پیش بینی قیمت ساخت و ساز

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان

تهیه جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان بر اساس قیمت‌های سال 1402 با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، کار دشواری است. تمامی این قیمت‌ها حدودی بوده و بستگی به نقشه  ، طراحی و متریال دارد. به طور مثال هزینه ساخت اسکلت ساختمانی 2 طبقه با زیر بنای 200 متر مربع با استفاده از روش ال اس اف در حدود 3 میلیون و پانصد هزار تومان به ازای هر متر مربع ، با اسکلت بتنی به همراه سقف تیرچه در حدود 3 میلیون و هفتصد هزار تومان به ازای هر متر مربع و با اسکلت فلزی به همراه سقف عرشه فولادی در حدود 5 میلیون و پانصد هزار تومان به ازای هر متر مربع  در سال جاری برآورد می‌شود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

در عرصه ساخت و ساز باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در صورت برآورد اشتباه قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان، نه تنها سودی بدست نخواهد آمد، بلکه پروژه مورد نظر ضرر ده نیز خواهد شد. البته باید دانست که کیفیت ساخت یکی از معیار‌های کلیدی ارزیابی عملکرد پروژه‌های ساخت بوده، که تاثیر آن در دوره بهره‌برداری از محصول پروژه ، جایگاه ویژه آن را ممتاز می‌نماید.

همچنین کیفیت مطلوب اجرا یکی از عوامل مهم در کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه‌های ساخت است. مطالعات انجام شده موید این واقعیت است که مدیریت کیفیت در پروژه‌های ساخت می‌تواند هزینه‌های اضافی ناشی از نقصان کیفیت را تا حد زیادی کاهش دهد. در این راستا به عنوان اولین گام شناسایی عواملی که کیفیت ساخت را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ضروری به نظر می‌رسد.

آشنایی با انواع دسته‌بندی کیفیت ساخت و جزییات آن

اساسا در عرصه ساخت و ساز کیفیت‌های مختلفی وجود دارد که اشاره به جزییات آن‌ها به دلیل سطوح مختلف کیفی کار آسانی نیست به همین سبب سعی شده به دسته‌بندی‌های هرچند خلاصه زیر برای درک بهتر پرداخته شود.

۱خانه‌های دولتی (مسکن مهر و مسکن ملی)

در این نوع پروژه‌ها مهم‌ترین هدف ، تامین مسکن با پایین‌ترین هزینه خواهد بود لذا فضا‌هایی مانند پارکینگ در بسیاری موارد، در فضای آزاد محوطه لحاظ شده و اگر پارکینگ هم وجود داشته باشد، جهت ورود به ساختمان باید از آن فضا عبور کرد زیرا ورودی مجزایی وجود ندارد.

در این پروژه‌ها سازه فدای معماری نشده و معماری و سازه در هماهنگی با یکدیگر است. بلوک‌های ساختمانی در اکثر موارد فاقد حیاط هستند. مساحت واحد‌ها حداقل و ارتفاع سقف حداقل آیین‌نامه‌ای خواهد بود. دهانه‌های بلند در پلان به دلیل افزایش هزینه سازه استفاده نخواهد شد. مصالح به کار برده شده در مرحله نازک کاری از جنس درجه ۲ و پایین‌تر هستند.

هزینه تمام شده این نوع پروژه‌ها از هزینه ساخت مسکن متعارف کمتر بوده و نسبت مشاعات به فضای مسکونی حداقل خواهد بود. به دلیل کیفیت پایین برخی مصالح، نقاشی داخل واحد‌ها، پس از مدت کوتاهی کدر و زرد شده و نیاز به نقاشی مجدد خواهد بود. در‌ها و یراق‌های داخل اتاق‌ها و درب ورودی اصلی واحد آپارتمانی سبک است. در نتیجه هزینه ساخت این پروژه‌ها تقریبا کف قیمت ساخت خواهد بود.

۲خانه‌های متعارف شهری

در این نوع پروژه‌ها اولویت اول تامین مسکن و اولویت دوم تامین حداکثر پارکینگ و انباری خواهد بود. معماری و سازه در هماهنگی با یکدیگر بوده و تا حد ممکن، یک واحد پارکینگ و انباری برای هر واحد در نظر گرفته خواهد شد. در بیشتر موارد نیز درصدی از کل زمین به حیاط اختصاص داده شده است. عمدتا پارکینگ و مسیر ورود به راه پله و آسانسوردر یک طبقه است. مساحت واحد‌ها بسته به متراژ کل حداقلی و متوسط ارتفاع سقف‌ها حداقل آیین‌نامه خواهد بود.

درباره مصالح آن هم باید گفت که استفاده از کابینت متعارف ایرانی ، اجرای سرامیک در کف واحد‌ها و  دیوار راه پله تا ارتفاع یک متری و سنگ ارزان در دیوار مشاعات به کار می‌رود. دلیل کیفیت متوسط این ساختمان‌ها هم این است که سازندگان نه می‌خواهند آنقدر بی‌کیفیت کار کنند که مشتری برای پروژه‌شان یافت نشود و نه اینکه بیش از حد برای آپارتمانی که قشر متوسط مشتری آن هستند خرج کنند.

به همین دلیل هم برای طراحی معماری و نورپردازی نما، حیاط‌سازی و مشاعات، هزینه مشاوره و طراحی پرداخت نشده است. در عمده موارد، مصالح به کار برده شده در ساختمان، به عایق شدن ملک در برابر گرما و صدا کمکی نمی‌کند. به همین دلیل از درون واحد‌ها، صدای بلند ساکنین در راهرو‌ها و صدای حرکت آسانسور به علاوه سر و صدای بازی و صدای پای کودکان در طبقه پایین و بالا شنیده می‌شود.

کابین آسانسور این نوع ساختمان‌ها کوچک بوده و ظرفیت پایینی دارد به علاوه بام ساختمان هم فقط عایق رطوبتی دارد. به دلیل انتخاب ارزانترین پروفیل و یراق موجود در بازار برای پنجره دو جداره، یراق آلات آن بعد از مدتی به تعویض نیاز دارند. در برخی موارد، رگلاژ کردن پنجره به صورت دوره‌ای، به دلیل چفت نشدن آن هزینه‌های اضافی را به مالکان تحمیل می‌کند.

نقاشی داخل واحد‌ها بعد از چند سال کثیف و کدر شده و نقاشی مجدد واحد غیر قابل اجتناب است. در ۵ الی ۱۰ سالگی سن ساختمان، بسته به کیفیت اجرا، طبقه اول مستعد بالازدن و بو دادن فاضلاب خواهد بود. در موارد بسیاری، طبقه اول روی پارکینگ و طبقه  آخر، به دلیل اجرا نشدن جزئیات عایق حرارتی در سقف، از بقیه واحد‌ها بیش از حد سردتر است و گرم کردن آن ها به راحتی میسر نخواهد بود.

۳خانه‌های ممتاز

در این نوع سازه‌ها اولویت اصلی تامین مسکن ، پارکینگ و انباری و در برخی موارد امکانات جانبی مثل سالن اجتماعات و استخر است. معماری بر سازه ساختمان ترجیح داده می‌شود و سازه با آن هماهنگ خواهد شد. لذا هزینه دهانه‌های بزرگ و تیر و ستون‌های قوی توجیه پذیر است.

در اکثر موارد، پارکینگ این ساختمان دو یا سه طبقه مجزا را به خود اختصاص داده است و برای تامین یک یا دو واحد پارکینگ و انباری مجزا برای هر واحد الزام وجود دارد. حیاط‌سازی آن مشخص و حداقلی است که برای ورود به ساختمان بسته به جنوبی یا شمالی بودن ساختمان می‌توان از آن عبور کرد.

مساحت واحد‌ها متوسط و بزرگ بوده و ارتفاع سقف‌ها بیشتر از حداقل آیین‌نامه است، ضمنا نسبت فضای مشاعات به فضای مسکونی افزایش یافته، آشپزخانه آن اپن و برخی موارد جزیره‌ای و دارای باربیکیو به همراه کابینت مرغوب ایرانی و خارجی است.

تاسیسات مستقل یا مرکزی ولی تا حد ممکن تهویه مطبوع و تنظیم دمای هوشمند بوده و کف واحد‌ها سرامیک و سنگ است. ارتفاع کامل دیوار مشاعات تا سقف سنگ می‌شود و به منظور طراحی معماری و نورپردازی نما، حیاط‌سازی و مشاعات، هزینه مشاوره و طراحی بالایی پرداخت خواهد شد. همچنین بیشتر از سبک معاصر یا مدرن در نما‌سازی آن استفاده شده است.

معمولا مصالح به کار برده شده در این نوع ساختمان‌ها عایق صدا نیز می باشد. سر و صدای بازی و صدای پای کودکان، در طبقه پایین و بالا به سختی شنیده شده و صدای حرکت آسانسور شنیده نخواهد شد. صدای ساکنین نیز در راهرو‌ها شنیده نمی‌شود. فضای کابین آسانسور متوسط بوده و حرکت آن احساس نمی‌شود و به هنگام‌ایستادن ضربه نخواهد زد.

بام می‌تواند به غیر از عایق رطوبتی، دارای عایق حرارتی نیز باشد. پنجره دو جداره از بهترین برند داخلی نصب می‌شود و به رگلاژ و تعویض یراق نیاز ندارد. پنجره‌های قدی مرسوم بوده و با نشستن روی مبل چشم انداز بیرون مشخص است. هوشمند‌سازی معمولا مرسوم نبوده ولی در برخی موارد اجرا می‌شود.

۴خانه‌های لوکس

اولویت‌های موجود در این سازه‌ها تامین مسکن، پارکینگ، انباری و امکانات جانبی مانند سالن ورزش، استخر، سالن اجتماعات و تامین سرایداری است. سازه با معماری سطح بالای این ساختمان‌ها هماهنگ شده و هزینه دهانه‌های بزرگ و تیر و ستون‌های قوی پذیرفته است.

ارتفاع مسیر کانال‌های تاسیسات، به کاهش ارتفاع مفید سقف منجر نشده و بلند بودن سقف‌ها از ویژگی‌های اولیه آن است. نظر به اینکه عناصر و جزئیات خاص در آن استفاده شده، قیمت‌گذاری آن به بررسی موردی نیاز خواهد داشت.

طبقات پارکینگ از دیگر مشاعات کاملا جدا بوده و حداقل دو پارکینگ برای هر واحد در نظر گرفته خواهد شد. روف گاردن، حیاط‌سازی و فضای سبز نیز برای آن طراحی می‌شود. مساحت واحد‌ها بزرگ و ارتفاع سقف‌ها تا حد ممکن بلند هستند. نسبت فضای مشاعات به فضای مسکونی بیشترین مقدار ممکن را داراست و عمدتا آشپزخانه جزیره‌ای به همراه باربیکیو و کابینت برند خارجی در آن تعبیه می‌گردد.

تاسیسات مرکزی و وجود تهویه مطبوع با تنظیم دمای هوشمند هم از دیگر ویژگی‌های این نوع ساختمان‌ها است. در عمده موارد، کف واحد‌ها و ارتفاع کامل دیوار مشاعات تا سقف سنگ طراحی شده است و همچنین برای طراحی معماری و نورپردازی نما، حیاط‌سازی و مشاعات، هزینه جداگانه مشاوره و طراحی پرداخت می‌گردد. نمای آن در اغلب موارد کلاسیک همراه با ترکیبات رومی خواهد بود.

با توجه به محل کاربرد، مصالح با خواص عایق صوتی استفاده شده است. صدای حرکت آسانسور، سرو صدای بازی، صدای پای کودکان و صدای بلند ساکنین در راهرو‌ها و طبقات شنیده نمی‌شود. کابین آسانسور بزرگ است، حرکت آن احساس نمی‌شود و به هنگام‌ایستادن ضربه نمی‌زند. بام دارای عایق حرارتی و رطوبتی با کیفیت است.

پنجره دو جداره از بهترین برند ایرانی و خارجی نصب می‌شود و به رگلاژ و تعویض یراق نیاز ندارد. پنجره‌های آن قدی است و با نشستن روی مبلمان چشم انداز فضای بیرون مشخص است. استفاده از مصالح خارجی برای شیرآلات، سنگ، سرامیک، وان، جکوزی و درب ضد سرقت با هزینه‌های بالا، متداول است. این ساختمان‌ها هوشمند بوده و برق اضطراری در این گروه اجرا شده است.

عواملی موثر در هزینه ساخت و ساز

چندین عامل وجود دارد که در میزان هزینه ساخت و ساز بسیار موثر است. قبل از هزینه دریافت مجوزات، هزینه خرید زمین است که در ساخت و ساز اهمیت فراوانی دارد. موقعیت مکانی در قیمت زمین نیز مهم بوده و به طور مثال زمین ۱۰۰۰ متری، قیمت بالاتری نسبت به زمین ۳۰۰ متری در همان منطقه خواهد داشت. متراژ زمین فاکتوری است که ارزش آن را بالا می‌برد و اگر قابلیت ساخت آپارتمان را برای شما فراهم کند ارزش ملک شما را دو چندان می‌کند. در هزینه های ساخت ساختمان پس از موضوع زمین، قیمت مصالح ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیر زیادی در قیمت نهایی ساختمان خواهد داشت.

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان به شرح زیر است.

ردیف هزینه های صفر تا صد ساخت ساختمان
1 جواز ساخت و عوارض
2 نظام مهندسی مانند نظارت، طراحی، نقشه برداری و اجرا
3 عوارض آموزش و پرورش
4 هزینه های مالیاتی و دارایی
5 بیمه کارگران و املاک اطراف ساختمان
6 هزینه های مربوط به دفاتر اسناد و املاک
7 آزمایشات بتن، جوش و مکانیک خاک
8 انتقال مالکیت
9 پسماند و نوسازی و حمل نخاله های ناشی از تخریب ساختمان
10 هزینه های مربوط به ساخت ساختمان از فونداسیون تا نازک کاری
11 اتمام عملیات ساختمانی
12 تهیه شناسنامه فنی ملک
13 هزینه گواهی آتش نشانی
14 بیمه مسئولیت
15 هزینه اتصال انشعابات آب و برق، تلفن و گاز

مثلا هزینه‌های فونداسیون یا پی‌سازی که یکی از مراحل ساخت ساختمان است به منظور استحکام ابنیه ساختمان انجام خواهد شد. آرماتوربندی و قالب‌بندی نیز از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان هستند که هزینه آن‌ها بخش عمده‌ای از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد.

اجرای اسکلت ساختمان و در نهایت انجام لوله کشی‌های مختلف و تأسیسات و نمای ساختمان از دیگر هزینه‌های مربوط به مصالح ساختمانی است. از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی مسکن، دستمزدی است که باید به کارگران و عوامل اجرایی پرداخت گردد.

شایان ذکر است که اگر نتوانیم مدیریت هزینه‌های ساختمانی خود را به نحو صحیح انجام داده و بدون برنامه‌ریزی هزینه کنیم، پول فراوانی صرف این کار خواهند شد. ضمنا راه‌های مختلفی هستند که به ما کمک می‌کنند تا هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش داده و مدیریت نماییم. از جمله این عوامل که می‌توانند به منظور صرفه جویی در هزینه‌های ساخت و ساز به کار روند موارد زیر هستند.

  • بهره‌گیری از یک طرح قبلی برای هر کاری
  • استفاده از مشاوره افراد خبره در ساخت و ساز
  • مدیریت مناسب، علمی و صحیح پروژه
  • به کارگیری مصالح و تجهیزات به اندازه و به شکل مناسب

سخن آخر

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان از فاکتور‌های بسیار مهم قبل از هرگونه شروع به کاری است زیرا تهیه آن به صورت جز به جز به ما امکان مدیریت و صرفه جویی در آن‌ها را خواهد داد. وبسایت متری چند نیز با ارائه سرویس‌های برآورد هزینه، برنامه ساخت و قیمت مصالح خود در پی آن است که خدمتی با ارزش را در اختیار فعالین بازار قرار دهد.

سوالات کلیدی :

  • نحوه برآورد هزینه ساخت متناسب با قیمت های به روزمصالح ساختمانی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد.

  • انواع دسته بندی های ساخت ساختمان چیست ؟

خانه‌های دولتی (مسکن مهر و مسکن ملی) ، خانه‌های متعارف شهری، خانه‌های ممتاز و خانه‌های لوکس

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا