پیش بینی قیمت ساخت و ساز

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان در متری چند

ساخت ساختمان در متری چند

شرکت‌ها و افراد فعال در صنعت ساخت‌وساز برای بقا و رشد به پروژه وابسته هستند و برای این که پروژه‌ای به صرفه داشته باشند، باید آن را با قیمت مناسب به اتمام برسانند. برای رسیدن به قیمت مناسب تصمیم‌های زیادی باید گرفته شود. تصمیم گیری درباره روش برآورد و حاشیه سود مناسب مصداقی از تصمیم‌ها است. جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان متری چند نیز با همین هدف تهیه گردیده است .

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

دقت برآورد هزینه ساخت ساختمان

برآورد پروژه، فرآیندی پیوسته و دائمی است و باید با اتخاذ ساختار مناسب در تمام طول حیات پروژه ادامه یابد. تمام برآوردها با فرضیه‌ها، عدم قطعیت و ریسک همراه هستند. در ابتدای کار سطح اطمینان برآورد پایین است. با تکمیل اطلاعات و تکمیل فایل اکسل برآورد هزینه ساخت ساختمان در طول حیات پروژه، برآورد به طور مستمر پالایش و به تدریج دقیق‌تر می‌شود

پروژه‌ها در اوایل حیات به اطلاعات محدودی دسترسی دارند که به کاهش اطمینان و دقت برآورد می‌انجامد. با ارتقا برنامه ریزی، تکمیل ساختار شکست کار و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتر در خصوص الزام‌ها و فعالیت‌های پروژه در فایل اکسل هزینه‌های ساخت ساختمان، برآورد به دقت و اطمینان بالاتری دست می‌یابد؛ مثلاً اگر برآوردی در ابتدا با 20% تقریب روبرو باشد، در حین اجرا این تقریب می‌تواند کوچک‌تر شود و به 5 درصد برسد.

فرآیندهای برآورد هزینه ساخت ساختمان

در فرآیند برآورد پروژه، سه عامل اصلی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

  • برآورد منابع فعالیت که تخمین منابع لازم با توجه به نوع و کمیت مواد، افراد و تجهیزات برای اجرای آن فعالیت است.
  • برآورد مدت زمان فعالیت که همان تعیین تعداد دوره‌های کاری موردنیاز، برای تکمیل فعالیت‌هایی است که منابع آن‌ها برآورد شده است.
  • برآورد هزینه‌ها یا فرآیند تعیین تقریبی منابع مالی لازم برای تکمیل فعالیت‌های یک یا چند پروژه‌

برآورد پروژه بخشی از فرآیند مدیریت است که در ابتدای چرخه حیات پروژه انجام می‌شود.

نکات ضروری برای برآورد هزینه ساخت ساختمان 1402

برای اجرای برآورد هزینه ساخت ساختمان ضروری است که ورودی‌های مناسب در دسترس باشند. برآوردها به ‌صورت ذاتی تقریبی هستند و سطح اطمینان از برآورد بستگی به کیفیت و جزییات اسناد پروژه دارد. برای انجام برآورد دقیق و به روز  1402باید مستندات برنامه ریزی و سایر الزام‌های موردنیاز را جمع آوری کرد تا پس از آن با استفاده از تکنیک‌های مناسب، قیمت، مدت زمان و منابع لازم برای پروژه برآورد گردد. مهمترین مواردی که برای جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان مورد نیازند به شرح زیر هستند.

  • هدف از ساخت پروژه
  • اطلاعات و اسناد پروژه  : اگر اسناد مورد بررسی از دقت برخوردار باشند و شرح کار کامل‌تری داشته باشند، امکان استفاده از تکنیک‌های دقیق‌تر فراهم می‌شود و فایل اکسل هزینه‌های ساخت ساختمان راحت‌تر تهیه می‌گردد.
  • هر چه اعضای گروه برآورد کننده خبره‌تر باشند برآورد قابل‌اتکاتر و مطمئن‌تر خواهد بود. اگر کارکنان ارشد نظیر مدیر پروژه، رئیس کارگاه، مدیر دفتر فنی، مدیر برنامه ریزی و غیره در فرآیند برآورد مشارکت داشته باشند، احتمال دست‌یابی به برآورد مناسب و قابل‌اجرا بیشتر خواهد شد و از تعارض‌های زمان اجرا کم خواهد کرد.

اما درصورتی‌که نتوان این ترکیب ایده آل را انتخاب کرد می‌توان از امکانات وب سایت متری چند برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت ساختمان که توسط متخصصین این مجموعه طراحی شده است استفاده نمود .

روش‌های متداول برآورد ساخت ساختمان

قبل از ورود به بحث روش‌های برآورد ذکر این نکته لازم است که این تقسیم‌بندی‌ها و یا نام‌گذاری فقط به‌منظور وضوح و تصریح معایب و محاسن روش‌ها است و در واقعیت، به‌ندرت پیش می‌آید که یک روش به‌عنوان تنها روش مناسب انتخاب گردد. در اغلب قریب به‌اتفاق برآوردها، معمولا ترکیبی از روش‌ها، استفاده می‌شود.

  1. روش متره احجام از پایین به بالا (Estimating up-Bottom) اولین روش است. در مواردی که اسناد مناقصه از دقت کافی برخوردار و گروه برآورد وقت کافی در اختیار داشته باشند، این روش دقیق‌ترین و قابل‌اطمینان‌ترین روش‌ است؛ که در آن حجم هر بسته کاری محاسبه می‌گردد و سپس احجام تا سطوح بالاتر جمع می‌شوند و متره پروژه از مجموع متره‌های تفصیلی اجزای پروژه حاصل می‌گردد.

شرط اصلی حصول دقت، بررسی کامل نقشه‌های تفصیلی، شرح کار پروژه، تهیه ساختار شکست کار و فهرست کردن فعالیت‌ها تا رسیدن به پایین‌ترین عناصر شکست کار است که بسته کاری نام دارد. با جمع نمودن مقادیر در سطوح پایین، ابتدا میزان منابع در سطوح میانی و درنهایت در بالاترین سطح ساختار شکست کار به دست می‌آیند. در این روش برآورد کننده، منابع موردنیاز برای پیاده‌سازی هر بسته کاری را تعیین می‌کند و برای آن منابعی را اختصاص می‌دهد.

  1. روش توزیع منابع برای فعالیت‌های سطوح بالاتر (Estimating Parametric) دومین روش است. اگر شناسایی تمام فعالیت‌ها تا سطح بسته‌های کاری ممکن نباشد، اما شرح نسبتاً کاملی از پروژه به همراه نقشه‌های اصلی وجود داشته باشد. برای فعالیت‌هایی که اطلاعات کمتری از آن‌ها در دست است، منابع لازم برای حجم فعالیت‌های سطوح بالاتر تخمین زده می‌شود.

درصورتی‌که متره کننده تجربه کافی داشته باشد، فرآیند توزیع نیروی انسانی و ماشین‌آلات برای احجام سطوح بالاتر می‌تواند با دقت نسبتاً معقولی انجام گیرد. در این حالت استفاده از روش سه‌نقطه‌ای به افزایش دقت کمک می‌کند و خروجی فایل اکسل هزینه‌های ساخت ساختمان دقیق‌تر خواهد بود.

  1. متره اقلام کلی پروژه یا روش بالا به پایین در مواردی استفاده می‌شود که اسناد پروژه دقیق نباشند یا زمان کافی برای برآورد وجود نداشته باشد که در آن گروه برآورد، بجای رسیدن به ریز مترههر فعالیت، اقلام بزرگ و کلی را موردتوجه قرار می‌دهد و حجم یا زیربنای این اقلام ملاک بررسی قرار می‌گیرد. این روش در مواردی که امکان متره دقیق احجام هم وجود دارد، مکمل خوبی است.

خصوصیات یک برآورد مناسب

بر اساس استاندارد مدیریت پروژه آمریکا (PMBOK) یک برآورد خوب چند ویژگی شاخص دارد. اولین آن شناخت شفاف فعالیت‌ها است به این صورت که شرح فعالیت‌ها، دستورالعمل‌های برآورد، فرضیه‌ها و ویژگی‌های فنی و عملکردی اسناد، شرایط و محدودیت‌ها باید برای برآورد کننده‌ها به‌وضوح شناسایی شوند تا اطمینان حاصل شود که آمادگی برای برآورد خوب وجود دارد.

برای تعریف نیازمندی‌های کار، پارامترها و دیگر خصوصیات، تمام اعضای گروه برآورد باید در تصمیم‌گیری دخالت داشته باشند. میزان دقت، جامعیت و اعتمادپذیری داده‌ها باید به‌صورت مستقل سنجیده شود و از داده‌های پیشین پروژه‌های مرتبط، برای تخمین قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال 1402 استفاده گردد.  با تکمیل‌تر شدن برآوردهای هزینه  ساخت و شناخته‌تر شدن محدوده پروژه، باید از ساختار شکست کار تفصیلی استفاده شود و این ساختار باید به‌مرور اصلاح گردد. ساختار شکست کار این اطمینان را می‌دهد که هیچ بخشی از برآورد نادیده گرفته نخواهد شد و مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه آسان‌تر می‌شود. عدم قطعیت‌ها شناسایی و برنامه‌های احتیاطی در نظر گرفته شود تا بدین ترتیب اثرات هزینه ریسک‌های شناخته‌شده در بودجه لحاظ گردد.

برآورد کننده باید اطمینان یابد که تغییرات اقتصادی نظیر تورم به‌درستی و به‌صورت واقعی در نظر گرفته می‌شود و تمام هزینه‌های مربوط به کار باید در برآورد لحاظ گردد و دلیل حذف هر هزینه‌ای باید شفاف باشد. به‌منظور ایجاد اطمینان، بررسی مستقل از برآورد ضروری است. فردی که به‌صورت مستقل برآوردها را بررسی می‌کند باید برآورد را تائید، اصلاح و تصحیح نماید تا از منطقی بودن، جامعیت داشتن و یکپارچگی آن اطمینان پیدا کند.

سخن آخر

امروزه صنعت ساخت‌وساز ساختمان بسیار رقابتی شده است و با توجه به افزایش قیمت‌ها موفقیت در آن به کار بسیار حرفه‌ای و دقیق نیازمند است. در این میان یکی از مهم‌ترین عواملی که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد نیز هزینه ساخت است که متری چند با ارائه جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان از طریق محاسبه آنلاین ، آن را بسیار آسان و قابل‌دسترس نموده است.

سوالات کلیدی :

  • سه عامل اصلی فرآیندهای برآورد هزینه ساخت ساختمان چیست ؟

برآورد منابع ، برآورد مدت زمان ، برآورد هزینه ها

  • برآورد هزینه های ساخت ساختمان به صورت آنلاین چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا