پیش بینی قیمت ساخت و ساز

متره و برآورد چیست و چگونه آن را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم؟!

پروژه متره و برآورد چیست ؟ متره و برآورد از جمله اصطلاحاتی است که در بین مهندسان رایج است و حالتی آکادمیک دارد. در بین مردم عادی از متره و برآورد با عبارت هزینه ساخت و متراژ یاد می‌شود. متره و برآورد به زبان ساده به معنی محاسبه میزان هر عملیات ساختمانی و مقدار هزینه‌ای است که باید برای آن عملیات صرف شود. در این مقاله نگاهی داریم بر متره و برآورد، اصطلاحات آن و معرفی نرم افزار متره و برآورد متری چند. در ادامه با وبلاگ متری چند همراه باشید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

متره و برآورد چیست ؟ تعاریف تمامی اصطلاحات

متره چیست؟

متره در واقع به سنجش و اندازه‌گیری دقیق کارها و مواد یا متریالی است که برای انجام یک پروژه عمرانی نیاز است. در این سنجش مقادیری مانند مقدار مصالح، تعداد کارگران، مدت‌زمان اجرا، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات، بر اساس نقشه‌هایی که معمار تهیه می‌کند، اندازه گیری می‌شود.

برآورد چیست؟

برآورد به تعیین مقدار دقیق بودجه‌ای که یک پروژه عمرانی برای اجرای مراحل مختلف آن نیاز دارد، گفته می‌شود که از حاصل ضرب اعداد و احجام به دست آمده از متره ‌در ضرایبی که از دفترچه فهرست‌ بها  یا قیمت هایی که از بازار گرفته می‌شود، محاسبه می‌گردد.

متره و برآورد بسته و باز

در متره بسته ابتدا از روی اسناد پیمان و نقشه های اجرایی، مقادیر مصالح را برآورد نموده و آنها را معمولا در  جداول مخصوص وارد می کنند.سپس با توجه به فهرست بها واحد، مقادیر بدست آمده را در قیمت واحد پایه ضرب می کنند. با این کار قیمت هر آیتم مشخص می شود. در نهایت با جمع تمامی آیتم ها، قیمت نهایی پروژه مشخص می شود.

در متره باز تمامی محاسبات با کمک جدول متره انجام می شود و تمامی مصالح مورد نیاز، ابزار آلات، نیروی ماشینی و نیروی انسانی از روی این جدول مشخص می شود.

متره و برآورد اولیه چیست؟

عبارت است از محاسبه و تعیین مقادیر مصالح مورد نیاز طرح‌های مقدماتی از روی سر فصل‌های پروژه به صورت تقریبی، توسط مهندسان مشاور یا دستگاه‌های اجرایی

متره و برآورد تقریبی چیست؟

زمانی که تهیه نقشه‌های تفصیلی پروژه انجام گرفت، مقادیر مصالح مورد ، توسط مهندسان مشاور مربوطه محاسبه خواهد شد. این برآورد مقدماتی برای استفاده در اسناد مناقصه و مبلغ اولیه پیمان به کار می‌رود.

ریز متره و خلاصه متره در پروژه متره و برآورد چیست

ریز متره در واقع گزارشی است که به ‌صورت دقیق و جزئی از روند پیشرفت پروژه ارائه می شود و معمولا بیشتر بخش‌های آن تکراری است. ریز متره گزارشی طولانی است که مطالعه آن وقت بسیاری می‌گیرد به همین دلیل گزارش ریز متره در نهایت به‌صورت خلاصه ‌متره به کارفرما برای تائید ارائه می‌شود.

مهندس مترور در فرم ریز متره، فعالیت های انجام شده را ریز به ریز و با احتساب تمام جزئیات متره می‌نماید. فرضاً اگر بتن‌ریزی سازه بتنی که شامل بتن‌ریزی فونداسیون، بتن‌ریزی شمع، بتن‌ریزی ستون و بتن‌ریزی تیرها باشد، بایستی تمام جزئیات بتن مصرفی در تمام اجزای متشکله شامل فونداسیون، شمع، ستون‌ها و تیرها را جز به‌جز (یک‌به‌یک -المان به المان) متره کرده و در جدول ریز متره بیاورد.

بعد از تهیه ریز متره، نسبت به تهیه خلاصه متره اقدام می‌شود. این کار به معنی آن است که هر آیتم که در جاهای مختلف محاسبه شده در جداول خلاصه متره جمع شده و یک رقم کلی به دست خواهد آمد. آیتم‌های خلاصه متره بهتر است که بر پایه ردیف فصل‌ها و آیتم‌های فهرست‌بها مرتب شوند.

در خلاصه متره ها پس از انتقال کلیه ردیف‌های مربوطه متره شده برای یک آیتم عملیاتی، زیر آن‌ها خط کشیده شده و جمع کل را در ردیف‌های مربوطه می‌آوریم.

مترور کیست؟

در محتوای پروژه متره و برآورد چیست ؛ مترور جایگاه ویژه ای دارد. به کسی که کار متره و برآورد را انجام می‌دهد مترور گفته می‌شود. مترور یا به صورت دستی کار متره و برآورد را انجام می‌دهد که پیش از اختراع کامپیوتر این کار به صورت دستی انجام می‌شد ولی خوشبختانه با ورود به عصر کامپیوترهای شخصی انجام این کار با استفاده از نرم افزارهای ساده مانند اکسل و نرم افزارهای آنلاین متره و برآورد که تنها برای این منظور ایجاد شده‌اند، قابل انجام است.

به ویژگی‌های مهندس مترور نیز در زیر اشاره شده است.

  • دقت
  • کیفیت
  • سرعت
  • نقشه خوانی

دقت کافی یکی از ویژگی‌های مهم مهندس مترور است. وی می‌بایست از تمام اتفاقات اجرای پروژه آگاه باشد و دقت لازم را داشته باشد تا ضررهای مالی به پروژه وارد نشود.

کیفیت دیگر ویژگی یک مترور است. یک مهندس مترور با تجربه باید چهارچوب خاص خود را داشته باشد تا  فایل های ارائه شده متره و برآورد از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

واضح است که سرعت فاکتوری بسیار مهم در پروژه ها محسوب می‌شود و باعث می‌شود که گروه‌های پیمان کاری از طرف کارفرما به عنوان تیم حرفه‌ای شناخته شوند. به همین دلیل هنگامی که گروه‌های پیمان کاری برای اجرای پروژه هزینه آن را پیشنهاد می‌دهند علاوه بر دقت بالا، باید سرعت کافی نیز داشته باشند.

اگر مترور توانایی نقشه خوانی را که یکی از مهارت‌های ضروری یک مهندس مترور ساختمان است نداشته باشد قطعاً دچار مشکل خواهد شد زیرا یکی از اولین اقدامات بعد از ورود به یک پروژه ساختمانی بررسی تمام نقشه‌های ساختمانی و اعلام نظر خود به کارفرما است.

برای یک مهندس مترور بهتر آن است که دارای تسلط بر مهارت‌های دیگر در رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک و برق باشد تا بتواند مشکلات به وجود آمده در پروژه را بررسی و حل نماید. علاوه بر این یک مهندس مترور باید زمان‌بندی دقیقی برای کارهایی که در پروژه مربوطه اجرا می شود داشته باشد و نیز باید همیشه اطلاعات و مهارت‌های خود را به روز نماید و با شیوه‌های جدید در این زمینه آشنایی داشته باشد.

پروژه متره و برآورد چیست : شرایط پیمان

شرایط عمومی پیمان چیست؟

شرایط عمومی پیمان شامل بیان و شرح مسائل کلیدی و موردنیاز قراردادهای پیمانکاری بوده و ابهامات راجع به این مفاهیم را رفع می‌کند. این سند، میزان حقوق و تعهدات طرفین قراردادهای پیمانکاری را تبیین می‌کند. این سند وظیفه تعیین تکلیف قراردادها را در خصوص حوادث قهری (حوادث غیرقابل پیش‌بینی خارج از حیطه اختیارات افراد) که شامل بلایای طبیعی، نحوه‌ فسخ قرارداد یا تعلیق (متوقف کردن) یا خاتمه قرارداد و دیگر مسائل هستند را نیز بر عهده دارد.

شرایط خصوصی پیمان چیست؟

شرایط خصوصی پیمان به عنوان مکمل شرایط عمومی به شمار می‌رود. این سند شامل مواردی است که در سند و قانون خاصی از جمله شرایط عمومی تعیین نشده و پیمانکار بر اساس موضوع قرارداد کاری متعهد به انجام آن خواهد بود. این موضوعات برای هر پروژه متفاوت خواهند بود. برخلاف شرایط عمومی پیمان شرایط خصوصی آن توسط خود طرفین قرارداد در جهت تکمیل شرایط عمومی پیمان نوشته می‌شود. نکته مهم این است که این شرایط نباید چیزی برخلاف شرایط عمومی بوده و آن‌ها را نقض کنند بلکه باید مکمل آن باشد.

مطالب مرتبط: معرفی نرم افزارهای متره و برآورد، بهترین نرم افزار آفلاین کدام‌اند؟

پروژه متره و برآورد چیست : فهرست ‌بها

دفترچه فهرست ‌بها، ضمیمه‌ای است که هر ساله از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه می‌شود و در آن بهای واحد انجام کار در کلیه عملیات اجرایی مشخص شده است که با استفاده از آن می‌توان برآوردی از هزینه کلی عملیات عمرانی را تخمین زد.

البته برای انجام برآورد، باید هزینه متریال و مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان، آهن و … با مقادیر و احجام آن مصالح ضرب شده و با هزینه دستمزد اجرا جمع شود تا برآورد صورت گیرد.

توجیه تهیه فهرست‌بها در کشور ما این است که با توجه به تورم و تغییرات هر ساله در قیمت‌های مصالح، دستمزد نیروی انسانی و هزینه ماشین‌آلات، بهای واحد انجام کارهای عمرانی مندرج در فهرست‌بها نیازمند تجدید نظر است. لذا پس از انتشار اولین سری از فهارس بها، تقریباً هر ساله فهرست‌بهای رشته‌های مختلف تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

بعد از ابلاغ هر فهرست‌بها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف خواهند بود که برآورد اجرای کارهای خود را بر اساس آن انجام داده چرا که در برآورد بهای واحد از قیمت‌های عرف بازار (طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران) استفاده می‌شود. اغلب برای تهیه فهرست‌بهای هر سال، از قیمت‌های سه ماهه چهارم سال قبل استفاده می‌شود.

ضرایب مربوط به فهرست بها

ضرایب زیر از مهم‌ترین ضرایبی است که در فهارس بها به آن اشاره گردیده است:

ضریب پیشنهادی پیمانکار

در زمان برگزاری مناقصـات و برای انتخـاب پیمانکـار مربوطه، پیمانکـاران دارای صـلاحیتی کـه دعوتنامه شرکت در مناقصه را دریافت نموده‌اند، بایـد مبلـغ پیشـنهادی خـود بـرای انجـام کـار بر طبـق ضـوابط مربـوطه را بـه صـورت یـک مبلـغ مقطـوع اعـلام کنند. از تقسـیم مبلـغ پیشـنهادی پیمانکـار بر مبلغ برآورد اولیه هزینـه انجـام کـار، یک ضـریب به دست می‌آید که به آن، ضریب پیشـنهادی پیمانکـار یـا ضـریب پیمـان گویند کـه در کلیه صورت وضعیت‌های موقت و قطعی اعمال خواهد شد.

ضریب پیشنهادی پیمانکار

این عدد اگر کوچک‌تر از 1 باشد پیمانکار نسبت به برآورد اولیه، تخفیف داده است و به آن ضریب مینوس گویند.
این عدد اگر بزرگ ‌تر از 1 باشد پیمانکار نسبت به برآورد اولیه، پیشنهاد افزایش داده است و به آن ضریب پلوس گویند.

ضریب بالاسری

به ضریب پیشنهادی مورد محاسبه پیمانکار گفته می‌شود که در این ضریب سودی در نظر گرفته شده و ریز آیتم‌های آن شامل موارد ذیل است:

اجزای هزینه های بالاسری درصد
سود پیمانکار + مالیات 11
هزینه دفتر مرکزی 2.5
هزینه های کارگاهی 7.85
بیمه 6.18
ضمانت نامه 1.5
هزینه آزمایشگاه پیمانکار 0.2
مجموع 29.23

1.41  = ( 29.23  –  100)  /  100     :     ضریب بالاسری

ضریب منطقه در متره و برآورد چیست

برای عمومیت دهی به قیمت‌های موجود در فهارس بها و امکان استفاده از آن‌ها در همه جای کشور و نیز با توجه به اینکه قیمت‌های پایه بر اساس انجام عملیات در تهران مورد محاسبه خواهد بود ضریب منطقه‌ای در نظر گرفته شده است. این ضریب توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با توجه به ویژگی‌های محلی و منطقه‌ای، میزان برخودار یا محروم بودن آن و چگونگی امکان دسترسی به نیروهای کار و تامین مصالح، در نظر گرفته شده است. در این فرآیند مناطق جغرافیایی ایران به مناطق مختلف تقسیم گردیده و برای کارهای ساختمانی، تاسیسات برق و مکانیک، راه و باند و … به صورت جداگانه و متناسب با صعوبت در منطقه ‌این ضریب که در برآورد هزینه کار ضرب می‌گردد، در نظر گرفته می‌شود.

ضریب ارتفاع

قیمت‌های درج شده در فهارس بها، برای انجام کار تا ارتفاع 3.5 متر در هر طبقه در نظر گرفته شده است. سختی کار چنانچه در طبقه‌ای که ارتفاع آن بیش از 3.5 متر است، انجام گیرد افزایش خواهد یافت که بابت این صعوبت ایجاد شده یک ضریب به نام ضریب ارتفاع در نظر گرفته می‌شود.

ضریب طبقات

هزینه‌های انجام کار در طبقه همکف و زیر همکف به مراتب پایین‌تر از دیگر طبقات است. در فهرست بها این طبقات به عنوان معیار سنجش و محاسبات در نظر گرفته می‌شود. بدیهی است که کارهای انجام شده در دیگر طبقات هزینه‌های بیشتری در پی داشته و برای جبران این هزینه‌ها ضریبی به نام ضریب طبقات در مبلغ کل برآورد کار، اعمال خواهد شد.

برگه مالی

برگه مالی هم برگه‌ای است که در آن هزینه انجام یک پروژه عمرانی با توجه به دفترچه بهای آمده شده در فهرست ‌بها و قیمت مصالح ساختمانی برآورد می‌شود. البته لازم به تذکر است که برگه مالی، لزوماً یک برگه نیست و می‌تواند مجموعه‌ای از برگه‌ها و برای پروژه‌های عمرانی بزرگ می‌تواند یک دفترچه باشد.

برنامه زمان‌بندی

برنامه زمان‌بندی هم همان‌طور که از نامش پیداست، به‌صورت یک جدول ارائه می‌شود که در آن زمان اجرای یک عملیات عمرانی مثلاً خاک‌برداری و مدت‌زمانی که این عملیات طول خواهد کشید و همچنین زمان دقیق اتمام عملیات عمرانی و تحویل موقت ذکر می‌شود. معمولاً به برنامه زمان‌بندی پروژه در گزارش‌های امکان‌سنجی و پیش امکان‌سنجی به طور مفصل پرداخته می‌شود.

شناسایی و انجام اقدام اصلاحی در خصوص مشکلات ایجادشده در حین اجرای پروژه، مزیت مهم استفاده از برنامه زمان‌بندی و به‌روزرسانی آن است. حرفه‌ای‌ترین مدیران پروژه علاوه بر شناسایی مشکل، اثرات آن را نیز در زمان وقوع ، سه یا شش ماه آینده و نهایتاً در زمان تکمیل پروژه پیش‌بینی کرده و در زمان مناسب نسبت به اتخاذ تصمیم مناسب برای حل مسئله، حذف و یا کاهش اثرات سوء بر زمان اتمام پروژه برنامه‌ریزی می‌کنند.

مهم‌ترین مشکلات برنامه زمان‌بندی در پروژه متره و برآورد چیست؟ در زیر توضیح میدهیم

  • عدم تعریف اهداف پروژه
  • مشخص نکردن خروجی‌ها
  • پیش‌بینی‌ها و پیش قضاوت‌های بدون پشتوانه
  • توجه نکردن به بحث مدیریت ریسک

صورت ‌وضعیت موقت و قطعی

صورت وضعیت موقت توسط پیمانکار و به صورت دوره‌ای و در ضمن انجام کار تهیه می‌گردد. دلیل تهیه این سند، مطالبه مبالغی است که برای خرید مصالح پای کار و هزینه‌های تجهیز کارگاه در آن تاریخ مشخص صرف شده است. به علاوه اگر پیمانکار صورت وضعیت موقت را به موقع به کارفرما تسلیم نکند، هیچ‌گونه مسئولیتی از نظر تأخیر در پرداخت متوجه کارفرما نخواهد بود.

به آخرین صورت وضعیت موقت اصطلاحاً صورت وضعیت ماقبل قطعی گفته می‌شود.

صورت وضعیت قطعی پروژه نیز در پایان کار و با ارائه مستندات تنظیم خواهد شد و هزینه‌های برچیدن کارگاه بعد از اتمام کار و بندهای باقی‌مانده از قرارداد در این سند قید می‌گردند. پیمانکار باید حداکثر تا یک ماه پس از تحویل موقت، صورت وضعیت قطعی را بر اساس کارهای انجام‌گرفته و مفاد پیمان به مهندس مشاور ارسال نماید. وی نیز باید ظرف مدت دو ماه آن را بررسی کند و به کارفرما برساند.

کارفرما بایست حداکثر تا سه ماه بعد از وصول آن، تمام مبالغ باقی‌مانده را پرداخت نماید. علاوه بر این صورت‌وضعیت‌های قطعی بدون صورت‌وضعیت‌های موقت نیز قابل ارائه هستند و مأخذ تسویه‌حساب به شمار می‌روند.

تحویل موقت چیست؟

در مقاله پروژه متره و برآورد چیست توضیح میدهیم که طبق ماده 39 شرایط عمومی پیمان، پس از انجام و تکمیل فرایند پروژه و آماده شدن آن برای بهره برداری، پیمانکار از مهندس مشاور تقاضای تحویل موقت کارهای انجام شده را نموده و نماینده خود را جهت عضویت در هیئت تحویل معرفی می‌کند. مهندس مشاور به درخواست پیمانکار رسیدگی کرده و در صورت تائید، تاریخ آمادگی کار برای تحویل موقت اعلام خواهد شد. کارفرما ترتیب کار را به‌گونه‌ای می‌دهد تا هیئت تحویل حداکثر در مدت 20 روز از تاریخ آمادگی کار که به تائید مشاور رسیده است در محل حاضر و برای تحویل موقت اقدام کند.

زمانی که هیئت ، آزمایشات و بررسی لازم را انجام داد و عیب و نقصی در کارها مشاهده ننمود، اقدام به تنظیم صورت مجلسی خواهد کرد که به آن صورت‌مجلس تحویل موقت گویند. هیئت مشترک صورت‌مجلس تحویل موقت را همراه با نتیجه آزمایشات انجام گرفته برای کارفرما فرستاده و نسخه‌ای از آن را تا ابلاغ از سوی کارفرما در اختیار پیمانکار قرار خواهد داد. کارفرما پس از تائید صورت‌مجلس تحویل موقت، آن را به پیمانکار ابلاغ می‌نماید.

اصطلاحات مرسوم در زمینه پروژه متره و برآورد چیست

اصطلاحات زیر از جمله مواردی است که در بحث متره و برآورد چیست بسیار به کار می‌روند:

برآورد هزینه اجرای کار

فاکتورهای اساسی در زمینه پروژه‌های عمرانی و  پروژه متره و برآورد چیست ؟ محاسبه هزینه اجرای کار از جمله فاکتورهای مهم است. روال کار به این صورت است که مهندس مشاور معتمد کارفرما، قیمت اجرای پروژه را از روی فهارس بها تعیین کرده و در آن مقادیر کار، با توجه به واحدهای مورد نیاز از روی نقشه‌ها و اسناد پیمان برآورد خواهد شد. سپس این مقادیر در قیمت‌های واحد پایه ضرب و از جمع مبلغ ردیف‌های مربوط به هر فصل مبلغ فصول و از جمع مبالغ فصل‌ها، جمع یک فهرست بها و از جمع مبالغ فهرست بها جمع هزینه خالص پروژه حاصل می‌گردد. پس از آن ضرایب مربوطه به صورت خطی به جمع اعداد اعمال می‌شود. در پایان نیز هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه به آن اضافه شده تا هزینه اجرای کار به دست آید. این محاسبات مبنای پیشنهاد قیمت در مناقصه قرار می‌گیرد.

صورت وضعیت

صورت وضعیت به سندی گفته می‌شود که مقدار کار یا خدمات انجام شده را در مقاطع زمانی مشخص و همراه با مبلغی که باید برای آن‌ها پرداخت شود (بر مبنای قرارداد یا مفاد پیمان) نشان می‌دهد.

دستور کار

دستور کار، به ابلاغی برای شروع اجرایی یا ابلاغ کار جدیدی از طرف مهندسان مشاور یا کارفرما گفته می‌شود. دستور کار معمولا در دو تا چهار نسخه، تهیه و تنظیم شده و به امضا پیمانکار، مهندسان مشاور و کارفرما می‌رسد. در دستور کار، باید موضوع دستور کار، شماره و تاریخ آن مشخص گردد.

صورت جلسه

صورت جلسه عبارت است از تاییدیه صحت و مقدار کارهای اجرا شده طبق دستور کار ابلاغی یا طبق نقشه‌ها و مشخصات و معمولا باید کلیه عملیات، از نظر جنس و مقدار، صورت جلسه شود. صورت جلسه که موضوع، شماره و تاریخ آن دقیقا مشخص شده است در دو تا چهار نسخه تهیه و تنظیم و به تایید مهندسان مشاور، پیمانکار و کارفرما می‌رسد.

تعدیل

اصطلاح تعدیل که در قراردادهای پیمانکاری زیاد استفاده می‌شود، به معنای برابر کردن ارزش مبلغ پیمان بر اساس تغییر قیمت‌ها است. با توجه به اینکه تاثیر نرخ تورم کشور باعث افزایش نرخ کالاها و خدمات اجرای موضوع پیمان پس از گذشت مدتی می‌شود، ضریبی به نام تعدیل تعریف گردیده که اکنون هر سه ماه اعلام می‌گردد تا از ضرر پیمانکار جلوگیری نماید.

کلیم (Claim)

در مقاله متره و برآورد چیست به کلمه کلیم برخورد میکنید که این کلمه انگلیسی در لغت به معنای ادعا است. به زبان ساده در حرفه پیمانکاری به ادعاهای پیمانکار مثلا در خصوص موارد منتهی به دریافت پول بیشتر کلیم می‌گویند. طی انجام فرآیند پیمان، پیمانکار به مواردی برخورد خواهد کرد که قابل پیش‌بینی نبوده و منجر به وارد آمدن بار مالی به وی می‌گردد و اینجاست که موضوع کلیم اهمیت پیدا می‌کند.

اعتراضاتی که پیمانکار در خصوص اجرای آیتم‌ها، به کارفرمای خود می‌کند، درصورتی‌که از سوی کارفرما تایید شود، از نظر مالی به نفع پیمانکار شده و در اینجا پیمانکار در اصطلاح کلیم کرده است. از جمله ادعاهای قانونی پیمانکار این است که مثلا کارهایی را که در موقعیتی خاص انجام داده و آن آیتم‌ها در فهرست‌بهای مرتبط به پیمان نیست، لذا پیمانکار با ذکر دلایل منطقی کارفرما را مجاب به تایید و پرداخت ‌نماید.

مصالح پای کار

مصالح پای کار به مصالحی می‌گویند که برای اجرای موضوع پیمان نیازمند آن‌ها هستیم. خرید این مصالح با توجه به برنامه زمان‌بندی اجرای کار، طبق مشخصات فنی پروژه، توسط پیمانکار تهیه و در کارگاه به شکلی مرتب انبار می‌شود تا قابل اندازه گیری یا شمارش باشد. زمانی که این مصالح به کارگاه وارد می‌شوند، باید صورت جلسه ورود که شامل مقدار، نوع و تاریخ ورود است ثبت شده و به تایید مهندس مشاور برسد.

از این پس با رویارویی با جمله متره و برآورد چیست ؟ باید تعاریف تک تک واژه هایی که در بالا ذکر شد را به یاد داشته باشیم تا بتوانیم به صورت اجمالی راجع به آن توضیح دهیم.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

نرم افزار متره و برآورد متری چند

در بالا با چند اصطلاح رایج در متره و برآورد و به طور کلی در پروژه‌های عمرانی آشنا شدیم. متره و برآورد همان‌طور که گفته شد به روش دستی، با استفاده از نرم افزار اکسل و یا نرم افزارهایی که تنها به منظور انجام متره و برآورد ساخته شده‌اند از راه‌های انجام متره و برآورد است. در این بین نرم افزارهای آفلاین و آنلاین متره و برآورد وجود دارند که در مطالبی جداگانه به معرفی آن‌ها پرداختیم. در این بخش به معرفی نرم افزار متره و برآورد آنلاین متری چند اشاره می‌شود که محیط کاربری ساده‌ای دارد و با به روز رسانی قیمت ها ، نزدیک‌ترین تخمین را برای برآورد هزینه ساخت مسکن فراهم می‌آورد.

نحوه کار با نرم افزار متری چند به این صورت است که با ورود به صفحه نرم افزار، اطلاعات خواسته شده را در اختیار آن قرار می‌دهید و در ادامه مشخصات سازه خود را وارد کرده و خلاصه متره را به صورت فایل اکسل دریافت می‌کنید.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین نرم افزار متره و برآورد آنلاین یا تحت وب

سخن آخر

در این محتوا به این موضوع پرداختیم که پروژه متره و برآورد چیست ؛ متره و برآورد از اصطلاحات آکادمیک رشته مهندسی عمران است که به معنی ساده مقدار مورد نیاز مصالح و هزینه ساخت بنا را شامل می‌شود. در حال حاضر بهترین راه و مطمئن‌ترین راه برای انجام متره و برآورد استفاده از نرم افزارهای متره و برآورد آنلاین است که به روز رسانی قیمت متریال و فهرست بهای آن به صورت منظم انجام می‌شود. به جرئت می‌توان گفت که نرم افزار متره و برآورد متری چند در بین نرم افزارهای آنلاین، نزدیک‌ترین تخمین را به مشتریان ارائه می‌دهد.

سوالات کلیدی :

  • نحوه برآورد هزینه ساخت متناسب با قیمت های به روزمصالح ساختمانی چگونه است ؟

نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان که قصد برآورد هزینه ساخت پروژه خود را دارند ، می باشد .

  • مهم‌ترین مشکلات برنامه زمان‌بندی در پروژه متره و برآورد چیست؟

عدم تعریف اهداف پروژه ، مشخص نکردن خروجی‌ها ، پیش‌بینی‌ها و پیش قضاوت‌های بدون پشتوانه  و توجه نکردن به بحث مدیریت ریسک برخی از این عوامل هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا