بازار مسکن

دریافت وام مسکن چه شرایطی دارد؟ سقف وام و شرایط باز پرداخت آن

بانک‌های کشور وام ساخت مسکن را به اضافه وام‌های خرید خانه که در قالب انواع وام مسکن مانند وام اوراقی خرید مسکن ، وام مسکن یکم (خانه اولی‌ها ) ، وام مسکن جوانان است، ارائه می‌کنند. تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام‌هایی مانند وام ساخت مسکن بافت فرسوده(نوسازی مسکن) به متقاضیان پرداخت می‌گردد. بانک مسکن به‌عنوان تنها بانک دولتی که در بازار مسکن ایران فعال است و متخصصانی را در این زمینه در اختیار دارد، متولی پرداخت این نوع وام‌ها و دریافت اقساط وام ساخت مسکن از مشتریان و متقاضیان خود است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

وام مسکن جوانان و نحوه درخواست آن

وام مسکن جوانان و نحوه درخواست آن

یکی از روش‌هایی که می‌تواند فرآیند خرید مسکن را تسهیل کند، تهیه وام مسکن جوانان است که پیش‌نیاز آن، سپرده‌گذاری از دوران نوجوانی در بانک مسکن است. شما می‌توانید با واریز ماهیانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی ۵ تا ۱۵ سال، از ۴۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان اعتبار دریافت کنید. شرایط لازم برای دریافت اعتبار داشتن فیش حقوقی مستقل، نداشتن چک برگشتی و بدهی صاحب حساب است. مدت زمان بازپرداخت اعتبار ۱ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد، تا سقف ۲۰ سال تعیین می‌شود. البته مبالغ اعلام شده مربوط به سال 1402 است و در سال‌های آینده افزایش خواهد داشت.

درباره وام ساخت خانه بانک مسکن

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، بانک مسکن از بنگاه‌های اقتصادی فعال در بازار مسکن ایران و متولی طرح مسکن ملی است و تسهیلات این بانک در حوزه مسکن نیز تنها به وام خرید خانه ختم نمی‌شود. بانک مسکن جهت تشویق مردم به ساخت‌وساز مخصوصا در مناطق بافت فرسوده، تسهیلات ساخت مسکن را در قالب وام و با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی متقاضی به وی پرداخت می‌کند.

اما نباید این وام را با وام جعاله مسکن یا همان وام تعمیرات مسکن اشتباه گرفت. وام جعاله مسکن جهت تعمیر یک واحد مسکونی داده می‌شود و سقف آن نسبت به وام ساخت مسکن پایین‌تر است و وام جعاله را نیز می‌توان هنگام خرید خانه در کنار وام خرید مسکن درخواست کرد. سقف وام ساخت مسکن در سال 1402 با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی منطقه زندگی درخواست دهنده به سه دسته شده است..

  • تهران (مناطق 22 گانه)
  • مراکز استان‌های دیگر و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت
  • سایر شهرها و شهرستان‌ها

به‌علاوه سقف وام ساخت مسکن با توجه به فرد سازنده نیز تعیین و به چهاردسته سازندگان حرفه ای با استفاده از فناوری ،سازنده غیر حرفه ای با استفاده از فناوری،سازنده حرفه ای بدون استفاده از فناوری و سایر سازنده ها تقسیم‌بندی شده است. بانک مسکن علاوه بر اعطای وام ساخت خانه به افراد در شهرها، تسهیلاتی نیز به روستاییانی ارائه می‌دهد که توسط بنیاد مسکن آن منطقه اقدام به تشکیل پرونده کرده‌اند.

قبل از دریافت وام جعاله یا وام تعمیرات مسکن، با استفاده از نرم افزار تراز متری چند به برآورد هزینه بازسازی خانه خود بپردازد.

مطلب مرتبط : کل مبلغ واریزی مسکن ملی

فرآیند و سقف وام ساخت خانه

بانک مسکن در راستای هدف تشویق سازندگان به ساخت واحدهای مسکونی سقف وام ساخت‌وساز مسکن 1402 را نسبت به وام ساخت خانه 1401 افزایش داده است. این افزایش مبلغ تسهیلات جهت تامین بخش عمده‌ای از هزینه‌های مالی سازندگان و رونق بازار مسکن کشور است. طبق آخرین اعلام این بانک، سقف وام ساخت‌وساز مسکن در سال 1402 تا 600 میلیون تومان افزایش پیداکرده است.

سقف وام مسکن برای هر طبقه در سال قبل در تهران 200 میلیون تومان و دو سال قبل نیز ۱3۰ میلیون تومان بود؛ بنابراین با توجه به این تغییرات می‌توان به افزایش ساخت‌وساز و افزایش تقاضا برای وام ساخت خانه 1402 و در پی آن عرضه بیشتر مسکن و کاهش قیمت آن در سال جاری امیدوار بود. همان‌طور که در بالا اشاره شد، سقف وام مسکن برای هر طبقه با توجه به نوع متقاضیان و تقسیم‌بندی جغرافیایی محل ساخت تعیین گردیده است.

در جدیدترین تصمیم‌گیری بانک مرکزی، بانک مسکن موظف شده تا برای تشویق سازندگانی که از فناوری‌های روز جهت کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کنند سقف وام مسکن برای هر طبقه و شرایط وام ساخت مسکن برای هر طبقه 1402 را با توجه به نوع فناوری مورد استفاده تعیین کند. جدول زیر حاوی سقف تسهیلات ساخت مسکن با توجه به شرایطی است که در بالا به توضیح آن پرداخته‌شده است.

سقف وام ساخت مسکن برای هر طبقه

وام ساخت مسکن برای هر طبقه

سقف تسهیلات بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی سازنده سازنده حرفه ای با استفاده از فناوری نوین سازنده غیر حرفه ای با استفاده از فناوری سازنده حرفه ای بدون استفاده از فناوری نوین سایر سازنده ها
12 شهر 600 میلیون تومان 550 میلیون تومان 500 میلیون تومان 450 میلیون تومان
مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت 500 میلیون تومان 450 میلیون تومان 400 میلیون تومان 350 میلیون تومان
سایر شهرستان‌ها 450 میلیون تومان 400 میلیون تومان 350 میلیون تومان 300 میلیون تومان

جدول بالا نشان‌دهنده سقف وام ساخت مسکن برای هر طبقه برای هر طبقه مسکنی است که در هر شهر به سازندگان متقاضی حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود. اگر سازنده‌ها حرفه‌ای بوده و مجوز انبوه‌سازی دارند لازم است مدارکی را از وزارت راه و شهرسازی برای احراز هویت دریافت کنند مدارک لازم و مراجع آن‌ها به تکنیک اشخاص حقیقی و حقوقی در زیر آمده است.

  • ارائه شناسنامه و کپی از تمام صفحات
  • ارائه کارت ملی و تصویر پشت و روی آن
  • تکمیل فرم ثبت نام تسهیلات ساخت مسکن توسط متقاضی / متقاضیان
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه
  • ارائه وکالت نامه برای افرادی که وکیل آنها اقدام به ثبت درخواست وام می‌کند، الزامی است.
  • ارائه مدارک شناسایی وکیل برای افرادی که وکیل آنها اقدام به ثبت درخواست وام می‌کند.
  • ارائه مدارک مربوط به زمینی که قرار است منزل مسکونی در آنجا ساخته شود.

و دیگر مدارک مورد نیاز که در جدول زیر آمده است.

نوع صلاحیت شخص حقیقی مرجع صدور مدرک شرایط
پروانه اشتغال به کار مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی رشته عمران و معماری

صلاحیت‌های نظارت، طراحی و اجرا

پروانه اشتغال به کار کاردانی فنی ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی سابقه بیش از ۵ سال از تاریخ صدور پروانه احداث حداقل ۲۰ واحد مسکونی
پروانه اشتغال به کار تجربی وزارت مسکن و شهرسازی تمامی دارندگان با لحاظ حدود صلاحیت حرفه‌ای
پروانه اشتغال انبوه سازی وزارت مسکن و شهرسازی رشته عمران و معماری

صلاحیت‌های نظارت، طراحی و اجرا

 مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای دریافت وام ساخت مسکن

  • تصویر صفحات اساسنامه ، آگهی تاسیس ، آخرین تغییرات ، مدارک آخرین سرمایه ثبت شده
  • شناسنامه و کارت ملی مدیران و صاحبان امضاء مجاز
  • لیست سهامداران و شرکاء
  • مدارک شناساسیی مدیر عامل به همراه یک قطعه عکس
  • تصویر مدارک مالکیت شرکت
  • تصویر صورت های مالی تائید شده 3 سال گذشته
  • ارائه تصویر پروانه ساخت و ….
نوع صلاحیت شخص حقوقی مرجع صدور مدرک شرایط
پروانه اشتغال انبوه‌سازی وزارت مسکن و شهرسازی
پروانه اشتغال به کار مهندسی حقوقی وزارت مسکن و شهرسازی دارندگان صلاحیت نظارت، طراحی و اجرا در رشته‌های عمران یا معماری
گواهی صلاحیت پیمانکاری وزارت مسکن و شهرسازی تمامی دارندگان گواهی صلاحیت پیمانکاری در رشته راه و ساختمان

شخص حقیقی صاحب پروانه اشتغال به کار تجربی، تنها در صورتی می‌تواند درخواست افزایش سقف وام دهد که حدود صلاحیت حرفه‌ای وی در پروانه درج‌ شده باشد. همچنین در صورت ارائه سابقه احداث واحدهای مسکونی با مدارک و مستندات به مدیر شعبه و تایید وی، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان تجربی امکان خواهد داشت.

میزان مبلغ وام ساخت مسکن 1402

در سال های قبل، میزان مبلغ وام ساخت مسکن، حدود 300 میلیون تومان بود که در سال 1402، این مبلغ 600 میلیون تومان می باشد. البته، مبلغ وام 600 میلیون تومانی، با افزایش 33 درصدی، در 12 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندر عباس، بوشهر، قم، ساری و رشت، به سازندگان حرفه‌ ای که از فناوری‌ های نوین استفاده می‌کنند تعلق خواهد گرفت و همچنین، به سازندگان غیر حرفه‌ ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، 550 میلیون تومان، تسهیلات، به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌ شود.

اقساط وام  ساخت مسکن 1402

آن دسته از افرادی که قصد استفاده از وام ساخت مسکن 1402 را دارند، می بایست بر اساس شرایط تعیین شده جهت بازپرداخت اقساط وام، بدهی وام خود را به صورت اقساطی به بانک بپردازند. میزان اقساط وام ساخت منزل مسکونی، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان به راحتی گفت که کدام وام ساخت منزل مسکونی، چه میزان اقساطی خواهد داشت؛ چرا که عوامل مختلفی، از جمله موارد زیر، در تعیین میزان اقساط وام ساخت مسکن، تاثیرگذار می باشند.

سود وام ساخت مسکن

سود وام ساخت مسکن

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در میزان اقساط تسهیلات مسکن موثر است، میزان سود دریافتی برای اخذ وام ساخت منزل مسکونی می باشد. در حال حاضر، بیشترین سودی که از سوی معاونت راه و شهرسازی برای دریافت وام ساخت منزل مسکونی در نظر گرفته شده است، 18 درصد می باشد.

در نظر داشته باشید که این مبلغ سود، برای وام های کلان 600 میلیون تومانی، 500 میلیون تومانی، 450 میلیون تومانی، 400 میلیون تومانی، 350 میلیون تومانی و یا 300 میلیون تومانی می باشد. بانک ها، در مورد برخی از تسهیلات، با توجه به میزان مبلغ پایینی که دارند، سود بسیار کمی هم دریافت می کنند.

بازپرداخت اقساط وام‌های ساخت مسکن

شرایط وام ساخت مسکن 1402 تغییر زیادی نسبت به سقف تسهیلات در سال 1400 داشته ، با این همه نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن مانند قبل روی ۱۸ درصد باقی‌مانده است و مدت‌زمان بازپرداخت آن نیز ۱۲ سال است. البته اگر سازندگان به تعهدات خود مبنی بر بازپرداخت اقساط عمل نکند، این نرخ سود به ۲۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

کدام بانکها وام ساخت مسکن میدهند

بیشترین سهم از آن بانک مسکن است، سهمیه این بانک ۶۳ هزار میلیارد تومان است. دو بانک ملت و صادرات ایران نیز هر کدام با ظرفیت ۴۲ هزار میلیارد تومانی پس از بانک مسکن بیشترین سهمیه را دارند. کمترین سهیمه را نیز موسسه اعتباری نور است که ظرفیت پرداخت سه میلیارد تومان وام مسکن حمایتی دارد.

بانک‌های تجارت، پارسیان، ملی، سپه، پست بانک و رفاه کارگران رده چهارم تا هشتم بیشترین سهیمه را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع نیز سقف پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای چهار میلیون متقاضی طرح جهش مسکن یا همان مسکن حمایتی در نظر گرفته شده است.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

وام‌های ساخت خانه در بانک‌های دیگر

محل تامین این نوع وام اوراق قرضه است یعنی اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن که در حال حاضر به‌طور میانگین هرکدام از آن‌ها حدود 107 هزار تومان قیمت پایه‌دارند، پشتوانه پرداخت وام‌های خرید و ساخت مسکن هست. فرآیند کار به این صورت است که با خرید هر فقره، امتیاز به خریدار آن اعم از سازنده یا خریدار تعلق خواهد گرفت. در کنار بانک مسکن ایران چند بانک دیگر هم نسبت به اعطای وام ساخت خانه اقدام می‌کنند.

بانک پارسیان یکی از این بانک‌هاست به‌ صورتی که پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی احداث ساختمان را ارائه می‌کند.وثیقه بازپرداخت این تسهیلات نیز ملک موضوع مشارکت هست.

وام احداث یا تکمیل ساختمان خانه نیز که توسط بانک سینا ارائه می‌گردد یکی دیگر از وام‌های ساخت خانه بوده و تحت شرایط زیر پرداخت می‌گردد. مبلغ این وام به ازای هر واحد مسکونی تا سقف 300 میلیون تومان با سود 18% و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه است. در بخش هزینه ساخت خانه و هزینه بازسازی ساختمان با دقت و کیفیت بالا میتوان قیمت تمام شده برآوری را محاسبه نمود.

سخن آخر

صرف‌نظر از اینکه آیا افراد پس از دوندگی‌های فراوان و طی مراحل پیچیده اداری موفق به دریافت وام‌های مسکن بانک‌های مختلف می‌شوند یا خیر مهم این است که کسانی که به دنبال وام ساخت خانه هستند به این نتیجه دست پیدا کنند که این وام چقدر در مرحله ساخت خانه توسط آن‌ها مشکل‌گشا است.

سوالات متداول

چگونه وام ساخت مسکن بگیریم ؟

با مراجعه حضوری و یا آنلاین در وبسایت بانک مسکن و بانک هایی که ارائه دهنده وام هستند.

وام ساخت مسکن چند ساله است ؟

سقف تسهیلات ساخت مسکن تا سال گذشته 450 میلیون تومان بود، که امسال به سقف 600 میلیون تومان به مدت 20 سال بازپرداخت رتقا پیدا کرد.

کدام بانکها وام ساخت مسکن میدهند ؟

بانک های مختلفی، در کشور وجود دارند که به متقاضیان، تسهیلات ساخت مسکن را ارائه می کنند که این افراد، می بایست، با توجه به قوانین تعیین شده از سوی بانک های عامل، جهت دریافت این وام، مدارک لازم را تهیه نموده و سپس، برای اخذ این تسهیلات، به بانک مورد نظر مراجعه نمایند.

چه مدارکی برای ثبت نام و دریافت وام ساخت مسکن لازم است ؟

مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت وام ساخت مسکن ارائه شناسنامه و کارت ملی می باشد که در متن مقاله نیز در رابطه با دیگر مدارک مورد نیاز توضیحات لازم آورده شده است.

شرایط دریافت وام ساخت مسکن چیست ؟

با توجه به نوع وام درخواستی شرایط متفاوتی برای دریافت هر یک از وام ها موجود میباشد که با مراجعه به بانک مورد نظر میتوانید از تمامی شرایط مطلع شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا