پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه احداث گلخانه 1000 متری چقدر است؟

فاکتورهای زیادی در هزینه احداث گلخانه 1000 متری نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مکان، تجهیزات و تجربه شخص اشاره کرد. پرسش فوق این نکته را می‌رساند که در موارد بسیاری تصمیم نهایی در مورد شروع یا عدم شروع یک فعالیت تجاری مانند احداث گلخانه بسته به بازدهی آن نسبت به سرمایه‌گذاری اولیه دارد. میزان سرمایه‌گذاری اولیه نیز به نوع و کیفیت سازه و تجهیزات، محصول نهایی، نوع کشت، اقلیم یک منطقه، میزان تولید و طراحی آن پروژه گلخانه‌ای دارد.

علاوه بر این، ساخت یک گلخانه بزرگ با مسحت بین 1000 تا 5000 مترمربع هزینه بیشتری نسبت به ساخت گلخانه‌ای کوچک با مساحت 100 مترمربع دارد. این امر در درجه اول به دلیل افزایش هزینه مواد و نیروی کار است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

هزینه‌های مربوط به ساخت و تجهیز یک گلخانه 1000 متری

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، محاسبه هزینه ساخت گلخانه به عوامل مختلفی چون سیستم گرمایش و سرمایش، انشعابات، سیستم برق‌رسانی، پوشش گلخانه، فونداسیون، نوع سازه، دیوارکشی و سیستم آب‌رسانی وابستگی خواهد داشت. در موارد ذیل به هر یک از این موارد به‌تفصیل اشاره شده است.

سیستم گرمایش گلخانه

تأمین گرمایش گلخانه‌ها توسط اثر گلخانه‌ای انجام می‌گیردو باید در برایند هزینه ساخت گلخانه در نظر گرفته بشه، اما چون این میزان گرما در فصول سرد سال کافی نیست، لازم است گلخانه‌ها از طریق دیگری گرمایش دریافت کنند که این سیسنم میتواند بر هزینه احداث گلخانه 1000 متری اصرگذار باشد. به همین علت است که از سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. یک سیستم گرمایشی مطلوب باید آن‌قدر قوی باشد که حرارت موردنیاز در سردترین شب سال را تأمین کند. علاوه بر ای، سیستم گرمایی باید حرارت و گرما را به صورت یکنواخت در سراسر گلخانه پخش کند که این کار موجب کاهش بیماری‌ها، رشد مناسب گیاه و همچنین افزایش کارایی حرارت خواهد شد.

در برآورد هزینه ساخت گلخانه هزینه سیستم گرمایشی گلخانه باید به عوامل مؤثری همچون مساحت، هدر رفت گرما، نوع پوشش و شرایط اقلیمی دقت نمود. انواع سیستم‌های گرمایشی هم عبارت‌اند از روش گرمایش موضعی و روش گرمایش مرکزی که هزینه‌های خرید و نگهداری در هر یک متفاوت است. در روش موضعی بخاری‌ها در نقاط مختلف گلخانه مستقر می‌شوند، این بخاری‌ها فقط اطراف خود را گرم می‌کنند و از هزینه اولیه کمی برخوردار است.

یکی از سیستم‌های گرمایش به روش موضعی بخاری یا هیتر نامیده می‌شود که یک نوع بخاری فن دار است. گرمای تولیدی درون یک کوره مرکزی تولید شده و فن‌ها با دمیدن هوای سرد بر بدنه بیرونی کوره، هوای داغ را به محیط گلخانه وارد می‌کنند. هزینه سیستم گرمایش هیتر در مترمربع حدود 60 تا 70 هزار تومان است.

سیستم گرما تاب که از سیستم‌های دیگر گرمایش گلخانه است، در دسته‌بندی گرمایش موضعی قرارگرفته و از گاز طبیعی استفاده می‌کند. حرارت ایجاد شده به امواج مادون قرمز تبدیل شده و به‌وسیله سطوح منعکس کننده که به شکل ذوزنقه در قیمت بالای دستگاه هستند، به نقاط موردنظر تابش می‌کند. این امواج بنا بر خاصیت خود در اثر برخورد به گرما تبدیل شده و احساس بسیار مطلوبی مانند حرارت خورشید ایجاد می‌کنند.

قسمت‌های اصلی این دستگاه شامل مشعل مخصوص تابشی، لوله‌های تابشی و فن بوده و هزینه این سیستم در هر مترمربع حدوداً بین 85 تا 90 هزار تومان است.

روش دیگر شامل قرارگیری یک سیستم گرمایش مرکزی است که از یک یا چند دیگ بخار که در یک محل واقع ‌شده‌اند، تشکیل شده است. سیستم گرمایش مرکزی از هزینه اولیه نسبتاً بالایی برخوردار بوده و برای گلخانه‌هایی که زیر یک هکتار هستند مناسب نیست. البته هزینه استفاده از سیستم گرمایش مرکزی در مترمربع در سال 1402حدوداً بین 150 تا 200 هزار تومان است.

مطالب مرتبط: هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک

لوله‌های گالوانیزه مخصوص تأسیسات گلخانه

استفاده از دو نوع لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد در گلخانه‌ها معمول است و باید در هزینه احداث گلخانه 1000 متری بشه . مقاومت لوله گالوانیزه گرم در برابر خوردگی و همچنین ضخامت گالوانیزاسیون آن از لوله گالوانیزه سرد بیشتر بوده و هزینه احداث گلخانه با استفاده از لوله گالوانیزه گرم حدوداً 3 تا 4 هزار تومان بیشتر از لوله گالوانیزه سرد است.

سیستم سرمایش

گرمای بیش‌ازحد محیط گلخانه که اکثراً در تابستان اتفاق می‌افتد باعث از بین رفتن گیاهان می‌شود. به‌منظور اینکه هوای گلخانه را به دمای مطلوب و آن بازه دمایی گیاه موردنظر برسد از سیستم‌های خنک‌کننده‌ای همچون سیستم تهویه، سیستم فن و پد، فوگر و شیدینگ یا سایه انداز استفاده می‌گردد.

فن تهویه با خروج و تهویه هوای راکد گلخانه محیط سالم‌تری را برای رشد گیاهان فراهم کرده و فن‌های تهویه برای کاهش تنش گرمایی گیاهان نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند که غالبا به همراه پدها یک سیستم کامل سرمایش به نام سیستم فن و پد تشکیل می‌دهند. قیمت تمام‌شده سیستم خنک‌کننده فن و پد به ازای هر مترمربع حدوداً بین 65 تا 85 هزار تومان هزینه در بردارد.

ثابت نگه‌داشتن رطوبت یکی از عوامل مهم در گلخانه‌ها است. رطوبت زیر 30 درصد برای گیاهان خطرساز است و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آن‌ها شود. از مه پاش در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن گلخانه استفاده می‌شود و در زمستان برای جلوگیری از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دسترسی به رطوبت مطلوب و بهینه در گلخانه‌ها به 3 عامل وابسته است.

  • تهویه مناسب
  • وجود سایه
  • رطوبت
  • سیستم مه پاش (fogger)

سیستم فوگر

استفاده از این سیستم با هدف خنک کردن و تأمین رطوبت محیط‌هایی مثل گلخانه‌ها انجام می‌گیرد. در فضای باز هدف از ایجاد سیستم مه پاش، فقط خنک کردن و شاداب کردن محیط است. در این فرایند ذرات پودری شکل آب، حرارت هوا را گرفته و خود تبخیر شده و نهایتاً محیط خنک خواهد شد. این کار توسط نازل‌های برنجی متصل به شیلنگ‌های تحت فشار انجام می‌شود. با توجه به اینکه اساس کار سیستم مه پاش تبخیر است شرجی بودن محیط کارایی آن را از بین می‌برد. سیستم مه پاش قادر است هوا را تا 10 درجه سانتی‌گراد خنک کند. هزینه استفاده از فوگر برای یک مترمربع نیز در حدود 25 تا 35 هزار تومان است.

سیستم شیدینگ

این سیستم یکی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در گلخانه است و هزینه ساخت گلخانه باید در نظر گرفته بشه چرا که اصلی‌ترین کار آن کاهش دمای موجود در گلخانه از طریق ایجاد سایه در گلخانه است. قیمت این سیستم با توجه به درصد سایه‌اندازی و عرض آن گوناگون است و هر چه درصد سایه‌اندازی بیشتر باشد به همان نسبت قیمت خرید توری سایبان نیز افزایش می‌یابد.

در سال‌های اخیر به دلیل گسترش و رواج کاشت گلخانه‌ای در کشور و شناخته شدن کارایی این سیستم‌های سایبانی به‌منظور کارایی و عملکرد مناسب برای خنک نمودن گلخانه‌ها، استفاده از این تجهیزات در سراسر کشور گسترش پیدا نموده است. قیمت این سیستم هم حدوداً بین 15 تا 25 هزار تومان است.

تهویه

و اما بخش تهویه گلخانه دیگر آیتم هزینه‌بر است که به معنی نصب پنجره‌هایی در سقف و اطراف گلخانه به‌منظور ارتباط هوای محیط داخل گلخانه با هوای بیرون است. از دلایل استفاده از پنجره در گلخانه ‌این است که تبادل هوا میان خارج و داخل گلخانه به‌درستی صورت گیرد و گاز دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز و کنترل دما فراهم گردد. هزینه هر پنجره با ریل و چرخ دنده در مترمربع و دیگر بخش‌های آن حدوداً بین 25 تا 45 هزار تومان است.

 فن تهویه با خروج و تهویه هوای راکد گلخانه محیط سالم‌تری را برای رشد گیاهان فراهم می‌کنند. فن‌های تهویه برای کاهش تنش گرمایی گیاهان نیز نقش بسزایی را بازی می‌کنند. فن‌های سیرکوله (دایره‌ای شکل) نوعی دیگر از سیستم تهویه است که برای به حرکت در آوردن هوای گلخانه به کار می‌رود. این کار موجب یک دست شدن دما و رطوبت در گلخانه و بهتر شدن فتوسنتز گیاه خواهد شد. هزینه این فن‌ها در یک مترمربع حدوداً بین 20 تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسند.

هزینه احداث گلخانه

سه مؤلفه اصلی در بحث سازه یک گلخانه وجود دارد که شامل قاب، کناره‌ها و کف است. هر مؤلفه هدف خاصی را دنبال می‌کند و هرچه مواد و مصالح مناسب‌تری در آن به کار رود عملکرد آن را بهبود خواهد بخشید. مواد محبوب پروژه‌های گلخانه‌ای بزرگ برای محوطه‌سازی شامل چوب، فولاد، شیشه، بتن و پلاستیک گلخانه است.

قاب

عملکرد قاب گلخانه به‌هم‌پیوسته سازی اسکلت آن و افزایش استحکام است و به همین دلیل عناصر مورد استفاده در آن، باید قدرت کافی تحمل بار را داشته باشند به همین خاطر است که بیشتر هزینه احداث گلخانه 1000 متری معطوف به این قسمت است. بیشتر قاب‌های گلخانه‌ای دارای ساختار چوبی یا فولادی هستند زیرا قیمت مناسب‌تری دارند. این مواد به خوبی با چشم انداز اطراف ترکیب شده و دارای خواص عایقی است که گرما را از گیاهان داخل نمی‌گیرد.

بااین‌حال این مواد برای جلوگیری از آسیب‌رسانی حشرات و رطوبت، به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند. البته قیمت فولاد حدود 2/50 برابر چوب است. البته طبیعتا فولاد از چوب قوی‌تر است و به نگهداری کمتری نیاز دارد، اما گرما را از گیاهان می‌کشد و کار با آن دشوارتر از چوب است.

کف‌سازی

کف گلخانه کاربردهای زیادی دارد. کف گلخانه باید مناسب راه رفتن و کار سنگین بوده و همچنین از رشد علف‌های هرز و آفات به داخل سازه جلوگیری می‌کند. کف گلخانه باید زهکشی را تسهیل کرده و گلخانه را عایق‌بندی کند. بتن یک کف به اندازه کافی مستحکم ایجاد می‌کند تا به رفت و آمد به گلخانه را تسهیل کند. شیب دهی ملایم بتن کمک می‌کند تا آب از ساختار آن خارج شده و بیرون رود.

کف سازی با آجر و سنگ نیز به خوبی تمیز شده و رطوبت داخل گلخانه را افزایش می‌دهد. حصیر و مالچ نیز از گزینه‌های کف‌پوش ارزان‌قیمت هستند که از رشد علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌کنند. یک کف خاکی می‌تواند در داخل گلخانه کار کند به شرطی که سطحی برای استفاده برای راه رفتن یا ایستادن در هنگام خیس بودن زمین وجود داشته باشد. همه این فاکتورها روی هزینه‌های تمام‌شده یک گلخانه اثر خواهد داشت.

سایدینگ یا کناره سازی

کناره‌های گلخانه از گیاهان در برابر عناصر مزاحم محافظت می‌کنند. این در حالی است که این قسمت اجازه ورود نور به داخل گلخانه را می‌دهد. شیشه یکی از محبوب‌ترین مواد برای سایدینگ است زیرا زیبا و بادوام است. از سوی دیگر مواد سنگین به یک قاب قوی احتیاج دارند و نور را پخش نمی‌کنند و این باعث سوختن گیاهان می‌شود.

 پلی‌اتیلن با قیمتی بسیار ارزان‌تر از شیشه یک گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای سایدینگ است. به‌راحتی نیز خم می‌شود تا متناسب با هر شکلی باشد اما هرچند سال یک‌بار نیاز به تعویض دارد. پلی کربنات که قیمت بالایی دارد به اندازه شیشه شفاف بوده و علاوه بر آن عایق‌بندی مناسبی را برای گیاهان فراهم می‌کند. فایبرگلاس نیز ماده بسیار سبک است که با انعطاف‌پذیری و دوام ترکیب شده است. این پنل ها نور را به خوبی پخش می‌کنند و نیاز به نگهداری کمی دارند.

سیستم هوشمند مدیریت گلخانه

شاید اجرای سیسنم هوشمند در هزینه احداث گلخانه 1000 متری قسمت بزرگی از هزینه را به خود اختصاص دهد و یا مقرون به صرفه نباشد اما با استفاده از سیستم اتوماسیون در گلخانه ‌این امکان هست که کلیه پارامترهای رطوبت و آب‌وهوا توسط دستگاه اندازه‌گیری پارامترهای آب و دستگاه اندازه‌گیری پارامترهای هوا به صورت آنی از طریق اینترنت و پیامک و سیستم‌های ارتباطی دیگر اندازه‌گیری و کنترل شوند. به‌علاوه امکان نمایش از طریق نمایشگر دستگاه‌ها هم امکان‌پذیر خواهد بود. یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه ارائه نمودارهای مربوط به پارامترهاست.

 از طریق ابزارهای کنترل می‌توان نسبت به خاموش و روشن نمودن دستگاه‌ها اقدام نمود و کلیه تجهیزات گلخانه را به از راه دور کنترل نمود. کلیه فعالیت‌ها به صورت اتوماتیک و دستی قابل انجام هستند، مثلا از طریق سیستم اتوماسیون گلخانه می‌توان نسبت به اندازه‌گیری دما و رطوبت و کنترل آن اقدام کرد. هزینه نصب این سیستم در هر مترمربع حدوداً بین 35 تا 95 هزار تومان است که با توجه به نوع سیستم متغیر خواهد بود.

مطالب مرتبط: بررسی هزینه ساخت گلخانه تونلی

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

هزینه ساخت گلخانه و هزینه احداث گلخانه 1000 متری علاوه بر آنچه در بالا به آن اشاره شد، فاکتورهای ریز و درشت دیگری را هم در برمی‌گیرد که تنها در صورتی می‌توان آن‌ها را به‌درستی برآورد کرد که جزییات پروژه به‌دقت مشخص شده باشد. اینکه چه گیاهی با چه بازدهی در گلخانه کشت خواهد شد نیز بسیار حائز اهمیت بوده و باید با مشورت افراد حرفه‌ای مشخص گردد. بخش برآورد هزینه سایت متری چند این آمادگی را دارد تا شما علاقه‌مندان به کار در زمینه احداث گلخانه‌های متوسط را در زمینه برآورد قیمت همراهی کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا