پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه ساخت سوله به ازای هر مترمربع و انواع آن

سوله به سازه‌های فلزی با سقف شیب‌دار گفته می‌شود که شکل‌های خاصی دارند. این نوع سازه برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی هم دارد و از آن برای ساخت ساختمان‌های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه‌ها، انبارها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، فروشگاه‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود.

تاریخچه ساخت سوله در جهان به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و در کشور ایران نیز در حدود 75 سال پیش، سوله سازی برای ایجاد کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌های کاری با الگوبرداری از کشورهای اروپایی انجام شد. امروزه شاید 100 ها هزار سوله در کشور ما برای انجام خدمات صنعتی ، انبار و … ساخته‌شده است. در ایران غالباً ساخت سوله صنعتی با ابعاد متغیر انجام می‌شود و هزینه ساخت سوله نیز با توجه به قیمت‌های روز مصالح تعیین می‌شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

تعریف سوله

همان‌طور که اشاره شد، سوله ، سازه‌ای بسیار محکم و دارای فضای زیاد بوده و عمدتاً برای ساخت سالن‌های ورزشی چند منظوره و یا برای محل‌های نگه‌داری بار و وسایل شرکت‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های سوله امکان ساخت آن در انواع شرایط آب و هوایی است، در همین رابطه باید نکاتی را به شرح زیر در نظر داشت.

  • اندازه درب ورودی یا به اصطلاح دهانه سوله
  • بررسی میزان وزش باد و سرعت حرکت باد در منطقه‌ ساخت سوله
  • توجه به میزان بارش منطقه در فصول مختلف سال به ویژه فصل زمستان و میزان بارندگی برف در آن منطقه

علاوه بر این، در ساخت سوله با توجه به ارتفاع آن نیاز به استفاده از جرثقیل است.

سوله یکی از پرکاربردترین سازه‌هایی است که تا به حال بشر در صنعت ساخت‌وساز از آن استفاده نموده است. مهم‌ترین کاربردهای سوله‌ها همان‌طور که در بالا به آن اشاره شده، ساخت سالن‌های پرورش مرغ، ساخت سالن ورزشی یا ساخت انبار است. نکته حائز اهمیت این است که برای ساخت سوله نباید به هر پیمانکاری اعتماد نمود زیرا باید در نصب و راه‌اندازی آن از بهترین نوع پیچ و تجهیزات استفاده شود.

داشتن این ویژگی از آن جهت مهم است که سوله ممکن تا سال‌ها مورد استفاده قرار گیرد. پس انتظار می‌رود از بهترین مصالح و کالاها در ساخت و راه‌اندازی آن استفاده شود تا در طولانی مدت دچار مشکل نشود. برای ساخت سوله‌ها باید به صورت کلی قبل از دستور ساخت، ابعاد و میزان شرایط جوی محیط را مورد بررسی قرار داد، سپس دستور ساخت اسکلت‌های آن را با توجه به عوامل بررسی‌شده داد.

مهم‌ترین ویژگی‌های ساخت سوله به طور خلاصه به شرح زیر است.

  • وزن سبک
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • تنوع در اشکال سازه
  • مقاومت و استحکام بالا با توجه به نوع کاربرد
  • امکان طراحی در ابعاد کوچک و بزرگ
  • امکان استفاده از مواد مختلف در ساخت سوله
  • ایمنی بسیار بالا در برابر عوامل مخرب محیطی مثل زلزله، باد، طوفان و سیل

انواع سوله و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها

از پرکاربردترین سوله‌های موجود در ایران انواع زیر هستند.

سوله‌های UBM

ی

یکی از انواع سوله‌ها که در صنعت کاربرد دارد سوله یو بی ام است که بر اساس متدهای روز دنیا ساخته می‌شود و دارای ساختار پیچیده‌ای است. دستگاه‌های تولید سازه شامل دستگاهی چندگانه در قالب یک تریلی بوده که در تولید یک سوله با استحکام نقش به سزایی را ایفا می‌کند. برنامه آنالیز کننده نیز جهت تشخیص عوامل جغرافیایی به کار می‌رود. نیروی انسانی در ساخت سوله‌های یو بی ام  در حدود 12 نفر است.

معایب و مزایای سوله یو بی ام

سوله‌ ی یو بی ام در موارد مختلف استفاده می‌شود و کاربردهای مختلفی دارد و دارای معایب بسیاری نیز در مقایسه با سوله‌های خرپایی است ودر مواردی نظیر ساخت ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی و مراکز تجاری کاربرد دارد. سوله‌های یوبی ام دارای ساختار قوسی شکل هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند. سوله‌های یو بی ام فاقد اسکلت هستند. این نوع سازه قابلیت طراحی و اجرا در هر نقطه‌ای را دارد.

در این سوله ها ورق های گالوانیزه ای به صورت پانل در کنار یکدیگر قرار گرفته و به هم دوخته می‌شوند اما به مرور زمان این دوخت‌ها به دلیل انبساط و انقباض‌ها و تکانه‌های ناشی از باد ضعیف شده و در نهایت جدا می‌شود که تولید صدای زیادی می‌کند.

ایراد دیگر این سوله‌ها عایق بندی آن است که به روش پاششی و از مواد پلی اورتان بر روی دیواره‌ها انجام می‌شود که به دلیل متخلخل بودن، ضدعفونی نشده و به مرور دچار قارچ می‌شوند.

سوله صنعتی

در ساخت سوله‌های صنعتی به دلیل داشتن ابعاد بسیار متفاوت با دیگر سازه‌ها نمی‌توان در ساخت آن از پروفیل‌های موجود در بازار استفاده کرد. به همین دلیل باید در هنگام ساخت ابعاد خود را به سازنده این نوع پروفیل‌ها که بیشتر برای سقف به کاربرده می‌شود داد تا با استفاده از این ابعاد اقدام به ساخت آن کنند.

سوله تیرورقی و مزایای آن

اسکلت‌های فولادی در سوله‌های تیرورقی حجم زیادی از وزن سوله را به خود اختصاص داده است. از معایب سوله‌های تیرورقی این است که فولادی که در ساخت آن استفاده می‌شود قیمت بسیار بالایی دارد. سوله‌های تیرورقی از سازه‌های پیش ساخته، ساخته می‌شود .

از اجزای تشکیل دهنده سوله‌های تیرورقی می‌توان به پیچ و مهره، قاب اصلی سوله، بولت، تکیه‌گاه جرثقیل، آب‌چکان، میل مهار، کف ستون، سایبان و پرلین اشاره کرد. قابلیت نصب جرثقیل سقفی، ساخت سوله‌های چند طبقه‌ای ، قابلیت بازیافت قطعات سازه سوله‌های تیرورقی و قابلیت جابه‌جایی سوله از مزایای این نوع از سوله ها است .

معایب سوله تیرورقی

محدودیت در ساخت سوله‌هایی با دهانه‌های بیشتر از ۴۵ متر بدون ستون، مصرف بالای فولاد، اتصال به وسیله جوش (البته به تازگی در بعضی از مقاطع از پیچ و مهره هم استفاده می‌شود) و اجرای فونداسیون بزرگ‌تر و گران‌تر از جمله معایب شاخص سوله تیرورقی به شمار می‌آید. همچنین وزن بالا و سرعت ساخت بسیار پایین از معایب آن است.

سوله خرپایی

یکی از انواع سوله و بروزترین آن‌ها سوله سبک خرپایی است. سوله‌های خرپایی را همانند سوله‌های تیرورقی با ورق فولادی (st37) می‌سازند. البته با این تفاوت که ورق‌ها در درجه اول با ابعاد مختلف و طبق محاسبات انجام شده به پروفیل تبدیل می‌شوند و سپس با چیدمان ویژه و با روش جوشکاری و یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌گردند.

در گذشته ساخت سوله تیرورقی مرسوم بود. این روش ساخت سوله از متدهای مهندسی بسیار ابتدایی پیروی می‌کند و عملاً هرچقدر که دهانه سوله بزرگ‌تر شود، بارهای جانبی بیشتر می‌شود. در نتیجه سازندگان از فولاد بیشتر و با ضخامت‌های بیشتر برای افزایش استحکام، استفاده می‌کردند که این امر به وزن سوله و در نهایت به هزینه ساخت آن می‌افزود؛ اما برای ساخت سوله خرپایی از روش مدرن مهندسی استفاده می‌شود که میزان استفاده فولاد را کاهش می‌دهد. در نتیجه موجب کاهش وزن و در نهایت، کاهش هزینه ساخت سوله می‌شود. علاوه بر این ، سوله خرپایی از نظر ایمنی و مقاومت در برابر باد و زلزله عملکرد خوبی دارد.

مزایای سوله خرپایی

  • سوله های خرپایی مونتاژ و دمونتاژ راحت‌تری نسبت به انواع سوله‌ها دارند.
  • سوله های خرپایی قابلیت نصب جرثقیل را در هر تناژ و با هر تعدادی دارند.
  • سقف‌های این سوله‌ها به صورت قوسی اجرا می‌شود که البته قابلیت اجرای سقف هشتی را نیز دارند.
  • قیمت تمام شده و هزینه ساخت سوله خرپایی بسیار پایین‌تر است، این کاهش هزینه شامل فوندانسیون نیز می‌شود؛ زیرا وقتی سازه وزن کمتری داشته باشد فونداسیون کوچک‌تری هم نیاز خواهد داشت.
  • در سوله خرپایی، برخلاف انواع دیگر سوله‌ها محدودیت اجرای دهانه عریض و بدون ستون وجود ندارد و این سازه‌ها را می‌توان حتی با دهانه‌های بیش از ۱۰۰ متر و بدون ستون به صورت کاملاً ایمن و با تأییدیه سازمان نظام مهندسی ساخت.
  • هزینه حمل سوله خرپایی نسبت به بقیه سوله‌ها ارزان‌تر است  که به دلیل وزن کمتر آن‌ها است.

اجزای مشترک سوله‌های فوق نیز شامل فاکتورهای زیر است.

  • ستون‌ها
  • رفتر یا فریم
  • لاپه یا پرلین به صورت پروفیل Z و C
  • استرات
  • باربند
  • سگراد یا میل مهار‌ها
  • سایبان
  • نبشی سینه بند
  • ستون وال پست
  • پیچ و مهره

از دیگر قسمت‌های سوله می‌توان به قاب‌های اصلی اشاره کرد که شامل ستون‌ها و تیرها می شود.  که تیر اصلی را اصطلاحاً رفتر می‌گویند؛ تیرها و ستون‌ها از جوش دادن تیر ورق‌ها به دست می‌آید. ستون‌ها از پایین به صفحه ستون و از بالا به رفتر ها جوش داده شده و این اتصالات همگی به صورت فلنجی هستند. البته در موارد محدودی بخصوص جهت مقاطع لوله‌ای از اتصالات جوشی استفاده می‌شود.

ستون وال پست نیز در ذیل ستون‌های فرعی بوده و در قسمت ابتدایی و انتهایی سوله برای کم کردن سطح بادگیر ستون‌های اصلی و ایجاد پشت بند برای دیوارهای پیرامون و همچنین برای اتصال درب‌های ورودی و خروجی وسایل نقلیه ساخته می‌شوند. استرات نیز تکیه‌گاه جانبی است تا از پیچش جانبی بال تیر در جاهایی که بال تحتانی زیر فشار است جلوگیری کند. همچنین لاپه ها را به کمک سینه بند در دو قسمت قاب مهار کرده  که از نبشی یا ورق ساخته‌شده اند.

هزینه ساخت سوله در سال 1402

طراحی سوله اولین مرحله در ساخت سوله است و بعد از تائید طراحی، باید از شرکت‌های سوله سازی پیش فاکتور دقیق را دریافت کرد و در این پیش فاکتور باید تمام متریال مصرفی در سوله به همراه هزینه روز آن ذکر شده باشد. البته راهکارهایی وجود دارد که پیمانکار سوله ساز می‌تواند هزینه سوله را به نفع خود و به ضرر کارفرما کاهش دهد.

به طور مثال یک سری ازانواع  فولاد در بازار وجود دارند که خالص نبوده و ناخالصی زیادی دارند. این باعث می‌شود تا هزینه این فولادها کمتر باشد و متأسفانه بسیاری از سوله سازان از این فولادها در ساخت سوله استفاده کرده و این موجب می‌شود که سوله با کیفیت و عمر پایین اجرا گردد. در هر نوع از سوله از متریال خاص خودش باید استفاده کرد، اما بعضی از سوله سازان ورق‌هایی که مناسب بعضی از سوله ها نیستند را به کار می‌برند.

باید دقت داشت که در قراردادی که با پیمانکار سوله ساز بسته می‌شود، کل مصالحی که برای ساخت سوله مدنظر مورد نیاز است حتماً آورده شود. از جمله مصالحی که باید زیر نظر گرفته شود می‌توان بادبند، استرات، فریم سقف، فریم ستون، بیس پلیت، وال پست، خرید متریال مصرفی، رنگ‌آمیزی، اتصالات سازه سوله اگر پیچ و مهره باشد و مهار کش را نام برد.

در این میان یک باور غلط بین مردم باب کارفرمایان هست که فکر می‌کنند سوله دست دوم از لحاظ هزینه مقرون‌به‌صرفه است، اما به جرئت می‌توان گفت که این چنین نیست بلکه سوله دست دوم از نوع سوله تیرورقی بوده و این نوع سوله با داشتن سازه‌ی سنگین  گران است که مقرون‌به‌صرفه نیست و بهتراست بگوییم که سوله دست دوم معایب بسیار زیادی دارد.

محاسبه هزینه ساخت سوله

در این بین باید از تمام مواردی که در هزینه ساخت سوله تأثیرگذار هستند آگاه شده و آن‌ها را به کار برد.

  1. مکان ساخت سوله در هزینه ساخت آن تأثیرگذار خواهد بود، زیرا بر اساس آیین‌نامه‌های طراحی مربوط به نظام‌مهندسی، قبل از اجرای سوله باید بار برف و باد و زلزله‌ی آن منطقه طی سی ‌سال گذشته در طراحی سوله لحاظ شوند. به این دلیل که اگر بار برف و باد و زلزله در یک منطقه زیاد باشد، باید اسکلت سازه‌ی آن سوله را مستحکم‌تر اجرا کرد.

این کار کمک می‌کند تا سازه با وقوع عوامل طبیعی تخریب نشود. استحکام بیشتر به معنای استفاده از فولاد بیشتر و سنگین شدن سوله است که قیمت تمام‌شده‌ی سوله را بالاتر می‌برد.

  1. مورد دیگری که در هزینه ساخت سوله تأثیر زیادی خواهد داشت، ابعاد و اندازه‌ی آن است؛ که این فاکتورها شامل طول ، ارتفاع و دهانه سوله است. هر چه این ابعاد نام برده بیشتر باشد هزینه ساخت سوله هم افزایش خواهد یافت زیرا با افزایش این ابعاد باید از متریال بیشتری استفاده کنیم.
  1. نوع سوله‌ نیز در هزینه آن تأثیرگذار است به طور مثال ساخت سوله خرپایی از دهانه ۱۸ متر به بالا از لحاظ قیمت و مقاومت از تمام انواع سوله‌های دیگر برتری دارد.
  1.  نوع مصالحی که در اجرای سوله برای پوشش دیوارها و پوشش سقف و پنجره به کار می‌روند هم در هزینه ساخت سوله  تأثیرگذار خواهد بود. پوشش‌های سقف شامل مواردی مثل ورق‌های UPVC و ساندویچ پانل و پوشش دیوارها شامل مواردی مانند بلوک، آجر معمولی، آجر دو طرف نما، سفال، ساندویچ پانل‌های دیواری وUPVC دیواری  است.
  1. آیتم آخر قرارداد ساخت سوله است که باید در زمان عقد آن توجه داشته باشید که تمام مصالح مصرفی و هزینه اجرای سوله در آن ذکر شده باشد. در غیر این صورت، قیمت غیرواقعی به دست خواهد آمد و باعث می‌شود که کارفرما قطعات اضافی را به صورت جداگانه از شرکت سوله سازی خریداری نماید.

به دلیل اینکه شرکت‌های سوله سازی امکان فروش وال پست و بادبند یا دیگر قطعات را به صورت تکی ندارند، کارفرما مجبور می‌شود تا از خود شرکت سوله سازی که با آن قرارداد دارد این قطعات ذکر شده را تهیه کند. پس در حین عقد قرارداد باید توجه داشت که تمام قطعات به صورت کامل ذکر شود تا مجبور به پرداخت هزینه‌ی جدا  نباشیم.

باید قبل از ساخت سوله کلیه مصالح مورد استفاده و هزینه ها بر اساس قیمت های روز در دفترچه ای ذکر شود تا برآورد هزینه ساخت به طور دقیق انجام گیرد ، زیرا قیمت تمام مصالح هر روز تغییر کرده و ممکن است این هزینه ها بالا رود و یا حتی پایین بیاید.

به علاوه در برخی موارد این امکان وجود دارد که شرکت سوله ساز وزن قطعات را کمتر از آنچه که در قرارداد قید شده است به کارفرما تحویل دهد و کم‌فروشی کند یا ممکن است، وزن قطعات سوله را بیشتر کند تا مبلغ بیشتری دریافت کند.

پس باید در هنگام بارگیری قطعات سوله مدنظر یک ناظر از طرف کارفرما وجود داشته باشد تا وزن قطعات را طبق قرارداد چک کند تا اگر وزن‌ها بالا یا پایین باشد بتوانید قرارداد را فسخ کرده و از شرکت سوله ساز خسارت را دریافت کنید.

در کل باید گفت که قیمت ساخت سوله با توجه به قیمت‌های روز و بسته به دهانه و کاربرد آن متفاوت است . اما این عدد در سال 1402 به صورت تقریبی برابر با  ۱.۳۰۰.۰۰۰ الی ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان برای هر مترمربع از متراژ ساخت شما است.

مطالب مرتبط: چگونه ساخت‌وساز را شروع کنیم؟ برآورد هزینه ساخت با متری چند

مراحل ساخت سوله کدام‌اند؟

مانند هر سازه دیگری، ساخت سوله نیز، نیازمند اخذ مجوزهایی از سازمان‌های مرتبط، انتخاب مهندس ناظر، طراحی نقشه سوله، آماده سازی بستر، ساخت اسکلت و … است. در زیر به صورت خلاصه به بیان مراحل ساخت سوله پرداخته شده است.

تهیه و خرید زمین

خرید زمین در صورتی که سوله برای کار صنعتی باشد می تواند از شرکت شهرک‌های صنعتی صورت گیرد، همچنین اگر استفاده کشاورزی داشته باشد میتوان زمین سوله را از سازمان منابع طبیعی تهیه کرد . به طور کلی صنایع مختلف، مزارع کشاورزی به منظور پرورش طیور، دام، نگهداری میوه (سردخانه)، پرورش قارچ، انبار و … نیاز به احداث سوله دارند که باید زمین آن را از صاحبان خصوصی، دولتی و منابع طبیعی خریداری کنند. یکی از عوامل مؤثر بر هزینه ساخت سوله، هزینه‌ای است که برای خرید زمین آن پرداخت می‌شود. البته با اخذ وام از بانک توسعه تعاون یا بانک کشاورزی می‌توان این هزینه را کاهش داد.

اخذ مجوز ساخت سوله

اگر سوله مصرف صنعتی داشته باشد، با در دست داشتن کپی سند زمین و اصل آن، کپی شناسنامه مالک (مالکین) و اصل آن، تقاضای اخذ مجوز و پلان اولیه سوله در یک برگه A3 با مقیاس و جهت شمال در آن به دفتر شرکت شهرک‌های صنعتی مراجعه کرده و تقاضای خود را اعلام می‌کنید. اگر سوله مصرف کشاورزی داشته باشد مدارک فوق باید به اداره جهاد کشاورزی استان محل احداث سوله تحویل داده شود و نسبت به پرداخت عوارض اقدام شود. در نهایت پروانه یا جواز ساخت سوله به نام مالک  یا مالکین صادر می‌شود که تا 36 ماه جهت احداث سوله اعتبار دارد. با توجه به هزینه زمین و در ادامه هزینه ساخت اسکلت و بدنه سوله، مرحله اخذ مجوز کم‌ترین تأثیر را بر هزینه ساخت سوله می‌گذارد.

طراحی سوله

پس از اخذ مجوز،کارفرما به سراغ مهندس طراح می رود تا مراحل طراحی سوله، ساخت طرح سه بعدی از آن، آزمایش‌های لازم از خاک منطقه و … انجام شود.

ساخت اسکلت

پس از اتمام مراحل طراحی سوله از سوی طراحان سازمان نظام مهندسی یا یک شرکت طراحی خصوصی که در این زمینه تخصص و تبحر دارند، نوبت ساخت سوله شده است.

آماده سازی خاک محل ساخت، اولین مرحله است. گودبرداری با توجه به نوع کاربری که سوله دارد، انجام می‌شود. اگر بستر نرم باشد باید اصطلاحاتی جهت، استحکام خاک بستر (کوبیدن خاک) انجام شود.

پس از آماده سازی خاک، نقشه با توجه به مقیاس روی زمین با گچ کشیده می‌شود و در ادامه اقدام به اجرای فوندانسیون سوله می‌شود. در این مرحله بیس پلیت های اتصال اسکلت درون فونداسیون کار گذاشته می‌شود.

در همین حین قطعات اسکلت سوله در شرکت سازنده آن در حال ساخت است. پس از اتمام این مرحله، قطعات از شرکت به محل سرهم کردن یا به بیان دیگر محل ساخت سوله آورده می‌شوند (این حمل و نقل با استفاده از جرثقیل و کامیون کشنده انجام می‌شود).

در مرحله بعد، قطعات اسکلت فلزی چه از نوع تیرورقی باشد چه از نوع خرپایی، به وسیله جوشکاری یا پیچ و مهره به فونداسیون متصل می‌شوند. به این مرحله اصطلاحاً مونتاژ گفته می‌شود. به طور کلی مرحله اجرای فونداسیون و اسکلت سوله، پرهزینه‌ترین مرحله ساخت سوله به حساب می‌آید و تأثیر فوق‌العاده‌ای بر هزینه آن دارد.

رنگ آمیزی

پس از اتمام مرحله مونتاژ و سرهم شدن اسکلت فلزی سوله، مرحله رنگ آمیزی آغاز می‌شود. به طور کلی رنگ آمیزی سوله با دو نوع رنگ پوشش دهنده آلکیدی و اپوکسی انجام می‌شود. رنگ‌های آلکیدی برای استفاده در مناطق معتدل و خشک هستند و رنگ‌های اپوکسی برای نواحی معتدل و مرطوب مانند شمال و جنوب کشور مناسب هستند. البته پیش از رنگ کاری، با استفاده از دستگاه سندبلاست، اسپاتر زدایی و تمیزکاری انجام می‌شود و سپس اقدام به رنگ کاری می‌گردد.

اجرای سقف، کف و دیوارها

پس از مرحله فوندانسیون و اسکلت، این مرحله بیشترین هزینه را بر دوش کارفرما می‌گذارد. به طور کلی برای پوشش سقف سوله از ورق‌های رنگی و گالوانیزه همراه با انواع عایق پشم شیشه یا پشم سنگ، فوم، کارتن پلاست، پلی کربنات، ساندویج پنل، توری مرغی، توری پلاستیکی و بسیاری مواد دیگر استفاده می‌شود. این مرحله از کار با استفاده از جرثقیل انجام می‌شود.

برای اجرای دیوار سوله نیز اصولاً از آجرنما، ساندویچ پنل، قوطی کشی و ورق بندی و پلی کربنات استفاده می‌شود. کف سازی سوله نیز با استفاده از بتن مصلح، مش بندی و ماله پروانه‌ای اجرا می‌شود. البته اگر در محل سوله، ماشین‌آلات سنگین تردد کند یا مواد شیمیایی نگهداری یا استفاده شود، در ادامه یک لایه رزین اپوکسی روی بتن پس از خشک شدن آن اجرا می‌شود.

نصب در، پنجره و تأسیسات

در انتها در و پنجره از انواع پروفیل یو پی‌وی‌سی دوجداره، قوطی به همراه شیشه دوجداره و … اجرا می‌شود. اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در مراحل ساخت سوله معمولاً جزء آخرین مراحل به حساب می‌آید و به صورت روکار انجام می‌شود.

سوله دست دوم چیست؟

گاهی هزینه ساخت سوله برای کارفرمایان سنگین است و به منظور کاهش بار هزینه‌ها، استفاده از سوله‌های دست دوم راهکار مناسبی به نظر می‌آید. به طور کلی سوله‌ها چه با اتصال پیچ و مهره چه با اتصال جوش، قابلیت جابجایی دارند و به اصطلاح دمونتاژ می شوند. برخی از سوله‌ها به دلایل مختلف دمونتاژ و انبار می‌شوند. این سوله‌ها از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند و قابلیت سرهم بندی مجدد را دارند، به این منظور بسیاری در ابتدای راه کسب و کار خود از آن‌ها بهره می‌برند.

موارد استفاده از سوله دست دوم، کارکرده یا دمونتاژ چیست؟

زمانی که کارفرما نمی‌خواهد یا نمی‌تواند هزینه زیادی برای ساخت سوله پرداخت کند.

هنگانی که کیفیت ساخت سوله اهمیت زیادی نداشته باشد.

مدت زمان استفاده از سوله دست دوم یا دمونتاژ شده کم بوده است.

امکان تغییر خط تولید یا تغییر مکان در آینده وجود داشته باشد.

زمانی که سوله دمونتاژ شده در زمان استفاده آسیب ندیده است و در انبار نیز از آن به خوبی نگهداری شده است و در سلامت کامل به سر می‌برد.

عوامل مؤثر در هزینه ساخت سوله کدام‌اند؟

به طور کلی محل احداث سوله، کاربری سوله، مصالح به کار رفته در ساخت آن، وزن سوله، نوع سوله و داشتن یا نداشتن جرثقیل سقفی از جمله عوامل مؤثر بر هزینه ساخت سوله به حساب می‌آیند.

محل احداث

به طور کلی عرض، شیب و میزان خاک ‌برداری و گودبرداری زمین، تأثیر زیادی در هزینه ساخت سوله دارد. هر چه عرض زمین بیشتر باشد و اختلاف سطح آن زیاد باشد به تبع نیاز به گودبرداری و خاک‌ریزی بیشتر می‌شود و در نتیجه هزینه ساخت سوله نیز افزایش پیدا می‌کند.

کاربری سوله

کاربری سوله به عوامل مختلفی مانند ارتفاع سوله، میزان آهن استفاده شده در آن، دهانه سوله، میزان مصالح مورد نیاز برای ساخت دیوارها، سقف و کف، نوع کف‌پوش و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد. به طور مثال هزینه ساخت سوله برای مصارف کشاورزی مانند سالن پرورش قارچ یا مرغ نسبت به هزینه ساخت سوله برای مصارف صنعتی بسیار بالاتر است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مصالح به کار رفته

طرح و نمای بیرونی سوله، نوع درب و پنجره‌های نصب شده در آن، تأسیسات برقی و مکانیکی سوله و دیگر عوامل سازه‌ای، تأثیر زیادی بر هزینه تمام شده ساخت سوله می‌گذارد. طبیعی است که هر چه از متریال مرغوب‌تری استفاده شود، قیمت نهایی بالاتر می‌رود.

البته عوامل دیگری مانند داشتن، یا نداشتن جرثقیل سقفی و وزن سوله نیز تأثیر مستقیم بر قیمت راه اندازی آن می‌گذارد. هر چه وزن سوله بیشتر باشد، از آهن‌آلات بیشتری برای ساخت آن استفاده شده است، بنابراین هزینه ساخت سوله بیشتر خواهد شد.

مطالب مرتبط: هزینه ساخت گلخانه ؛ برآورد هزینه احداث و راه اندازی گلخانه چگونه است؟

سخن آخر

عوامل زیادی در عملیات برآورد قیمت سوله‌ها تأثیرگذار است که مهم‌ترین مورد برای کارفرمایان انتخاب تیم مناسب و منصف است که کار را با کیفیت بالا و در زمان مناسب تحویل دهند. وب‌سایت متری چند با بهره‌گیری از بهترین کارشناسان و ارائه سرویس‌های برنامه ساخت و هزینه ساخت در پی آن است که فعالان صنعت کشور را در امر مدیریت زمان و هزینه خود یاری رساند.

سوالات کلیدی:

  • مهمترین ویژگی ها در ساخت سوله چه عواملی هستند ؟

وزن سبک ، انعطاف‌پذیری بالا ، تنوع در اشکال سازه ، مقاومت و استحکام بالا با توجه به نوع کاربرد و امکان طراحی در ابعاد کوچک و بزرگ برخی از این ویژگی ها هستند .

  • عوامل مؤثر در هزینه ساخت سوله کدام‌اند ؟

به طور کلی محل احداث سوله، کاربری سوله، مصالح به کار رفته در ساخت آن، وزن سوله، نوع سوله و داشتن یا نداشتن جرثقیل سقفی از جمله عوامل مؤثر بر هزینه ساخت سوله به حساب می‌آیند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

6 دیدگاه

    1. سلام
      وقت شمام بخیر
      اگر هر سوالی در زمینه هزینه ساخت سوله دارید، شماره خودتون رو بگذارید تا کارشناسان به طور اختصاصی برای شما برآورد هزینه کنند

    1. درود بر شما
      نرم افزار متری چند در حال حاضر برآورد هزینه ساخت را برای کاربری های مسکونی، اداری و ویلا انجام میدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا