پیش بینی قیمت ساخت و ساز

شرحی بر هزینه اجرای محوطه سازی و عوامل مؤثر در آن

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در اجرای پروژه‌ها، هزینه محوطه‌سازی است. داشتن محوطه‌ای زیبا در اطراف هر بنایی، بخشی از جذابیت‌های آن بنا به‌حساب می‌آید. این بخش از هر پروژه اولین تصویری است که از یک ساختمان در ذهن ما می‌نشیند. به همین دلیل اغلب اوقات، زمان و هزینه قابل‌توجهی به طراحی محوطه و زیباسازی آن اختصاص پیدا می‌کند. اما میزان بودجه کارفرمایان با یکدیگر تفاوت دارد، لذا قبل از تصمیم‌گیری برای انجام هر پروژه‌ای باید هزینه اجرای محوطه برآورد شود.

نکته دیگر آن است که قطعاً قیمت اجرای محوطه‌سازی ویلا با یک برج مسکونی یا یک خانه شخصی متفاوت است. برحسب متراژ و نوع متریال مورد استفاده، این هزینه‌ها می‌توانند در بازه‌های متفاوتی قرار بگیرند. اما محوطه‌سازی مراحل و اجزای گوناگونی دارد که در میزان هزینه موردنیاز هم تأثیرگذار خواهد بود.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

درباره محوطه‌سازی و اجرای آن

محوطه‌سازی حیاط فقط به کاشت و آبیاری انواع گیاهان و درختان محدود نمی‌شود. شما می‌توانید با کمک ایده‌های مدرن و کاربردی ، محوطه زیبا و بی‌نظیری را در حیاط منزل خود ایجاد کنید. برای محوطه‌سازی در حیاط می‌توانید از انواع المان‌های مختلف نظیر برکه ، استخر ،آلاچیق ، باغچه و … استفاده کنید که انتخاب هر یک از این المان‌ها به فضای حیاط موردنظر شما بستگی دارد.

برای ایجاد فضایی زیبا و رؤیایی در محوطه حیاط بهتر است که اول به طراحی یک باغچه زیبا با گل‌های رنگارنگ و درختان گوناگون پرداخته شود. استفاده از ایده‌های خلاقانه و بکر در فضای سبز، می‌تواند محوطه‌سازی حیاط خانه‌های آپارتمانی و محوطه‌سازی ویلا را تغییر دهد. بهتر است برای طراحی فضای سبز ایده‌آل و متفاوت در محوطه حیاط از گلدان‌های رنگارنگ استفاده کنید همچنین می‌توانید با آرایش و مرزبندی بین درختان و گل‌های باغچه به فضای سبز حیاط نظم و ترتیب خاصی را ببخشید.

در محوطه‌سازی می‌توان فضاها را به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی نمود.

  • محوطه‌سازی شهرک‌های گردشگری، مناطق توریستی
  • محوطه‌سازی شهرک‌های مسکونی
  • محوطه‌سازی پارک‌ها و فضای سبز با وسعت کمتر
  • محوطه‌سازی ویلاها و باغ‌های مجلل، باغ تالارها
  • محوطه‌سازی ویلاهای شخصی با متراژ کوچک‌تر
  • محوطه‌سازی مجتمع‌های مسکونی
  • محوطه‌سازی حیاط منازل و ویلاها

برای بررسی و برآیند هزینه بازسازی ساختمان باید تغییرات که در محوطه سازی باید انجام بشه رو هم در نظر بگیرید.

المان‌های مهم در محوطه‌سازی

استخر

شنا از دیرباز به‌عنوان یکی از مفرح‌ترین ورزش‌ها موردتوجه بوده است، به همین دلیل ساخت استخر سال‌ها در حیاط منازل مورد توجه محوطه سازان قرار گرفته است. امروزه با تغییر شکل زندگی شهرنشینی معمولاً استخر به عنوان بخشی از محوطه‌سازی ویلاها دیده می‌شود. ساخت استخر به دلیل چالش‌هایی چون آب‌بندی، تصفیه و نگهداری، از تخصصی‌ترین المان‌ها در اجرای محوطه‌سازی است.

 نهر

آب‌های روان چه در باغ‌های ایرانی که ساخت آنها به بیش از 2000 سال می‌رسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار است، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه‌سازی می‌تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

کف‌سازی

همواره یکی از اثرگذارترین بخش‌ها در محوطه‌سازی ، کفسازی‌هاست. کفسازی جزئی از بخش سخت محوطه سازی است که می‌تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده‌کنندگان، تقسیم فضا، زیبایی، القای حسی خاص و … در محوطه‌سازی داشته باشد. استفاده از مصالح مناسب محوطه‌سازی در این بخش برای حفظ امنیت، زیبایی، استحکام و غیره بسیار دارای اهمیت است.

نورپردازی

در طراحی فضای سبز نور همواره به‌عنوان یک عنصر مهم و اساسی به شمار می‌آید زیرا کلیه نقاطی که در فضای سبز از اهمیت بخصوصی برخوردارند نظیر درب ورودی، حیاط جلویی استخر، برکه‌ها، آبشارها، فواره‌ها، مجسمه‌ها، درختان و کلیه وسایل زینتی باید امکانات روشنایی را داشته باشد؛ تا زیبایی واقعی را به نمایش بگذارند. نور عامل مهم در تفکیک رنگ‌ها و تعریف راه‌ها و معابر در شب‌ها است. در صورت نبود نور در شب طراحی فضای سبز امری کاملاً بی‌معنی جلوه می‌کند؛ لذا نیاز به نور در شب به بیشترین حد خود می‌رسد .

تأسیسات برقی در محوطه‌سازی

استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی، نورپردازی و راه‌اندازی تأسیسات مکانیکی در محوطه‌سازی امری اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان‌سازی، استفاده از استانداردهای مهندسی برق در ساختمان‌ها نهادینه شده؛ اما در محوطه‌سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه‌ها، کمتر به این امر توجه شده. استفاده از روش‌های صحیح در انتقال و بهره‌برداری برق در محوطه‌سازی، نقش مهمی در ایمن‌سازی و کاهش هزینه‌های نگهداری از فضای سبز را داراست.

عناصر معماری و تأثیر آن‌ها روی هزینه اجرای محوطه

عناصر زیر از لحاظ زیبایی‌شناختی وهزینه‌ای ، بر روی اجرای یک پروژه محوطه‌سازی تأثیر خواهند داشت.

درختان و گل‌ها

این المان مهم معمولاً در کنار راه‌های دسترسی بین دو منطقه از حیاط شما کاشته می‌شوند. آنها می‌توانند شامل گیاهان و گل‌ها و یا درختان باشند که در کنار صندلی‌ها و در اندازه‌ها و انواع مختلف موجود هستند. آنها یک ورودی عالی برای باغ‌های با شکوه ایجاد می‌کنند. این قسمت 10% از کل هزینه‌ها را در برمی‌گیرد.

دک یا عرشه

از عرشه‌ها می‌توان برای تفریح یا استراحت استفاده کرد و بیشتر عرشه‌ها جلوی خانه یا ویلا قرار دارند. شما همچنین می‌توانید یک عرشه سکویی شکل در حیاط بسازید که در ترکیب با آلاچیق به یک محیط مناسب برای پذیرایی بدل شود.

فنس‌کشی یا دیوارکشی محوطه

چندین نوع حصار وجود دارد که بعضی از آنها برای امنیت و برخی دیگر تنها برای زیبایی و جداسازی محوطه از ملک همسایه طراحی شده‌اند. برخی دیگر از ارتفاع بلندتر و حریم خصوصی بیشتری برخوردار هستند و برخی نیز 100٪ تزئینی هستند و به ارتقا فضای سبز اطراف کمک می‌کنند. حصاری که انتخاب می‌کنید باید قبل از طراحی زیبایی‌شناختی ، نیازهای شما را برآورده کند.

آتشگاه

این مورد می‌تواند کمک خوبی به زیبایی و کارایی حیاط شما داشته باشد و هزینه‌های محوطه‌سازی شما نیز به این بستگی دارد که آیا شما یک مدل ساده می‌خواهید یا مدلی حرفه‌ای و دقیق موردنظرتان است. شما برای سوخت نیز باید گزینه‌هایی را در نظر گرفته و تأسیسات مناسب را فراهم کنید. مثلاً برای استفاده از گاز طبیعی باید به اداره گاز منطقه خبر دهید.

آلاچیق

یک فضای مفید و جذاب برای زندگی است و شامل چندین طرح مختلف می شود که بستگی به مصالح به کار گرفته شده دارد.  آلاچیق هم به‌صورت پیش‌ساخته و هم به‌صورت در جا ساز موجود هستند.

پرگولا

یک فریم چوبی یا فلزی باز است که به نور خورشید و هوا اجازه عبور می‌دهد و باعث می‌شود گیاهان رونده  روی آن حرکت کرده و سایبان زیبایی را ایجاد کنند. آنها می‌توانند از جنس فایبرگلاس، وینیل یا چوب باشند و شما می‌توانید آنها را مستقیماً به خانه خود وصل کنید یا در حیاط به طور جداگانه قرار دهید.

گذرگاه

پیاده‌روها تنها حدود 3 درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. آنها اجزای بسیار رایجی هستند و شما می‌توانید آنها را از درب ورودی حیاط تا درب ورودی خانه به کار ببرید.

استراتژی‌های مقرون به صرفه جهت اجرای پروژه‌های محوطه‌سازی

برای اینکه اجرای یک پروژه محوطه‌سازی از نظر هزینه مقرون به صرفه‌تر شود باید نکات زیر را رعایت نمود.

  1. از مصالح نفوذپذیر استفاده کنید.

پوشش سطح محوطه با موادی مانند شن، سنگریزه های ساحل و گرانیت تجزیه شده می‌تواند کمک زیادی به پوشش فضای باز محوطه کند، بدون اینکه هزینه‌های زیادی را بطلبد. این مواد و مصالح همچنین می‌توانند با سنگ‌فرش‌های بزرگ و پیش‌ساخته که در  مسیرهای عبور یا پاسیو استفاده می شود ، ترکیب شوند. یکی دیگر از مزایای استفاده از مصالح نفوذپذیر این است که در صورت لزوم می‌توانید آنها را جابه‌جا کنید تا المان جدیدی مانند استخر اضافه شود.

  1. از گیاهان رونده برای پوشاندن سطح زمین استفاده کنید.

چمن‌های تزئینی کوچک و گیاهان رونده با رشد کم، مساحت بسیار زیادی را بدون هزینه خرید گیاهان گران‌قیمت پوشش می‌دهند. آنها یک‌لایه سبز را در پس‌زمینه ایجاد می‌کنند که کارهای بعدی را آسان‌تر می‌سازد.

  1. صرفه‌جویی کنید.

در بیشتر موارد قسمت‌هایی از محوطه قبلی هستند که می‌توانند نگهداری و بازسازی شوند. اگر بتوانید از داشته‌های خود استفاده کنید و آنها را نوسازی کنید، در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد. فضای قبلی خود را حفظ کنید و در مورد آن با طراحان خود صحبت کنید. اگرپاسیوی مناسبی دارید، به جای تخریب و بازسازی اساسی ، رنگ‌آمیزی آن را در نظر بگیرید. سپس پارچه دکوراتیوی به آن اضافه کنید.

  1. تا آنجا که می‌توانید درختان خود را حفظ کنید.

درختان بزرگ سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا به اندازه بالغ خود برسند. اگر درختانی دارید که می‌توان آنها را حفظ کرد، آنها را نگه دارید زیرا خرید و کاشت درختان بزرگ جدید می‌تواندهزینه بر باشد.

  1. ساخت مسیرهای محوطه با استفاده از قطعات پیش‌ساخته.

نصب سنگ‌فرش‌های بزرگ اغلب هزینه کمتری دارند زیرا به اندازه بتن‌ریزی یا سنگ تراشی نیاز به کار ندارند. فایده دیگر آنها این است که این نوع سنگ‌فرش‌ها نیز حس خوبی را ایجاد می‌کنند. شکاف‌های بین سنگ‌فرش‌ها را می‌توان با سنگ‌ریزه، ماسه ساحل یا چمن مصنوعی پر کرد.

  1. از سازه‌های پیش‌ساخته بیشتر استفاده کنید.

روکش‌های پیش‌ساخته مخصوص پاسیو، پرگولاها، نرده‌ها، کوره‌های آتش، صندلی‌های فضای باز، باربیکیو و سایر عناصر معمولاً مقرون به‌صرفه‌تر از سازه‌های قابل ساخت هستند. در این صورت است که هروقت اراده کنید می‌توانید یک سازه پیش‌ساخته اضافه کنید. این بدان معنی نیست که شما نباید عناصر ساختنی را کلاً کنار بگذارید.

  1. گیاهان کوچک‌تری بخرید و خاک آن‌ها را به‌خوبی آماده کنید.

خرید گیاهان کوچک‌تر معمولاً هزینه کمتری دارند، اما با آماده‌سازی مناسب خاک و آبیاری مناسب به‌سرعت رشد می‌کنند. در بسیاری از موارد، گیاهان کوچک‌تر در خاک آماده شده مناسب، سریع‌تر از گیاهان بزرگ‌تر رشد می‌کنند. پس به جای خرید گیاهان بزرگ‌تر به فکر غنی‌سازی خاک باشید چون هزینه کمتری را می‌طلبد.

  1. استفاده مجدد از کالاها و مصالح قدیمی را در دستور کار قرار دهید.

اگر هنگام بازسازی منظره خود نیاز به حذف سازه‌ها یا دیگر المان‌های سخت دارید، باید استفاده مجدد از موادی مانند بتن، چوب، آجر یا سنگ‌های بزرگ را در نظر بگیرید. تخریب، حمل و دفع این مواد سنگین نه‌تنها گران هستند، بلکه استفاده مجدد از آنها می‌تواند به زیبایی محوطه کمک کند. چوب را می‌توان به گلدان یا حصار تبدیل کرد. بتن را می‌توان به سنگ پله یا تختی برای نشست تبدیل کرد. آجر را نیز می‌توان برای ساخت یک باربیکیو یا تنور به کار برد.

  1. خرید مبلمان و ظروف

سعی کنید به‌جای صندلی‌هایی بتنی ثابت از صندلی‌ها و مبلمان ارزان‌قیمت استفاده کنید تا هروقت که تمایل داشتید دکوراسیون خود را تغییر دهید.

مراحل محاسبه هزینه اجرای محوطه

انجام مراحل زیر برای محاسبه دقیق هزینه‌های یک پروژه محوطه‌سازی لازم و سودمند است.

  • توافق با کارفرما

اول از همه باید با مشتری یا کارفرما در مورد آنچه در ذهن دارد، صحبت شود. این کار باید قبل از شروع برآورد انجام شده و سؤالات زیادی پرسیده شود. باید مطمئن شد که پیمانکار از ملک بازدید کرده و اندازه‌گیری‌های لازم انجام شده است. برای تکمیل کار باید برنامه‌ای تهیه شده و تصمیم بگیریم که به چه نوع مصالح و چه تعداد پیمانکاران فرعی ، کارگر و استادکار نیاز داریم.

  • محاسبه هزینه‌های بالاسری

برای برآورد مناسب پروژه‌های محوطه‌سازی خود باید هزینه‌های بالاسری را در نظر گرفت. سوخت، حمل‌ونقل، تبلیغات، اجاره دفتر مرکزی، هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات، هزینه قبض تلفن همراه، ابزار، لباس کار و بیمه هزینه دارند و شما باید آنها را جبران کنید.

اکثر شرکت‌های کوچک، مبلغی را که واقعاً برای سربار هزینه می‌کنند، دست‌کم می‌گیرند و این نکته باعث خواهد شد که در آخر کار نه‌تنها سود نکنند بلکه ضرر هم داشته باشند.

  • محاسبه هزینه مواد و مصالح

در این مرحله با توجه به برنامه و ریز متره تهیه شده در مراحل قبل می‌توان هزینه کل مواد و مصالح را محاسبه کنید و آن را به کل هزینه‌های پروژه اضافه کنید.

  • محاسبه هزینه کارگری

با توجه به محاسبات مصالح و نقشه‌های موجود می‌توان با کمک چند پیمانکار خبره و مشاوران مهندسی تعداد کارگران را برای هر عملیات محاسبه کرده و جمع کل آن‌ها را به دست آورد.

  • به دست آوردن هزینه‌ها برای هر مترمربع

در آخر همه هزینه‌ها را با یکدیگر جمع کرده و به متراژ پروژه تقسیم می‌کنیم تا هزینه محوطه‌سازی هر مترمربع از پروژه به دست آید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

برای هزینه اجرای محوطه، قبل از هر چیز باید ابعاد محوطه و مساحت آن را در کنار طراحی در نظر گرفت. همچنین محل قرارگیری پروژه هم عامل مؤثری در تخمین قیمت هر مترمربع جهت طراحی فضای سبز است. سایت متری چند با بهره‌گیری از متخصصین خود در نظر دارد تا به فعالین صنعت ساخت‌وساز در جهت برآورد قیمت‌های زمینه‌های مختلف ساخت یاری رساند.

سوالات متداول :

  • المان های مهم محوطه سازی چیست ؟

استخر – نهر – کفسازی و نورپردازی از جمله این موارد هستند .

  • استراتژی‌های مقرون به صرفه جهت اجرای پروژه‌های محوطه‌سازی چیست ؟

استفاده از مصالح نفوذ ناپذیر و یا گیاهان رونده از جمله این موارد هستند که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا