بازار مسکن

آیا انباری جزء زیر بنا است یا خیر و نحوه محاسبه قیمت انباری

ما در این محتوا به این موضوع که آیا انباری جزء زیر بنا است یا خیر می‌پردازیم. انباری به قسمتی از ملک گفته می‌شود که به منظور نگهداری وسایل غیر ضروری به کار می‌رود که عمدتا امکان نگهداری آن‌ وسایل در داخل واحد آپارتمان وجود ندارد. در ساختمان‌های قدیمی همیشه این حیاط‌های بزرگ بودند که برای نگهداری وسایل اضافی از آن‌ها استفاده می‌شد. اما اکنون و در عصر آپارتمان نشینی چنین فضاهایی به صورت مشاع است. لذا نقش انباری در ساختمان‌های جدید بسیار پر رنگ‌تر از قدیم شده و وجود آن برای هر آپارتمانی چه کوچک و چه بزرگ از طرفی حیاتی است و از طرف دیگر با قیمت سر به فلک کشیده هر مترمربع زمین ، توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

قوانین شهرداری در خصوص انباری واحدهای مسکونی

یکی از مواردی که در قانون تملک آپارتمان ها در مورد آن زیاد صحبت شده است، مسائل مربوط به انباری است. بر اساس قانون تملک آپارتمان ها، تمامی بخش‌های آپارتمان‌هایی که از چندین واحد تشکیل شده‌اند، دارای دو نوع مالکیت خواهند بود، یکی اختصاصی و دیگری مشترک یا مشاع.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مالکیت مشترک که به آن مشاعات نیز گفته می‌شود در بر گیرنده آن بخش‌هایی از ملک خواهد بود که امکان استفاده از آن برای تمام مالکان فراهم بوده و امری قانونی است که همه افراد بتوانند از آن قسمت‌ها استفاده کنند. با این همه و در مقابل، مالکیت خصوصی شامل مالکیت بخشی‌هایی از ساختمان خواهد بود که هر یک از مالکین به تنهایی تصاحب آن بخش را در دست دارد. لذا دیگران نقشی در داشتن یا استفاده از آن مکان‌ها را نخواهند داشت. درباره قسمت اختصاصی باید گفت که آن‌ها در دسته بندی‌های زیر جای می‌گیرند:

  1. واحد ساختمانی که شخصی مالکیت آن را داراست و شامل کاربری‌هایی چون مسکونی، تجاری و … است؛ تنها کافی است که سند به نام مالک باشد.
  2. انباری که البته باید گفت ممکن است واحدی انباری نداشته باشد . اگر واحدی دارای انباری باشد باید در سند آن حتما قید شده باشد.
  3. اگر واحد آپارتمانی دارای پارکینگ هم باشد، این بخش از آپارتمان جزء بخش‌های خصوصی است؛ البته در صورتی که در سند ملک به آن اشاره شده باشد.

مواردی که به آن‌ها در بالا اشاره شد می‌توانند به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار گیرند البته اگر در سند ملک  ذکر شده باشند؛ زیرا در غیر این صورت جزئی از مشاعات به حساب خواهند آمد.

آیا انباری جزء زیربنا است

آیا انباری جزء زیر بنا است ؟ متراژ آپارتمان

بخش‌هایی از یک ملک مسکونی می‌تواند مالکیت اختصاصی داشته و بخش‌هایی نیز به صورت مشترک یا مشاع استفاده شوند. این موضوع توسط قانون تملک آپارتمان ها مشخص شده است. انباری در صورتی می‌تواند جزء متراژ خانه در نظر گرفته شود که در سند ملک قید شده باشد. در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم خانه‌ای را رهن و اجاره نماییم مالکیت انباری نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد یا نه؛ بستگی به توافق طرفین دارد. در صورت خرید خانه نیز در صورت ذکر شدن انباری در سند باید مکان و موقعیت و اندازه آن به طور قانونی مشخص شده باشد.

قیمت انباری آپارتمان چگونه محاسبه خواهد شد؟

در پاسخ به این سوال لازم است دو فاکتور مهم زیر مورد بررسی قرار گیرند:

اول اینکه انباری مورد نظر در سند ثبت نشده باشد که در این صورت حق خرید و فروش و قیمت هر مترمربع از مساحت انباری، بر اساس توافق همه‌ ساکنان انجام می‌گیرد و مالکین نمی‌توانند به صورت جداگانه و بدون اجازه دست به فروش بزنند.

نکته مهم در این رابطه این است که حتی در صورت اختصاصی بودن انباری، اجاره آن و یا خرید و فروش آن به افرادی غیر از ساکنین ساختمان امری کاملا غیر قانونی است. در واقع، گرچه انباری جزء ملک اختصاصی صاحب‌خانه است، اما چون در قسمت عمومی ساختمان قرار دارد، مشمول قوانین مشاعات خواهد شد. این بدان معناست که اگر به شخصی خارج از ساختمان واگذار و یا اجاره داده شود، باعث ایجاد مزاحمت و حتی ناامنی برای سایر ساکنین ساختمان شده و به همین خاطر غیر قابل انتقال به غیر از مالکین است.

دوم اینکه در صورتی که متراژ یک انباری در سند اختصاصی هر واحد ثبت گردیده باشد هم، قیمت هر مترمربع از مساحت انباری متفاوت با هر مترمربع از خود واحد محاسبه خواهد شد. این مقدار از یک دوم تا یک دهم یا حتی یک بیستم قیمت هر مترمربع خود آپارتمان متغیر است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

نکته مهم در اینجا این است که انباری املاک مسکونی، از فضاهایی هستند که در صورت عدم ‌توجه به نکات امنیتی می تواند باعث سرقت، آتش‌ سوزی و نظایر آن شود. به همین دلیل در طراحی و نگهداری وسایل و تجهیزات انباری، لازم است که همواره نکات ایمنی و احتیاطی به بهترین شکل ممکن رعایت گردد.

سخن آخر

به طور خلاصه در پاسخ به این سوال که آیا انباری جز زیربنا می باشد یا خیر باید گفت که انباری واحد آپارتمانی اگر در خارج از واحدها باشد عموما جزء متراژ واحد محسوب نخواهد شد (جزء فضای مشاع قرار می‌گیرد) مگر اینکه در سند ملک آورده شده باشد. در صورتی که انباری در داخل واحد قرار گرفته باشد جزئی از زیر بنا به حساب خواهد آمد.

سوالات کلیدی :

  • آیا انباری جزء زیر بنا است یا خیر ؟

مهم است بدانیم که انباری در سند آپارتمان قید شده است یا خیر و یا انباری در داخل واحد قرار دارد یا در قسمت مشاعات ساختمان . در نتیجه با مطالعه این مقاله به طور کامل نسبت به این موضوع آگاه می شوید .

  • قیمت انباری آپارتمان چگونه محاسبه می شود ؟

با توجه به شرایط انباری و قید شدن آن در سند مالکیت این مبلغ محاسبه می گردد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا