مدیریت پروژه

خصوصیات زمین مناسب برای ساختمان سازی با 10 نکته طلایی

عوامل و مراحل بسیار مهمی وجود دارد که شما را قادر می‌سازد ساختمانی عالی یا ایده‌آل و متناسب با سبک زندگی خود داشته باشید. یکی از مراحل کلیدی که باید به آن توجه کنید خصوصیات زمین مناسب و فرآیند انتخاب درست ملک است. اکثر مهندسان فعال در بخش ساختمان، مالکان و معماران سختی این موضوع را درک می‌کنند. با این حال، این مهم‌ترین جنبه از تمام فرآیندهایی است که عمل برنامه ریزی و ساخت یک ساختمان را موفق و رضایت بخش می‌کند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

در همین راستا، اطلاع داشتن از خصوصیات زمین مناسب و فرآیند انتخاب زمین می‌تواند برای بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که در این کار تجربه‌ای ندارند، کاملاً چالش برانگیز باشد. موضوع؛ فقط بازدید از ملک و انجام یک بازرسی ساده نیست، بلکه در مورد آگاهی از تمام خصوصیات یک زمین مناسب است که به شما این امکان را می‌دهد ایده کافی در مورد چگونگی شروع طراحی و ساخت ساختمان را داشته باشید. شما باید به آن ویژگی‌ها توجه داشته باشید و مطمئن شوید که در هنگام شروع فرآیند برنامه ریزی خود در جهت استفاده از آن‌ها به نفع خود تلاش می‌کنید.

خصوصیات زمین مناسب ساخت ساختمان

اگر می‌خواهید سایت خوبی برای طراحی و ساخت ساختمان داشته باشید، مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

دلایل یا اهداف اجرای طرح

این باید اولین عاملی باشد که هنگام انتخاب سایت برای هر نوع طرح یا ساخت‌وساز باید در نظر گرفته شود. شما باید بتوانید به وضوح اهداف و دلایل خود را برای انتخاب سایت پروژه مشخص کنید. اینکه قصد ساخت چه نوع ملکی را دارید؟! مسکونی یا تجاری؛ یا اینکه می‌خواهید یک مزرعه مدرن مجهز برای گیاهان و دام در آن بسازید بسیار مهم بوده و به شما کمک می‌کند تا به طور موثری آن را طراحی کرده و روند ساخت‌وساز را درک نمایید.

موقعیت مکانی و دسترسی

سعی کنید آدرس و هر بخش از اطلاعات حیاتی در مورد مکانی که سایت در آن قرار دارد را بدانید. قبل از هر کاری موقعیت زمین را از روی گوگل ارث پیدا کرده و ببینید که دسترسی به آن چگونه است. به نزدیکی آن نسبت به جاده، بزرگراه، سیستم حمل‌ونقل، فرودگاه و سایر زیرساخت‌ها دقت داشته باشید زیرا به سهولت زندگی برای ساکنان ساختمان پیشنهادی کمک می‌کند.

دسترسی به تجهیزات و مصالح ساخت ساختمان

برای موفقیت هر پروژه، باید دید که دسترسی محل پروژه به زیرساخت‌ها و تاسیسات موجود مطلوب هست یا خیر. باید برق، آب، مراقبت‌های بهداشتی، مرکز خرید، سیستم دفع زباله خوب و … در نزدیکی محل وجود داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل حیاتی که باید در نظر بگیرید، نزدیکی به مراکز فروش مواد و مصالحی است که برای ساخت‌وساز استفاده می‌شود. این به شما کمک می‌کند تا در هزینه حمل‌ونقل یا واردات مواد اولیه به سایت صرفه جویی کنید. همچنین منابع کافی برای تکمیل کار را در اختیار خواهید داشت.

مطلب پیشنهادیحداقل متراژ زمین برای ساخت آپارتمان چگونه محاسبه می شود؟

شناخت رقبای محلی خود

برای مثال اگر طرح مورد نظر شما برای ساخت یک ساختمان تجاری است، باید محل احداث آن را شناسایی کرده و ببینید چه کسانی رقبای احتمالی شما هستند. این کار به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی خود را به درستی انجام دهید تا از آن‌ها برتر باشید. به کمک یک برنامه ریزی نوآورانه مناسب، می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و در کمترین زمان بازدهی بالایی از سرمایه گذاری خود بدست آورید.

با این حال، فراموش نکنید که مطمئن شوید سایت شما در مکانی قرار دارد که مشتریان هدف شما در آنجا ساکن هستند. اگر این مورد را رعایت کنید، مطمئنا در کسب‌وکار خود موفق خواهید شد.

 ساختمان یا زمین‌های اطراف سایت را بررسی کنید

اگر در مورد زمین یا ساختمان‌های اطراف ملک مورد نظر اطلاعات کسب نکنید، ممکن است در آینده دچار مشکل شوید. اگر این ساختمان‌ها خیلی بلند باشند، می‌توانند بر تهویه ملک شما تاثیر گذاشته و نور ملک را تضعیف کنند. برخی از زمین‌های بایر در اطراف زمین مورد نظر ممکن است باعث رشد آفات و سایر حشرات شده یا مرکزی برای دفع زباله و ضایعات باشند. علاوه بر اینکه کاربری‌های غیر معمول نظیر مدرسه و مراکز آموزشی و مذهبی بر کیفیت محل ساخت تاثیر منفی دارند. بنابراین، باید در مورد نحوه رویارویی با این عوامل برنامه ریزی کنید تا از تاثیر منفی آن‌ها بر سایت خود جلوگیری نمایید.

خصوصیات زمین مناسب برای ساخت

چشم انداز، اندازه، شکل و توپوگرافی

چهار عامل فوق باید به طور کامل در نظر گرفته شود. دانستن اندازه و شکل به شما این امکان را می‌دهد که به طور موثر طرحی کاملاً متناسب با زمین را داشته باشید. به علاوه باید موضوعاتی نظیر عقب نشینی ملک و پشت قواره‌ای بودن یا سر نبش بودن ملک را هم در نظر بگیرید که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

توپوگرافی و چشم انداز نیز باید به اندازه کافی مورد توجه قرار گیرد. اینکه شیب زمین چقدر است و آیا در سر بالایی یا سراشیبی قرار دارد نیز مهم است. با دانستن شیب زمین می‌توان ساختمان را به‌گونه‌ای طراحی کرد که بعد از آن اثر نامطلوبی بر ساخت‌وساز نداشته باشد و در حین اجرا نیز خاکبرداری و خاک‌ریزی توجیه اقتصادی داشته باشد.

مطلب پیشنهادینکات مربوط به ساخت زمین زیر 100 متر

امنیت و ماهیت محله

حفاظت از جان و اموال در هر منطقه مسکونی بسیار مهم است. بنابراین، این عامل را نباید دست کم گرفت. قبل از شروع هر کاری یافته های خود را از سطح امنیت موجود در محل و اطراف آن انجام دهید. دانستن میزان جرم و جنایت در محل به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمات آگاهانه بگیرید و اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود، خانواده، کارمندان و دارایی خود انجام دهید.

محدودیت‌های کاربری و تعیین هزینه‌ها

پس از جمع آوری اطلاعات کافی در مورد زمین و محیط آن، سعی کنید تا از قوانینی که فعالیت‌های خاصی را در منطقه احداث، ممنوع یا محدود می‌کنند به دست آورید. این محدودیت‌ها می‌تواند شامل محدودیت در طبقات یا سطح اشغال ساختمان باشد.

همچنین، شما باید بتوانید هزینه همه چیز را از قبل برآورد کنید، به خصوص آن‌هایی که در مورد جواز ساخت، خدمات آب و برق و سایر پرداخت‌های آینده هستند. مطمئن باشید که هر هزینه یا پرداختی با بودجه شما مطابقت داشته باشد تا در نهایت ورشکست نشوید.

نوع خاک محل را بشناسید

انواع و دسته بندی‌های خاصی از خاک وجود دارد. از این رو، باید به خاکی که در زمین شما قابل دستیابی است توجه کافی داشته باشید و تعیین کنید که آیا برای ساخت و ساز ایده‌آل است یا خیر. شما نمی‌خواهید به دلیل نوع خاک زیر فونداسیون، ساختمانی ترک خورده یا معیوب داشته باشید. بنابراین، با ظرفیت باربری خاک آشنا شوید تا بتوانید پی و سیستم سازه‌ای طراحی کنید که کارآمد و موثر عمل کند. هر چند خاک سایت شما رسی، شنی، صخره‌ای یا باتلاقی باشد، اگر اجزا و ظرفیت‌های آن را مشخص کنید، می‌توانید آن را به نفع خود مقاوم سازی کنید.

وضعیت آب و هوای منطقه

هر مکانی شرایط آب‌وهوایی خاص خود را دارد. قبل از شروع هر طرحی باید وضعیت آب و هوای سایت خود را تعیین کنید. اگر احتمال بلایای طبیعی مانند زمین لرزه، طوفان یا فوران آتش‌فشانی وجود دارد، باید سعی کنید قبل از اجرا، آن‌ها را بشناسید تا بدانید برای حل آن چه باید کرد.

دسته‌ بندی تجربی انواع زمین برای ساختمان سازی

1-       زمین های خاکریزی شده: مقاومتی که در این زمین ها وجود دارد کمتر از دیگر نمونه زمین‌ ها است. شما نباید آنها را برای ساختن ساختمان بدون ایجاد پی سازی انتخاب کنید.

2-       زمین های ماسه ای : زمین‌ هایی که ماسه ای هستند برای ساختمان های سبک گزینه مناسبی به شمار می ‌روند.

3-       زمین های شنی : شما برای ساختمان سازی باید به خوبی بدانید که این زمین ‌ها بهترین زمین هایی می باشند که می توانید انتخاب کنید.

4-    زمین های رسی: شما باید برای اینکه این زمین‌ ها را جهت ساخت و ساز انتخاب کنید به بهترین نحو ممکن آنها را پی ریزی نمایید.

سخن آخر

ساختمان سازی در زمین مناسب با بهترین ابعاد و بهترین موقعیت در هر منطقه و شهری فرصتی مناسب است. اگر سایت مناسبی را برای این کار انتخاب کنید، طراحی نقشه عالی برای ساختمان شما آسان‌تر و بهتر خواهد بود. برای اینکه بتوانید این کار را با موفقیت انجام دهید، عوامل فوق در ار تباط با خصوصیات زمین مناسب برای ساخت ساختمان، باید در نظر گرفته شوند.

سوالات کلیدی :

  • انواع زمین برای ساختمان سازی چیست ؟ زمین های ماسه ای ، شنی و .. که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند .
  • خصوصیات زمین مناسب ساخت ساختمان چیست ؟ دلایل طرح – موقعیت مکانی – دسترسی به مصالح ساختمانی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا