هزینه ساخت سازه های مختلف با یکدیگر بپردازند.

سوالات کلیدی :

  • تفاوت هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فلزی چقدر است ؟

هزینه ساخت سازه فلزی به نسبت سازه بتنی به جهت استفاده از ترآهن بیشتر است .  نرم افزار آنلاین متری چند مقایسه هزینه ساخت ساختمان با اسکلت فلزی و بتنی در دسترس کاربران قرار دارد .

  • مزایای استفاده از اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فلزی چیست ؟

مقاومت در برابر اقلیم‌های مختلف آب و هوایی و مقاومت در برابر آتش سوزی از جمله ی این مزایا هستند که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا