مدیریت پروژه

ماده 100 شهرداری چیست + مقدار جریمه ماده 100 شهرداری

ماده 100 شهرداری یکی از مهمترین قوانین و ضوابط شهرسازی و ایمنی در ایران به شمار می ‌آید. این ماده نحوه برخورد با تخلفات ساختمانی را تعیین میکند. کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟ در این مقاله،. ابتدا به تعریف ماده 100 شهرداری و شرح موارد آن میپردازیم. سپس نحوه عملکرد این ماده و چگونگی اجرای آن را مورد بررسی قرار میدهیم.

پیشنهادی: هزینه ساخت آپارتمان

ماده 100 شهرداری چیست؟

یکی از مهم ‌ترین قانون هایی که در خصوص ساخت و ساز وضع شده، قانون ماده 100 شهرداری است که به احداث بنا و تأسیسات بدون پروانه میپردازد. ماده 100  چیست و دقیقاً چه میگوید؟

در ساده ‌ترین تعریف، این ماده میگوید که هیچ‌کس بدون اخذ پروانه از شهرداری، حق احداث بنا یا تأسیسات در محدوده شهر یا حریم آن را ندارد. این قانون، شامل تمام اراضی و املاک واقع در محدوده شهر و حریم آن میشود، چه در زمین‌ های محصور و چه در زمین ‌های غیرمحصور.

اهمیت ماده 100 شهرداری چیست؟ چرا ماده 100 تا این حد مهم است؟ دلایل متعددی برای اهمیت این ماده وجود دارد:

-حفظ حقوق عمومی:

اولین مزیت ماده 100 شهرداری چیست؟ ساخت و سازهای غیرمجاز، حقوق شهروندان دیگر را تضییع میکند. این بناها ممکن است در معابر عمومی احداث شوند، به حریم خصوصی همسایگان تجاوز کنند، یا به منظره و زیبایی شهر آسیب برسانند. ماده 100 با جلوگیری از این ساخت و سازها، از حقوق عمومی و آسایش شهروندان صیانت میکند.

-حفظ نظم و انضباط شهری:

مزیت دوم ماده 100 شهرداری چیست؟ ساخت و سازهای غیرمجاز، نظم و انضباط شهری را به هم میزنند. چراکه بدون رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی احداث شده اند و میتوانند باعث ایجاد خطر برای ساکنان و عبور و مرور مردم شوند. ماده 100 با نظارت بر ساخت و سازها، از این آشفتگی و بی ‌نظمی جلوگیری میکند.

-حفاظت از محیط زیست:

ساخت و سازهای غیرمجاز، ممکن است در مناطق حساس زیست ‌محیطی احداث شوند، منابع طبیعی را تخریب کنند، یا به آلودگی هوا و آب منجر شوند. ازاین رو ماده 100 با کنترل ساخت و سازها، جلوی تخریب محیط زیست و حفظ منابع طبیعی برای نسل‌ های آینده را میگیرد.

جریمه ماده 100 شهرداری چطور محاسبه میشود

جریمه ماده 100 شهرداری چطور محاسبه میشود

اول باید ببینیم ماده 100 چگونه اجرا میشود. در صورت مشاهده ساخت و ساز غیرمجاز، مأموران شهرداری موظفند از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری کنند. سپس موضوع برای رسیدگی به کمیسیون ارجاع داده میشود. این کمیسیون که متشکل از نمایندگان دادگستری، شورای شهر، فرمانداری و شهرداری  است، به تخلفات ساختمانی رسیدگی و در خصوص آنها تصمیم‌ گیری میکند.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

در نهایت آراء کمیسیون ماده 100 میتواند به سه صورت باشد:

-رأی به قطع بنا: در این صورت، مالک موظف است ظرف مهلت قانونی (معمولاً دو ماه) نسبت به تخریب بنای احداثی اقدام کند. در غیر این صورت، شهرداری رأساً اقدام به تخریب بنا و وصول هزینه ‌های آن از مالک خواهد کرد.

-رأی به اخذ جریمه: در این صورت، مالک موظف است جریمه تعیین شده توسط کمیسیون را به شهرداری پرداخت کند. شاید بپرسید میزان جریمه چقدره؟ جریمه ساخت و ساز غیرمجاز بستگی به نوع کاربری و موقعیت ملک دارد:

-برای ساخت و ساز غیرمجاز در کاربری مسکونی، جریمه معمولا نصف تا سه برابر ارزش ملک محاسبه میشود.

-برای ساخت و ساز غیرمجاز در کاربری تجاری، جریمه معمولا 4 تا 6 برابر جریمه مسکونی است.

برای مطالعه: بتن اکسپوز

تخلفات ساختمانی در ماده 100 شهرداری

تخلفات ساختمانی در ماده 100 شهرداری

  1. ساخت و ساز بدون پروانه:

اولین تخلفات ساختمانی در ماده 100 شهرداری چیست؟ اقدام به ساخت و ساز بدون مجوز از مراجع ذیصلاح، است. این امر میتواند شامل احداث بنا در زمین ‌های فاقد کاربری مسکونی، تجاری یا اداری، ساخت مازاد بر تراکم مجاز، یا عدم رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی باشد.

  1. کمبود یا عدم احداث پارکینگ:

دومین تخلفات ساختمانی در ماده 100 شهرداری چیست؟ امروزه در بسیاری از شهرها، تخصیص فضای مناسب برای پارک خودرو به عنوان یکی از الزامات صدور پروانه ساخت در نظر گرفته میشود. عدم احداث پارکینگ یا احداث پارکینگ غیرقابل استفاده، از جمله تخلفاتی است که در کمیسیون ماده 100 قابل رسیدگی است.

  1. بناهای غیراستاندارد و ناامن:

از بارزترین نوع تخلفات ساختمانی در ماده 100 شهرداری چیست؟ امنیت ساکنان و رهگذران، خط قرمز اصلی در ساخت و ساز است. ساخت و ساز غیراصولی و عدم رعایت استانداردهای فنی در احداث بنا، میتواند منجر به خطرات جانی و مالی برای افراد شود. کمیسیون ماده 100 صلاحیت رسیدگی به این نوع تخلفات و صدور احکام لازم برای رفع خطر را دارد.

  1. تجاوز به حریم معابر و املاک عمومی:

اشغال حریم معابر، خیابان ‌ها، کوچه ‌ها و سایر فضاهای عمومی، تجاوزی آشکار به حقوق شهروندان و اخلال در نظم عمومی به شمار میرود. این تخلفات و آزادسازی حریم معابر و اماکن عمومی نیز در کمیسون بررسی میشود.

  1. تغییر کاربری غیرمجاز:

هر کاربری، الزامات و ضوابط خاص خود را دارد. تغییر کاربری بدون مجوز، میتواند به ضرر ساکنان مجاور، مغایر با طرح‌ های توسعه شهری و یا مخالف با کاربری ‌های مجاز در آن منطقه باشد.

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

  1. عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی:

علاوه بر موارد ذکر شده، عدم رعایت هر یک از اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی در ساخت و ساز، میتواند به عنوان تخلف در کمیسیون ماده 100 مطرح شود. این موارد شامل مواردی مانند عدم رعایت ضوابط مربوط به ارتفاع بنا، عقب ‌نشینی، نورگیری، تهویه، عایق ‌بندی، پیاده‌روها و … میشود.

 ۷. تخلفات مهندس ناظر:

آخرین نوع تخلف ساختمانی در ماده 100 شهرداری چیست؟ مهندس ناظر موظف است که به طور مرتب از روند ساخت و ساز بازدید کند و از انطباق آن با پروانه ساخت و نقشه ‌ها و ضوابط و مقررات ملی ساختمان اطمینان حاصل کند. اگر مهندس ناظر در انجام وظایفش کوتاهی کند یا خلاف قانون عمل کند، میتواند به کمیسیون ماده 100 احضار شده و مورد توبیخ یا مجازات قرار بگیرد.

۸. ساخت و ساز مغایر با پروانه:

پروانه ساخت، سندی است که ضوابط و جزئیات ساخت و ساز را مشخص میکند. تخلف از مفاد پروانه ساخت، مانند ساخت طبقات مازاد، تغییر نقشه، یا استفاده از مصالح غیرمجاز، نیز در کمیسیون ماده 100 مطرح میگردد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

جمع بندی

ماده 100 شهرداری چیست؟ این ماده به اعضای این کمیسون اجازه میدهد با هرگونه تخلفی در زمینه ساخت و ساز، از جمله ساخت بدون پروانه، عدم رعایت اصول فنی و شهرسازی، تجاوز به معابر و املاک عمومی، و تغییر کاربری برخورد کنند. بنابراین با رعایت قوانین و مقررات مربوط به این ماده، میتوان به شهری زیبا، امن، قانونمند و توسعه ‌یافته دست یافت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا