پیش بینی قیمت ساخت و ساز

قیمت تمام شده ویلا چگونه محاسبه می‌شود؟

کلمه ویلا معانی بسیاری دارد به طور مثال در اروپا، ویلا خانه‌ای بزرگ و لوکس است که اغلب برای تعطیلات یا مسافرت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک خانه ویلایی در ایالات متحده یک‌ خانه کوچک را توصیف می‌کند. آنها اغلب در شهرک‌ها یا بلوک‌های مسکونی ساخته می‌شوند که معمولاً یک طبقه هستند و ساخت و خرید آنها مقرون‌به‌صرفه است.

ساخت ویلا مشابه ساخت خانه است. با این حال، اصطلاح ویلا با انتظارات خاصی همراه است و این انتظارات غالباً به معنای لوکس بودن است. به طور طبیعی، این بدان معنی است که ساخت یک ویلای واقعی گران‌تر از ساخت‌وساز یک ساختمان معمولی چندطبقه تمام  می شود. ویلاها غالباً بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که بسیاری برای یک خانه استاندارد در نظر می‌گیرند. همچنین ویلاها اغلب از بالاترین کیفیت مواد موجود استفاده می‌کنند.

برای بسیاری از افراد، ویلا خانه رویایی آنها است و آنها از ساخت آن بسیار هیجان‌زده هستند. هنگام ساخت ویلا، باید مطمئن شد که متره و برآورد مناسبی انجام شده است. دراین‌رابطه باید قیمت زمین را نیز به هزینه‌های ساخت اضافه کرد. مرحله بعدی به‌کارگیری یک پیمانکار است که می‌تواند 10 تا 20 درصد هزینه کل پروژه را به خود اختصاص دهد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت ویلا

موقعیت مکانی اولین و مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت ویلا است. این فاکتور بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند بر روی قیمت آن تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال قیمت یک ویلای ۳۰۰ متری در لواسان با قیمت یک ویلای ۳۰۰ متری در یک روستای کوچک  تفاوت‌های فاحشی دارند. درست است که متراژ زمین مشابه است، اما موقعیت مکانی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

برای این‌که شما یک ویلای مناسب را در مکانی عالی برای خود تهیه کنید، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری به مشاوران املاکی که در منطقه موردنظرتان واقع شده‌اند؛ مراجعه کرده و از تفاوت قیمتی ویلاها اطلاعات به دست آورید. چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که ویلاهایی که در مناطق خوش آب‌وهوا واقع شده و دارای امکانات رفاهی بیشتری هستند قطعاً از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند.

همچنین تقاضا برای خرید چنین ویلاهایی نیز بسیار بیشتر است و همین عامل باعث شده که قیمت این‌گونه ویلاها روند صعودی داشته باشد.

دومین فاکتور بر قیمت ساخت ویلا، متراژ زمین و بنای آن است. احتمال دارد که در استان‌های شمالی کشور برای ساخت و ساز ویلا از زمین‌هایی با متراژ زیاد استفاده شود که امکان ساخت چندین ویلا بر روی آن‌ها وجود داشته باشد. با توجه به این موضوع، مسلم است قیمتی که این ویلاها از آن برخوردار هستند بسیار بالاتر از ویلاهایی است که در متراژ کم ساخته شده‌اند. به بیان دیگر و به طور ساده می‌توان این‌گونه بیان کرد که هزینه‌ای که شما برای ساخت ویلاهایی با متراژ بالا پرداخت می‌کنید بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که باید برای ساخت ویلاهای کوچک بپردازید.

عمده هزینه‌ای که باید برای خرید یک ویلا و یا ملک پرداخته شود با توجه به متراژ آن تعیین و مشخص می‌گردد. در نتیجه هرچقدر که متراژ ملک یا ویلای مدنظر برای ساخت بیشتر باشد آن پروژه هزینه ساخت بیشتری خواهد داشت.

سومین عامل تأثیرگذار در قیمت تمام شده ساخت یک ویلا طراحی داخلی آن است. طراحی داخلی ویلا شامل مواردی مانند وضعیت فضای نشیمن و پذیرایی، تعداد اتاق‌خواب‌ها، دیوارهای مختلف، سرویس‌های بهداشتی، متراژ اتاق‌خواب‌ها و آشپزخانه است. همان گونه که مطلع هستید نوع قرارگرفتن هر یک از قسمت‌ها و بخش‌های خانه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی و جذابیت محیط و فضای داخلی ویلا داشته باشد.

در این رابطه یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که هر چه طراحی داخلی ویلای مدنظر شما زیباتر و خاص‌تر باشد قیمت تمام شده آن هم بیشتر می‌شود. در واقع طراحی داخلی ویلا دارای قسمت دیگری نیز هست که به تزئینات ساختمان و لوازم مورداستفاده برای آن مربوط می‌شود. به‌عنوان‌مثال، استفاده از کف‌پوش‌های مختلف مانند پارکت، سقف‌های کاذب، قفسه‌ها و کابینت‌ها از جمله این تزیینات هستند.

متریال و مواد اولیه ساختمانی چهارمین عامل مؤثر بر قیمت ویلا هستند. می توان از متریال و مواد اولیه ساختمانی که در ساخت ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به سیمان ، میلگرد ، بتن و بلوک اشاره کرد. در حقیقت یکی از عمده‌ترین هزینه‌هایی که برای ساخت هر ویلا باید پرداخت کرد، هزینه‌های مربوط به تهیه و خرید مواد و مصالح مورداستفاده در اجرای پروژه ویلاسازی است. با توجه به این موضوع تمام هزینه‌هایی که برای ساخت‌وساز ویلاها صرف می‌شود بر روی قیمت نهایی ساخت تأثیر بسیاری گذاشته و هزینه ساخت را افزایش می‌دهد.

در این زمینه نیز یک قاعده کلی وجود دارد. به این صورت که اگر متریال و مواد اولیه‌ای که برای ساخت ویلا از آن‌ها استفاده می‌شود از طبیعت به‌دست‌آمده باشند قیمت بیشتری نسبت به مصالح و متریال دیگر دارند. انواع سنگ ساختمانی که برای پوشش کف ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرند ازاین‌دست مصالح شمرده شده و از قیمتی بسیار بالاتر نسبت به سایر کف‌پوش‌ها برخوردارند و همین موضوع می‌تواند به‌راحتی موجب افزایش قیمت ویلا شود.

پنجمین دلیل از جمله عوامل مؤثر بر قیمت ویلا را می‌توان به فضاسازی و محوطه‌سازی حیاط و باغ اختصاص داد. باید یادآور شد که فضاسازی و محوطه‌سازی باغ و حیاط ویلا اگر بر اساس اصول و استاندارد انجام شود می‌تواند هزینه بسیار زیادی را برای سازنده در پی داشته باشد که در نتیجه بر روی قیمت نهایی ویلا تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

از جمله مواردی که در محوطه‌سازی باغ و حیاط ویلا می‌تواند جزو عوامل مؤثر بر قیمت تلقی شوند ساخت آلاچیق، آب‌نما، باربیکیو، خانه درختی، کاشت درختان میوه و به‌وجودآوردن فضای سبز است. تمام مواردی که از آن‌ها نام‌برده‌شده است روش‌ها و متدهای ساخت خود را دارند که اجرا و استفاده از هر کدام از این موارد می‌تواند هزینه‌های زیادی را در برداشته باشد.

امکانات و تجهیزات رفاهی موجود در ویلا آخرین موردی هستند که به‌عنوان عوامل مؤثر بر قیمت ویلا محسوب می‌شوند. از جمله این امکانات می‌توان به ساخت ویلایی اشاره کرد که دارای سالن ورزشی، گلخانه، استخر روباز، جکوزی و سونا باشد. ساخت این ویلاها نیازمند بودجه بالاتری نسبت به ویلاهای معمولی هستند.

ساختار شکست هزینه ساخت ویلا

هر پروژه ساخت ویلا به دلیل هزینه‌های ساخت در منطقه و مصالحی که انتخاب می‌شود متفاوت است. تجزیه هزینه‌ها می‌تواند این ایده را بدهد که جریان پولی در طول پروژه به چه صورت خواهد بود. در زیر ساختار شکست هزینه‌های ساخت ویلا آمده است.

  • هزینه‌های معماری پروژه، 10.5 تا 15 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • هزینه‌های پیمانکاری پروژه، 7.5 درصد از کل هزینه‌ها است
  • فونداسیون 9 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • کف‌سازی 9 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • دیوارها و نمای بیرونی 6 تا 12 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • سقف سازی 10 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • اجرای پنجره‌ها و درها 5 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • فینیشینگ داخلی 6 تا 10 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • کف‌پوش داخل و سرویس‌ها 3 تا 5 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • کاشی‌کاری حمام 4 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • آشپزخانه 8 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • برق‌کاری و کارهای مربوطه 10 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد
  • لوله‌کشی 12 درصد از کل هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد

چگونگی محاسبه هزینه‌های ساخت ویلا

برای محاسبه هزینه ساخت خانه، با انتخاب و جمع‌بندی موارد زیر باید شروع نمود. گرچه استفاده از خدمات آنلاین بخش برآورد ساخت وب‌سایت متری چند به سبب دقت و کارایی و صرفه‌جویی در زمان به‌جای برآورد توسط خود کارفرما یا سازنده، پیشنهاد می‌شود.

  1. برای محاسبه هزینه، باید مساحت‌ها و متراژها مربوط به ویلا را بدانید. اگر با یک معمار کار می‌کنید، قبل از جستجوی تخمین مواد و خدمات تا آنجا که ممکن است با وی مشورت و به کمک او برنامه‌ریزی کنید. کارهای لحظه آخری می‌تواند به میزان قابل‌توجهی به قیمت اضافه کند. سعی کنید چند مورد تخمین با مواد و مصالح و سناریوهای مختلف آماده داشته باشید تا در صورت تغییر شرایط از آنها استفاده کنید.
  2. برآورد کنید که هزینه تخریب ملک و آماده‌سازی سایت چقدر است. این هزینه‌ها شامل قطع درخت، خاک‌برداری، آزمایش خاک و اتصال به خدمات شهری است.
  3. اگر خانه شما به زیرزمین احتیاج دارد، هزینه‌های اضافی را برای خاک‌برداری، خاکریزی، تست خاک و تحکیم آن در نظر بگیرید.
  4. با استفاده از محاسبه هزینه یک مترمربع و نقشه‌های ویلا و کمک یک پیمانکار می‌توانید هزینه مواد و نیروی کار را تخمین بزنید.
  5. در مورد نوع نمای خارجی که شامل عایق‌بندی و انتخاب سنگ است تصمیم گرفته، سپس تخمین‌ها یا پیشنهادها را برای مقایسه دریافت کنید. این قسمت از پروژه جایی است که می‌توانید بر اساس ترجیحات و انتخاب‌های خود به میزان قابل‌توجهی در هزینه مواد صرفه‌جویی نمایید. زیرا تنوع مصالح در این بخش بسیار زیاد است. پنجره‌ها را بر اساس طراحی و گزینه‌های قیمت انتخاب کنید.
  6. سیستم‌های تأسیساتی اصلی خانه، از جمله سیم‌کشی برق، گاز، تهویه مطبوع، لوله‌کشی و هوشمند سازی را در نظر بگیرید. شما باید هزینه کل مواد، از جمله قطعات پایه مانند جعبه تقسیم، کنتورها، دیگ‌های بخار یا تابلوها و کندانسورها را به همراه اجزای اتصال مانند سیم‌ها، جعبه‌های تقسیم و سوئیچ‌ها، لوله‌ها و اتصالات و خروجی‌ها محاسبه کنید. هزینه‌های کار برای تنظیم و نصب این سیستم‌ها می‌تواند بر اساس انتخاب شما و تغییرات منطقه‌ای در هزینه‌های کارگری قابل‌توجه و متغیر باشد.
  7. فینیشینگ داخلی ساختمان، مانند دیوارهای خشک، کفسازی، کابینت و سقف، بر اساس آنچه انتخاب می‌کنید و اندازه و ابعاد سطوحی که باید بپوشانید، متفاوت خواهد بود. تخمین‌ها در محاسبه پرداختی‌ها به شما کمک می‌کنند.
  8. ساخت‌وسازهای جدید تقریباً در هر نوبت به مجوزها و بازرسی‌هایی احتیاج دارند و انجام ندادن آنها می‌تواند روند کار را بعداً پیچیده کند. برای درخواست لیستی از مجوزهای لازم و هزینه‌های آنها، از ارزیابی‌کننده محلی دفاتر مهندسی، دفاتر شهرداری یا دفاتر مربوطه دیگر شهر خود استفاده کنید.
  9. استفاده از مشاوره معماران، مهندسان و طراحان که احتمالاً نرخ ساعتی دریافت می‌کنند باید به کل هزینه اضافه شود.

عوامل محاسبه هزینه ساخت یک ویلا

در صورتی که بودجه کافی و ساختارهای اساسی مناسب که در حین ساخت نیاز هستند، فراهم باشند سازندگان خانه می‌توانند تصمیماتی بگیرند که به آنها اجازه می‌دهد آن جنبه از خانه را که برای آنها مهم است، در اولویت قرار داده و بیشتر به آنها بها دهند. باید به یاد داشته باشیم که در کنار استانداردهای ملی، عوامل منطقه‌ای هم در نحوه ساخت خانه تأثیر دارند. از نظر برخی از سازندگان، مساحت خانه مهم‌ترین قسمت است، در حالی که دیگران بر تعداد اتاق‌خواب یا حمام تأکید دارند و برخی دیگر به دنبال حداکثر کردن فضای باز ویلا و احداث استخر هستند.

سخن آخر

با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، برآورد قیمت ساخت  در هر مترمربع ساختمان در سال 1402 کار دشواری است و بستگی به نقشه و طراحی و متریال انتخابی کارفرما یا سازنده دارد. نکته بسیار مهم و کلیدی که نقش بسیار زیادی در نتیجه نهایی ساخت ویلا دارد این است که در ساخت ویلا از طرح و برنامه مناسب استفاده شود. در کل اساس کار یک ویلا کاملاً متفاوت از ساختمان‌های معمولی و آپارتمان‌ها خواهد بود چراکه ویلا برخلاف انواع دیگر ساختمان‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با طبیعت پیرامون خود دارد.

سوالات کلیدی :

  • نحوه برآورد هزینه ساخت ویلا متناسب با قیمت های به روزمصالح ساختمانی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد.

  • فاکتور های تاثیرگذار بر قیمت ویلا چیست ؟

موقعیت مکانی ، متراژ و نوع مصالح مورد استفاده برخی از این فاکتورها هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا