مدیریت پروژه

کنترل پروژه چیست و متخصص کنترل پروژه یا مدیر پروژه چه وظایفی دارد؟

پروژه متشکل از مجموعه فعالیت هایی است که توسط فرد یا افرادی به منظور رسیدن به یک نقطه هدف ، تنها برای یک بار ، در یک زمان مشخص و در یک مکان انجام میپذیرد.  اجرای پروژه نیازمند یک مدیر پروژه است که بر روند انجام آن نظارت دارد و همه دست اندرکاران را با هم هماهنگ می‌کند. مدیر پروژه باید سه بازوی برنامه ریزی، اجرا و کنترل را در این امر مهم در نظر بگیرد؛  به همین دلیل به متخصصانی نیاز دارد. کار کنترل پروژه نیز به متخصص آن سپرده می‌شود. از آنجایی که برنامه ریزی و کنترل پیشبرد کارها مطابق برنامه ریزی، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ معمولاً یک کارشناس برای برنامه ریزی و کنترل پروژه‌های کوچک گماشته می‌شود. در این مقاله از متری چند با ما همراه باشید تا راجع به کنترل پروژه، وظایف آن و نرم افزارهای موجود برای آن صحبت کنیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

کنترل پروژه چیست؟

برای اجرای هر پروژه‌ای، نیاز به نظارت و برنامه ریزی یک امر ضروری است که این وظیفه به یک فرد یا یک گروه با توجه به ابعاد پروژه سپرده می‌شود. اجازه دهید این عنوان را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم. یک سرمایه گذار در بخش مسکن را به عنوان کارفرمایی در نظر بگیرید که قصد ساخت یک مجتمع ساختمانی را دارد. وی برای این کار نیاز به فراهم کردن یک ملک یا زمین، اخذ مجوزهای لازم، تخمین هزینه ساخت، برنامه ریزی برای ساخت، اجرا، نظارت بر اجرا، فروش واحدها و بسیاری موارد دیگر دارد. به همین منظور با مراجعه به یک شرکت مدیریت و ساخت پروژه‌های ساختمانی و یا با برگزاری مناقصه (در صورت بزرگ بودن پروژه) اقدام به انجام این کار می‌کند . شرکت مورد نظر یا برنده مناقصه وظیفه دارد نظارت، کنترل و برنامه ریزی بر روند اجرای پروژه ساختمانی را بر عهده بگیرد و اقدام به بستن قرارداد با کارفرما نماید.

در این مثال فرد یا گروهی که بر روند ساخت مجتمع مسکونی نظارت می‌کنند، از نحوه انجام مراحل ساخت، گزارش تهیه می‌کنند و به کارفرما ارائه می دهند. بر تاخیرها نظارت می‌کنند و گزارش‌های درصد پیشرفت کار را به کارفرما ارائه می‌کنند و تغییرات احتمالی در اجرای پروژه را از کارفرما به پیمانکار منتقل می‌کنند و تمامی این مراحل را مستندسازی کرده و در یک آرشیو ذخیره می‌کنند. همچنین تیم مهندسی پیمانکار نیز دارای واحدی به نام واحد کنترل پروژه است که وظیفه کنترل روند اجرای پروژه طبق برنامه زمان بندی کارفرما را بر عهده دارد .

وظایف کنترل پروژه چیست؟

در بالا به برخی از وظایفی که یک کارشناس کنترل پروژه ساختمانی انجام می‌دهد اشاره شد؛ اما پروژه مختص فعالیت‌های ساختمانی نیست و هر کاری که انتظار یک محصول از آن وجود داشته باشد، پروژه محسوب می‌شود. در ادامه به وظایف کلی کنترل پروژه اشاره شده است. لازم به یادآوری است که در روند کنترل پروژه‌ ممکن است برخی از موارد زیر مورد نیاز باشند به طور مثال ممکن است تطبیق تعهدات با قراردادهای تنظیم شده نیز بر عهده‌ واحد کنترل پروژه قرار گیرد.

  • کنترل مالی
  • کنترل کیفیت
  • پیگیری پیشرفت پروژه
  • ارزیابی دائمی مفروضات اولیه (بودجه، زمان، محدوده یا اسکوپ پروژه)
  • به‌روزرسانی برنامه زمان‌بندی پروژه
  • توجه به وقایع و رویدادهای پیش‌بینی نشده و تاثیر آن‌ها بر روند پروژه
  • بررسی ریسک‌ها و تغییرات سطح ریسک در مقایسه با پیش‌بینی‌های اولیه
  • تنظیم و ارائه‌ گزارش‌های وضعیت پیشرفت پروژه
  • برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد در راستای هر یک از وظایف بالا (در پروژه‌هایی که بزرگ‌تر هستند و افراد و واحد‌های متعدد با آن‌ها درگیرند)

وظایف کنترل پروژه

مراحل اصلی کنترل و نظارت پروژه چیست؟

به‌طورکلی برای انجام کار کنترل پروژه با توجه به استانداردها، قوانین و روش‌های مدیریتی مراحل مختلفی وجود دارد. در ادامه به  چهار مرحله حیاتی از کنترل پروژه اشاره شده است که در مقالات آینده به هر یک از این مراحل اشاره واضح‌تری خواهد شد.

برنامه ریزی (برنامه زمانبندی و برنامه بودجه بندی)

نظارت  بر روند اجرای پروژه طبق برنامه زمان بندی

تهیه گزارش

انجام اقدامات اصلاحی

آیا کنترل و مدیریت پروژه یک موقعیت شغلی یا سازمانی است؟

این پرسش بسیاری از افراد است که قصد ورود به این حوزه را دارند. کنترل پروژه در واقع  واحدی است که در زیر مجموعه مدیریت پروژه قرار می‌گیرد. اجازه دهید این پرسش را اینگونه پاسخ دهم، هر سازمان و شرکتی که پروژه‌های مختلفی در دست اجرا دارد، به یک واحد کنترل پروژه نیاز دارد، پس در این گونه شرکت‌ها کنترل پروژه می‌تواند یک موقعیت شغلی باشد. البته شرکت‌هایی نیز با ماهیت خدماتی وجود دارند که تنها به مدیریت پروژه‌های دیگر شرکت‌ها مبادرت دارند. این شرکت‌ها نیز افراد متخصص در زمینه مدیریت و کنترل پروژه را به استخدام خود در می‌آورند.

نرم افزارهای کنترل و نظارت بر پروژه

متخصصان کنترل پروژه برای نظارت بر بخش‌های مختلف کار، آن را به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌کنند تا کار نظارت و کنترل برای آن‌ها راحت‌تر انجام شود. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و با روی کار آمدن نرم افزارهای کنترلی و نظارتی مانند مایکروسافت پروجکت و پریماورا این امر بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود.

البته یکی از وظایف متخصص کنترل پروژه در شرکت‌های مدیریت پروژه های ساختمانی ، برآورد هزینه ساخت و تدوین برنامه ساخت برای کارفرما و مناقصاتی که قصد ورود به آن‌ها را دارند است. در این زمینه  روش های زیادی وجود دارد که استفاده از نرم افزارهای فوق با تکیه بر تجربه اجرایی از پروژه‌های پیشین ، می‌تواند کاربردی باشد.

نرم افزار برآورد هزینه و برنامه ساخت متری چند

گروه متری چند با پشتیبانی شرکت کارگشا اقدام به راه اندازی نرم افزاری کرده است که می‌تواند کار را برای متخصصان کنترل پروژه بسیار راحت‌ کند. با استفاده از نرم افزار متری چند می‌توانید با وارد کردن مشخصات سازه مورد نظر خود در ابتدا هزینه ساخت را محاسبه و سپس به تدوین برنامه ساخت تنها با وارد کردن تاریخ شروع پروژه در کمترین زمان بپردازید.

خروجی‌های نرم افزار متری چند در بخش هزینه ساخت شامل فایل اکسل خلاصه برآورد، برآورد هزینه‌ها به تفکیک فعالیت‌ها و  قیمت مصالح ساختمانی و هزینه دستمزد فعالیت ها به همراه ریز متره مصالح می باشد . در بخش برنامه ساخت نیز خروجی نرم افزار متری چند ، فایل اکسل کش فلو، برنامه ساخت، نمودار اس، گانت چارت و در آینده ساختار شکست را شامل می‌شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

در زمینه برآورد هزینه ساخت و تدوین برنامه ساخت، متری چند می‌تواند یک بازوی پرتوان برای متخصصان کنترل پروژه و مدیران پروژه برای نظارت بهتر و سریع‌تر باشد. نرم افزار متری چند تنها با اتصال به اینترنت و با استفاده از هر وسیله هوشمندی مانند موبایل، لب تاپ، کامپیوتر و تبلت در دسترس همگان است.

سوالات کلیدی :

  • پروژه و کنترل پروژه چیست ؟

به مجموعه فعالیت هایی که به منظور رسیدن به هدفی صورت میگیرد پروژه و نظارت بر آن را کنترل پروژه گویند .

  • مراحل اصلی نظارت و کنترل پروژه چیست ؟

برنامه ریزی – نظارت – تهیه گزارش – انجام اقدامات اصلاحی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا