دسته بندی ها: مدیریت پروژه

واتر استاپ چیست و چه انواعی دارد

آب، این مایع حیات ‌بخش، بدترین دشمن ساختمان ها محسوب میشود. چراکه نفوذ آب به داخل ساختمان ‌ها، میتواند صدمات جبران ‌ناپذیری به سازه و محتویات آن وارد کند. از خرابی دیوارها و کف ‌ها گرفته تا آسیب به تجهیزات و لوازم داخلی. به نظر شما راهی وجود دارد که بتوان از ورود آب به ساختمان جلوگیری کرد؟

بله، واترستاپ یک نوار پهنی است که از نفوذ آب به سازه‌های بتنی جلوگیری میکند. اما توجه داشته باشید که همه چیز به جایگذاری درست این محصول بستگی دارد. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با انواع واترستاپ، نحوه نصب صحیح و اصول طراحی و اجرای آن در پروژه‌ های ساختمانی آشنا کنیم.

پیشنهادی: هزینه ساخت خانه

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

واتر استاپ چیست؟

واتر استاپ نوعی نوار آب ‌بند است که در محل درزهای بتن در سازه‌ های مختلف مانند سدها، مخازن، استخرها، تونل‌ ها و فونداسیون ‌ها به کار میرود. این نوارها از جنس ‌های مختلفی مانند مانند پی وی سی، هیدروفیلی و  بنتونیت ساخته میشوند و میتوانند به صورت صاف، یا حفره دار باشند. اما چرا واتر استاپ اینقدر مهم است؟

واقعیت این است که نفوذ آب به داخل بتن میتواند عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد. خوردگی میلگردها، فرسایش بتن، کاهش عمر مفید سازه و پرداخت هزینه‌ های هنگفت برای تعمیر و نگهداری، تنها بخشی از این عواقب هستند. واتر استاپ با ایجاد یک سد نفوذناپذیر در محل درزها، از بروز این مشکلات جلوگیری میکند. بیایید مرور کلی به مزایای استفاده از واتر استاپ داشته باشیم.

  • استحکام فوق العاده در برابر فشار آب و مواد شیمیایی

واتر استاپ ‌ها از جنس‌ های بسیار مقاوم مانند الاستومر و PVC ساخته میشند و به همین دلیل میتوانند در برابر فشار شدید آب، بدون هیچ مشکلی، ایستادگی کنند. همچنین این نوع آب بندها در برابر مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم هستند و میتوان از آن ‌ها در محیط‌ های خورنده نیز استفاده کرد.

  • عدم محدودیت در اشکال و سایز

آب ‌بند ها در اشکال و ابعاد مختلفی تولید میشوند و برای هر نوع درز و سازه ‌ای، واتر استاپ مناسب وجود دارد. چون ضخامت و عرض آب ‌بند باید به اندازه کافی باشد تا به طور کامل درز را پر کند و مانع از نفوذ آب شود.

  • دوام و عمر مفید طولانی تر از بتن

آب ‌بند‌ها از مواد باکیفیت و بادوام ساخته میشوند و میتوانند بیش از عمر مفید بتن، دوام بیاورند. به عنوان مثالPVC رایج‌ ترین ماده در ساخت آب ‌بندهاست که فوق العاده در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.

  • راحت بودن فرایند نصب

از مزایای مهم استفاده از آب ‌بند، آسانی نصب آن است. برخلاف سایر روش ‌های آب ‌بندی که ممکن است به تخصص و ابزارهای خاص نیاز داشته باشند، نصب واتر استاپ به طور کلی ساده و سریع است و نیاز به مهارت فنی خاصی ندارد.

انواع واتر استاپ

آب ‌بند‌ها انواع مختلفی دارند. هر کدام از آنها، ویژگی ‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله، به معرفی چهار دسته اصلی آب ‌بند میپردازیم:

نوع واتر استاپ جنس ویژگی کاربرد
پی وی سی پلی وینیل کلراید انعطاف ‌پذیری بالا، قیمت مناسب، نصب آسان مناسب برای استخرها، مخازن آب، فونداسیون‌ها و سازه‌ های زیرزمینی
هیدروفیلی لاستیک مصنوعی با قابلیت جذب آب چسبندگی عالی به بتن در درزهای ثابت بتنی مانند پی، کف، دیوارهای بتنی و سقف
بنتونیتی سدیم بنتونیت با قابلیت جذب آب

 

مقاومت بالا در برابر فشار آب، قیمت مناسب

 

مناسب برای دیوارهای حائل، تونل‌ ها و سازه‌ه ای زیرزمینی
فلزی فولاد ضد زنگ یا مس مقاومت بالا در برابر خوردگی، عمر طولانی اما گران مناسب برای سدها، نیروگاه‌ ها، پل‌ها و سازه‌ های حساس

برای مطالعه: تیرآهن هاش

کاربرد واتر استاپ چیست؟

نوار آب ‌بند معمولاً در تماس با بتن، سنگ و سایر مصالح ساختمانی قرار میگیرد و با ایجاد یک پوشش محکم و انعطاف ‌پذیر، از نفوذ آب به داخل سازه جلوگیری میکند. از این رو در بناهای زیرزمینی، تصفیه‌ خانه ‌ها، مخازن آب، سدها و پل ‌ها کاربرد دارد.

آیا همه آب ‌بندها باکیفیت هستند؟ خیر. متاسفانه، در بازار شاهد آب ‌بند‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد نیز هستیم که میتوانند خطرات جدی برای سازه به همراه داشته باشند. بنابراین لازم است ویژگی ها و مشخصات آب بند باکیفیت را بدانیم.

ویژگی های واتر استاپ یا آب‌بند با کیفیت :

-آب بند بایستی عاری از هرگونه حباب یا بریدگی باشد. وجود حباب و بریدگی در نوار میتواند به معنای ضعف در ساختار آن باشد و در نهایت منجر به نفوذ آب و نشتی شود.

-آب بند باکیفیت نباید ترک خورده یا منقبض شده باشد، زیرا این امر نشان‌دهنده ضعف در ساختار آن است و میتواند منجر به نشت آب شود.

-سطح آن باید صاف و بدون زبری باشد تا به طور کامل به بتن بچسبد و از ایجاد درز و نفوذ آب جلوگیری کند.

-آب بند باید با شرایط محیطی سازگار باشد و در برابر تغییرات دما، فشار آب و سایر عوامل محیطی مقاوم باشد.

-آب بند باید از مواد باکیفیت و بادوام ساخته شود تا طول عمر آن برابر با عمر مفید سازه باشد.

-آب بند باکیفیت بایستی در دماهای مختلف (20 – تا 70 +درجه سانتیگراد) قابل نصب باشد.

-آب بند باکیفیت باید در تمام طول عمر خود، رنگ و ضخامت یکنواختی داشته باشد.

قیمت آب ‌بند به طور کلی نشان ‌دهنده کیفیت آن است. آب ‌بندهای باکیفیت ‌تر قیمت بالاتری دارند، اما عمر مفید بیشتری نیز خواهند داشت. با این حال، به یاد داشته باشید که حتی آب ‌بند‌های باکیفیت نیز میتوانند در دو جا کارایی خود را از دست بدهند:

  • در محیط قلیایی:

آب بند ها در محیط‌ های قلیایی مانند بتن تازه یا خاک قلیایی، به مرور زمان دچار خوردگی و تخریب میشوند. برای جلوگیری از این امر، مهندسان میتوانند از روش‌های مختلفی مانند خنثی کردن محیط یا استفاده از آب ‌بند های مقاوم در برابر قلیایی استفاده کنند.

  • در آب و هوای نامساعد:

شرایط آب و هوایی نامناسب، به ویژه تغییرات سریع دما، میتواند باعث کشش و جمع شدن مکرر نوار شود. کم کم نوار ترک میخورد و پاره میشود.

نحوه اجرای واتر استاپ

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

نصب صحیح آب ‌بند، نقشی کلیدی در آب ‌بندی کامل سازه دارد. در بخش زیر روش صحیح نصب آب ‌بند را برای شما شرح داده ایم:

  1. انتخاب واتر استاپ مناسب

آب ‌بند ‌ها در اشکال و ابعاد مختلفی مانند تخت، گوشه‌ای، H شکل، T شکل و U شکل، حفره ای تولید میشوند. هر کدام از این اشکال برای نوع خاصی از درز مناسب هستند. بنابراین، اولین گام در نصب صحیح آب ‌بند، انتخاب مدل مناسب با توجه به نوع سازه و شرایط محیطی است. به طور مثال، برای درزهای انقباضی بتن، آب ‌بندهای تخت مناسب هستند، در حالی که برای درزهای کناری، آب ‌بندهای گوشه‌ ای کاربرد دارند.

  1. آماده ‌سازی محل نصب

پس از انتخاب آب ‌بند مناسب، باید محل نصب آن را به طور کامل آماده کرد. این امر شامل تمیز کردن سطح درز از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و چربی و سپس خشک کردن کامل آن است. این مرحله بسیار مهم است، زیرا هرگونه آلودگی باقی ‌مانده میتواند چسبندگی نوار آب ‌بند به بتن را کاهش دهد و در نتیجه باعث ایجاد نشتی شود.

  1. قرارگیری آب بند در مرکز عرضی دیوار

آب ‌بند باید در مرکز عرضی دیوار قرار داده شود، به طوری که نیمی از عرض آن در بتن ‌ریزی مرحله 1 و نیم دیگر در مرحله 2 قرار گیرد. این کار باعث میشود که آب ‌بند به طور کامل در بتن قرار گرفته و از هر دو طرف محکم شود. این امر آب ‌بندی درز را به طور موثرتری تضمین میکند.

  1. بررسی جهت نصب و اتصال به آرماتور

قبل از سوراخ کردن نوار آب ‌بند برای اتصال به آرماتور، باید جهت نصب آن بررسی شود. این بررسی برای اطمینان از آب ‌بندی کامل ضروری است.

  1. اتصال واتر استاپ

برای اتصال نوار آب ‌بند، باید از چسب ‌های اتصال و هویه‌ های استاندارد استفاده شود. حرارت مستقیم برای اتصال توصیه نمیشود، زیرا ممکن است به ساختار نوار آب ‌بند آسیب برساند. نکته مهم این است که اگر از آب بند پی وی سی استفاد میکنید، جوشکاری را در فضای باز و با تهویه مناسب انجام بدهید. چون به محض قرار گرفتن در معرض حرارت و گرما، گازهای سمی هیدروژن کلرید در هوا آزاد میکند.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

جمع بندی

واترستاپ نوعی نوارهای پهن و عریض است که برای جلوگیری از نفوذ آب از طریق درزهای بتنی کاربرد دارد. این محصول از جنس‌ های مختلفی از جمله PVC، لاستیک، فلزی و یا سایر مواد پلیمری ساخته میشود که برای انتخاب یکی از آنها باید به عوامل مختلفی مانند نوع سازه، شرایط محیطی، میزان حرکات درز و بودجه پروژه توجه کرد. اما در هر صورت، باید از خرید واترستاپ ‌های بی‌ کیفیت و غیراستاندارد خودداری کرد. چراکه استفاده از واترستاپ با کیفیت، سرمایه‌ گذاری امن و بادوام در ساخت و ساز محسوب میشود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
m.bahreini

پست های قبلی

دیوار برشی چیست و چه کاربردی دارد

لرزش زمین و قدرت باد، گویی قصد دارد خانه شما را از جا بکند. اما…

1 ماه پیش

میلگرد کمرکش چیست و چه کاربردی دارد + انواع

آیا تا به حال به این فکر کرده ‌اید که چه چیزی باعث میشود پل…

1 ماه پیش

کفراژ چیست و چه تفاوتی با داربست

کفراژ یکی از مهم‌ ترین و کاربردی ‌ترین ابزارهای ساخت و ساز در صنعت ساختمان…

2 ماه پیش

تیرآهن هاش چیست و چه ویژگی هایی دارد

چه بسا که شما روزانه شاهد ساخت و سازهای جدید در اطراف خود هستید. از…

2 ماه پیش

تیرآهن دوبل چیست و چه ویژگی هایی دارد

تیرآهن دوبل یکی از اصلی ‌ترین اجزای سازه ‌ای در ساخت ‌و سازهای امروزی است…

2 ماه پیش

سیمان کاری شسته چیست + آموزش اجرا

سیمان کاری شسته، یکی از محبوب ‌ترین روش ‌های نماپردازی ساختمان، به ویژه در ویلاها…

2 ماه پیش