دسته بندی ها: مدیریت پروژه

هزینه نبشی کشی ساختمان + نحوه اجرا

همواره سوالی که ذهن طراحان و مهندسان را به خود مشغول میکند این است که چگونه میتوان ساختمان‌ های بلند مرتبه را در برابر نیروهای طبیعی همچون باد، طوفان و زلزله مصون نگه داشت؟ راز استواری و پایداری این سازه‌ ها در چیست؟ پاسخ این پرسش در نبشی ‌کشی یا وال پست ساختمان نهفته است. طراحی و اجرای صحیح این سیستم نقشی اصلی در توزیع یکنواخت نیروهای وارده بر ساختمان دارد.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف نبشی‌ کشی ساختمان از تعریف و ضرورت آن تا مراحل اجرا، مزایا، نکات مهم و هزینه ‌ساخت آپارتمان و هزینه های مربوطه خواهیم پرداخت. همراه ما باشید تا با دریافت این دانش، گامی بلند در راستای ساخت و سازهای ایمن و مطمئن برداریم.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

نبشی کشی ساختمان یا وال پست، که به آن شاسی کشی هم میگویند، فرآیندی است که در آن از سازه ‌های فولادی برای افزایش استحکام و پایداری دیوارهای ساختمان در برابر نیروهای خارجی مانند باد، زلزله و نشست زمین استفاده میشود.

سازه های فولادی به صورت عمودی و افقی در داخل دیوارها نصب شده و به اسکلت اصلی ساختمان یا فونداسیون متصل میشوند. این کار باعث میشود که دیوارها به یک قاب فلزی تبدیل شده و در هنگام وقوع حوادث، به جای تخریب شدن، تنش ‌ها و فشارها را به طور یکنواخت به اسکلت و فونداسیون منتقل کنند. از مزایای نبشی کشی ساختمان عبارتند از:

-افزایش مقاومت دیوارها در برابر زلزله، باد و نشست زمین

-ایجاد ثبات و استحکام بیشتر برای ساختمان

-جلوگیری از ترک خوردن و شکستن دیوارها

-افزایش طول عمر مفید ساختمان

-بهبود عملکرد لرزه ‌ای ساختمان

شاید بپرسید که نبشی کشی ساختمان همان وال پست است؟ واقعیت این است که هر دو برای تقویت و مهار دیوارها در برابر نیروهای جانبی مانند باد و زلزله استفاده میشوند. اما نبشی کشی ساختمان بیشتر برای دهانه ‌های کوچک و دیوارهای کوتاه استفاده میشود، در حالی که وال پست برای دهانه ‌های بزرگ، دیوارهای بلند و مکان‌ های پرخطر از نظر لرزه‌ ای کاربرد دارد. مراحل نبشی ساختمان به صورت زیر است:

  1. انتخاب نوع پروفیل و نبشی با توجه به نوع نمای ساختمان
  2. تهیه نقشه نبشی کشی
  3. قبل از نصب نبشی ‌ها، محل ‌های دقیق نصب آنها را بر روی پایه ستون ‌ها یا تیرها مطابق نقشه‌ های سازه علامت‌گذاری میشود. سپس با استفاده از دریل سوراخ‌ هایی با قطر مناسب در محل ‌های علامت‌گذاری شده ایجاد میگردد. در نهایت بیس پلیت ‌ها را با استفاده از رول بولت ‌ها به پایه ستون ‌ها یا تیرها محکم میکنند.
  4. نبشی ‌های عمودی را با استفاده از پیچ و مهره یا جوش به بیس پلیت‌ ها متصل و از تراز برای شاقول کردن آنها استفاده میشود.
  5. نبشی‌ های افقی را با استفاده از پیچ و مهره یا جوش به نبشی‌ های عمودی متصل میکنند. توصیه میشود فواصل بین آنها را مطابق نقشه‌ های سازه رعایت کنید.
  6. در مرحله آخر فرایند نازک کاری صورت میگیرد. به این صورت فضای بین نبشی‌ ها را با استفاده از توری یا رابیتس پر میکنند به این صورت که ملات ماسه سیمان را به طور یکنواخت روی دیوار و بین توری میریزند و سطح را با استفاده از شمشه صاف و یکدست میکنند.

نکات مهم نبشی کشی ساختمان

در این بخش به بررسی نکات مهم در اجرای نبشی‌ کشی ساختمان میپردازیم تا با رعایت آن‌ها، شاهد افزایش ایمنی و طول عمر بنا باشیم.

  • اتصال اصولی نبشی ‌ها:

اتصال نبشی ‌ها به ستون ‌ها و تیرها باید با دقت و ظرافت تمام انجام شود. برای این منظور از میلگردهای آجدار استفاده میشود تا اتصال مستحکم و یکپارچه ‌ای ایجاد گردد. علاوه بر این در فواصل یک متری، میلگرد هایی به نبشی‌ ها جوش داده میشود. این شاخک ‌ها نقش انتقال دهنده نیروهای وارده به دیوار را به طور یکنواخت به اسکلت اصلی ساختمان ایفا میکنند.

برای مطالعه: سازه‌ فضاکار

  • پوشاندن نبشی ‌کشی ساختمان با رابیتس:

برای اینکه لرزش و حرکات جانبی ساختمان به دیوارها آسیب نرساند و همچنین اتصال نبشی به دیوار محکم ‌تر شود، باید روی نبشی ‌ها با رابیتس یا سیم گالوانیزه پوشیده شود. این کار باعث میشود که یکپارچگی بین نبشی و دیوار بیشتر شده و از ترک خوردن دیوارها جلوگیری شود.

  • اجرای دوطرفه نبشی ‌ها:

جهت حفظ استحکام و پایداری سازه، ضروری است که نبشی ‌ها به صورت دوطرفه، هم در جهت عمودی و هم در جهت افقی، اجرا شوند.

  • تعیین ضخامت مناسب نبشی:

ضخامت نبشی ‌ها باید به اندازه ‌ای باشد که بتواند لرزش و فشار وارده به دیوار را تحمل کند. برای همین، مهندسین سازه با توجه به عواملی مثل ارتفاع دیوار، نوع مصالحی که در ساخت آن به کار رفته،نوع نما، شرایط آب و هوایی منطقه و … ضخامت مناسب نبشی را محاسبه میکنند.

  • نصب بیس پلیت ‌ها:

اگر بیس پلیت ‌ها قبل از بتن ‌ریزی در جای خود نصب نشده باشند، باید بعداً با استفاده از رول بولت به تیرها وصل شوند. رول بولت ‌ها پیچ و مهره‌ های مخصوصی هستند که برای اتصال مصالح مختلف به بتن طراحی شده ‌اند.

  • کنترل صحت اجرا:

پس از اجرای نبشی ‌کشی ساختمان، باید با استفاده از ریسمان‌کشی، شاغول بودن و هم ‌راستایی افقی نبشی ‌ها به دقت کنترل شود. هرگونه انحراف یا ناپیچیدگی در اجرا میتواند بر عملکرد و استحکام نهایی سازه تاثیر منفی بگذارد. از این رو با نظارت دقیق بر اجرای نبشی‌ کشی ساختمان و کنترل صحت ابعاد و زوایای آن، میتوان از ایمنی و پایداری بنا در برابر عوامل مختلف اطمینان حاصل کرد.

  • در نظر گرفتن ابعاد دیوار:

هر دیوار غیرسازه ‌ای که بین دو تیر عمودی (کلاف قائم) قرار دارد، طول آن نباید بیشتر از 6 یا 40 برابر ضخامت خود دیوار باشد. همچنین حداکثر ارتفاع این دیوارها تا 5.3 متر مجاز است.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

پیشنهادی: هزینه بازسازی خانه

نحوه اجرا نبشی کشی ساختمان

نبشی ‌ها یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان هستند که برای تقویت دیوارها و افزایش مقاومت آنها در برابر زلزله و باد به کار میروند. این مقاطع فولادی در دو سایز اصلی 6 متری و 12 متری تولید و عرضه میشند. اما سوالی که پیش می ‌آید این است که کدام سایز کاربرد بیشتری در ساختمان‌ سازی دارد؟ به طور کلی، نبشی ‌های 6 متری کاربرد بیشتری در پروژه ‌های ساختمانی دارند. دلیل این امر به چند عامل مربوط میشود:

-جابجایی و حمل و نقل نبشی‌ های 6 متری آسان ‌تر است و نیاز به فضای کمتری دارند.

– نبشی ‌های 6 متری به دلیل طول کمتر، قیمت پایین ‌تری نسبت به نبشی‌های 12 متری دارند.

-برای اکثر دیوارها، نبشی‌ های 6 متری با ضخامت و ابعاد مناسب، استحکام کافی را برای مهار دیوارها و افزایش مقاومت آنها در برابر بارهای جانبی فراهم می‌کنند.

در ساخت دیوارهای آجری، برای ایجاد یکپارچگی بین دیوار و سایر اجزای سازه، از نبشی ‌ها به روش ‌های مختلفی استفاده میگردد:

پلیت و جوشکاری: در این روش، قبل از بتن ریزی صفحات فلزی یا پلیت ‌ها در محل ‌های مناسب قرار داده شده و با استفاده از جوشکاری به دیوار، ستون و سقف متصل میشوند.

تفنگ میخکوب و تسمه: گاهی اوقات، پس از بتن ریزی به جای جوشکاری، از تفنگ ‌های مخصوص برای میخ‌ کوبی و یا تسمه‌ ها برای اتصال نبشی به ستون استفاده میشود.

 

قیمت نبشی مانند قیمت بسیاری از محصولات دیگر، ثابت نیست و مدام در حال نوسان است. چند عامل مهم وجود دارد که بر قیمت نبشی تأثیر میگذارد:

  1. سایز، ضخامت و ابعاد: هر چه نبشی بزرگ ‌تر و ضخیم ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  2. برند و کارخانه: نبشی ‌های برندهای معروف و کارخانه‌های معتبر معمولاً قیمت بالاتری دارند.
  3. زمان: قیمت نبشی مانند قیمت طلا و سکه هر روز متفاوت است و مدام در حال نوسان است.

اگر شما میخواهید دقیقاً بدانید قیمت  نبشی ساختمان چقدر است، باید به سایت کارگشا مراجعه و قیمت روز را بررسی کنید. در این سایت ‌ها میتوانید قیمت نبشی‌ های مختلف با سایزها، ضخامت ‌ها و برندهای متفاوت را مشاهده کنید.

جمع بندی

نبشی ‌کشی ساختمان از جمله اقدامات اساسی در جهت افزایش ایمنی و طول عمر بنا به شمار میرود. با رعایت دقیق نکات فنی و اجرای اصولی این فرآیند، میتوان شاهد استحکام و پایداری سازه در برابر انواع نیروهای خارجی بود. توصیه میشود برای اجرای نبشی ‌کشی ساختمان از مجریان و مهندسین مجرب و دارای صلاحیت استفاده شود تا خیال تان از بابت کیفیت و ایمنی کار آسوده باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
m.bahreini

پست های قبلی

دیوار برشی چیست و چه کاربردی دارد

لرزش زمین و قدرت باد، گویی قصد دارد خانه شما را از جا بکند. اما…

2 ماه پیش

میلگرد کمرکش چیست و چه کاربردی دارد + انواع

آیا تا به حال به این فکر کرده ‌اید که چه چیزی باعث میشود پل…

2 ماه پیش

کفراژ چیست و چه تفاوتی با داربست

کفراژ یکی از مهم‌ ترین و کاربردی ‌ترین ابزارهای ساخت و ساز در صنعت ساختمان…

2 ماه پیش

تیرآهن هاش چیست و چه ویژگی هایی دارد

چه بسا که شما روزانه شاهد ساخت و سازهای جدید در اطراف خود هستید. از…

2 ماه پیش

واتر استاپ چیست و چه انواعی دارد

آب، این مایع حیات ‌بخش، بدترین دشمن ساختمان ها محسوب میشود. چراکه نفوذ آب به…

2 ماه پیش

تیرآهن دوبل چیست و چه ویژگی هایی دارد

تیرآهن دوبل یکی از اصلی ‌ترین اجزای سازه ‌ای در ساخت ‌و سازهای امروزی است…

2 ماه پیش