پیش بینی قیمت ساخت و ساز

برآورد هزینه ساخت روف گاردن و تجهیزات آن

تعریف عامیانه روف گاردن یا بام سبز به فضای سبز روی پشت‌بام‌ها می‌گویند. این فضای سبز بر روی سقف ساختمان‌ها اجرا می‌شود و بستر کشت گیاهان مختلف در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی پشت‌بام است. روف گاردن که در زبان فارسی بام سبز نیز گفته می‌شود، این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند که از فضای بام ملک خود لذت ببرند. امروزه با پیشرفت علم می‌توان بر روی بام خانه‌ها و ساختمان‌های بلند یک باغ زیبا با انواع گیاهان ایجاد کرد. در این مقاله هزینه ساخت روف گاردن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

انواع مدل‌های روف گاردن

به طور کلی روف گاردن‌ها از نظر طراحی و نوع گیاهانی که در آن‌ها پرورش می‌یابند به سه دسته کلی گسترده، نیمه متمرکز و متمرکز تقسیم می‌شوند.

روف گاردن گسترده

در این نوع روف‌گاردن، کاشت گیاهان با ریشه‌های کم عمق انجام می‌گیرد. بستر کاشت در این روش بسیار سطحی و ضخامت خاک نهایتاً ۲۰ سانتی ‌متر خواهد بود. هزینه ساخت روف گاردن گسترده نسبت به دیگر انواع بام سبز بسیار ارزان‌تر بوده و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم ارتفاع در آن کاشته می‌شوند.

روف گاردن نیمه متمرکز

در روف گاردن نیمه‌متمرکز کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشتی بین ۳۰ سانتی‌متر تا ۱ متر است. در این نوع از انواع بام سبز کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت‌فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطوخودوس و همچنین چمن قابلیت کاشت داشته و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده توسط آن‌ها محاسبه گردد.

روف گاردن متمرکز

در روف گاردن متمرکز که سومین نوع از انواع بام سبز است از خاک با حجم و ارتفاع نسبتاً زیاد استفاده می‌شود. این نوع بام سبز که از موارد قبلی گران‌تر تمام می‌شود، تنها در ساختمان‌های بزرگ و معروف که از پس هزینه آن برمی‌آیند ساخته شده و شامل انواع درختان، گیاهان زینتی و گل‌ها خواهد شد. این نوع باغ بر روی پشت‌بام ساختمان‌های بزرگ ساخته می شود که در آن مسیرهایی برای قدم زدن ، نیمکت‌هایی برای استراحت ، پرگولا و شومینه طراحی می گردد.

هزینه طراحی روف گاردن

طراحی فضای روف گاردن مراحل مختلفی دارد که هر کدام نیز هزینه‌های مخصوص به خود را در بر دارد.

فاز اول این کار شامل امکان‌سنجی، نقشه‌برداری، بررسی استحکام و بارگذاری، بررسی نیازها و نورپردازی است. و سپس طراحی دربرگیرنده بخش نهایی و فینیشینگ فاز یک است. در این بخش ابتدا نیازها و امکاناتی که کارفرما نیاز دارد با توجه به نوع سازه مورد بررسی قرار می‌گیرد سپس به فاز طراحی و نمونه سه بعدی پرداخته خواهد شد.فاز دوم آن نیز آماده‌سازی، برق‌کشی، لوله‌کشی فاضلاب و زه کشی، نصب دستگاه‌های کنترل مراقبت و نصب سیستم روف گاردن یا باغ سبز است که به‌صورت چند لایه اجرا می گردد.

هزینه‌های طراحی به کیفیت و جزئیات روف گاردنی که می خواهد طراحی شود بستگی دارد. طبیعی است که هرچه متراژ زیر بنای مورد طراحی بیشتر شود هزینه ساخت روف گاردن نیز افزایش خواهد یافت. البته تعرفه‌های طراحی محوطه و فضای سبز به دلیل نوسان قیمت‌ها در سال اخیر تقریباً نامشخص بوده و همواره دست‌خوش تغییرات عمده‌ای شده است.

مراحل طراحی یک روف گاردن کم هزینه

مهمترین نکته در برآورد هزینه ساخت روف گاردن در طراحی آن است که هر چه ساده تر و با جزئیات کمتری باشد هزینه آن نیز کمتر خواهد بود. در طراحی روف گاردن ساده ، باز بودن اطراف آن است که هم می‌تواند آن را بزرگتر جلوه دهد و هم هزینه ها را کم کند. به عنوان مثال استفاده از شیشه‌های شفاف به‌جای دیوار و یا استفاده از نرده می‌تواند به این کار کمک کند. البته اگر خواهان یک روف گاردن شخصی و خصوصی باشیم، این نکته کار آیی نخواهد داشت. نکته بعدی در طراحی این است که اگر فضای پشت‌بام بزرگ باشد و یا منظره آن مناسب و زیبا نباشد، می‌توان فضای سبز خود را زیاد کرده و بام سبز خود را محصور نمود.

برای انجام این کار درختان و درختچه ها و گیاهان بلند مانند بامبو انتخاب مناسبی هستند. به علاوه در طراحی فضای روف گاردن تنوع اندازه گیاهان ضروری است. به همین دلیل استفاده از چند گیاه بزرگ، درخت ، درختچه و چمن کاری در کنار یکدیگر ترکیب مناسبی  را ایجاد خواهد کرد که این کار با استفاده از گیاهان ارزان قیمت هم ممکن است. همچنین گلدان‌ها در سایزهای متفاوت در نمای روف گاردن نیز تأثیر فراوانی از لحاظ بصری خواهند داشت.

برای خرید مبلمان مناسب باید سبک روف گاردن خود را در انتخاب مبلمان در نظر گرفته و البته قبل از آن کاربرد مبلمان را نیز انتخاب نمایید.مرحله بعدی ساخت نقطه کانونی در فضاست که بتواند چشم بیننده را در ابتدای ورود به خود جلب کند. هر المانی در این فضا می‌تواند یک نقطه کانونی باشد و توجهات را به سمت خود معطوف کند. به عنوان مثال استفاده از آب‌نما، درخت بلند، مجسمه و چیدمان گلدان‌ها می‌توانند به عنوان نقطه کانونی به کار روند.

نورپردازی و روشنایی پشت‌بام در شب نکته‌ای بسیار مهم و ضروری است به خصوص در فضاهای نزدیک راه پله و یا درب ورودی. علاوه بر این ، نقاط روشن روف گاردن در هنگام شب توسط نور بزرگتر جلوه داده می شود و فضای آن را قابل استفاده می‌کند. نکته مهم این است که از یکرنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده کرده و یک یا دو رنگ دیگر را مکمل آن قراردهیم. استفاده از چندین رنگ مختلف برای المان‌هایی مثل دیوارها، کف، نرده‌ها و یا مبلمان باعث می‌شود فضای ما شلوغ به نظر برسد.

رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، بژ و نیلی به‌راحتی با سایر رنگ ها ترکیب شده و همچنین بر جلوه ی گیاهان و فضای سبز ما می‌افزایند. کف‌پوش مورد استفاده نیز باید با توجه به بودجه و اقلیمی که در آن زندگی می‌کنیم انتخاب گردد. همچنین توجه به سبک به‌کاررفته در روف گاردن نیز در انتخاب کف‌پوش مهم است.

هزینه‌های مربوط به تجهیزات در اجرای روف گاردن

هزینه‌های تجهیزات و اجرای روف گاردن از جواز گرفته تا آیتم‌های متعدد، به عناوین و مراحل زیر بستگی دارد.

  1. فضای سبز روی بام شامل گیاهان پوششی و یا ترکیبی از درختان و درختچه ها است که هرچه تعداد و تراکم آن ها بیشتر باشد، طبیعتاً هزینه اجرای روف گاردن نیز بالاتر می‌رود.
  2. آبیاری خودکار روف گاردن جهت نگهداری گیاهان و آبیاری منظم در فواصل مشخص ، با توجه به محدودیتهای نیروی انسانی در مراقبت و باغبانی در پشت‌بام ، امری بسیار مهم می باشد. در نتیجه استفاده از سیستم آبیاری خودکار و یا آبیاری قطره ای هوشمند جزء تجهیزات ضروری اجرای روف گاردن به‌حساب می آید. اجرای آبیاری خودکار در مقایسه با عملکرد آن به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
  3. نورپردازی روف گاردن نیز جزو عناصری است که در طراحی، اجرا و هزینه‌های لاکچری روف گاردن نقش مهمی دارد.
  4. به منظوراجرای زیرسازی روف گاردن نیاز به آماده‌سازی سطح تمام شده بام داریم.روش  زیرسازی استاندارد بام شامل ایزوگام (در دو جهت مختلف)، یک لایه ملات ماسه و سیمان روی ایزوگام و یا موزائیک است. پس از اجرای مرحله زیرسازی اولیه، به مدت دو شبانه روز باید تست نفوذ آب انجام گیرد.
  5. اجری کف‌سازی روف گاردن هم به دو صورت کف‌های چوبی و یا شن و قلوه با سنگ تزئینی اجرا می‌شود. هر چه میزان مسیرهای چوبی در کف بیشتر باشد هزینه اجرای روف گاردن نسبت به اجرای کف سازی  با شن تزئینی بالاتر می رود؛ زیرا در کف‌سازی چوبی علاوه بر بالا بودن هزینه مصالح چوبی هزینه زیرسازی و دستمزد اجرا نیز باید در نظر گرفته ‌شود؛ اما شن تزئینی نیاز به زیرسازی و نصب نداشته و قاعدتاً در کم کردن هزینه اجرای روف گاردن مؤثر خواهد بود.
  6. تجهیزات جانبی روف گاردن از جمله آیتم‌های تأثیرگذار بر هزینه اجرای روف گاردن است. تجهیزاتی مانند آلاچیق، ، مبلمان، آب‌نما و فضاهایی همچون آتریوم و آشپزخانه از جمله این موارد هستند.  آلاچیق ها با توجه به طرح، متراژ و تعداد ، تأثیر بسزایی در هزینه و مدت زمان اجرای روف گاردن ایفا می‌کنند.

در کل هزینه اجرای روف گاردن به مواد و مصالح به کار گرفته شده، نوع طراحی، کیفیت کار انجام شده و شرایط محیطی  وابسته است؛ اما به‌طورکلی هزینه اجرای بام سبز برای هر مترمربع روف گاردن حدوداً از یک میلیون تومان تا چهار میلیون تومان با توجه به مصالحی که در آن استفاده می شود متغیر است . اگر کسی تمایل به اجرای روف گاردن با متریال های خارجی داشته باشد، هزینه اجرای هر مترمربع آن بالای سه میلیون تومان است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

معمولا اولین آیتم پیشنهادی از سوی یک متخصص اقتصادی ساختمان برای ایجاد تمایز میان یک ساختمان با ساختمان های دیگر، اجرای روف گاردن است، چرا که مسلماً یک خانه با روف گاردن (بام سبز) و فضای تفریحی شخصی، علاوه بر سایر امتیازات، توجه بیشتری را از سوی مشتری نسبت به یک بنای معمولی جذب خواهد کرد. این نکته به معنی ارزشمندتر شدن یک ملک و اضافه شدن ارزش افزوده به آن خواهد بود. همچنین در ملک های شخصی نیز، این فضاهای تفریحی ایجاد شده می تواند در زمان دلخواه برای خلوت کردن و یا پذیرایی از مهمان ها استفاده شود.

متری چند با ارائه سرویس های محاسبه هزینه و برنامه پروژه می تواند هزینه ساخت روف گاردن را نیز برای شما در برآورد کلی ساخت ساختمان محاسبه نماید. همچنین زمان اجرای این آیتم در ساختمان نیز در بخش فایل اکسل برنامه ساخت قابل رویت و استفاده خواهد بود.

سوالات کلیدی :

  • هزینه ساخت روف گاردن و تجهیزات آن در سال 1402 چقدر می باشد ؟

نرم افزار آنلاین متری چند با رابط کاربری آسان و قیمت های به روز جهت استفاده کلیه فعالان صنعت ساختمان در برآورد هزینه ساخت از جمله ساخت روف گاردن در دسترس کاربران قرار دارد .

  • انواع مدل های روف گاردن چیست؟

روف گاردن گسترده – روف گاردن نیمه متمرکز – روف گاردن متمرکز

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا