پیش بینی قیمت ساخت و ساز

متره ساختمان اسکلت فلزی با نرم افزار آنلاین یا فایل اکسل؟

کدام بهتر است؟

ریز متره ساختمان با اسکلت فلزی به نظر بسیاری یکی از سخت‌ترین بخش‌های متره و برآورد به حساب می‌آید و آن هم به دلیل عدم محاسبه متره ساختمان اسکلت فلزی با استفاده از حجم است. زیرا وقتی متره به صورت حجمی محاسبه می‌شود با داشتن ابعاد با توجه به نقشه‌ها کار مترور بسیار راحت است ولی از آنجایی که متره اسکلت فلزی براساس وزن است ، کار کمی مشکل می‌شود. در ادامه برای سنجش دقیق پای وزن مخصوص هم به میان می‌آید که ممکن است برای بسیاری گیج کننده باشد. در مقاله امروز قصد داریم ریزمتره ساختمان اسکلت فلزی را کمی راحت‌تر توضیح دهیم تا درک آن برای افرادی که تازه وارد این حوزه شده اند، مقدرور باشد.  با متری چند همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

متره و ریزمتره

متره عبارت است از محاسبه و اندازه گیری دقیق مقدار مصالح مورد نیاز در اجرای یک پروژه عمرانی که به زیربخش‌هایی مانند متره خاکبرداری، متره فوندانسیون، متره اسکلت و … تقسیم می‌شود. به زیربخش‌های متره، ریزمتره گفته می‌شود. ریزمتره‌ها معمولا در جداولی منظم تهیه و جزء به جزء نوشته می‌شوند که با پیشرفت تکنولوژی چندین سال است که از نرم افزار اکسل آفیس برای این منظور بهره گرفته می‌شود. ولی با روی کار آمدن نرم افزار های متره برآورد این امر راحت تر شده است.

در این مبحث ما به ریزمتره اسکلت فلزی یک ساختمان و ارائه فهرست‌های جزئی و نقشه‌های اجرایی می‌پردازیم. در بسیاری از وب سایت‌های ارائه دهنده خدمات یا نرم افزار متره برآورد معمولا یک نمونه فایل اکسل از ریز متره ساختمان اسکلت فلزی ارائه می‌شود، ولی در این مقاله ما یک روش مدرن‌تر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ریزمتره ساختمان اسکلت فلزی یک تا سه طبقه

از آنجایی که سازه‌های فلزی یک تا سه طبقه به یک شیوه ساخته می‌شوند و استفاده از مصالح ساختمانی آن‌ها تفاوتی ندارد و تنها تعداد طبقات زیاد می‌شود، بنابراین محاسبه ریزمتره ساختمان های اسکلت فلزی یک تا سه طبقه مانند هم هستند و برای به دست آوردن ریزمتره هر طبقه یک جدول به هر ریزمتره به ازای هر طبقه اضافه می‌شود.

در این مقاله ما به بخش اجرای اسکلت فلزی که شامل عملیات بنایی با سنگ، قالب بندی، کارهای فولادی با میلگرد، بتن ریزی درجا، کارهای فولادی سنگین و سقف سبک بتنی می‌پردازیم .

ریزمتره عملیات بنایی سنگی

عملیات بنایی شامل اجرای بتن مگر و دیوار چینی با سنگ لاشه و به طور کلی آماده سازی زمین برای شناژبندی و اجرای فونداسیون  سازه است که به صورت عملیات بنایی سنگی اجرا می‌شود. این عملیات با استفاده از سنگ لاشه و بتن تهیه شده با شن و ماسه رودخانه ای اجرا می‌شود که به صورت جزئی در جدول زیر آمده است.

قالب بندی چوبی یا فلزی

قالب بندی به دو صورت قالب های چوبی و قالب های فلزی انجام می گیرد. قالب‌های چوبی از چوب درخت کاج بوده و به چوب روسی معروف هستند. چوب‌های روسی در اینجا تحت عنوان تخته نراد خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارهای فولادی با میلگرد

این مرحله شامل آرماتور بندی و صفحه گذاری است که یکی از مراحل اجرای فنداسیون است. در این مرحله اجرای میلگرد و صفحه گذاری انجام می‌شود که هر کدام به صورت جداگانه باید محاسبه شوند. در زیر جدول ریزمتره این عملیات آمده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.

بتن ریزی درجا

پس از آرماتور بندی و صفحه گذاری، بتن ریزی روی آرماتورها انجام می‌شود. برای تهیه ریزمتره بتن ریزی ، نوع سیمان معمولا پرتلند در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه نوع آن توسط مهندس پروژه مشخص شود . متره تنها شامل بتن ریزی و مراحل است و مراحل دیگر مانند نگهداری و مرطوب سازی و غیره را شامل نمی‌شود. در زیر یک نمونه ریزمتره بتن درجا آمده است.

کارهای فولادی سنگین

به طور کلی تیر ریزی و اجرای سقف جزء کارهای فولادی سنگین قرار می‌گیرند. و محاسبه آن‌ها بر اساس کیلوگرم است و وزن کار هم بر اساس جدول‌های استاندارد فنی آهن آلات که در بازار موجود است سنجیده می‌شود. نمونه یکی از این جداول در زیر آمده است.

سقف سبک بتنی

در تهیه و اجرای سقف سبک بتنی از بتن و میلگرد استفاده می‌شود که میلگردها برا ساس وزن در بخش مربوطه محاسبه می‌شوند و بتن نیز به صورت حجمی در بخش مربوطه محاسبه و سنجیده می‌شود.

سخن آخر

ریزمتره ساختمان اسکلت فلزی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود که در این مقاله تنها به بخش اجرای اسکلت از مرحله پی ریزی تا اجرای سقف پرداخته شده است. همچنین جهت محاسبه متره و ریزمتره ساختمان استفاده از نرم افزار متره برآورد آنلاین متری چند توصیه می گردد. این نرم افزار با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه‌های آفلاین به ارائه متره برآورد ساختمان، خلاصه متره و ریز متره می‌پردازد و نتیجه حاصله را به صورت فایل در خدمت مشتریان قرار می‌دهد. آنلاین بودن نرم افزار این امکان را می‌دهد تا قیمت‌های مصالح و حقوق و دستمزد همیشه به بروز باشند تا متره برآورد دقیقی به دست  آورید . از طرفی هم با وجود آنلاین بودن گزارش  نویسی را بسیار ساده و سریع کرده است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سوالات کلیدی :

  • متره ساختمان اسکلت فلزی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه های فلزی و بتنی خود را دارند ، می باشد.

  • اجرای اسکلت فلزی شامل چه مراحلی است ؟

عملیات بنایی با سنگ ، قالب بندی چوبی یا فلزی ، اجرای فونداسیون و برپایی اسکلت ساختمان از جمله این موارد هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا