مدیریت پروژه

نمونه فایل اکسل کش فلو را در متری چند جست و جو کنید

اکسل به کاربران این امکان را می‌دهد تا انواع مختلف داده‌ها را که از منابع مختلف استخراج شده است، تجزیه و تحلیل کنند. ساختار سیستمی آنالیز کش فلو (Cash Flow Analysis) در اکسل یک الگوی ساده اما خارق العاده است که با تولید نمونه فایل اکسل کش فلو می‌تواند برای تجزیه و تحلیل، گزارش، تجسم و ارائه داده‌های گردش پول به مدیران پروژه کمک کند. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا از جریان وجه نقد کسب و کار خود آگاهی بهتری داشته باشند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

فواید تهیه فایل اکسل جریان نقدینگی

یکی از حیاتی‌ترین ابعاد کنترل و مدیریت پروژه که در اجرای پروژه‌ها نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، منابع مالی یا پول است. تأمین نقدینگی در زمان‌های خاص و مورد نیاز یکی از عواملی است که می‌تواند باعث تسریع در پیشرفت یک پروژه شده و شاید بهتر باشد بگوییم که کمبود منابع مالی در زمان لازم به طور حتم باعث کاهش سرعت یا حتی توقف پروژه و ایجاد مشکل در آن خواهد شد.

به‌عنوان یک مدیر پروژه باید دانست که واحد  برنامه ریزی و کنترل پروژه  براساس برنامه ریزی اجرایی پروژه روند پیشرفت پروژه را محاسبه کرده و در اختیار قرار می دهد. نکته این است که بخش برنامه ریزی بر اساس سیاست‌های اجرایی تدوین شده توسط مدیر پروژه می‌تواند این اطلاعات را محاسبه کرده و به‌عنوان یک داده ورودی برای فایلِ اکسلِ جریانِ نقدینگی ، مورد استفاده قرار گیرد.

لازم است در ابتدای یک پروژه جریان نقدینگی (Cash Flow) آن را برآورد نمود زیرا این فاکتور در حقیقت برآورد مقدار پول در دسترس یک پروژه، حاصل از مقادیر دریافتی و پرداختی در مقاطع مختلف آن است. افراد زمانی می‌توانند جریان نقدینگی را به طور کامل برآورد کنند که کلیه عملیات یک پروژه، نحوه انجام آن‌ها و زمان انجام آن‌ها به طور کامل مشخص شده باشد.

یعنی باید محدوده آن پروژه (Scope) در قالب یک ساختار شکست (WBS) مورد قبول ، تهیه شده باشد و زمان‌بندی هر یک از تحویل دادنی‌ها و منابع مربوط به آن‌ها برای انجام کارها مشخص باشد. باید کاملاً آشکار باشد چه بخشی از کار توسط پیمانکاران جزء انجام می‌شود و قراردادهای آن‌ها از جهت پرداخت‌ها و زمان آن‌ها چگونه برنامه ریزی شده است. دقت در این امر باعث می‌گردد که نقش یک جدول جریان نقدینگی مناسب مانند در آنچه در سایت متری چند ارائه می‌گردد پیش از پیش آشکار شود

خاصیت‌های تهیه یک نمونه گزارش کش فلو

عوامل زیر دلایل تهیه کش فلو یک پروژه بهینه و کاربردی است:

  1. با یک نمونه گزارش کش فلو دقیق، می‌توان در هر لحظه از میزان دقیق بودجه موجود مطلع شد. این امر حیاتی است زیرا هر برنامه و تصمیمی که گرفته می‌شود باید با اطلاعات دقیق پشتیبانی شود. اگر جریان نقدی با دقت مدیریت نشود، ممکن است تصمیمات بدی گرفته شود که پروژه را به خطر بیندازد. برای مشاهده نمونه نمودار cash flow در قالب excel به قسمت هزینه ساخت متری چند مراجعه شود.
  2. ممکن است احساس شود که پروژه در موقعیت خوبی قرار دارد اما جدول جریان نقدینگی می‌تواند نشان دهد که در آن ماه خاص پول زیادی به پروژه تزریق نمی‌شود زیرا دست اندر کاران به هر دلیل در ارائه صورت وضعیت‌ها به کارفرما قصور کرده‌اند. پس با کمک یک نمودار جریان نقدی به روز شده، می‌توان از خریدهای اضافه و قابل توجه اجتناب کرد.
  3. اگر یک پروژه با مشکل جریان نقدینگی روبرو شود، ممکن است بودجه لازم را برای پرداخت به تأمین کنندگان مصالح وجود نداشته باشد و این می‌تواند به شهرت شرکت آسیب برساند. پس برنامه‌های پرداخت باید طوری تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود که منابع مالی موجود برای پرداخت به تأمین کنندگان کالا یا خدمات پروژه وجود دارد. مهم است که با برنامه ریزی پیشگیرانه دقیق مانند آنچه در سایت متری چند انجام می‌گیرد، از روبرو شدن همزمان با صورتحساب‌های متعدد اجتناب کرد.
  4. رشد و گسترش یک تجارت ، بسیار هیجان انگیز و مهم است و این به معنای بازارهای جدید، کارمندان جدید و درآمد بیشتر است؛ اما نکته حیاتی در این فرآیند این است که توسعه در زمان نامناسب یا به روش اشتباه صورت گیرد زیرا در طولانی مدت ممکن است مشکلاتی به وجود آیند.

رشد و توسعه به پول نقد زیادی نیاز دارد. ثبت شرکت، اجاره ساختمان، استخدام کارمند و خرید کامپیوتر همه قبل از شروع ورود پول به شرکت صورت می‌گیرد. اگر بودجه مناسبی برای رشد وجود نداشته باشد، این فرآیند با مشکل روبرو خواهد شد. پس با مدیریت مستمر جریان نقدینگی می‌توان فهمید که زمان مناسب کی فرا می‌رسد. این مدیریت با استفاده از نمونه گزارش نقدینگی موجود در سایت متری چند نیز امکان پذیر و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

نکته حائز اهمیت این است که جریان وجوه نقد برای شرکت‌ها در هر اندازه، به ویژه مشاغل کوچک بسیار مهم است. یک مطالعه نشان داد که 82٪ مشاغلی که این کار را انجام نمی‌دهند به دلیل داشتن مشکلات جریان نقدینگی، حذف می‌شوند پس با کمک فایل اکسل جریان نقدینگی که در قسمت برنامه ساخت متری چند وجود دارد می‌توان مطمئن شد که یکی از آن‌ها نیستیم.

برای مطالعه: هزینه ساخت ساختمان

مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمونه فایل اکسل کش فلو

پیگیری و مشاهده مباحث مالی یکی از مسائلی است که باید با حساسیت بالایی پیگیری ‌شود. خاطر نشان می‌شود یکی از روش‌های فوق العاده مؤثر برای درک بهتر افراد راجع به یک موضوع خاص، قابل لمس کردن آن موضوع است. با این دید واضح است که وقتی جریان نقدینگی پروژه تهیه می‌شود و اطلاعات آن از جنس پول است همه بخش‌ها نسبت به آن توجه دارند و طبیعی است که بیشتر از دیگر آیتم‌های یک پروژه موردتوجه قرار خواهد گرفت.

باید به این نکته توجه شود که برای تهیه نمونه گزارش نقدینگی پروژه باید از اطلاعات دیگر بخش‌ها شامل حسابداری و مالی، دفتر فنی، دفتر مرکزی و غیره استفاده نمود تا نمودار کش فلو دقیقی را ارائه کرد. یکی از نکات کلیدی برای محاسبه هزینه‌ها توجه به آیتم‌هایی است که به‌ صورت کاملاً غلط دو بار محاسبه می‌شوند. به‌عنوان مثال طبق برآورد انجام شده پیش‌بینی می‌شود که کل هزینه حقوق کارگاه در ماه آینده چقدر است.

قاعدتاً این عدد هم شامل هزینه نیروهایی است که به‌صورت مستقیم بر روی یک فرآیند انجام کار و پیشرفت پروژه تأثیرگذار هستند، مانند جوشکارها در عملیات نصب اسکلت فلزی و یا نیروی بتن ریز در سازه بتنی و همچنین شامل هزینه افرادی است که به‌صورت غیر مستقیم بر روی فرآیند انجام کار و پیشرفت آن تأثیرگذار هستند مانند رئیس کارگاه و نیروهای دفتر فنی.

از طرف دیگر پس از محاسبه هزینه جاری کارگاه در ماه آینده که در یک ضریب بالاسری ضرب می‌شود، اگر در آن ضریب، علاوه بر هزینه‌های بالاسری کارگاه، هزینه‌های نیروهای غیرمستقیم نیز به‌عنوان هزینه‌های بالاسری لحاظ شود، در این صورت هزینه‌های نیروی انسانی غیرمستقیم به اشتباه دو بار محاسبه خواهد شد.

از نکات دیگر تهیه نمونه نمودار کش فلو، بازه زمانی تهیه آن نمودار است. درصورتی‌که بازه زمانی، کل طول عمر پروژه باشد باید تمامی هزینه‌ها و درآمدهای پروژه بر اساس مرجعی که در قسمت قبل توضیح داده شد، محاسبه شود. این به خودی خود مورد خاصی ندارد، اما اگر مقطع زمانی، کمتر از طول عمر پروژه و در بازه خاصی است باید توجه نمود که هم هزینه و هم درآمد محاسبه‌ شده محدود به آن مدت‌زمان گردد.

به طور مثال اگر هدف به دست آوردن جریان نقدینگی پروژه برای ۶ ماه آینده باشد، هزینه‌ای که در پایان ۶ ماه به‌حساب پروژه اضافه می‌آید، باید با درآمدی که به ازای آن ۶ ماه کارکرد، محاسبه گردد مطابقت داشته باشد. به همین ترتیب اگر تعهداتی از قبل به هزینه‌های پروژه اضافه کنیم باید صورت‌وضعیت‌هایی که قبلاً ارسال شده است نیز به‌عنوان درآمد محاسبه شوند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

تهیه کش فلو هزینه ساخت از جمله ضروریات مدیریت پروژه‌ها در بخش ساخت و ساز است که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های ساخت و پیچیده شدن روز افزون آن بسیاری را جذب خود کرده است. استفاده از نرم افزار آنلاین تخمین برآورد هزینه ساخت و ارائه برنامه ساخت متری چند راهی برای رسیدن به برآورد هزینه ساخت و به دست آوردن یک نمونه فایل اکسل کش فلو کامل است.

سوالات کلیدی :

  • نمودار کش فلو چیست ؟

جریان نقدینگی یا کش فلو cash flow به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه ساختمانی ،  صنعتی یا اقتصادی گفته می‌شود و معمولاً در یک دوره زمانی محدود محاسبه می‌شود.

  • دلایل تهیه نمودار کش فلو چیست ؟

با نمودار کش فلو می‌توان در هر لحظه از میزان دقیق بودجه موجود مطلع شد و یا از خرید های اضافه و قابل توجه جلوگیری کرد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا