مدیریت پروژه

فایل اکسل گانت چارت با تقویم شمسی اختصاصی

وب سایت‌های زیادی هستند که به فروش فایل‌های اکسل مربوط به ساختار شکست کار، گانت چارت و … می‌پردازند. قابلیت فرمول نویسی در نرم افزار اکسل این امکان را فراهم کرده است تا بتوان نمودارهای مختلف با قابلیت‌های متفاوتی ایجاد کرد. در این مقاله به بررسی راه‌های دسترسی به فایل اکسل گانت چارت، مزایای آن، کمکی که این نمودار به مدیران می‌کند و خرید فایل اکسل گانت چارت اختصاصی در کمترین زمان پرداخته شده است. در ادامه با متری چند همراه باشید.

گانت چارت چیست؟

گانت چارت یا نمودار گانت به نموداری میله‌ای گفته می‌شود که برنامه زمانبندی پروژه در آن به نمایش در می‌آید. محور افقی نمودار مربوط به زمان (تقویم) و محور عمودی نیز شامل فهرست کارها می‌شود. با توجه به مشخصات نام برده، گانت چارت را باید به عنوان یک نمودار میله‌ای افقی دانست که با نگاهی کوتاه به آن می‌توان اطلاعات زیادی از جمله فعالیت‌ها، بسته‌های کاری، تاریخ آغاز و پایان پروژه، روابط و وابستگی‌ها، وضعیت کنونی پروژه و مدت زمانی که پروژه طول می‌کشد، از آن به دست آورد. در این بین بسیاری از وب سایت‌ها به فروش فایل اکسل گانت چارت می‌پردازند که البته می‌توان با استفاده از وب سایت متری چند یک نمودار گانت دقیق و اختصاصی به دست آورد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مزایای گانت چارت چیست؟

از بارزترین ویژگی‌های گانت چارت این است که می‌توان یک پروژه بسیار پیچیده و بزرگ را در یک نگاه مشاهده کرد. با مراجعه به گانت چارت می‌توان از فعالیت‌ها، وظایف و ذینفعان پروژه نیز آگاه شد.

به‌طورکلی گانت چارت یک ابزار مدیریتی است و با استفاده از آن می‌توان به مدیریت پرسنل و منابع پرداخت. با مراجعه به گانت چارت می‌توان زمان مناسب برای استفاده از منابع و پرسنل را در جهت رسیدن به اهداف پروژه به کار بست.

جهت درکت فعالیت‌ها و تفاوت آن‌ها، با نگاهی به گانت چارت می‌توان متوجه شد که برای انجام یک فعالیت و آغاز یا پایان آن آیا پیش نیازی وجود دارد یا خیر و اینکه آیا انجام فعالیت دیگری ضرورت دارد؟

شفافیت در عملکرد نیز از مزایای گانت چارت است. با مراجعه به گانت چارت می‌توان مشاهده کرد که تاخیرات احتمالی در پروژه به چه دلیل و با مسئولیت چه کسی انجام شده است. ایجاد یک بستر برای پاسخگویی فرد مسئول و داشتن تعامل همه افراد دخیل در پروژه نیز می‌تواند از مزایای گانت چارت محسوب شود.

برای رسم یک گانت چارت چه مراحل باید طی شود؟

پیش از هر اقدامی برای تدوین گانت چارت با هر وسیله‌ای، ابتدا باید ساختار شکست کار آن پروژه تهیه شود. برای تهیه ساختار شکست پروژه نیز باید به تمام فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌پذیرد فکر کرد و آن را به اجزاء قابل کنترل تقسیم کرد. در انتها با تقسیم وظایف و مشخص شدن هر فعالیت ساختار شکست کار شکل می‌گیرد.

اعطای مسئولیت هر کار به فرد یا تیمی مشخص در ادامه کار تدوین یک گانت چارت قرار دارد. سپس باید روابط فعالیت‌ها را مشخص و مدت زمان مورد نظر برای اجرای پروژه و کارها را تعیین کرد. حالا کافی است اطلاعات را در قالب یک نمودار درآورده و به نمایش بگذارید.

نمودار گانت معمولاً با استفاده از نرم افزار اکسل تدوین می‌شود و وظایف را به ترتیب توالی و وابستگی‌های کار (ارتباط یک کار با کار دیگر) نمایش می‌دهد. در انتها نیز با رسم نمودار گانت می‌توانید منابع خود را تعیین و تخصیص دهید. نا گفته نماند که فایل اکسل گانت چارت با وارد کردن مشخصات سازه و ابعاد زمین در متری چند در دسترس است.

در گانت چارت در سمت چپ فعالیت‌ها و در بالا بازه‌های زمانی قرار می‌گیرند. در این نمودار میله‌ای هر میله، نمایانگر طول زمانی است که یک فعالیت انجام می‌شود. به‌طورکلی می‌توان اطلاعاتی مانند نام فعالیت یا منابع و سایر اطلاعات مورد نیاز را برای نمودار خود فراخوانی کنید.

گانت چارت به مدیران چه کمکی می‌کند؟

گانت چارت‌ها باعث می‌شوند تا مدیران به فعالیت های کاری تیم خود در زمان‌های مختلف دسترسی داشته باشند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای آن‌ها انجام دهند.

در واقع مدیر پروژه می‌تواند در هر مقطع زمانی ، اشخاص مسئول در رابطه با فعالیت‌ها را شناسایی کند و میزان درگیری‌شان با پروژه را بسنجد.

او می‌تواند بررسی کند که آیا بیش از حد به یک شخص مسئولیت تخصیص شده است یا خیر .

بعلاوه مدیران می‌توانند با کمک گانت چارت در مورد انجام کارها به صورت موازی و یا متوالی تصمیم‌گیری کنند.

در صورت ترکیب نمودار گانت با منابع پروژه و هزینه، مدیر پروژه می‌تواند تأثیر آن را در تاریخ پایان پروژه مشاهده کند. در واقع می‌تواند با انجام روش‌های تسطیح منابع به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

در بسیاری از نرم‌افزارهای ترسیم گانت چارت امکان مشخص کردن مسیر بحرانی وجود دارد. این ویژگی به یک مدیر پروژه کمک می‌کند تا روی فعالیت‌های بحرانی پروژه تمرکز کند.

در طول پروژه نیز مدیر می‌تواند با مشخص کردن برنامه زمانبندی مبنا و به روز رسانی چارت خود در بازه‌های زمانی مشخص، پروژه خود را پیگیری کند و از انجام صحیح کارها و یا میزان تأخیر هر فعالیت اطلاع حاصل کند.

چرا از نمودار گانت استفاده می‌کنیم؟

از نمودار گانت به منظور نمایش برنامه زمانبندی اولیه پروژه (چه فرد یا گروهی چه فعالیتی را در چه زمانی انجام می‌دهند) استفاده می‌شود.

از گانت چارت برای تخصیص منابع با اطلاع از این که چه فعالیتی در چه زمانی و به چه منابعی نیاز دارد، استفاده می شود .

مدیران پروژه و متخصصان کنترل پروژه می‌توانند نظارت خود را بر روی نحوه اجرای پروژه منطبق با برنامه بیشتر کنند و گزارش‌های پیشرفت را راحت‌تر تهیه کنند.

نمودار گانت تصویری شفاف از ذینفعان ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند نمایی کلی از چگونگی اجرای پروژه را مشاهده و درک کنند. علاوه بر این ذینفعان می‌توانند روی مراحل اجرای فعالیت‌های کلیدی و بروز بحران مانند بیماری‌های همه گیر یا بلایای طبیعی و روند اجرای پروژه نظارت بیشتری داشته باشند.

رویدادهای کلیدی مانند اتمام مرحله فونداسیون و یا وارد شدن به مرحله نازک کاری را با علائم اختصاری مشخص کنند.

ازآنجایی‌که همه مراحل به صورت شماتیک به نمایش در آمده است مدیر پروژه می‌تواند بلافاصله متوجه شود که چه فعالیتی در چه تاریخی باید آغاز شود یا خاتمه یابد و یا دچار تأخیر شده است که در این صورت اقدامات اصلاحی را برنامه ریزی کند.

دانلود فایل اکسل گانت چارت

با ورود به وب سایت متری چند و با تهیه اشتراک پس از وارد کردن مشخصات سازه و ابعاد زمین مورد نظر میتوانید با مراجعه به بخش برنامه ساخت اقدام به دانلود فایل اکسل برنامه زمان بندی که در آن یک شیت مربوط به گانت چارت، یک شیت مربوط به نمودار اس (S curve) و یک شیت نیز مربوط به برنامه زمانی ساخت اختصاص داده شده است.

سخن آخر

با مراجعه به وب سایت متری چند در بخش هزینه ساخت به دانلود فایل اکسل برآورد هزینه ساخت، هزینه‌ها به تفکیک فعالیت‌ها و لیست قیمت و مصالح مصرفی اقدام کنید و در بخش برنامه ساخت نیز با وارد کردن مشخصات پروژه یا انتخاب یک پروژه در آرشیو به دانلود فایل اکسل برنامه زمانبندی و برنامه بودجه بندی بپردازید.

سوالات کلیدی :

  • گانت چارت چیست؟

گانت چارت یا نمودار گانت به نموداری میله‌ای گفته می‌شود که برنامه زمانبندی پروژه در آن به نمایش در می‌آید. محور افقی نمودار مربوط به زمان (تقویم) و محور عمودی نیز شامل فهرست کارها می‌شود.

  • نحوه دریافت آنلاین گانت چارت متناسب با پروژه خود چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد دریافت آنلاین گانت چارت متناسب با پروژه خود را دارند ، می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا