پیش بینی قیمت ساخت و ساز

متره و برآورد آسفالت، نحوه محاسبه و نکاتی که باید بدانید

با مد نظر قرار دادن شرایط اقتصادی کشور و متعاقب با آن افزایش تورم و افزایش روز به روز قیمت مواد و مصالح ساختمان، هزینه‌های تمام شده بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. این موضوع برآورد هزینه‌های مربوط به پروژه‌های عمرانی از جمله ساخت جاده‌ها و راه‌های ارتباطی را با چالش‌های جدیدی مواجه کرده است. از این رو قصد داریم که در این مطلب به متره و برآورد آسفالت بپردازیم.

تعریف متره و برآورد، نحوه متره و برآورد آسفالت، محاسبه حجم آسفالت و قیر، نکات مهم در برآورد متره آسفالت

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

متره چیست؟

پیش‌تر در وب‌سایت ویکی ساختمون در مقاله‌ای تحت عنوان متره و برآورد فونداسیون، به متره پرداخته و تعریف خوبی نیز از متره ارائه شده است و لزومی نمی‌بینیم که این بحث را مجدداً تکرار کنیم و تنها به تعریف کوتاهی از متره اکتفا‌ می‌کنیم. متره در واقع عبارت است از محاسبه و اندازه‌گیری دقیق مقدار مصالح مور نیاز برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقدار مصالح به کار رفته در یک پروژه اجرا شده. با در ذهن داشتن این تعریف به بحث متره و برآورد آسفالت‌ می‌پردازیم.

نحوه متره و برآورد آسفالت

قبل از محاسبه مقدار آسفالت و قیر باید نکات زیر را مد نظر قرار داد.

  1. در بهای ردیف‌های آسفالتی، هزینه تهیه آسفالت از کارخانه، حمل تا 30 کیلومتر، باراندازی در محل مصرف و اجرای آسفالت در نظر گرفته شده است و هزینه حمل مازاد بر 30 کیلومتر بر طبق ردیف مربوطه در فصل حمل و نقل پرداخت‌ می‌شود.
  2. هیچ‌گونه هزینه حمل دیگری از بابت حمل مصالح سنگی و قیر مربوط به آسفالت و همچنین قیر مصرفی برای اجرای پریمکت و تک کت قابل پرداخت نیست.
  3. آسفالت مصرفی، باید طبق مشخصات درج شده در نقشه‌ها و مشخصات فنی تهیه شود. قبل از مصرف، باید جنس و دانه‌بندی مصالح سنگی و همچنین نوع و میزان قیر آن، به تائید مهندس مشاوربرسد.
  4. اندازه‌گیری ضخامت آسفالت، پس از کوبیدگی، طبق نقشه و مشخصات صورت می‌گیرد و در صورتی که کسری ضخامت در حد مجاز باشد، به همان نسبت از بهای کار کم‌ می‌شود.
  5. منظور از شکستگی مصالح سنگی در ردیف‌های  فصل بیست و هفتم فهرست بهای رشته ابنیه ، شکستگی مصنوعی است و شکستگی طبیعی، مورد نظر نیست.
  6. در ردیف‌های آسفالتی، کسر سانتی‌متر، به نسبت یک سانتی‌متر محاسبه‌ می‌شود.
  7. هزینه جارو کردن سطح زیرین پریمکت و تمیز کردن سطح زیر تک کت در قیمت ردیف‌های مربوط منظور شده است و پرداخت بهای ردیف‌های مربوط منوط به جارو کردن و تمیز کردن سطح زیرین پریمکت و تک کت‌ است.
  8. برای لکه‌گیری سطوح آسفالتی موجود، بر حسب مورد، ردیف‌های این فصل به اضافه 30 درصد پرداخت‌ می‌شود.
  9. میزان قیر مصرفی برای هر متر مکعب بتن آسفالتی در ردیف 270301 برابر 90 کیلوگرم ، در ردیف های 270302 و 270303 برابر 110 کیلوگرم ، در ردیف 270304 برابر 120 کیلوگرم و برای آسفالت سرد مخلوط در محل 90 کیلوگرم بهای ردیف ها منظور شده است . در صورتی بر اساس طرح اختلاط مصوب ، مقدار قیر تغییر کند ، برای هر 10 کیلوگرم اضافه یا کسر قیر در هر متر مکعب از مقادیر مذکور ، به ترتیب از ردیف های 270402 و 270403 محاسبه و منظور می گردد .

محاسبه حجم آسفالت و قیر

به طور کلی در هر تن اسفالت تقریباً 50 کیلوگرم قیر استفاده‌ می‌شود. در صورتی که هر مترمکعب آسفالت را 2300 کیلوگرم در نظر بگیریم بنابراین هر 1150 کیلو آسفالت چیزی در حدود 56 کیلوگرم قیر دارد. به عبارتی در هر مترمکعب چیزی در حدود 112 کیلوگرم قیر وجود خواهد داشت.

از طرفی هم هر مترمکعب آسفالت‌ می‌تواند که با ضخامت 6 سانتیمتر مساحتی برابر با 81/16 متر مربع را پوشش دهد.

در این مرحله مقدار کل قیر در هر مترمکعب (112) را تقسیم بر میزان مساحت (81/16)‌ می‌کنیم و پاسخ تقریباً برابر با 7 کیلوگرم قیر در هر متر مربع آسفالت خواهد بود.

تعریف متره و برآورد، نحوه متره و برآورد آسفالت، محاسبه حجم آسفالت و قیر، نکات مهم در برآورد متره آسفالت

نکات مهم در برآورد متره آسفالت

  • از آنجایی که نمی‌توان مستقیم آسفالت را اجرا کرد باید قبل از آسفالت‌ریزی اقدام به پریمکت کنیم. در عملیات پریمکت، فرد قیر پاش به ازای هر متر مربع از 1250 گرم قیر استفاده‌ می‌کند.
  • در صورتی که تصمیم به پاشیدن قیر روی آسفالت گرفته شود که به اصطلاح به آن تک کت‌ می‌گویند، بر اساس میزان خرابی رویه به ازای هر متر مربع از 500 تا 600 گرم قیر استفاده‌ می‌شود.
  • هر متر مربع آسفالت به ضخامت ۶ سانت ۱۳۸ کیلوگرم‌ است.
  • هر متر مربع آسفالت به ضخامت ۵ سانت ۱۱۵ کیلوگرم‌ است.
  • هر تن آسفالت که با ضخامت ۶ سانت پخش شود ۷٫۲۴ متر مربع را آسفالت‌ می‌کند.
  • هر تن آسفالت که با ضخامت ۵ سانت پخش شود ۸٫۶۹ متر مربع را آسفالت‌ می‌کند.

سوال کلیدی :

  • هر تن آسفالت چند متر مربع را پوشش میدهد ؟ 69 متر مربع با ضخامت 5 سانتیمتر
  • وزن هر متر مربع آسفالت چقدر است ؟ 115 کیلوگرم با ضخامت 5 سانتیمتر
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 23 میانگین: 3.7]

17 دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخیر.
    بودجه ای ک برای آسفالت خیابان مسکونی تعلق میگیرد برای چند سانت است یا بهتر بگویم بیشترین و کمترین اندازه از نظر سانتی متر برای آسفالت چقدر است؟؟

  2. سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون، برای برآورد آسفالت یک خیابان از چه آیتم های فهرست بها باید استفاده کرد؟

    1. سلام، ممنون از توجه و لطفتون
      تنظیم آیتم ها زمان میبره و بستگی به حجم و شرایط پروژه میتونه متغیر باشه
      اگه شماره تماس بفرستین کارشناسان با شما تماس میگیرن و کلیاتش رو توضیح میدن
      به لینک زیر هم میتونید مراجعه کنید
      https://kargosha.com/fa/product/id/2123/%DA%86%DA%A9-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%81%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-(%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D9%88)

  3. مقدار صورت وضعیت برای تهیه و اجرای آسفالت بام به انضمام پخش و کوبیدن آن معادل 108000 مترمکعب در مساحت 6 متر در 6000 متر که آسفالت آن از کارخونه ای به فاصله 60 کیلومتری تهیه می‌شود، چگونه نوشته می‌شود؟

    1. سلام
      سوال جنابعالی از کارشنان پرسیده شده و پاسخ در همین بخش ارائه می شود و یا با شما تماس گرفته خواهد شد
      با تشکر

  4. با سلام : لطفآ جداول کاربردی مربوط به ماشین آلات راهسازی را که بسیار مورد نیاز است نمایش دهید ، حتی اگر بصورت تجربی باشد ، با سپاس از سایت مفیدتان

    1. سلام
      برای اطلاعات در این زمینه میتونید به کارگشا مراجعه کنید ولی در آینده نزدیک مقاله آپدیت میشه و موراد خواسته شده حتما اضافه میشه
      با تشکر

  5. عرض سلام و خسته نباشید
    منظور از کسر سانتی‌متر به تناسب محاسبه شود در فهرست بها یعنی چه؟

    1. سلام
      لطفات سوالتون رو واضح تر بپرسید، خیلی گنگ بود.
      اگر با یک مثال آورده بشه بهتر هست
      با تشکر

  6. سلام لطفا بگویید مقدار قیر مورد قبول برای آسفالت خیابان در هر تن یا مترمکعب آسفالت باید چقدر باشد تا مورد قبول آزمایشگاه باشد

    ممنون

  7. سلام وقت شما بخیر درصورت امکان نقشه یک فنداسیون کارخانه آسفالت 120 تنی رابرای من بفرستید

  8. سلام وقت شما بخیر درصورت امکان نقشه یک فنداسیون کارخانه آسفالت 120 تنی رابرای من بفرستیدلطفا ایمیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا