مدیریت پروژه

استاندارد طراحی باکس راه پله + ضوابط نصب پله

باکس راه پله، فضایی است که در آن پله‌ ها قرار گرفته‌ اند و وظیفه‌ ی اتصال طبقات مختلف یک ساختمان را بر عهده دارند. طراحی این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است، چون علاوه بر تسهیل در تردد افراد، باید از نظر ایمنی و کارایی نیز در سطح مطلوبی باشد. از این رو در این مقاله قصد داریم به برخی از اصول و ضوابط کلی در طراحی استاندارد باکس راه پله اشاره کنیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه ساخت خانه

باکس راه پله چیست

در ساختمان های چند طبقه برای رفتن به طبقات بالا یا پایین از پله استفاده میشود اما این راه پله ‌ها در کجا قرار دارند؟ در باکس راه پله.  درواقع باکس راه پله، فضایی محصور در ساختمان است که مسیر عمودی تردد بین طبقات را در خود جای میدهد. به عبارت دیگر، باکس راه پله مثل یک تونل عمودی است که شما را از طبقه ‌ای به طبقه دیگر میبرد. اجزای اصلی باکس راه پله عبارتند از:

پله ‌ها: پله ‌ها مهم ‌ترین بخش باکس راه پله هستند و از سطوح شیب ‌دار یا پلکان تشکیل شده ‌اند که شما را برای بالا و پایین رفتن راهنمایی میکنند.

پاگرد: پاگردها سطوح افقی بین طبقات هستند که میتوانید در آن ‌ها استراحت کنید یا جهت خود را تغییر دهید.

جان ‌پناه: جان ‌پناه دیواره ‌ای محافظ در لبه ‌ی پاگردها و پله‌ هاست که از سقوط شما جلوگیری میکند.

نرده: نرده دستگیره ‌ای عمودی در کنار پله‌ هاست که به شما کمک میکند تا تعادل خود را حفظ کنید و راحت‌ تر بالا و پایین بروید.

ضوابط نصب پله

ضوابط نصب پله

آیا میدانید چه قوانینی برای ساخت پله‌ های ایمن و کاربردی وجود دارد؟ در این راهنمای ساده، مهم ‌ترین ضوابط اجرای باکس راه پله را برای شما شرح داده ایم:

-تصور کنید در طبقه آخر ساختمان هستید و ناگهان دود آتش ‌سوزی را می‌بینید. باید به سرعت از طریق پله‌ های فرار به بیرون بروید. طبق قانون و ضوابط آتش نشانی، حداکثر فاصله بین هر نقطه از ساختمان تا ورودی پله ‌های فرار باید 10 متر باشد تا به راحتی بتوانید به آن ها دسترسی پیدا کنید.

-بالا و پایین رفتن از پله ‌ها میتواند خسته‌کننده باشد، به خصوص اگر تعداد پله ‌ها زیاد باشد. برای همین، قانون میگوید که هر بخش از پله‌ ها (که به آن بازوی پله میگویند) باید حداکثر 12 پله داشته باشد. اگر تعداد پله ‌ها بیشتر شود، باید یک پاگرد برای استراحت تعبیه کنید.

-نرده‌ ها، نقش مهمی در حفظ امنیت شما، به خصوص کودکان، در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ ها دارند. ارتفاع نرده‌ ها باید حداقل 80 سانتی ‌متر باشد و فاصله بین نرده‌ های عمودی نیز باید حداکثر 11 سانتی‌ متر باشد تا سر کودکان بین آن‌ ها گیر نکند.

-در ساختمان‌ های مرتفع، اگر خدای ناکرده آتش ‌سوزی اتفاق بیفتد، ممکن است راه خروج طبقات پایینی مسدود شود. برای همین، قانون میگوید که در ساختمان‌ های بیشتر از 4 طبقه، باید حداقل یک پلکان عمومی تا سطح پشت بام ادامه داشته باشد تا ساکنین طبقات مختلف بتوانند از طریق آن به پشت بام رفته و از آنجا نجات پیدا کنند.

-کف پله‌ ها، پاگردها و لبه ‌های پله‌ ها باید از مصالحی ساخته شوند که لیز نخورند و برای عبور و مرور امن باشند. به این مصالح، ضد لغزش گفته میشود.

-آتش ‌سوزی میتواند به سرعت گسترش یابد. به همین دلیل، مصالحی که برای ساخت پله‌ ها استفاده میشوند باید در برابر حریق و آتش مقاوم باشند تا از سرایت آتش به طبقات دیگر جلوگیری شود.

-پله ‌های خروجی، مسیر اصلی فرار در مواقع خطر هستند. برای همین باید به گونه ‌ای طراحی شوند که از ورود دود و آتش به داخل آنها جلوگیری شود. به همین دلیل، پله ‌های خروجی باید به صورت دوربند ساخته شوند و درها و دیوارهای مجاور آنها نیز باید مقاوم در برابر حریق باشند.

-علاوه بر این، پله‌ های خروجی باید به شکل رفت و برگشتی طراحی شوند تا در مواقع شلوغی و ازدحام، افراد بتوانند به راحتی از آنها عبور و مرور کنند و ترافیک ایجاد نشود.

-در پاگردهای طبقات مختلف، باید تابلوهایی نصب شوند که شماره طبقه و مسیر خروج اضطراری را به طور واضح نشان میدهند. این تابلوها باید خوانا و روشن باشند تا افراد به راحتی بتوانند مسیر خود را پیدا کنند، مخصوصا در مواقعی که دود و تاریکی همه جا را فرا گرفته است.

-فضای پله‌ ها باید برای عبور و مرور افراد باز و خالی باشد. به همین دلیل، نصب کنتورهای برق، گاز و … در پله ‌ها ممنوع است.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه بازسازی ساختمان

اندازه استاندارد راه پله

اندازه استاندارد راه پله

طراحی و ساخت صحیح راه پله با رعایت استانداردهای ابعاد و اندازه، نه تنها موجب تردد آسان و ایمن افراد میشود، بلکه به زیبایی و کارایی فضا نیز می ‌افزاید. بنابراین در این بخش به بررسی ابعاد استاندارد راه پله ‌ها میپردازیم تا با آگاهی از این الزامات، شاهد طراحی و اجرایی اصولی و ایمن در این بخش از ساختمان باشیم.

  1. تعداد پله:

تعداد پله ‌ها به اختلاف ارتفاع بین دو سطحی که راه پله آن‌ ها را وصل میکند، بستگی دارد. به طور کلی، حداکثر تعداد پله بین دو پاگرد میتواند 12 پله باشد. در صورت ارتفاع زیاد طبقات که تعداد پله ها برای رسیدن به طبقات بیشتر از 12 پله بود، بایستی پاگرد در نظر گرفته شود.

  1. کف پله:

ناحیه ای از پله که پا کاملاً روی آن گذاشته میشود، کف پله میگویند. عرض استاندارد کف پله حداقل 30 سانتی ‌متر است. اگر عرض کف پله کمتر از 30سانتی ‌متر باشد، خطر سقوط افراد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ ها افزایش می ‌یابد.

  1. ارتفاع پله:

ارتفاع پله به فاصله بین سطح کف دو پله پشت سر هم گفته میشود که اندازه استاندارد آن بین حداکثر 19 و حداقل 17 سانتی ‌متر تعریف شده است. هرچه ارتفاع پله کمتر باشد و عرض کف پله بیشتر باشد، شیب پله ملایم ‌تر و راحت ‌تر خواهد بود.

برای مطالعه: نبشی کشی ساختمان

  1. شیب پله:

شیب پله نسبت ارتفاع پله به عرض کف پله است. هرچه ارتفاع پله کمتر و عرض کف پله بیشتر باشد، شیب پله کمتر و برای تردد راحت تر خواهد بود.

  1. طول کف پله:

جمع همه کف ‌پله ‌ها، طول کل پله را میدهد.

  1. گونه پله:

گونه پله به سطوح جانبی پله گفته میشود که به کف پله ‌ها متصل است. گونه پله ‌ها نقش محافظتی دارند و از افتادن افراد از لبه پله جلوگیری میکنند.

  1. عرض پله:

عرض پله به فاصله افقی بین دو کناره یا گونه ‌های پله اشاره دارد که بایستی 110 سانتی متر باشد. این عرض به دو نفر اجازه میدهد که به طور همزمان و بدون مشکل از پله ‌ها بالا و پایین بروند.

جمع بندی

برای طراحی و اجرای باکس راه پله ‌ای ایمن، کاربردی و زیبا، از مهندسان و متخصصان مجرب در این زمینه کمک بگیرید. چراکه با رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمانو آتش نشانی و استفاده از مصالح باکیفیت، میتوانید از دوام و پایداری باکس راه پله در گذر زمان مطمئن شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا