پیش بینی قیمت ساخت و ساز

قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری چقدر است؟

دیوار چینی فرایندی است که طی آن قسمت‌های مختلفی از یک ساختمان یا زمین را از دیگر فضا‌ها جدا می‌کند. دیوار در کنار این کاربرد خود در برخی ساختمان‌ها نقش تحمل وزن را نیز دارد و می‌تواند انتقال دهنده بار ساختمان به فونداسیون باشد. دیوارکشی را به صورت سنتی و مدرن و توسط مصالح مختلفی می‌توان اجرا کرد.

به طور کلی مواد اولیه آجر سنتی خاک‌های رسی است. در بعضی از موارد نیز از خاک‌هایی که دارای ترکیبات و ماسه‌های سیلیسی است به همراه خاک رس استفاده می‌شود. خاک‌های رسی از دو طریق تولید می‌شوند یا توسط تجزیه مستقیم سنگ‌های آذرین و یا از تجزیه و هوازدگی شیل ها بدست می‌آیند.

آجر‌ها دارای انواع مکعب مستطیل توپر، توخالی و سوراخدار بوده که کاربرد گسترده‌ای در ساخت انواع طاق ضربی بین تیرآهن، سقف‌های تیرچه بلوک، دیوار باربر، تیغه‌های جدا‌کننده، نما‌های داخلی و خارجی دارد. قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری نیز از مهم‌ترین بحث‌های مربوط به این کار است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

قیمت دیوار کشی چگونه محاسبه می‌گردد؟

قیمت دیوار کشی چگونه محاسبه می‌گردد؟

هزینه دیوار کشی معمولا به دو صورت روزمزد یا پروژه‌ای محاسبه می‌گردد. در هر حالت عوامل کلی تعیین‌کننده قیمت دیوارکشی شامل موارد ذیل هستند:

  • متراژ محیط زمین یا باغ مربوطه
  • نوع مصالح مصرفی
  • نوع دیوار

به طور مثال قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری یا سفالی می‌تواند متفاوت باشد. البته عوامل موثر بر قیمت آجر چینی نیز عبارتند از فشاری بودن یا سفالی بودن آجر که قیمت آجر چینی با آجر‌های فشاری از نمونه‌های سفالی بیشتر است. هرچه ضخامت تیغه بیشتر باشد، هزینه آجرچینی نیز افزایش پیدا می‌کند.

نیاز یا عدم نیاز به بندکشی و اینکه یک طرف و یا هردو طرف به بندکشی نیاز دارند و وسعت و متراژ پروژه نیز روی قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری تاثیر می گذارد.

انواع دیوار کشی از نظر نوع مصالح به کار رفته

دیوار‌های آجری، گِلی، دیوار سنگی، دیوار‌های بلوک سیمانی، پنل‌های پیش ساخته و درای وال از معروف‌ترین انواع مصالح دیوار کشی محسوب می‌شوند. اجرای دیوار خارجی یا داخلی، دیوار محوطه و انواع دیوار چینی را با توجه به پیشرفت ساختمان‌سازی می‌توان به دو دسته عمده زیر تقسیم نمود.

  • دیوار کشی به صورت سنتی
  • دیوار چینی به روش مدرن

در روش دیوارکشی سنتی از مصالح سنتی و قدیمی‌ای استفاده می‌شود که شامل مواردی مانند آجر، گِل و سنگ است. این روش‌ها جزء ارزانترین روش‌های ساخت دیوار و ارزانترین نوع دیوار کشی هستند؛ اما گاهی به دلیل زحمت بالا، لزوم زمان بیشتر و جنس آجر، قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری از همین کار با مصالح مدرن‌تر بیشتر می‌شود. مهمترین نقص این مصالح، عایق صوت و حرارت نبودن آن‌هاست.

انواع دیوار‌های سنتی از مواد زیر ساخته می‌شوند :

گِل

همان‌طور که از نام آن پیدا است، گِل خاصی به نام گِل دای با آب مخلوط شده و ماده ملات مانندی را ایجاد می‌کند که برای ساخت دیوار گِلی به کار می‌رود. گِل دای به گِلی گفته می‌شود که مقدار آب آن کمتر از سایر گِل‌ها است و خاک آن فاقد شنهای ریز است برای ساخت دای ابتدا ردیفی از گِل دای به ارتفاع حداقل چهل سانتیمتر ساخته می‌شود. پس از خشک شدن این ردیف ، ردیفی دیگر روی آن قرار داده می‌شود تا در نهایت دیوار تکمیل شود. به هر کدام از این ردیف‌ها یک چینه گفته می‌شود.

این روش از ارزانترین گزینه‌های دیوار کشی باغ و دیوار کشی سنتی است که البته کاربرد آن این روز‌ها بسیار کمرنگ شده است.

آجر

در حال حاضر، دیوارکشی با آجر یکی از ابتدایی‌ترین و ارزانترین روش‌های دیوار کشی است. با اندکی دقت و حوصله می‌توان در حین تخریب آجر‌های دیوار را به صورت سالم جدا کرده و از آن‌ها در دیوارچینی جدید استفاده کرده تا بتوان قیمت آجر چینی را کاهش داد.

برای اجرای دیوار‌های داخلی یا خارجی از آجر‌های فشاری یا سفالی استفاده می‌شود. برای دیوار چینی باغ و ساختمان با آجر، ابتدا ملات سیمان آماده می‌شود. سپس ردیف به ردیف، یعنی یک لایه آجر و روی آن یک لایه ملات، دیوار به اصطلاح چیده شده و همین مراحل تا بالا و ارتفاع مدنظر ادامه پیدا می‌کند.

اگرچه قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری پایین است؛ اما وزن زیاد ساختمان و زمان بالای اجرای آن باعث شده تا به مرور مواد و مصالح مناسب‌تری جایگزین آن شوند.

سنگ

ساخت دیوار سنگی بیشترین کاربرد خود را در مناطق کوهستانی و در مسیر رودخانه‌های کم‌عمق دارد؛ که فشار آب سنگ‌های کوهستان را حرکت می‌دهد.

از دیوار‌های سنگی برای حصارکشی و ساخت دیوار در کنار جاده‌ها جهت پیشگیری از ریزش و رانش کوه استفاده می‌شود. اما این روز‌ها، از این متریال در ساختمان‌های سنگی و خاص در شکل‌های گوناگون هم استفاده می‌شود.

انواع ملات‌های دیوارچینی

انواع ملات‌های دیوارچینی

ملات دیوار چینی معمولا شامل ترکیبی از شن یا ماسه و سیمان یا آهک همراه با آب است. ملات ، پیوند دهنده عناصر دیوار یا ستون بوده و علاوه بر آن، نقش دیگری نیز دارد. نقش اصلی ملات دیوارچینی، توزیع عادلانه نیروی وزن مصالح دیوار و نیرو‌های خارجی بر روی کل سطح فونداسیون، تیر و یا خاک زیر آن است.

قوام و انسجام لازم ملات دیوار چینی باید بالا باشد و قبل از خشک شدن استفاده گردد. ملات خوب جهت دیوار چینی، مقاومت و استحکام لازم و استاندارد در برابر‌فرسایش، رطوبت و حفاظت از مصالح اصلی را داراست. اگر ملات زیادی محکم باشد باعث ترک خوردن بلوک‌ها خواهد شد و اگر استحکام ملات کم باشد خطر نفوذ آب به دیوار و در نتیجه‌فرسایش دیوار را در پی خواهد داشت. پس تهیه ملات دیوار چینی دقت زیادی لازم دارد.

کاربرد‌های اصلی دیوار کشی

عملیات مربوط به دیوارکشی بسته به نوع دیوار با رعایت نکات و طی مراحل خاصی انجام خواهد شد. انواع دیوار‌ها به شرح زیر هستند.

دیوار‌های خارجی سازه‌ها

دیوار خارجی همان دیوار بین فضای خارج و داخل ساختمان است، که می‌تواند بر حسب طراحی آن باربر یا غیر باربر باشد ولی در هر صورت، اگر با آجر ساخته شوند، ضخامت‌شان حداقل باید ۲۰ سانتی‌متر باشد. انواع دیوار کشی دور زمین در دسته دیوار خارجی ساختمان قرار گرفته و برای این نوع دیوار چینی بلوک سیمانی، بلوک آجری، سنگ و دیوار‌های آماده بتنی پیشنهاد می‌گردد.

دیوار‌های داخلی

منظور از دیوار‌های داخلی دیوار‌هایی هستند که تنها برای جداسازی فضا به کار ‌می‌روند. این دیوار‌ها که غیرباربر نیز هستند، دارای ضخامتی به اندازه ۵ تا ۱۱ سانتی‌متر خواهند بود.

دیوار‌های باربر

دیوار‌های حمال یا باربر از دیوار‌های اصلی ساختمان‌های آجری هستند که جهت انتقال بار ساختمان به طبقات زیرین یا فونداسیون استفاده می‌شوند و حداقل ضخامت آن‌ها ۳۵ سانتی‌متر است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دیوار کشی کاربرد‌های دیگری مانند تحمل وزن ساختمان را نیز بر عهده دارد. به عبارت دیگر، دیوار می‌تواند مانند دیوار برشی انتقال‌دهنده بار ساختمان نیز باشد.

دیوار‌کرسی چینی

به چیدن چندین ردیف آجر، کرسی چینی گفته می‌شود، که موجب اختلاف ارتفاع بین سطح داخل و خارج ساختمان شده و دیواری که این اختلاف ارتفاع را ایجاد می‌کند را کرسی مینامند. دیوار کرسی چینی، دیواری است که بین دیوار باربر و پی قرار می‌گیرد.

نکات دیوارچینی زمین و ساختمان

نکات دیوارچینی زمین و ساختمان

آماده‌سازی مصالح پای کار و لوازم دیوارکشی معمولا به عهده کارفرماست. اما از طرف دیگر تهیه ابزار آلات تخصصی و رعایت نکات ایمنی و فنی به شرح زیر به عهده پیمانکار است.

  • شمشه‌گیری با توجه به طول و ارتفاع دیوار، یا قرار دادن تیر عمود برای چک کردن هر رگ از دیوار
  • استفاده از یک شمشه یا تیر صاف در هر رگ از کار دیوار چینی باغ یا ساختمان
  • استفاده صحیح از شاقول برای بررسی صاف بودن چند رگ از دیوار
  • استفاده از ملات مناسب با نسبت صحیح سیمان، ماسه و غیره
  • استفاده مناسب از گچ برای تسهیل در کار دیوار چینی باغ
  • توجه به گونیا بودن دیوار، جهت هموار‌سازی عملیات کاشی‌کاری و گچ‌کاری

اقدامات لازم جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش سرعت دیوار کشی

محل دیوار کشی باید فاقد هرگونه ماده اضافی مانند ریشه گیاهان باشد تا استحکام دیوار تامین شود. به منظور جلوگیری از رویش گیاهان درقسمت پی دیوارچینی، آهک پاشی این ناحیه لازم است. به علاوه هنگام بستن قرارداد خود با پیمانکار ساخت ، بهتر است تا درباره قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری، سیمانی و غیره و تهیه مصالح مورد نیاز سوال نمایید تا بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید.

مطلب مرتبط : وام ساخت مسکن

قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری

قیمت یک متر مربع دیوار از طریق فرمول‌های محاسبه تعداد آجر و مقدار ملات مورد نیاز در ساخت و ساز به صورت زیر محاسبه می شود.

۵ = ((cm ۲۰ ÷ ۱۰۰ = طول آجر ÷ ۱۰۰ = تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر طول

ارتفاع آجر((cm ÷ ۱۰۰ = تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر ارتفاع

ضخامت دیوار × ارتفاع × طول = حجم دیوار

حجم دیوار × ۴/ ۳ = حجم آجر

حجم دیوار × ۴/ ۱ = حجم ملات

عیار ملات یا بتن × حجم ملات یا بتن = میزان سیمان در آجرکاری دیوار

حجم یک آجر / حجم آجر = تعداد آجر

قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری با توجه به نکات بالا و به فاکتور‌هایی مانند حمل، دستمزد و کرایه‌ها و همینطور قیمت روز آجر و در نظر گرفتن ضخامت متوسط ۲۰ سانتیمتر دیوار، 396 هزار تومان است.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مهمترین ابزار‌های دیوارچینی

مهمترین ابزار‌های دیوارچینی

در میان ابزار و لوازمی که در دیوارچینی و به طور کلی در بنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخشی از هزینه های اجرا را به خود اختصاص می دهند، برخی از آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند و معرفی برخی از آن‌ها در زیر آمده است.

بیل

یکی از پرکاربردترین ابزار در دیوار چینی و بنایی بیل است که در میان مدل‌های مختلف آن بیل حفاری پر استفاده‌تر است و می‌تواند به جای مدل‌های دیگر هم به کار برده شود. البته نمی‌توان گفت که مدل حفاری به راحتی می‌تواند جایگزین دیگر مدل‌ها شود، اما تا حدود زیادی قابلیت انجام وظایف آن‌ها را دارد.

شمشه یا تراز بنایی

از دیگر ابزار‌های پرکاربرد در بنایی و دیوار چینی می‌توان به شمشه بنایی یا تراز بنایی اشاره کرد زیرا باید مطمئن شد که دیوار‌ها کاملا از لحاظ عمودی و افقی تراز هستند. وسیله‌ای که می‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد شمشه بنایی است.

شاقول

شاقول نیز یکی دیگر از وسایلی است که در لیست لوازم بنایی به چشم می‌خورد. برای اینکه بتوان یک ریسمان را به این وسیله متصل کنید، باید از پیچ و مهره استفاده کنید. پیچ و مهره در مرکز قاعده مخروط قرار می‌گیرد و ریسمان از درون آن عبور می‌کند. روی شاقول یک صفحه کوچک مربعی فلزی وجود دارد که قطر آن حدود ۲ الی ۳ میلیمتر است. هر ضلع این صفحه مربعی باید برابر با قطر قاعده فلز مخروطی شاقول باشد.

ریسمان

در زمان اجرای عملیات دیوار چینی، باید از تمام امکانات و تجهیزات ممکن استفاده کنیم تا کاری با کیفیت را انجام دهیم. ریسمان کار از وسایلی است که می‌تواند کمک کند تا کیفیت کار از لحاظ ظاهری و کیفی بالا رود. معمولا زمانی در یک پروژه دیوار چینی اقدام به ریسمان کشی می‌کنیم که طول دیوار زیاد بوده و نتوانیم با اتکا به چشمان خودمان یک دیوار کاملا متوازن را بچینیم.

کمچه

کمچه یک ابزار بسیار ساده بنایی است که به صورت دستی از آن استفاده می‌شود و کاربرد آن پخش یکنواخت ملات بر روی سطح کار، بندکشی و ماهیچه کشی است. کاربرد آن در بنایی گسترده بوده و عموما صفحه این وسیله به صورت مثلثی یا ذوزنقه است و با فولاد ساخته می‌شود. در انتهای این صفحه فولادی یک دسته چوبی یا پلاستیکی قرار دارد که توسط یک میله فلزی مستحکم به صفحه متصل می‌شود.

تخته ماله

به دلایل خاصی نیاز است که پس از اتمام مراحل دیوار چینی از تخته ماله استفاده شود. معمولا روی دیوار‌ها را با استفاده از لایه‌های سیمانی یا بتنی می‌پوشانند. در این مرحله لازم است تا در نهایت روی این مواد ماله کشی شود تا سطح نهایی صاف گردد.

فرغون

یکی دیگر از مهمترین لوازم بنایی فرغون است. این وسیله به منظور حمل بار به صورت دستی به کار می‌رود. این وسیله توسط یک نفر هدایت شده و این فرد با گرفتن دو دسته‌ای که برای فرغون تعبیه شده است، می‌تواند آن را به حرکت در آورد.

طراحی این وسیله به گونه‌ای است که وزن بار داخل آن بین فردی که آن را حمل می‌کند و چرخی که در زیر آن تعبیه شده است پخش خواهد شد. از این رو می‌توان بار‌های بسیار سنگین‌تر از توان فرد را با این وسیله جابجا کرد.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، دیوارچینی از بخش‌های مهم در ساخت ساختمان است. قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری را می‌توان با قیمت‌های به روز‌رسانی شده بخش قیمت مصالح وبسایت متری چند به دست آورد. سپس کافیست که طبق فرمول‌های ذکر شده در این مقاله تعداد مورد نیاز آجر‌ها را بدست آورده و در قیمت روز ضرب کرد.

سوالات کلیدی:

  • قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری چقدر است؟

بسته به ضخامت دیوار این مبلغ میتواند متفاوت باشد که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است .

  • چه ابزارهایی جهت دیوار چینی مورد نیاز است ؟

شاقول ، ریسمان ، کمچه و ابزارهای دیگری که برای هر آیتم اجرایی ورد استفاده قرار میگیرند که در مقاله به توضیح کامل آن پرداخته شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 3.7]

3 دیدگاه

  1. دیوار های آجری ماندگاری بسیاری دارند و از نظر زیبایی نمای ساختمان را بسیار جداب می کند. یکی از مزایایی که دیوار های آجری دارند جرم آلود شدن نمای آجری پس از گذشت چند سال می باشد. که خوشبختانه توسط متخصصان ایرانی این مشکل رفع شده و با اجرای نماشویی ساختمان ، نمای آجری مانند روز اول تمیز و بدون جرم می شود. به نوعی نمای ساختمان آجری بازسازی می شود و چند سال بعد پس از کثیف شدن نما دوباره با اجرای نماشویی نما ساختمان مانند روز اول می شود.

    1. بسیار عالی
      بله همینطور هست، نماشویی ساختمان توسط متخصصان در حال انجام است که دغدغه بسیاری از ساکنان ساختمان ها را برطرف نموده است. چنانچه شما متخصص در حوزه نماشویی ساختمان هستید می‌توانید عضو متخصصین سامانه کارگشا شوید تا بعد از طی نمودن مراحل ثبتنام و احراز هویت بتوانید به پروژه های کاری خود بیفزایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا