پیش بینی قیمت ساخت و ساز

بررسی هزینه ساخت گلخانه تونلی

گلخانه تونلی یکی از مهم‌ترین سازه‌های گلخانه‌ای است که به دلیل داشتن فاکتورهای خاص به عنوان یکی از بهترین انواع گلخانه‌ها به شمار می‌آید. فرآیند راه‌اندازی و ساخت گلخانه تونلی بسیار ساده بوده و در حداقل زمان ممکن می‌توان این سازه‌های گلخانه‌ای را راه‌اندازی نمود. هزینه ساخت گلخانه تونلی بسته به مواد و مصالح و سازه مورد استفاده در آن متغیر است.

استفاده از روش کشت گلخانه‌ای ضرورتی است که در دنیای مدرن برای هر اقتصادی حیاتی است. سازه گلخانه‌ای از جمله سازه‌هایی است که به منظور کشت انواع سبزیجات، صیفی‌جات و انواع میوه در مناطق مختلف مورداستفاده قرار گرفته است. گلخانه تونلی یکی از انواع گلخانه‌های مرسوم و پربازده در ایران است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

گلخانه تونلی به لحاظ فنی و علمی به سازه‌ای اطلاق می‌شود که دارای دیواره‌های عمودی نبوده و ساختار آن منحنی و قوس شکل، مانند سازه یک تونل است که در راه‌ها و جاده‌ها مشاهده می‌کنیم. این مجموعه اکثراً از یک یا چند واحد با یک سری قوس های پیش ساخته از لوله‌های استوانه‌ای گالوانیزه تشکیل شده است که به فونداسیون بتنی نیازی ندارند. موارد زیر از جمله مزایای ساخت گلخانه‌های تونلی به شمار می‌آیند.

  • سادگی اجرا
  • قیمت پایین ساخت
  • کنترل مناسب آب و هوا
  • امکان نصب و راه‌اندازی سیستم تهویه هوا
  • جذب نور بسیار بالا
  • مونتاژ سریع سازه گلخانه که در بسیاری موارد نیاز به عملیات جوشکاری ندارد
  • امکان ورود ماشین آلات کشاورزی به محوطه گلخانه تونلی
  • حداکثر سازی ظرفیت توزیع آّب
  • مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی و جوی مختلف مانند برف و تگرگ به دلیل شکل گنبدی آن که وزن برف را بهتر تحمل می‌کند
  • این نوع گلخانه علاوه برساختار ساده و هزینه ی پایین اجرا ( اقتصادی بودن) ، دارای ساختار ساده و در عین حال قوی و مستحکم بوده و امکان انتقال و جابجایی آن‌ نیز وجود دارد

چگونگی ساخت گلخانه تونلی

به منظور ساخت و  برآورد هزینه ساخت گلخانه تونلی می‌بایست تمامی جوانب کار به صورت حرفه‌ای مورد سنجش قرار گیرد. این نوع سازه علاوه بر استفاده به عنوان مراکز پرورش انواع سبزیجات و گیاهان، کاربردهای متعددی دیگری نیز دارند که از جمله آنها سالن‌های پرورش قارچ و پرورش آبزیان است.

گلخانه تونلی برای اهداف مختلفی مانند انبارهای دائمی، رستوران‌ها و مراکزی از این دست، توسط شرکت‌های طراحی و ساخت معتبر ساخته می‌شود. این شرکت‌های پیمانکاری به صورت سفارشی سازی و بسته به نیاز و درخواست کارفرما این پروژه‌ها را اجرا می‌کنند.

نکته ابتدایی در ساخت سازه‌های مخصوص گلخانه تونلی، توجه به مکان ساخت آن است. جانمایی و انتخاب مکان مناسب برای نصب و راه‌اندازی سازه از حیاتی‌ترین نکات در عملیات ساخت است. توجه به شیب زمین و میزان مقاومت در برابر عوامل محیطی و طبیعی مانند باد، توفان، برف و بررسی اصولی این موارد موجب می‌گردد که گلخانه در مکانی مناسب راه‌اندازی گردد. بسته به درخواست و بودجه کارفرما، در ساخت گلخانه، مصالح مختلفی به کار رفته و نیز طراحی سازه در ابعاد متناسبی انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین بخش‌ در سازه‌ یک گلخانه تونلی چارچوب‌ها و ستون‌های فولادی و گالوانیزه آن هستند که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و کیفیت خود را برای سال‌ها نگه می‌دارند. پوشش گلخانه‌ها از جنس شیشه و پوشش‌های پلاستیکی  دولایه است. استفاده از نایلون‌های یو وی و پلاستیک‌های پلی اتیلن که ضد اشعه ماوراء بنفش هستند اخیراً در بسیاری از پروژه‌ها باب شده‌اند. این کاورها علاوه بر سبک بودن، قابلیت نصب بر روی اسکلت‌های دائمی را دارا هستند و موجب کاهش هزینه‌های حرارتی گلخانه تونلی می‌شوند.

همانند هر فضای بسته‌ای، عواملی چون گرما، رطوبت و نور به سرعت می‌توانند گلخانه‌های تونلی را دچار مشکل نمایند. همین دلیل است که باعث می‌گردد بسیاری از سیستم‌های گلخانه‌ای طوری طراحی و ساخته شوند که فاکتورهای زیست محیطی را به صورت یکپارچه در بر داشته باشند. به همین منظور در ساخت گلخانه تونلی از سیستم‌های کنترل محیطی مانند گرمایش، تهویه، کنترل رطوبت و روشنایی تکمیلی استفاده می‌شود.

امکان ساخت این نوع گلخانه در مساحت‌های وسیع وجود دارد و این نوع گلخانه ها دارای سازگاری مناسبی با آب‌وهوای مختلف هستند. همچنین در طراحی و ساخت سازه ‌این پروژه‌ها باید به موارد مختلفی مانند فواصل ستون‌های اطراف گلخانه، ارتفاع تا رأس کمان و مواردی از این قبیل توجه نمود تا محصول نهایی دارای دوام بالا و کارایی حداکثری شود.

موارد مهم در قیمت تمام شده گلخانه تونلی

هزینه ساخت گلخانه تونلی به عوامل متعددی بستگی دارد. این نوع سازه اغلب به صورت تک دهانه و یا چند دهانه طراحی و ساخته می‌شود و فاکتورهای زیادی در قیمت گلخانه تونلی مؤثر هستند. یکی از  موثرترین عوامل در تعیین قیمت تمام شده گلخانه تونلی، سازه و مصالح مورد استفاده در ساخت آن است. پوشش گلخانه عموماً از پلاستیک UV و پلی کربنات بوده و پایه و ستون استفاده شده از جنس فولاد گالوانیزه گرم یا سرد می باشد.کیفیت این دو مصالح از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت نهایی گلخانه هستند.

ابعاد گلخانه مورد بعدی است که در قیمت تمام شده گلخانه تونلی نقش اساسی دارد. این گلخانه‌ها همان‌طور که اشاره شد به صورت تک دهانه و چند دهانه در ابعاد و متراژهای مختلفی ساخته می‌شوند و این فاکتورها در قیمت گلخانه تونلی طبیعتاً مؤثر هستند.

از دیگر پارامترهای اثرگذار در قیمت ساخت گلخانه نوع طراحی آن است. این گلخانه‌ها معمولاً برای سالیان متعدد قابل استفاده هستند و لازم است توسط طراحان مجرب و متخصص طراحی و راه‌اندازی شوند. بنابراین باید توجه داشت که گلخانه علاوه بر استفاده از مصالح با درجه کیفی بالا، در مکانی مناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی طراحی و ساخته شوند.

در سال‌های اخیر طراحی سازه ها به صورت هوشمند و دیجیتال با استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای توسط مهندسان خبره متداول شده است که این امر موجب گشته بهترین طراحی‌ها به تناسب مکان، شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی و بودجه پروژه انجام شده و بازدهی مجموعه گلخانه‌ای به مطلوب‌ترین حد ممکن برسد.

تجهیزات ضروری گلخانه تونلی از دیگر فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده این پروژه‌ها است. این تجهیزات شامل سیستم تهویه، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، اتوماسیون ، منبع تولید انرژی مورد نیاز گلخانه، سیستم هوشمند آبیاری و متعلقات سازه مانند بخش‌های متحرک دریچه ها خواهند بود که هرچه کیفیت بالاتری داشته باشند، قیمت نهایی گلخانه تونلی هم بالا خواهد رفت.

نظر به این که قیمت ساخت و طراحی این نوع گلخانه به فاکتورهای مختلفی وابسته است، لازم است سرمایه‌گذاران پس از بررسی برنامه مالی خود، از طریق شرکت‌های معتبر طراحی و ساخت گلخانه تونلی اقدام به راه‌اندازی مجموعه کنند.

دلایل استفاده از گلخانه تونلى

به دلیل آن که این نوع گلخانه‌ها نصب ساده‌ای دارند ، طرفداران زیادى هم در تولید کشت گلخانه‌ای در جهان وجود دارد. در این مدل گلخانه کمان‌ها را توسط صلیب‌ها به لوله‌های طولى گلخانه متصل و تقویت می‌کنند که این خود سازه‌ای مستحکم را نتیجه خواهد داد. این نوع گلخانه در عرض‌های ۸ تا 12 متر و ارتفاع ۳ متر قابل طراحى و اجرا است که باعث می شود حداکثر مساحت زمین با استفاده از این گلخانه تحت پوشش قرار‌گیرد.

افراد این امکان را دارند که شخصاً بدون پرداخت هزینه نصب، سازه را به جهت مونتاژ آسان و بدون جوشکارى ، در محل مورد نظر نصب نمایند. از دیگر مزیت‌های گلخانه تونلى به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • تردد بدون مانع و راحت ماشین آلات کشاورزى در فضاى این گلخانه‌ها
  • مقاومت بالا در شرایط نامناسب جوى
  • کمک به تولید محصولات باکیفیت
  • تنوع کشت از جمله صیفی‌جات، زعفران، آلوئه ورا، گل‌های فصلى مختلف، کاکتوس، گیاهان دارویى و آپارتمانی کوتاه قامت و سایر محصولات
  • قابلیت نصب سیستم‌های گرمایشى و سرمایشى
  • قابلیت نصب سایه‌ بان
  • کنترل آسان آفات و بیماری‌ها
  • دریافت نور بیشتر

مدیریت هزینه ساخت گلخانه تونلی

ریز پرداخت‌ها و درآمدها که معمولاً قبل از آغاز هر پروژه‌ای محاسبه می‌گردد نیازمند نوشتن طرحی جامع و کامل خواهد بود. با استفاده از این موارد و با بررسی و تجزیه و تحلیل ریز هزینه‌های هر پروژه و تخمین واقعی درآمد و پیدا کردن نقطه سر به سر هزینه‌ها و درآمدها و با ترسیم نمودارهای خاص و انجام محاسبات دقیق می‌توان مشخص نمود که آیا پروژه مورد نظر اقتصادی خواهد بود یا نه. در صورت اقتصادی بودن  طرح سرمایه‌گذاری شروع خواهد شد.

در ابتدای امر لازم است موارد قانونی لازم برای اخذ پروانه تأسیس و بهره‌برداری گلخانه پرداخته شود. به طور خلاصه قوانین و دستورالعمل‌های حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی بیان می‌دارد که حداقل متراژ زمین برای مجوز گلخانه حدود 500 متر مربع است که حداکثر برای حدود 60 درصد آن یعنی 300 متر مربع می‌توانید مجوز تاسیس گلخانه بگیرید. به طور مثال اگر زمین شما یک هکتار است ، حداقل و حداکثر مجوزی که برای شما صادر خواهد شد به ترتیب 300 متر و 6000 متر خواهد بود.

به علاوه، بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده، گلخانه‌های استاندارد مورد پذیرش جهاد کشاورزی در چهار کلاس A، B،C  و D طبقه‌بندی می‌شوند و به ترتیب از A به D کیفیت و هزینه احداث آنها افزایش خواهد یافت. به منظور تولید محصولات گلخانه‌ای مختلف و نیز اطمینان از مقاومت سازه گلخانه در برابر وزش باد، وزن برف، تنش‌های محیطی و حوادث غیره مترقبه مانند سیل، طوفان و زلزله نیازمند بیمه کردن گلخانه‌ خود هستیم. پس باید هزینه بیمه را نیز به مجموع هزینه‌ها اضافه کرد.

اساساً باید به این نکته توجه داشت که آنچه تولید محصولات گلخانه‌ای را در فضای محصور گلخانه نسبت به تولید محصول در فضای آزاد متمایز می‌کند امکان کنترل ۴ عامل مؤثر در این روش یعنی درجه حرارت، میزان رطوبت، تهویه و میزان نور است. لذا باید توجه داشت که کنترل هر یک از عوامل فوق نیازمند هزینه بوده  که بر اساس فاکتورهایی چون کیفیت و کمیت تغییر می کند.

علاوه بر این فضای گلخانه می بایست قابلیت جلوگیری از نفوذ و گسترش آفات و بیماری‌ها را دارا بوده و این قابلیت باید با خرید بهترین امکاناتِ تولید محصول و رشد گیاه به نحو حداکثری افزایش یابد. با توجه به آنچه گفته شد، میزان انتظار تولیدکننده از گلخانه معین گردیده و بایستی مشخص شود که گلخانه‌ای که حداقل استانداردهای لازم برای تأمین فضای مناسب تولید را دارا باشد با چه هزینه‌ای در واحد سطح قابل احداث است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

برخی معایب کشت گلخانه‌ای به روش تونلی

موارد زیر از جمله معایب کشت گلخانه‌ای به روش تونلی است.

  1. هزینه اولیه بالا یکی از این معایب است و قسمت عظیم این هزینه صرف احداث گلخانه می‌شود که البته در صورت سودمند بودن محصول تولیدی این هزینه حداکثر در دو تا سه سال بازگشت داده می‌شود .
  2. برخلاف کشت در هوای آزاد که با مراقبت کمتر می‌توان به سود دست یافت، نیاز به مراقبت دائمی از معایب کشت گلخانه ای است. در کشت گلخانه‌ای حتی لحظه‌ای غفلت می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری وارد کند. به طور مثال سرمای شدید دما در گلخانه در یک شب سرد باعث نابودی کامل محصولات گلخانه‌ای خواهد شد.

مطالب مرتبط: هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک

سخن آخر

آخرین قسمت از هزینه‌های لازم برای یک گلخانه استاندارد مربوط به هزینه کاشت گیاه می‌شود، اینکه چه نوع محصولی مورد نظر است بسیار مهم خواهد بود. به طور مثال اگر محصول نهایی منوط به واردات بذر باشد، هزینه واردات کالا هم که مقدار کمی نخواهد بود به هزینه ساخت گلخانه تونلی اضافه خواهد شد. به دلایل مختلفی همچون مورد قبلی باید گفت که برآورد هزینه پروژه‌های حساس این چنینی باید توسط افراد خبره انجام گردد. نرم افزار آنلاین برآورد هزینه ساخت وب سایت متری چند با به روز رسانی قیمت مصالح و حقوق و دستمزد ها به طور مرتب ، مناسب برای کلیه فعالان صنعت ساختمان می باشد . همچنین در آینده نزدیک برآورد هزینه ساخت گلخانه نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد .

سوالات کلیدی:

  • مزایای گلخانه های تونلی چیست ؟

سادگی اجرا ، قیمت پایین ساخت و کنترل مناسب آب و هوا برخی از مزایای گلخانه های تونلی است .

  • دلایل استفاده از گلخانه تونلی چیست ؟

تردد بدون مانع و راحت ماشین آلات کشاورزى در فضاى این گلخانه‌ها ، مقاومت بالا در شرایط نامناسب جوى و تنوع کشت از جمله صیفی‌جات و زعفران برخی از این دلایل هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

4 دیدگاه

  1. می خواهم ۲۰۰۰ متر مربع گلخانه تونلی کوچک(هرکدام حدود ۳۰۰متر) در منطقه ورامین بسازم لطفا بفرمائید هزینه آنها چقدر می‌شود اسکلت پلاستیک تاسیسات آبیاری حرارتی گاز و غیره

  2. با سلام
    هزینه ساخت گلخانه تونلی در سطوح
    3000 و 5000 و 6000 متر را بفرمایید.
    با تشکر

    1. درود بر شما
      نرم افزار متری چند در حال حاضر برآورد هزینه ساخت برای کاربری های مسکونی ، اداری و ویلا را انجام میدهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا