مدیریت پروژه

نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان چگونه است؟ از مساحی تا هزینه ها

به قسمت‌هایی از  آپارتمان که تمامی مالکان در آن سهم دارند مشاعات گویند. باید گفت که سهم هیچ کدام از این فضاها را نمی‌توان به صورت مجزا تعیین کرد و این به معنی آن است که همه در تمام نقاط مشاعات آپارتمان سهیم هستند. مثلاً، راهروهای یک آپارتمان چند طبقه از جمله مشاعات آن بوده و این نکته بدان معناست که مالکین طبقه همکف هم از راهروی طبقه آخر سهم داشته و بالعکس. لذا هیچ یک از مالکان حق ادعای مالکیت نسبت به این بخش‌ها را ندارند. ما در این محتوا سعی داریم نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان را بررسی نماییم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

تشخیص فضاهای مشاع ساختمان بسیار راحت است به این صورت که هر بخشی که در سند قطعی مالکیت نیامده باشد، جزء مشاعات آپارتمان به شمار خواهد رفت. این بدان معناست که مشاعات بخش‌هایی از آپارتمان هستند که همه از آن‌ها سهم دارند، اما مالکیت آن در اختیار و اراده هیچ یک نخواهد بود. حق استفاده مشاعات به کل مالکان یا مستاجران آن‌ها تعلق دارد و نه یک نفر از آن‌ها.

نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان چگونه است؟

از مهم‌ترین نکات پس از ساخت آپارتمان طی مدت زمان مشخصی توسط چند شریک این است که چگونه باید از مشاعات استفاده و بهره برداری کرد. این کار دارای ضوابط و مقررات خاصی است. فرآیند کار به این صورت است که پس از اخذ گواهی مالیاتی ملک و گواهی پایان کار آن،سهام اختصاصی مالکان واحد مورد نظر باید طبق ملزومات و ملحقات آن مشخص و مشاعاتی چون حیاط، راه پله، پشت بام، اتاق سرایداری، ورودی‌ها، خروجی و انشعابات کنتورها تعیین تکلیف گردند.

مالکان نیز اشخاص تقسیم کننده مشاعات ملک هستند که هر یک به اندازه قدرالسهمی مشخص، مالک مشاعی ملک بوده و آنچه به عنوان نتیجه تقسیم آپارتمان‌ها حاصل می‌گردد، سهم هر یک از مالکان است. مثلاً تمام شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به همراه پارکینگ و انباری با عرصه و سایر مشاعات و مشترکات طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی آن در سهم اختصاصی یکی از مالکین مشاع ذکر می‌شود.

واحد سرایداری نیز از قسمت‌های مشاعی به حساب می‌آید که سرایدار در آن زندگی کرده و به تبع آن استفاده از گاز، آب و برق و مخابرات این واحد نیز جزء هزینه‌های مشترک است. وجود باغچه در حیاط و یا روف گاردن در بام نیز از جمله مشاعات بوده و هزینه‌های مشترکی دارد. راه پله و پشت بام در تقسیمات جزء مشترکات و مشاعات همه واحدها هستند. لذا امکان دسترسی برای قرار دادن کولر و آنتن در این فضا و قرار دادن کلید ورودی این قسمت در دسترس همه مالکین از ملزومات و ضروریات به شمار می‌رود.

هزینه مشاعات آپارتمان

شیوه مساحی فضاهای مشاع آپارتمان

همان‌طور که می‌دانیم مالکیت در آپارتمان‌های مختلف شامل دو بخش زیر است :

  1. قسمت اختصاصی یا مفروزات: قسمت‌هایی از بنای اختصاصی که برای استفاده انحصاری مالک تخصیص یافته است. آپارتمان مسکونی، تجاری، نیم طبقه (بالکن) تجاری، نیم طبقه (بالکن) مسکونی، دفترکار، بالکن روبسته، بالکن روباز (تراس مسقف در مساحی‌های جدید)، پارکینگ اختصاصی، انباری اختصاصی و غیره جزء مفروزات محسوب می شوند.
  2. قسمت مشترک یا مشاعات: از دسته فضاهایی هستند که بین همه افراد ساکن مشترک هستند.

نحوه مساحی فضا

فضای مفید محصور میان دیوارها، ملاک عمل جهت اندازه‌گیری مساحت واحدهای آپارتمانی است. دیوار بین بنای مفروز و مشاعات جزء بنای مفروز است. دیوار بین قسمت‌های اختصاصی ساختمان، مشترک بین آن قسمت‌ها بوده مشروط به اینکه جزء اسکلت ساختمان نباشند. پارکینگ‌های مستطیلی شکل به عرض حداقل ۲٫۵ و حداکثر ۳ متر و طول ۵ متر باید با توجه به عرض دهنه و طبق نقشه معماری تقسیم گردند. به علاوه در زمان اعلام مساحت خالص مسکونی یا تجاری، داکت‌های مشترک بین واحدها در هر طبقه از مساحت خالص مسکونی یا تجاری کم می‌شود.

نحوه محاسبه مشاعات آپارتمان : هزینه مشاعات ساختمان

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، یک ساختمان به دو بخش خصوصی و مشاع تقسیم می‌شود. هزینه‌های بخش مشاع نیز با توجه به مقدار صرف شده در طول یک ماه تعیین گردیده و ساکنان باید مبلغ آن‌ها را پرداخت کنند. قسمت‌هایی از ملک مانند پشت بام، پارکینگ، حیاط، راهروها، پلکان و امثال این‌ها بخش عمومی و مشاع هستند که هزینه‌های این بخش‌ها نیز در شارژ ساختمان دیده می‌شود.

پرداخت هزینه‌ قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده مالکان یا مستاجران آن‌ها است. در یک ساختمان جدا از اینکه چند واحد آپارتمانی در آن باشد، هزینه‌های جاری همچون هزینه نظافت ساختمان یا هزینه تعمیرات مشاعات، بین مالکان تقسیم خواهد شد. نظر به این نکته که بخش‌های مشاع ساختمان تحت مالکیت هیچ کس نیست، افراد حس دوگانه‌ای نسبت به آن دارند. به این صورت که از سویی مشترک بودن این فضا با تعداد زیادی از اشخاص، حس عمومی بودن آن را ایجاد می‌کند و از طرفی با یک فضای عمومی مثل کوچه یا خیابان که متولی آن شهرداری است، تفاوت دارد. در هر صورت برای رفع این مشکل قوانین مشخصی وجود دارد.

فرآیند محاسبه هزینه مشاعات ساختمان این‌گونه است که طی جلسه‌ای که با حضور تمام اعضای هیئت مدیره آپارتمان و تمامی مالکان، برگزار می‌شود در مورد چگونگی محاسبه هزینه‌های مشترک تصمیم‌گیری می‌شود. مستاجرانی هم که به نمایندگی از مالک شرکت کرده‌اند، قاعدتاً سهمی در هزینه مشاعات ساختمان خواهند داشت. اما نحوه پرداخت آن بستگی به توافق میان مالک و مستاجر خواهد داشت. اگر در قرارداد اجاره پرداخت هزینه شارژ و مشاعات بر عهده مالک بوده و از پرداخت خودداری کند، مستاجر می‌تواند از محل اجاره خانه سهم وی را پرداخت نماید.

سخن آخر

با توجه به حساسیت بحث مشاعات ساختمان و هزینه‌های مربوطه به آن، تعریف و شناخت قسمت‌هایی از ساختمان که جزئی از مشاعات هستند واجب و حیاتی است. وب‌سایت متری چند با بهره‌گیری از تخصص افراد زیر مجموعه خود سعی بر آن دارد تا با ارائه اطلاعات دقیق و به روز نیاز مخاطبان محترم خود را تا جای ممکن رفع نماید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا