مدیریت پروژه

گزارش عملیات ساختمان بتنی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

مطابق مقررات ملی ساختمان و ماده 9 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی، کلیه عملیات اجرایی ساختمان می‌بایست توسط مجری صاحب صلاحیت یا همان مجری ذیصلاح انجام شود .مهندس ناظر باید بر کار مجری نظارت کند. در بیشتر اوقات تصور می‌شود که مهندس ناظر تنها باید از نقشه خوانی اطلاعاتی داشته باشد ولی برای ارائه گزارش عملیات ساختمانی یا هر سازه دیگری مهندسین ناظر نیاز به دانش در زمینه خاک شناسی، اطلاع از نحوه گودبرداری و مهاربندی، آشنایی با متون حقوقی و مهندسی دارند. در ادامه به جزئیات بیشتری در رابطه با گزارش عملیات ساختمان بتنی ارائه شده است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

گزارش عملیات ساختمانی چیست؟

گزارش عملیات ساختمان بتنی یا فلزی و یا هر سازه با هر ویژگی دیگری گزارشی است که مهندس ناظر ساختمان در هر مرحله از عملیات ساختمانی نحوه چگونگی عملکرد اجرای ساختمان در آن مرحله را در قالب گزارش مرحله ای در موعد مقرر به مرجع صدور پروانه که شهرداری یا دهیاری می باشد ارائه می دهد که در این گزارش ها باید خلاف و یا عدم خلاف مجری ساختمان یا مالک را ثبت نماید. 

انواع گزارش عملیات ساختمان بتنی

  1. تخریب
  2. گودبرداری
  3. فونداسیون
  4. اجرای هر سقف به صورت جداگانه
  5. سفت‌کاری
  6. نازک کاری
  7. اتمام عملیات ساختمانی

مهارت‌های لازم برای تهیه گزارش ساختمان بتنی

به‌طورکلی برای تهیه گزارش مهارت‌هایی لازم است. وقتی یک سازه ساخته می‌شود، کسی که مسئولیت نظارت بر ساخت آن را بر عهده دارد نیز باید اطلاعات کافی در زمینه خواندن نقشه، نوع خاک، روش‌های گودبرداری اصولی، پی سازی استاندارد و به‌طورکلی به اصول ساخت و ساز بر طبق استانداردها آشنایی داشته باشد. در ادامه به اهم این مهارت‌ها اشاره شده است.

مهارت نقشه خوانی و تحلیل آن

مهارت نقشه خوانی از مهارت‌های ابتدایی و ضروری برای یک مهندس عمران و به ویژه مهندسانی که در حوزه نظارت قصد فعالیت دارند، است. به‌طورکلی برای هر ساختمان چهار دسته نقشه تهیه می‌شود که شامل نقشه‌های سازه، نقشه‌های معماری، نقشه‌های تأسیسات برقی و نقشه‌های تأسیسات مکانیکی می‌شوند. مهندس ناظر به عنوان فردی که گزارش عملیات ساختمان را انجام می‌دهد باید توانایی خواندن و تحلیل این نقشه‌ها را داشته باشد تا از درستی اجرا آن‌ها در سازه اطمینان پیدا کند.

مهارت گزارش نویسی و آشنایی متون حقوقی

نامه نگاری اداری و نوشتن متون حقوقی از مهارت‌های مهمی است که معمولاً در نظر گرفته نمی‌شود و در دانشگاه آموزشی در خصوص آن ارائه نمی‌شود. یکی از حساس‌ترین متون حقوقی، گزارش‌های نظارت ساختمان است. تنها ابزار قانونی مهندس ناظر برای اینکه بتواند، وظیفه‌اش را انجام دهد، گزارش‌هایی است که به شهرداری ارسال می‌کند؛ و تنها ابزاری که ناظران ساختمان در ساخت و ساز شهری با استناد به آن می‌توانند ثابت کنند که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، خروجی‌های ایشان با مکاتباتشان است. مکاتبات مهندسین ناظر، شامل دستور کارها، گزارش‌های مرحله‌ای و نامه‌هایی است که در دوره نظارت خود از شروع به کار تا پایان کار به مراجع ذیصلاح اشخاص حقوقی و حقیقی ابلاغ می‌نماید؛ بنابراین باید در رابطه با نگارش این مستندات توانایی‌هایی کسب کنند.

آشنایی با قانون کار، بیمه و روابط کارگر و کارفرما

عملیات ساخت و ساز در یک ساختمان، به دست پیمانکاران و کارگران ساختمان و زیر نظر کارفرما انجام می‌گیرد. از طرفی نیز بسیاری از تخلفات ساختمانی مربوط به همین حوزه است. از وظایف مهندس ناظر ساختمان آشنایی با قانون کار و آشنایی با روابط کارگر و کارفرما و قوانین بیمه است.

آشنایی با انواع خاک، گود برداری و مهاربندی

شناخت خاک، اهمیت بسیار زیادی در تصمیم گیری و کنترل پروژه دارد. البته شناخت خاک به تنهایی در گود برداری‌های عمیق کافی نیست و باید از ابزارهای کنترل و پایش گود نیز استفاده کرد. مهندس ناظر ساختمان باید، ارزیابی مناسبی از وضعیت خاک و گودبرداری داشته باشد. تصمیم گیری در خصوص پایداری سازی گود منوط به ارزیابی درست وضعیت خاک و گود است.

اجرای سازه نگهبان نیز یکی از بحث‌های مرتبط با گودبرداری است. گود برداری‌های غیر اصولی و بدون سازه نگهبان، ممکن است باعث آسیب دیدن ساختمان‌های مجاور و حتی تخریب یا ریزش گود گردد. بررسی ساختمان‌های مجاور از نظر ترک خوردگی و شرایط مخاطره آمیز از وظایف مهندس ناظر ساختمان است. مهندس ناظر باید مرحله به مرحله ساختمان‌های مجاور را بررسی نماید و در صورت مشاهده علائم ترک خوردگی یا نشست سریعاً عملیات را متوقف و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد. در صورت لزوم در شرایط بحرانی، ساختمان همسایه باید تخلیه گردد تا خطر جانی ساکنان را تهدید نکند.

آشنایی با مراحل ساخت ساختمان و نظارت بر آن

تصور عموم بر این است که تنها وظیفه مهندس ناظر، نظارت بر اجرای ساختمان طبق نقشه‌های صادر شده است. در صورتی که در این مقاله با وظایف مهندس ناظر آشنا شدیم و متوجه شدیم که این امر جزء کمترین وظایف وی است. گزارش عملیات ساختمان بتنی در هر مرحله از ساخت آن باید از سوی مهندس ناظر تائید و به شهرداری ارسال شود.

مطالب مرتبط: قیمت جواز تجاری چگونه محاسبه می‌شود و چه مراحلی دارد؟

سخن آخر

تهیه گزارش عملیات ساختمان بتنی مرحله‌ای از ساخت ساختمان است که در پیش از آن نیاز به تهیه برنامه زمانبندی وجود دارد. با استفاده از نرم افزار متری چند بخش برنامه ساخت می‌توانید برای زمانبندی و برنامه ریزی پروژه‌های خود کمک بگیرد. نرم افزار آنلاین یا تحت وب متری چند در دو بخش متره و برآورد و برنامه ساخت به ارائه خدمات به مشتریان و مخاطبان خود می‌پردازد.

کلمات کلیدی :

  • گزارش عملیات ساختمانی چیست؟ گزارش مرحله به مرحله مهندس ناظر در موعد مقرر به مرجع صدور پروانه
  • مراحل گزارش عملیات ساختمان بتنی :
  1. تخریب
  2. گودبرداری
  3. فونداسیون
  4. اجرای هر سقف به صورت جداگانه
  5. سفت‌کاری
  6. نازک کاری
  7. اتمام عملیات ساختمانی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا