مدیریت پروژه

قیمت تمام شده مسکن ملی در تهران و شهرستان‌ها چقدر؟

تحویل مسکن ملی به متقاضیان نزدیک است و در همین حال مهم‌ترین موضوع این است که قیمت تمام شده مسکن ملی برای خریداران چقدر خواهد بود و نحوه محاسبه کل مبلغ واریزی مسکن ملی چقدر خواهد بود. بر اساس اعلام مسئولین درباره افتتاح و تحویل واحدهای مسکن به این موضوع بستگی مستقیم دارد که همکاری مردم چگونه باشد تا قیمت مسکن ملی کمتر شود. هر چه مردم در پرداخت و واریز اقساط خوش‌حساب‌تر باشند این پروژه زودتر تحویل داده می‌شود اما پیش‌بینی‌ها این‌گونه بوده که تا پایان دولت فعلی 80 هزار واحد مسکن ملی افتتاح خواهد شد.

این در حالی است که شک و تردیدها درباره قیمت مسکن ملی ادامه دارد. درحالی‌که هزینه ساخت هر مترمربع این پروژه در سال قبل  4 میلیون تومان اعلام شده بود، اخیراً تأکید شده است که قیمت ساخت مسکن ملی ازمتری 7 میلیون تومان در برخی استان‌ها عبور خواهد کرد.

بر اساس اعلام مسئولین در قراردادهای مسکن ملی اعلام شده است که قیمت مسکن ملی هم قیمت تمام شده ساخت واحد بوده و با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت شامل مصالح و نیروی کار نهایتاً ۵ تا ۱۰ درصد تغییری در قیمت‌ها ایجاد خواهد شد. در حال حاضر قیمت ساخت هر مترمربع مسکن بین 7 میلیون تا 8 میلیون تومان است.

بر اساس متوسط قیمت آپارتمان در کشور، هزینه ساخت یک پنجم آن را تشکیل می‌دهد. آمارها حاکی از آن است که سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهری سال ۹۲ معادل ۲۶/۴ درصد، سال ۹۳ معادل ۲۷/۷ درصد، سال ۹۴ معادل ۲۸ درصد، سال ۹۵ معادل ۲۸/۶ درصد، سال ۹۶ معادل ۳۳ درصد، سال ۹۷ معادل ۳۳/۹ درصد، در سال ۹۸ معادل ۳۶/۴ درصد و در سال ۹۹ حدود ۳۹ درصد است.

هزینه ساخت ساختمان در سال جاری

هزینه ساخت ساختمان در سال جاری

سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان که هر سال جدول هزینه‌های ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را در شهرهای مختلف به تفکیک بر اساس بخشنامه سازمان برنامه‌وبودجه، اعلام می‌کند، قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال  1402  برای واحد‌های یک تا پنج طبقه حدوداً متری  9 میلیون تومان و بین شش تا ۱۰ طبقه متری 11 میلیون تومان  ، ۱۱ تا ۱۴ طبقه حدوداً متری 12 میلیون و پانصد هزار تومان و ۱۵ طبقه به بالا متری 19 میلیون تومان تعیین شده است.

آمار‌های بازار در خرداد ماه امسال اما نشان می‌دهد که هزینه ساخت‌وساز در ابر شهری مانند تهران یا مشهد به ازای یک مترمربع زیربنا به حدود  9 میلیون تومان می‌رسد. آنچه باید مد نظر باشد این نکته است که این مبلغ فقط هزینه ساخت‌وساز بوده و هزینه‌های دیگر مانند عوارض شهرداری، بیمه، نظام مهندسی و سایر سازمان‌ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کرد که با احتساب آن‌ها حداقل به 10الی12 میلیون تومان می‌رسد. علاوه بر این کف هزینه ساخت‌وساز در روستا‌ها حدود 5 میلیون تومان است.

با توجه به این موضوع می‌توان به راحتی حدس زد که هزینه زمین سنگین‌ترین نهاده در تشکیل قیمت مسکن بوده و البته افزایش قیمت مصالح ساختمانی و خدمات مرتبط با ساخت‌وساز مقوله‌ای بوده که با نقد فعالان حوزه تولید مسکن روبه‌رو شده است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

قیمت تمام شده مسکن ملی در استان تهران 5 میلیون تومان برآورد می‌شود

به روزترین برآورد قیمت مسکن ملی در استان تهران گفته می‌شود که قرارداد‌ها با همان مدل قبلی پیش می‌رود. برآوردی که از قیمت در اردیبهشت به دست آمده متری 5 میلیون تومان بوده است که با توجه به ثبات قیمت مصالح این نرخ تغییر نکرده ‌است. البته همان‌طور که اشاره شد اگر متقاضیان آورده را به‌موقع پرداخت کنند، روند مناسب پیشرفت طرح‌ها ادامه یافته و تا پایان سال 1402 کل پروژه‌های فعلی به اتمام می‌رسد.

البته گفته می‌شود که قیمت واحدها در زمان تحویل پروژه مسکن ملی در شهرهای دیگر ممکن است به متری 3 میلیون و پانصد تا 3 میلیون و هفتصد هزار تومان برسد. در این صورت و با توجه به متراژ واحدها هزینه ساخت هر واحد بالاتر از 250 میلیون تمام خواهد شد، اما هزینه دقیق در زمان تحویل مسکن ملی هزینه تمام شده ساخت خواهد بود. البته این نکته هم وجود دارد که با توجه به تورم حاکم بر کشور قیمت‌ها هر ماه تغییر می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی را بیان کرد.

تفاوت قیمت تمام شده مسکن ملی در دیگر شهرها

تفاوت قیمت تمام شده مسکن ملی در دیگر شهرها

نظر به اینکه قیمت نهایی مسکن ملی اکنون در برخی استان‌ها تا مرز متری 5 میلیون افزایش یافته اما باید گفت که این قیمت در استان‌های مختلف متفاوت است. بر اساس اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، چندی پیش در بخشنامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها و همچنین مدیران دستگاه‌های تابعه این وزارت خانه که مجری طرح مسکن ملی هستند، هزینه ساخت این پروژه 3 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر مترمربع در شهرهای مختلف اعلام شده است.

به علاوه تسهیلات این واحدها نیز ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است که در هیئت دولت به تصویب رسیده و به بانک‌های عامل ابلاغ شد. از طرف دیگر تا کنون در مرحله اول به همه متقاضیان ابلاغ گردیده که باید ۴۰ میلیون تومان در بانک عامل واریز کنند. قرار بر این بوده است که تا پایان سال قبل، همه متقاضیان طرح اقدام ملی، مرحله اول واریزی را انجام دهند؛ در غیر این صورت از ادامه طرح کنار می‌روند و بر همین اساس هم برخی متقاضیان تا کنون این مبلغ را واریز کرده‌اند.

برنامه‌ریزی‌ها بر این است که مجموع آورده ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان به انضمام تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی که در زمان تحویل، این وام از سازنده به متقاضی منتقل می‌شود، مجموعاً ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان هزینه ساخت این واحدها از متقاضی ظرف دو سال دریافت شود که به طور متوسط هزینه‌ای ماهانه ۲.۹ تا ۳ میلیون تومان به خانواده‌ها تحمیل خواهد شد. علاوه بر این هزینه زمین نیز به دو صورت ۹۹ ساله یا فروش اقساطی ۱۰ ساله از متقاضیان دریافت خواهد.

بر اساس اعلام برخی منابع، هزینه ساخت این واحدها در تعدادی از استان‌ها افزایش یافته است به صورتی که به عنوان مثال از سوی بنیاد مسکن اصفهان به متقاضیان این پروژه گفته شده که با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان و با پرداخت هزینه زمین به طور جداگانه ظرف دو سال صاحب خانه خواهند شد.

این یعنی متقاضی می‌بایست در صورت تکمیل دو ساله پروژه، ماهانه ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در صورت تکمیل ۳ ساله، ماهی ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دستگاه مجری احداث طرح اقدام ملی پرداخت نماید.

با فرض به حقیقت پیوستن این موضوع، اینکه طرح اقدام ملی برای اقشار متوسط و دهک‌های میانی در نظر گرفته شود، مشخص نیست صاحبان کدام کسب و کار یا کدام قشر از حقوق بگیران می‌توانند ماهانه علاوه بر هزینه‌های جاری زندگی و اجاره مسکن، هزینه بسیار بالای طرح اقدام ملی مسکن را هم تأمین کنند؟

باید گفت که هزینه تمام شده بر اساس متری ۵ تا ۶ میلیون تومان برای ساخت این پروژه، به همه شهرها اختصاص ندارد و بخش قابل توجهی از پروژه‌ها نیز با قیمت تمام شده متری ۳ میلیون و ۳۰۰ تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ساخته خواهند شد.

لذا هزینه تمام شده ساخت یک واحد ۱۰۰ متری، بسته به شهر یا استان محل احداث بین ۳۳۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان تمام می‌شود که با کسر وام ۱۰۰ میلیون تومانی، ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان مابقی را متقاضیان باید پرداخت کنند. این در حالی است که در صورت تکمیل دو ساله این پروژه‌ها، متقاضی باید ماهانه ۹.۵ تا ۱۱.۶ میلیون تومان قسط بپردازد.

قیمت ساخت متری ۲.۷ میلیون برای ساخت مسکن ملی منطقی است؟

قیمت ساخت متری ۲.۷ میلیون برای ساخت مسکن ملی منطقی است؟

کارشناسان بر این باورند که اعلام مبلغ متری 3 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکن ملی نیست؛ بلکه خود وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که این نرخ به عنوان مبنای پایه با ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر در نظر گرفته شود. آن‌ها بر این باورند که این نرخ برای دعوت از سازندگان تعیین شده تا آن‌ها نرخ موردنظر خود را بر اساس رقم پایه، اعلام کنند و هر سازنده‌ای که افزایش قیمت کمتری نسبت به رقم پایه اعلام کرده است، برنده پروژه شده است.

بر اساس اخبار این امکان هم وجود دارد که رقم پیشنهادی سازنده، تفاوت چندانی با رقم پایه نداشته و حوالی همان متری ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان از سوی سازنده به دستگاه‌های اجرایی حوزه طرح اقدام ملی مسکن پیشنهاد گردد. البته برخی سازندگان نیز با پیشنهاد ساخت متری ۳.۳ میلیون، برنده مناقصه شده‌اند.

لذا ممکن است که برنده مناقصه سازنده‌ای باشد که با متری 4 میلیون ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اجرای پروژه را پیشنهاد داده باشد ضمن اینکه در بخشنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به دستگاه‌های مجری طرح اقدام ملی ابلاغ شده که تعدیل قیمت‌ها به این صورت است که اگر قیمت‌ها در ۳ ماهه سوم سال نسبت به ۳ ماهه نخست سال افزایش داشت، ما به تفاوت به سازنده پرداخت می‌شود.

کل مبلغ واریزی مسکن ملی چقدر است ؟

در طرح نهضت ملی مسکن و همچنین مسکن ملی هزینه ساخت هر متر چیزی در حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است اما با توجه به درصد بالای تورم باید مبلغ ۶ میلیون تومان برای هر متر از منزل مسکونی در نظر بگیرید. با توجه به این قیمت برای هر واحد ۸۰ متری باید مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان در نظر گرفت. اما تمام این اعداد در حالی است که یک سازنده ساختمان می‌گوید هنوز خیلی از مخارج مانند نرخ عوارض و دستمزد سازمان نظام مهندسی مشخص نشده است. پس می‌توان نتیجه گرفت هزینه نهایی خیلی بیشتر از این حرف‌ها خواهد بود

جدول واریزی مسکن ملی تهران 1402

رقم آورده اولیه متقاضیان در اصطلاح «علی‌الحساب» محاسبه شده و در آینده احتمال افزایش آن با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی وجود دارد. آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تهران، در حال حاضر با احتساب هزینه‌های ساخت سال گذشته که حدود چهار میلیون تومان بود، پیش‌بینی شده است. محاسبات جدید نشان می‌دهند هزینه ساخت در سال 1402، با توجه به تورم بخش مصالح ساختمانی تا متری شش میلیون تومان بالا رفته است..

مبلغ واریزی مرحله دوم مسکن ملی

جهت پرداخت آورده ۴۰ میلیون تومانی مسکن ملی نیاز نیست حتما به بانک مراجعه کنید شما می‌توانید به شماره حسابی که به شماره شما پیامک شده است آورده خود را واریز کنید. مشخصات حساب شما و رسید وجه‌های واریزی در پرتال شما در سایت نهضت ملی مسکن قابل مشاهده و در دسترس است.

بعد از تایید نهایی مسکن ملی چه باید کرد

متقاضیان مسکن ملی پس از تکمیل مدارک و تایید شرط سکونت برای افتتاح حساب به بانک عامل معرفی شده و باید آورده اولیه خود را در ۵ قسط واریز کنند.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

شرایط دریافت‌کنندگان مسکن ملی

شرایط دریافت کنندگان مسکن ملی

موارد زیر باید توسط افرادی که متقاضی دریافت مسکن ملی هستند رعایت گردد.

  1. متقاضی و افراد تحت تکفل وی فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل وام خرید زمین، واحد مسکونی و خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.
  2. متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار باشد.
  3. زنان خودسرپرست باید حداقل 35 سال سن داشته باشند.
  4. دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا باشند. باید گفت که در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک قرار خواهد گرفت.
  5. عدم داشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره).
  6. توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی) را داشته باشند.
  7. متقاضی امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه را داشته باشند.
  8. توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را داشته باشند.

سخن آخر

نوسانات فعلی بازار مسکن و رشد نجومی قیمت‌ها باعث گردیده که بسیاری از اقشار جامعه در تأمین یکی از اصلی‌ترین نیازهای خود با مشکل جدی مواجه شوند. عملکرد نامناسب دولت نیز در سال‌های اخیر باعث شده که در طی چهار سال اخیر فقط 950 هزار واحد مسکونی ساخته شود و این در حالی است که طبق طرح جامع، نیاز بازار مسکن 3.15 میلیون واحد مسکونی است.

مسکن ملی به عنوان راه‌حلی برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته می‌شد. برخلاف این ادعا اکنون بر اساس قیمت تمام شده مسکن ملی می‌توان گفت که این طرح بیشتر مخصوص افراد متوسط است زیرا هزینه‌های این طرح برخلاف اعلام قبلی بالاتر از توان اقشار ضعیف جامعه خواهد بود.

سوالات کلیدی :

  • بعد از تایید نهایی مسکن ملی چه باید کرد؟

متقاضیان مسکن ملی پس از تکمیل مدارک و تایید شرط سکونت برای افتتاح حساب به بانک عامل معرفی شده و باید آورده اولیه خود را در ۵ قسط واریز کنند.

  • کل مبلغ واریزی مسکن ملی چقدر است ؟

متقاضیان تا کنون 8398 میلیارد تومان واریز کرده اند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.6]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا