پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه طراحی و ساخت فضای سبز چقدر است؟

فضاهای سبز محیط را از جنبه‌های مختلفی همچون زیباشناختی، رفاه و آرامش بهبود می‌بخشند و در واقع سطوحی از زمین‌های مسکونی و شهری هستند که بر اساس اصول و طراحی‌های خاص با استفاده از انواع پوشش‌های گیاهی پوشیده می‌شوند. اهداف گوناگونی در طراحی و اجرای فضای سبز دنبال می‌شوند که به مقدار زیادی به نوع فضای سبز هم وابسته هستند. هزینه طراحی و ساخت فضای سبز در این راستا از مهم‌ترین عوامل اجرا یا عدم اجرای یک پروژه در این زمینه است.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

عوامل مؤثر بر هزینه محوطه‌سازی فضای سبز

 ازآنجاکه پروژه‌های فضای سبز در ابعاد و زمینه‌های متفاوت انجام می‌شوند، عوامل و فاکتورهای مؤثر بر هزینه طراحی و اجرای فضای سبز هم بسیار زیاد خواهند بود. از باغچه‌های کوچک خانه‌ها گرفته تا یک مجتمع تجاری یا مسکونی، فضای پارک ها و شهرک‌ها، تمام این‌ها از خدمات طراحی و اجرای فضای سبز محسوب می‌شوند.

بسیاری از ساختمان‌های تجاری نیز با ایجاد آب‌نما و فضاهای سبز داخلی سعی در ایجاد حال و هوایی طبیعی در دکوراسیون فضای تجاری می‌کنند. قیمت طراحی و اجرای فضای سبز با توجه به شرایط پروژه تفاوت می‌کند. قیمت هر مترمربع طراحی فضای سبز برای مکان‌های مختلف با توجه به محل قرارگیری و شرایط پروژه متفاوت است.

همچنین بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های یک پروژه فضای سبز شامل طراحی و اجرای فضای سبز است که وابسته به تخصص طراح در شناخت مواد و مصالح، گل‌ها و چمن و درختانی است که در شرایط ویژه‌ هر منطقه و با هر عادت در ساکنین آن، سازگاری داشته باشند. لذا باید گفت که تخصص طراح نیز در قیمت طراحی فضای سبز عامل بسیار مهمی به‌حساب می‌آید. آیتم‌های زیر از جمله عوامل بسیار مهم در هزینه‌های فضای سبز هستند.

گام‌های تخمین هزینه‌های طراحی و ساخت فضای سبز

برای تعیین دقیق هزینه‌های یک پروژه فضای سبز قبل از هر کاری باید گام‌های زیر را برداشت.

اول از همه چیز، باید با مشتری یا کارفرما در مورد آنچه می‌خواهد صحبت شود. این کار را قبل از شروع برآورد مالی خود انجام داده و طی آن سؤالات زیادی بپرسیم. سپس باید شخصاً از ملک بازدید کرده و ابعاد و اندازه‌ها را به دست آوریم. برای تکمیل کار می‌بایست برنامه‌ای تهیه‌شده و درباره طراحی پروژه، مواد و مصالح، پیمانکاران فرعی و نیروی کاری اضافی موردنیاز تصمیم گرفت.

عوامل زیر باید در این مرحله در نظر گرفته شوند.

  • سبک یا نوع طراحی منظره موردنظر کافرما
  • ویژگی‌های موردنیاز، مانند یک ساخت مسیر سنگی، آلاچیق، استخر، آبشار و گلخانه
  • انواع گیاهان و مصالح موردنیاز
  • مکان پروژه و راه‌های دسترسی به آن
  • کیفیت خاک پروژه
  • نیاز به خاک ریزی یا خاک‌برداری
  • نیاز به استحکام بخشی به فضا
  • وضعیت فعلی محیط
  • آیا محل پروژه طوری هست که بتوان از حصارهای دکوراتیو برای آن استفاده کرد یا خیر

دومین گام هزینه‌های بالاسری است که برای قیمت‌گذاری مناسب پروژه‌های محوطه‌سازی خود باید این هزینه را نیز در نظر گرفت. ماشین‌آلات، سوخت، تبلیغات، اجاره دفتر، تعمیر و نگهداری تجهیزات، تلفن همراه، ابزار، لباس فرم، حسابداری و بیمه همه جز هزینه‌های بالاسری هستند و باید در نظر گرفته شوند.

اکثر پروژه‌ها، مبلغی را که در واقع به صورت سربار هزینه می‌کنند، دست‌کم می‌گیرند. اگر این کار انجام نشود، احتمال اینکه سود پروژه هزینه‌ها را جبران نکند وجود دارد. بر اساس نظر کارشناسان، معمولاً بیش از 20 درصد از کل سود یک پیمانکار محوطه‌سازی به هزینه‌های بالاسری تعلق می‌گیرد.

در سومین گام است که هزینه‌ها باید محاسبه شود. تا اینجا ما برنامه‌ریزی پروژه را انجام داده‌ایم، بنابراین اکنون می‌توانیم هزینه‌های پروژه را برآورد کنیم. در این مرحله باید از قبل دقیقاً دانست که از چه مواد و مصالحی در پروژه استفاده می‌شود. بر اساس اندازه گیری های سایت، متره موردنیاز نیز محاسبه می‌شود.

در مرحله بعدی یا همان گام چهارم، هزینه‌های نیروی کار باید محاسبه شوند. این قسمت ساده است و در طی آن مشخصات پروژه به پیمانکار فرعی مورد اعتماد ارسال می‌شود و از وی خواسته می‌شود که قیمت دقیق مراحل ساخت را تعیین کرده و این قیمت به کل هزینه‌های پروژه اضافه می‌شود.

نکته شایان‌ذکر این است که برخی کارها به افرادی غیر از پیمانکار سپرده می‌شوند که با دانستن نرخ روزانه هر کارگر می‌توان قیمت کلی را تخمین زده و به هزینه‌های دیگر افزود.

طراحی فضای سبز و تأثیر هزینه‌های آن در پروژه

از اولین عوامل مؤثر بر هزینه یک پروژه فضای سبز، طراحی آن است. طراحی فضای سبز در واقع رشته‌ای تخصصی است و کار هرکسی نیست. تخمین قیمت طراحی فضای سبز نیز اصول و شرایط خاص خود را دارد. طراح برای دقیق بودن کار خود باید پس از بازدید اولیه از فضای موردنظر، نسبت به تهیه یک نقشه شماتیک از پروژه‌ اقدام کرده و طرح پایانی مدنظر را برای کارفرما ارسال و پس از گرفتن تأیید نهایی، شروع تکمیل جزئیات طرح نماید.

قیمت هر مترمربع طراحی فضای سبز توسط طراح یا شرکت پیمانکاری تعیین می‌شود. قیمت طراحی و اجرای فضای سبز به تخصص طراح بستگی داشته و اغلب طراحان فضای سبز، عوامل زیر را برای طراحی در نظر می‌گیرند.

  • نورگیر بودن محل
  • شمالی و جنوبی بودن ساختمان
  • عادات انسانی

پس هر چه طراح با پروژه خود تخصصی‌تر برخورد کرده و وقت بیشتری را صرف کار خود کند، قیمت طراحی فضای سبز نیز به‌تبع آن بیشتر خواهد شد.

هزینه‌های مربوط به خرید و کاشت درخت و گل و گیاه

از دیگر عوامل مؤثر بر هزینه طراحی و اجرای فضای سبز، می‌توان درخت و گل و گیاه را نام برد. در واقع بخش عظیمی از قیمت اجرای فضای سبز به خاطر انتخاب گیاهانی است که در کار وارد می‌شوند. البته این گیاهان توسط طراح و بر اساس فاکتورهایی که در بخش قبلی دیدیم پیشنهاد می‌شوند اما کارفرما یا صاحب کار می‌تواند با توجه به بودجه این کار به یک توافق مطلوب بر سر قیمت طراحی فضای سبز با طراح برسد.

هزینه‌های طراحی و فضای سبز بر اساس فاکتورهای مختلف

در زیر دسته‌بندی های مختلفی از برآورد هزینه‌های ساخت فضای سبز آورده شده است.

  1. هزینه محوطه‌سازی در هر مترمربع
  2. هزینه محوطه‌سازی بر حسب ساعت کاری
  3. قیمت محوطه‌سازی برای هر هکتار (پروژه‌های شهری بزرگ)
  4. متوسط هزینه محوطه‌سازی بر اساس موقعیت مکانی

متوسط هزینه محوطه‌سازی براساس موقعیت مکانی به بخش‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

هزینه محوطه‌سازی در شهرک‌های مسکونی

در شهرک‌های مسکونی می‌توان با ایجاد پیاده‌روهای مناسب و سنگفرش کردن آن‌ها به وسیله موزاییک‌های رنگی و زیبا، واش بتن، جدول‌بندی با جدول‌های طرح دار و رنگی، ایجاد مبلمان شهری مناسب، ساخت آلاچیق‌های کوچک و مرتبط به ساختار شهرک، استفاده از سنگ رودخانه به جای چمن و چمن مصنوعی محیطی زیبا و دل‌نشین به وجود آورد که هر یک از این آیتم‌ها قیمت‌های خاص خود را دارند اما چون فضا بزرگ است می‌توان از تخفیفات خرید عمده استفاده کرد.

محوطه‌سازی پارک ها و فضاهای سبز

پارک ها وسعت کمتری نسبت به مناطق توریستی و گردشگری دارند و با توجه به نوع پوشش گیاهی پارک و منطقه‌ای که در آن قرار دارد می‌توان با ایجاد آب‌نماها، موزاییک‌ها و واش بتن‌های چراغ دار، استفاده از قلوه‌سنگ و سنگ‌های رودخانه رنگی به جای چمن فضای طبیعی و زیبایی ایجاد کرد. این فضا نیز در دسته‌بندی فضاهای گسترده قرار می‌گیرد و به طبع قیمت‌ها به سبب بزرگ بودن کار کاهش می‌یابد.

 محوطه‌سازی ویلاها، باغ‌های مجلل، باغ تالارها

در محوطه‌سازی باغ تالارها و ویلاهای مجلل از مصالح ساختمانی لوکس استفاده می‌شود که قیمت بالایی هم دارند. ایجاد رودخانه‌های خشک و رودخانه‌های جاری به کمک سنگ رودخانه درجه یک، ساخت شومینه و باربکیو، ساخت آلاچیق طرح چوب و چوبی، استفاده از موزاییک و واش بتن‌های چراغدار در مسیر پیاده‌روی، استفاده از سنگ‌های رودخانه در لابه لای فضای سبز، استفاده از دور درختی در باغ، ایجاد آب‌نماهای زیبا همگی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای ملک، هزینه‌های بالاتری نیز دارند.

متری چند با ارائه سرویس برآورد هزینه ساخت می‌تواند در امر تخمین هزینه‌های یک پروژه به فعالین این صنعت کمک شایانی برساند تا برآورد دقیقی از هزینه‌های پروژه در دست احداث خود داشته باشند.

محوطه‌سازی ویلای با متراژ کوچک‌تر

هرچقدر فضای کوچک‌تری داشته باشیم باید علاوه بر سلیقه و طراحی بهتری که به خرج داده می‌شود، انتظار هزینه‌های بیشتری را نیز داشته باشیم. با یک طراحی دقیق می‌توان کاری کرد که یک باغ 200 متری تبدیل به فضایی شود که به اندازه 400 متر به چشم بیاید.

قرارداد نگهداری پروژه‌های فضای سبز

جدا از هزینه‌های طراحی و ساخت بسیاری از شرکت‌های طراحی فضای سبز خدمات نگهداری ماهیانه و سالیانه نیز بر روی قراردادهای خود ارائه می‌کنند. این موضوع هم بر روی قیمت محوطه‌سازی پروژه و دیگر خدمات این‌چنینی اثر می‌گذارد. کارهایی مثل آب دهی، سم‌پاشی، هرس و مبارزه با علف‌های هرز و به‌طورکلی سلامت و شاداب نگه‌داشتن فضای سبز در این قراردادهای نگهداری گنجانده می‌شوند و قیمت هر مترمربع طراحی فضای سبز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

سخن آخر

چالش‌های فراوانی روبروی یک پروژه اجرایی است که هزینه ساخت فضای سبز فقط قسمتی از آن است؛ اما دو چالش وجود دارد که برآورد دقیق آن‌ها را از بین می‌برد. چالش اول این است که بودجه، پرسنل و مصالح مورد نیاز به ‌اندازه تهیه شود که برآورد هزینه باید این مشکل را از بین ببرد. همچنین بالعکس این اتفاق هم ممکن است.

اگر بیش از حد اندازه مصالح، پرسنل و بودجه برای یک پروژه تهیه شود، باعث کاهش حاشیه سود پیمانکار خواهد شد؛ بنابراین استفاده از تجربه متخصصین امر می‌تواند کار برآورد را سریع و با دقت بالا به انجام برساند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا