پیش بینی قیمت ساخت و ساز

هزینه اخذ جواز خانه روستایی در سال 1402 چقدر است؟

به منظور ساخت و ساز در مناطق شهری و روستایی نیاز هست تا مالک یا سازنده با مراجعه به مرجع صدور پروانه و پرداخت هزینه اخذ جواز خانه روستایی و پروانه ساخت روستایی مجوزی را با عنوان پروانه ساخت دریافت نماید. پروانه ساختمان یا همان جواز ساخت، مجوزی است که پیش از اقدام به هر گونه عملیات ساخت و ساز باید از مراجع مربوطه مانند دهیاری یا شهرداری دریافت نمود. این مجوز تأیید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی بوده و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی به حساب می‌آید.

برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

مقررات عمومی هزینه‌های جواز ساختمان‌ روستایی و پروانه ساخت روستایی

اهم مقررات عمومی مربوط به هزینه‌های صدور جواز ساختمان‌های روستایی و مدارک لازم برای پروانه ساخت روستایی به شرح زیر است.

  1. در مورد خانواده‌های شهدا، آزادگان و جانبازان و همچنین مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی ایران با توجه به قوانین مربوطه اقدام می‌شود.
  2. مساحت پارکینگ مطابق ضوابط طرح هادی روستایی در محاسبه عوارض زیربنایی کسر خواهد شد.
  3. ارزش منطقه ای روز عبارت است از آخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره دارایی استان بوده و در اجرای ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۷ تعیین و ابلاغ می‌شود.
  4. در محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی چنانچه ساختمانی دارای چند بر باشد قیمت منطقه ای گرانترین بر ملک مشرف به معبر (بر ملک اعم از بر دسترسی شامل در ورودی و پنجره است) بعد از عقب نشینی محاسبه می‌شود.
  5. مالکین کلیه واحدهای مسکونی که پروانه ساختمانی آن ها دارای اعتبار زمانی است اگر خواستار تعویض و تغییر نقشه‌های ساختمانی بدون افزایش مساحت زیربنا و تعداد واحد و نوع استفاده هستند مشمول پرداخت مجدد عوارض صدور پروانه ساختمانی نخواهند شد.
  6. اخذ هر گونه مبلغی در هر مرحله و تحت هر عنوان پس از صدور پروانه برخلاف مقررات است.
  7. چنانچه مالکین ساختمان‌های موجود بخواهند اقدام به نوسازی آن‌ها نمایند به اندازه زیربنای موجود عوارض احداث ندارند و برای اضافه بنای ناشی از این بند در زمان نوسازی ۵۰% عوارض مشمول به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  8. در ساختمان‌های دارای کاربری‌های مختلف مانند مسکونی، تجاری و انباری عوارض زیربنای مساحت مسکونی و تجاری و انباری وفق مقررات و ضوابط مربوطه دریافت خواهد شد.
  9. محاسبه عوارض مسکونی براساس قیمت روز منطقه ای است که عبارت است از آخرین ارزش معاملاتی زمین که ملاک عمل اداره امور اقتصادی و دارایی قرار دارد.
  10. احداث مساجد، امام زاده ها، تکیه های مذهبی و حسینیه‌ها و یا ساختمان‌هایی مربوط به آن‌ها مانند کتابخانه و یا موزه در محوطه آن‌ها از نظر احداث (بعد از تأیید شدن نقشه‌ها و صدور پروانه ساختمانی و پرداخت عوارض سطح روستا) عوارض نخواهند داشت. چنانچه قسمت‌هایی از اماکن مذکور دارای کاربری تجاری ، خدماتی و غیره باشند و پروانه ساختمانی دریافت نمایند به شرح ضوابط تعرفه، مشمول پرداخت عوارض مربوطه خواهند بود.
  11. برای برآیند هزینه بازسازی ساختمان‌ های مسکونی که به صورت چند واحدی هستند متوسط هر واحد که از تقسیم سطح کل زیربنا بر تعداد واحد مسکونی حاصل می‌شود ملاک محاسبه هر مترمربع عوارض صدور پروانه ساختمانی قرارخواهدگرفت.
  12. به منظور تشویق سازندگان پارکینگ های عمومی در کاربری مربوطه و با رعایت ضوابط مربوطه مشمول عوارض نیستند.
  13. به منظور تشویق احداث پارکینگ توسط متقاضیان هر گونه اعیانی مانند پیلوت و پارکینگ و همچنین قسمت‌های مشاعی ساختمان مسکونی در طبقه پیلوت و پارکینگ مانند نورگیر کمتر از ۱۰ متر مربع، انباری و داکت عوارض احداثی ندارد.
  14. در محاسبه عوارض صدور پروانه و گواهی های مرتبط، ارزش منطقه ای عرض معبر بعد از عقب کشی ملک مبنای محاسبه عوارض است.
  15. درصورت نیاز به صدور مجوز تعمیرات ساختمانی برای سازه های احداثی قبل از تاسیس دهیاری، می‌توان به صورت یک برگی و با ذکر مشخصات عرصه و اعیانی، مجوز تعمیرات درساختمان‌های مجاز (موجود) فوق الذکر بنا به تقاضای مالک صادر شود. در صدور این نوع مجوزها تعمیرات ساختمان‌ها ، عوارض سطح روستا و بهای خدمات سال‌های قبل اخذ خواهد گردید.

مطالب بیشتر : قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی

برای گرفتن پروانه ساخت حتما مدارک لازم برای پروانه ساخت روستایی را تهیه کنید و سپس اقدام کنید.

مراحل صدور مجوز ساخت در روستا و پروانه ساخت روستایی

در مرحله اول متقاضی ساخت و ساز روستایی طبق قوانین ساخت و ساز در روستا ضمن تشکیل پرونده و تکمیل فرم تقاضای صدور پروانه ساختمانی روستایی و تکمیل استشهاد محلی به دهیار جهت بازدید زمین و جا نمایی آن بر روی نقشه طرح‌های متقاضی درخواست می‌دهد و دهیاری وی را جهت تهیه کروکی به دفاتر فنی و مهندسی ارجاع داده و در زمان دریافت کروکی مهندسی زمین ، به متقاضی فرم استعلام ادارات ، داده خواهد شد.

در مرحله دوم مالک به ادارات مربوطه مراجعه کرده و ادارات ضمن کارشناسی و بازدید از محل ملک فرم مورد نظر را تأیید و به دهیاری ارسال خواهند کرد. در مرحله سوم دهیار پرونده را به انضمام کلیه مدارک و نیز فرم استعلام زمین از بنیاد مسکن تکمیل کرده و به متقاضی می‌دهد.

در این مرحله مالک باید مراحل مربوط به ارسال و دریافت پاسخ استعلام از بنیاد مسکن را انجام دهد. دهیاری در زمان عودت پرونده از بنیاد مسکن در صورت اعلام بلامانع بودن ضمن دریافت عوارض اقدام به صدور پروانه ساختمانی نموده و تا پایان کار آن ساختمان، نظارت مستمر خواهد داشت.

صدور پروانه ساختمانی در ساخت و سازهایی که امروزه صورت می‌گیرد نیاز است؛ یعنی هر گونه ساخت و ساز نیاز به صدور پروانه ساختمانی دارد که این کار در شهرها توسط شهرداری‌ها و در روستاها توسط دهیاری‌ها انجام می‌شود. دهیاری علاوه بر صدور پروانه ساختمانی ، در بقیه مراحل کار ساختمانی نیز نظارت تخصصی بر ساخت و سازها را بر عهده دارد. اهمیت نظارت دهیاری‌ها بر ساخت و سازهای روستایی از درجه بسیار بالایی برخوردار است.

در واقع به دلیل اینکه تعداد زیادی از خانه‌هایی که در حال حاضر در روستاهای سطح کشور وجود دارد فاقد سند است، پایان کاری که توسط دهیاری صادر می‌شود مقدمه‌ای بر سنددار کردن خانه‌های روستایی است. با توجه به اینکه صدور پروانه ساختمانی در نهایت به صدور پایان کار و سند برای خانه‌های روستایی منجر می‌شود این کار از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اکنون این نظارت در حال انجام است و آینده روشنی در پیش روی دارد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه ساخت به طور خلاصه به شرح زیر است.

  • مدارک مالک اعم از کارت ملی، شناسنامه
  • مدارک زمین اعم از سند یا فروش نامه با متراژ دقیق
  • درخواست کتبی

هزینه اخذ جواز خانه روستایی

هزینه جواز ساخت و پروانه ساخت روستایی و هزینه ساخت خانه سال 1402 در هر شهر و استان، بر اساس قیمت منطقه ای مصوب، توسط شهرداری و یا بنیاد مسکن مناطق روستایی محاسبه می‌شود و نمی‌توان حتی برای 2 منطقه متفاوت در یک شهرستان نیز، یک قیمت صدور پروانه یکسان را در نظر گرفت؛ اما مبلغی که باید به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح، ناظر و مجری بر اساس تعرفه سازمان پرداخت شود می‌توان گفت تا حدودی در کشور، یکسان است.

عوارض صدور پروانه ساختمانی به شرح فرمول زیر محاسبه و توسط دهیاری از متقاضیان دریافت پروانه ساخت اخذ خواهد شد.

اعیانی مجاز (متر مربع) = درصد تراکم مجاز بنا × مساحت زمین

مبلغ عوارض صدور پروانه ساختمانی = قیمت عوارض اعلامی استانداری برای هر متر مربع × اعیانی مجاز (متر مربع)

مدت اعتبار پروانه ساختمانی

مدت اعتبار پروانه‌های ساختمانی که از طرف مرجع صدور پروانه صادر می‌شوند ، با توجه به هر استان و شهرستان، متفاوت خواهد بود؛ اما معمولاً مهلت شروع عملیات ساختمانی از تاریخ صدور پروانه بین 1 تا 2 سال است و در شهرستان‌های استان تهران برای اتمام عملیات ساختمانی نیز مهلت 36 ماهه در نظر گرفته می‌شود.برای گرفتن پروانه ساخت نیازمند کامل بودن مدارک لازم هستید.

در صورتی که مالک یا سازنده از هر یک از زمان‌های درج شده روی پروانه تبعیت ننماید، باید برای تمدید اعتبار پروانه، هزینه پرداخت کند. البته باید افزود قانون در صورتی که عملیات ساختمانی شروع نشده باشد و اعتبار پروانه تمام شود، برای تمدید اعتبار نیز محدودیت قائل شده است. به این صورت که در صورت عدم توجه به این موضوع و تغییر ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان، مالک باید روند دریافت پروانه را دوباره طی کند.

برای محاسبه آنلاین هزینه بازسازی روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید

درباره پایان کار ساختمان روستایی

پایان کار ساختمان در واقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن مراحل ساخت‌وساز بر اساس شناسنامه فنی ملک صادر می‌شود. پس از صدور پایان کار ساختمانی مشخص می‌شود که ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگان‌های ذی صلاح، قانونی ساخته شده و تمامی اصول مورد نیاز آن رعایت شده است؛ بنابراین خریداران باید حتماً علاوه بر پروانه ساختمان، پایان کار را نیز مشاهده کنند.

سخن آخر

هزینه اخذ جواز ساخت خانه روستایی و پروانه ساخت روستایی طبق قیمت اعلامی هر استانداری متفاوت است اما از فرمول یکسانی پیروی می‌کند. در کل هزینه پایین‌ خرید زمین در مناطق روستایی باعث شده هزینه جواز ساخت نیز پایین‌ تر از مناطق شهری باشد. البته ممکن است در برخی جوازها مانند جواز اجرای دیوار دور زمین هزینه جواز ساخت کمی افزایش یابد اما با در نظر گرفتن هزینه‌های اخذ مجوزهای لازم تا ساخت کامل یک خانه ،هزینه جواز ساخت بسیار پایین‌تر از شهرها خواهد بود.

وب سایت متری چند با ارائه خدمات آنلاین برآورد هزینه و قیمت مصالح، شما سازندگان محترم را در برآورد هرچه دقیق تر قیمت تمام شده ملکتان یاری خواهد کرد.

سوالات کلیدی :

  • پایان کار ساختمانی روستایی چیست ؟

پایان کار ساختمان در واقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن مراحل ساخت‌وساز بر اساس شناسنامه فنی ملک صادر می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 4.2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا